handdator

Visa fullständig version : Fråga om ämnesomsättningen


Linnet
2002-10-07, 19:08
Jag har haft en mini deff under ca 1 1/2 månad och jag har gått ner fyra kilo. Under de senaste två veckorna har jag varit dålig och därför avbrutit deffen. Till saken är att jag de senaste fem åren har varit super strikt när det gäller godis. Jag har inte ätit en godisbit, inte en glass, inte en kaka(inte haft undantag typ popcorn är inte godis och chips är potatis). Nu under min sjukdomsperiod har jag brutit detta, jag har ätit chips och choklad och efterrätter så det stått härliga till ( lite av en proppen ur effekt). Jag dock av olika anledningar inte ätit lika oftya som vanligt( brukar äta 5-6 gånger om dan) det har blivit ca tre- fyra gånger om dan istället. Har som sagt haft en sämre matkvalité under denna period och varit i stort sett fysiskt inaktiv. Jag skulle dock tro att kaloriantalet har varit detsamma eller högre. Min fråga är att trots detta har jag gått ner mer än tidigare hur kan det komma sig?

Tanman
2002-10-08, 08:12
Du kan ha lidit av "aerobics"-sjukan dvs ditt intag har varit för perfekt under långt tid. Kroppen vill inte ha samma mat hela tiden och även om man tycker att man varierar så blir ofta näringsintaget lite enahanda med nedsatt förbränning som följd. Är du duktig med ditt matintag så kan det därför bara vara positivt med en ätardag varje vecka där man tillåter sig att äta vad som helst som man är sugen på...pizza, godis, bakelser, chips eller vad det nu kan tänkas vara. Troligen blir kaloriintaget högt denna dag men man får igång en avstannande förbränning. Många BB använder sig av en ätardag även under deff.

Lycka till!

Mvh Tanman, www.skalmsta.com