handdator

Visa fullständig version : Inte äta efter träning


fffffffff
2006-03-02, 23:01
Jag tänker börja träna lite grann när jag har lust och då kanske dra en
15 minuters joggingrunda eller kanske lite armhävningar eller situps och
efter avslutad träning kommer jag möjligtvis inte vara hungrig eftersom
träningen kan ske lite när som helst under dagen. Jag kommer iallafall att
äta inom 2-3 timmar.

Det jag undrar är:
1. Finns det någon risk till att mitt skellet ''äts upp'' och jag att förlorar i längd?
2. Det här kanske är en dum fråga men jag är inte så vidare påläst om det
här men skulle detta kunna leda till att mina muskler äta ups vilket skulle
kunna göra att jag blev slöare på 100m? Jag har alltid varit snabb på korta
sträckor men om jag nu tränar som jag tänkt och inte äter något direkt efteråt, finns det någon som helst risk att mina snabba muskelfibrer äts upp
eller går det aldrig att förlora ens snabbhet om man är född med den?

Fråga 2 känns lite dum och flummig men jag vill bara vara på den säkra sidan
och man måste ju våga fråga ;)

z_bumbi
2006-03-02, 23:24
1 Nej

2 Musklerna äts inte upp.

Edit: Det går att bli långsammare på 100 meter om man tränar mycket uthållighet men då ska det vara mer än 15 minuter då och då för att man ska börja fundera på den saken.

Frustrator
2006-03-03, 00:07
På den där frågan om musklerna äts upp eller inte skulle jag vilja ge ett lite annorlunda svar..om du tränar ben en del just nu, och sen kommer övergå till att bara springa i 15 minuter lite då och då...så kommer du i längden att förlora muskelmassa. Om du däremot inte tränar alls nu/eller mindre än 15 minuter löpning då och då, så kommer du att få mer muskler...

muffe85
2006-03-03, 07:50
På den där frågan om musklerna äts upp eller inte skulle jag vilja ge ett lite annorlunda svar..om du tränar ben en del just nu, och sen kommer övergå till att bara springa i 15 minuter lite då och då...så kommer du i längden att förlora muskelmassa. Om du däremot inte tränar alls nu/eller mindre än 15 minuter löpning då och då, så kommer du att få mer muskler...

Så du menar att om han joggar 15min då o då, så bygger man mer benmuskler än om han styrketränar ben någon dag i veckan + joggar andra dag?
jag är ingen ben-expert men det låter helt puckat :S

fffffffff
2006-03-03, 08:00
Jag är rätt så vältränad just nu, jag har spelat fotboll
regelbundet 4 gånger i veckan i flera års tid.
Men nu vill jag alltså bara dra och jogga ibland när jag har lust och då
inte heller så långt utan ca 15 min (kanske blir 2-3 gånger i veckan).
Och sedan vill jag också ibland köra t.e.x armhävningar eller någon annan
övning med kroppsvikten lite grann när jag har lust och då kanske 30-40 reps
som jag kör.
För att göra det enklare kan jag lägga upp en träningsdag:

08.00 frukost
09.30 JOGGA
11.30 lunch
13.30 ARMHÄVNINGAR
15.30 mellanmål
17.00 SITUPS + RYGGLYFT
19.15 middag
20.15 ARMHÄVNINGAR

Tror ni att det funkar?

muffe85
2006-03-03, 08:28
Om du nu vill hålla ett sånt schema, tror jag det är bättre att göra alla armhävningarna vid samma träningstillfälle. Jag tror inte på att träna bröst/triceps på förmiddagen och samma på eftermiddagen.

fffffffff
2006-03-03, 08:37
Okej jag skulle kunna göra såhär:

08.00 frukost
09.30 JOGGA
11.30 lunch
13.30 ARMHÄVNINGAR
15.30 mellanmål
17.00 SITUPS + RYGGLYFT
19.15 middag
20.15 MÖJLIGTVIS LITE KNÄBÖJ ELLER LIKNANDE

Observera att jag inte äter direkt efter

Shadow Warrior
2006-03-03, 09:20
Gör armhävningar, chins, situps och goodmornings tillsammans 2ggr i veckan.

Nånstans och hänga (till chinsen) och nån stång/järnrör/regel att lägga över nacken/axlarna fixar du nog (för goodmornings).

Sen så borde du kanske träna explosivt ibland med alltså springa 60m och så eller gör ni det på träningarna med?

PePPinO
2006-03-03, 09:49
Okej jag skulle kunna göra såhär:

08.00 frukost
09.30 JOGGA
11.30 lunch
13.30 ARMHÄVNINGAR
15.30 mellanmål
17.00 SITUPS + RYGGLYFT
19.15 middag
20.15 MÖJLIGTVIS LITE KNÄBÖJ ELLER LIKNANDE

Observera att jag inte äter direkt efter


Vad gör du om dagarna?Går du iskolan lr jobbar, låter rätt kul schema *no offense* kasta sig på 100 pushups efter lunchen bara sådär;P inget man gör i skolkorridoren kanske :)

Frustrator
2006-03-03, 10:26
Så du menar att om han joggar 15min då o då, så bygger man mer benmuskler än om han styrketränar ben någon dag i veckan + joggar andra dag?
jag är ingen ben-expert men det låter helt puckat :S

Nej, vad jag menade är att om han tränar styrketränar benen just nu, och sen i framtiden bara joggar en kvart då och då..så kommer han att tappa muskler.
Men om han just nu bara sitter och möglar framför datorn, och börjar springa en kvart då och då, så kommer han att få mer muskler (jämfört med om han bara satt vid datorn). Make sens? :)

fffffffff
2006-03-03, 10:54
Vad gör du om dagarna?Går du iskolan lr jobbar, låter rätt kul schema *no offense* kasta sig på 100 pushups efter lunchen bara sådär;P inget man gör i skolkorridoren kanske :)


Jomen ibland så får man ju göra dom mitt i klassrummet och ibland kan
det ju hända att man får göra dom i tunnelbanan när man är på väg hem, då tror folk att man är skum *screwy* ..

Nämen det där var bara ett exempel på ungefär hur en dag skulle kunna se
ut och hur lång tid efter jag skulle äta efter träning och så.
Det riktiga schemat ser väl ut såhär:

08.00 Frukost
12.00 Lunch
15.00 ARMHÄVNINGAR
15.30 mellanmål
17.00 JOGGA
19.00 middag
20.00 situps

Pepz
2006-03-03, 11:56
Jomen ibland så får man ju göra dom mitt i klassrummet och ibland kan
det ju hända att man får göra dom i tunnelbanan när man är på väg hem, då tror folk att man är skum *screwy* .

Du är skum!

Varför inte samla alla "styrkeövningar" och köra dem på ett pass??

fffffffff
2006-03-03, 12:27
Du är skum!

Varför inte samla alla "styrkeövningar" och köra dem på ett pass??


För att jag vill köra när jag har lust! Fan i två år har jag slaviskt följt alla
regler angående träning men det är ett jäkla skitliv.

muffe85
2006-03-03, 21:08
Nej, vad jag menade är att om han tränar styrketränar benen just nu, och sen i framtiden bara joggar en kvart då och då..så kommer han att tappa muskler.
Men om han just nu bara sitter och möglar framför datorn, och börjar springa en kvart då och då, så kommer han att få mer muskler (jämfört med om han bara satt vid datorn). Make sens? :)

makes sense :) :thumbup:
Dock, du formulerade meningen så det var svårt att förstå hur du menade.

Verni
2006-03-03, 22:10
För att jag vill köra när jag har lust! Fan i två år har jag slaviskt följt alla
regler angående träning men det är ett jäkla skitliv.Vad är det som gör att det blir ett "skitliv"?