handdator

Visa fullständig version : klocka GFX-kortet


Fettecke
2006-03-02, 22:35
Jag ska köpa mig ett nytt GFX kort, ett Gainward 7800GT...

detta ska går att klocka en bit så det närmar sig ett GTX kort har jag läst i några tidningar.... Min fråga är:

Hur i hel*ete klockar man ett grafikkort ?

Dumleman
2006-03-02, 22:37
Sweclockers?

Wikner
2006-03-02, 22:43
ladda hem ett program där du kan öka hz på minnena och coren ?

Fettecke
2006-03-02, 22:51
Dumleman: Det finns folk här också som kan :D

Wikner: har du nått bra tips ?

går det inte att ställa i BIOS så man slipper installera massa program?

Gurk-Burk
2006-03-02, 22:56
Rivatuner fungerade fint för mit GF kort när jag hade ett, är hyffsat lätt att använda också. Se bara till att klocka små steg i taget...

Konvex
2006-03-02, 23:12
Tanka bara Rivatuner eller liknande sen höjer du lite, kör en 3dmark runda och kollar efter artifakter, fortsätter så tills det kommer artifakter då sänker du.
Ungefär så enkelt är det. ^^

Garnax
2006-03-02, 23:30
I Rivaturner kan du öka Mhz på Core och Minnen, gör detta sakta.

Öka först Core 10Mhz i taget och testa, testa gör du i t.ex 3DMark 03 och 05.

När du får fel i bilden, alltså typ röda pixlar eller att nått ser fel ut så sänker du ner Mhz med 10 och stannar sedan där.

Sen gör du samma sak med minnena, 10Mhz i taget och sedan testa, när felen kommer sänker du med 10Mhz.

Dock kan mer Mhz kräva mer ström, och har du bra kylning på kortet är det
inget stort problem att öka strömen lite så går det att klocka högre innan du får fel. Öka ström gör du genom att flasha bioset på grafikkortet, du får söka efter program som fixar det.

Programet läser in bioset till en disket i dos-läge, sedan kan du ändra det i windows och sedan kopiera tillbaka det. Du kan även sätta in din MHz på Core och minnen direkt i bioset. Dock inget att rekomendera då det är svårt att klocka ner kortet om det felar.

Mitt Geforce 6800GT är klockat till Ultra och voltmoddat.

ugglan
2006-03-02, 23:38
man kan väl klocka nvidia-kort under advanced i display properties