handdator

Visa fullständig version : Ok att steka äggen?


Filthy
2002-10-07, 16:26
Jag är en som inte är så värst förtjust i att käka kokta ägg. Men jag äter gärna stekta ägg... Med lite salt då förståss .

Min fråga är då; förstör det här allt som ägg står för. då menar jag att ägget inte är lika vänligt för dom som bygger kropp...

ok ok jag ska säga det rent ut.. Försvinner det massa nyttiga grejjer om man steker ägget? nyttig för den som vill bli större alltså. För jag vet att kokt ägg ska vara bra men jag vette fan om det blir sämmre när det steks.,.

Peter
2002-10-07, 20:14
Skillnaden mot kokta är att värmen i ägget blir lite högre när man steker vilket kan skada de känsligare delarna av proteinet. Så stek försiktigt. Sen är det ju inte så bra att steka i massa smör, men det fattar du nog.

Pecca
2002-10-07, 20:55
mmmm.... ett stekt ägg rikligt med smör och så lite mörkt bröd. Kanongott när man är ute och har matsäck med sig:thumbup:


Edit:
Gärna en varm kopp med äkta choklad också!!!:)

Frazze
2002-10-07, 23:16
Tänkte bara tillägga att du inte behöver vara alltför rädd att använda smör när du steker just ägg, eftersom ägget knappt "tar åt sig" överhuvudtaget av smöret. Sedan huruvida det kanske är bättre att skaffa en teflonpanna i så fall är väl en annan sak;)

Filthy
2002-10-08, 07:30
Ok tackar :thumbup: nu kan jag frossa med ägg.... Sen såklart ska man ju käka tonvis av mors fina pyttipanna :eating:

Muskelsmurfen
2002-10-08, 07:41
Glöm inte tonfisken :eating:

Peter
2002-10-08, 12:36
Så är det med många livsmedel att det inte blir så fett trots att man steker det i olja eller smör. Vissa produkter avger till och med mer fett än de suger upp dvs de blir magrare av att stekas. Men tyvärr är det många som häller fettet som samlats i pannan på maten eller gör någon skysåsöver av det och då får man ju i sig fettet ändå.

JoeyP
2010-05-16, 10:02
Så man kan alltså steka sönder proteinet i ägget? :S

Jag brukar steka mina ägg på högsta värme liksom? :S

Waste?

JoeyP
2010-05-16, 10:16
Btw!

Det står att stekta ägg innehåller

200kcal / ca 12.6gram protein" (samma proteinmängd som kokt ägg fast mer kcal) :S

Gäller detta om man steker utan margarin med?

Brickhead
2010-05-16, 12:18
Det måste ju vara att dom räknar med margarinet, annars vore det väl ganska sjukt :S

Sgart
2010-05-16, 12:58
Tänkte bara tillägga att du inte behöver vara alltför rädd att använda smör när du steker just ägg, eftersom ägget knappt "tar åt sig" överhuvudtaget av smöret. Sedan huruvida det kanske är bättre att skaffa en teflonpanna i så fall är väl en annan sak;)

Vadå knappt tar åt sig av smöret :P ?

Ägget suger åt sig i princip allt matfett skulle jag påstå. Smör som olja.



OnT: Ser inga nackdelar alls att steka äggen, jag själv steker alltid mina ägg numer eftersom det är mkt lättare att äta stora mängder stekt ägg än kokta ägg. Jag äter 10ägg i taget så det spelar ganska stor roll då.

Enda problemet är väl om man steker dom så dom förkolnas, kanske :)

Eddie Vedder
2010-05-16, 13:03
Btw!

Det står att stekta ägg innehåller

200kcal / ca 12.6gram protein" (samma proteinmängd som kokt ägg fast mer kcal) :S

Gäller detta om man steker utan margarin med?

När du steker avges massor av vatten. Då blir energimängden per 100 gram högre såklart. Jämför energiinnehåll i 100 gram vindruvor jämfört med 100 gram russin.

Ägget i sig innehåller lika mycket energi men efter stekning är volymen mindre.

Vadå knappt tar åt sig av smöret :P ?

Ägget suger åt sig i princip allt matfett skulle jag påstå. Smör som olja.

Det har han kanske redan insett under de här åtta åren.:D

Sgart
2010-05-16, 13:11
När du steker avges massor av vatten. Då blir energimängden per 100 gram högre såklart. Jämför energiinnehåll i 100 gram vindruvor jämfört med 100 gram russin.

Ägget i sig innehåller lika mycket energi men efter stekning är volymen mindre.



Det har han kanske redan insett under de här åtta åren.:D

Hehe faktum är ju att jag själv ibland blandat ner exempelvis en halv .dl rapsolja i en balja med 10 ägg. Och stekt.

Och jag lovar det är ingen olja kvar i stekpannan när jag plockat ut ägget :)

En empirisk studie ;)

Eddie Vedder
2010-05-16, 13:13
Hehe faktum är ju att jag själv ibland blandat ner exempelvis en halv .dl rapsolja i en balja med 10 ägg. Och stekt.

Och jag lovar det är ingen olja kvar i stekpannan när jag plockat ut ägget :)

En empirisk studie ;)

Jo att ägg absorberar fett som en svamp vet jag mycket väl. Gjorde mig bara lite lustig över att du rättade ett inlägg från 2002. :D

Sgart
2010-05-16, 13:15
Jo att ägg absorberar fett som en svamp vet jag mycket väl. Gjorde mig bara lite lustig över att du rättade ett inlägg från 2002. :D

Åfan jag såg inte att tråden var så gammal! Sicken uppgrävning!

Arkeologvarning på denna tråden :o :)

JoeyP
2010-05-16, 22:30
Men borde de inte vara mer protein då?? I stekt ägg?

Fredrik_S
2010-05-16, 22:35
Men borde de inte vara mer protein då?? I stekt ägg?

pratar du om per 100 gram eller per ägg?

Spelar ju inte roll om du steker bort massa vatten från ett ägg. Det är ju fortfaranade ett ägg krav i pannan.
Och vad gäller förstörning av protein lär det väl bara EXTREMT lite på själva ytan som skulle förstöras.... antagligen helt försumbart

JoeyP
2010-05-16, 23:01
Aa tänker per 100gram.

100gram kokt ägg är ju 100gram kokt ägg (inkl vatten)
Det krävs ju fler ägg för att komma upp i 100gram om det är stekt pga att vattnet försvinner vilket borde ge mer protein per 100gram. Eller tänker jag helt fel nu? Är as trött.

Om jag har två råa ägg som väger 50gram styck så innehåller båda lika mkt protein.

Ena kokar jag och ena steker jag.

Då väger det kokta mer jämfört med det stekta.

För att komma upp i samma gram mängd som det kokta behöver jag mer stekt ägg vilket borde ge mer protein per 100gram?

Sgart
2010-05-16, 23:11
Aa tänker per 100gram.

100gram kokt ägg är ju 100gram kokt ägg (inkl vatten)
Det krävs ju fler ägg för att komma upp i 100gram om det är stekt pga att vattnet försvinner vilket borde ge mer protein per 100gram. Eller tänker jag helt fel nu? Är as trött.

Om jag har två råa ägg som väger 50gram styck så innehåller båda lika mkt protein.

Ena kokar jag och ena steker jag.

Då väger det kokta mer jämfört med det stekta.

För att komma upp i samma gram mängd som det kokta behöver jag mer stekt ägg vilket borde ge mer protein per 100gram?

Det ger mer ägg per 100g än kokt. Så alla näringsämnen bör öka, per 100g.

JoeyP
2010-05-16, 23:20
Japp

Fredrik_S
2010-05-17, 00:09
Fast i tabellen du kollade där det stog 12,6g protein så har de inte jämfört per 100g utan per ägg.... De har alltså kommit fram till att det är exakt lika mycket protein kvar i de stekta äggen, vilket var ursprungsfrågan.

Så slutsatsen är att du kan lika gärna steka äggen som att koka dom bara du har koll på hur många ägg du tar, och inte väger äggen efteråt och börjar räkna då istället :)

tsp
2010-05-17, 00:12
Om du knäcker ett ägg och äter upp det får du i dig lika mycket protein oavsett vad du gör med det. Du kan koka det, steka det, pochera det, vad fan som helst - det är fortfarande lika många gram protein.

Sjoba
2010-05-17, 00:18
Om du knäcker ett ägg och äter upp det får du i dig lika mycket protein oavsett vad du gör med det. Du kan koka det, steka det, pochera det, vad fan som helst - det är fortfarande lika många gram protein.

Dock skiljer det naturligtvis i hur snabbt kroppen tar upp proteinet.
Är det inte också så att kroppen inte kan ta till sig allt i råa ägg?

Saikyou
2010-05-17, 00:21
Dock skiljer det naturligtvis i hur snabbt kroppen tar upp proteinet.
Är det inte också så att kroppen inte kan ta till sig allt i råa ägg?

Jo, så är det. Lite salmonellavarning med för den delen:)

Metral
2010-05-17, 00:22
Dock skiljer det naturligtvis i hur snabbt kroppen tar upp proteinet.
Är det inte också så att kroppen inte kan ta till sig allt i råa ägg?

Jo, har för mig att man bara kan ta upp 50% av proteinet i råa ägg. Risk för salmonella eller så var det också. När jag hörde det slutade jag ha råa ägg i mina mixade drycker. :D

Hur som helst, känns ju värt att ta sig lite tid att tillaga sitt ägg för att tillgodogöra sig mer protein.

Eddie Vedder
2010-05-17, 06:11
Men borde de inte vara mer protein då?? I stekt ägg?

Läs mitt svar om fettet. Principen är givetis densamma för proteinet.

Jo, har för mig att man bara kan ta upp 50% av proteinet i råa ägg. Risk för salmonella eller så var det också. När jag hörde det slutade jag ha råa ägg i mina mixade drycker. :D

Hur som helst, känns ju värt att ta sig lite tid att tillaga sitt ägg för att tillgodogöra sig mer protein.

Stämmer.

http://traningslara.se/blogg/raa-agg-macho-coolt-och-smidigt-men-bra/

JoeyP
2010-05-17, 12:07
Fast i tabellen du kollade där det stog 12,6g protein så har de inte jämfört per 100g utan per ägg.... De har alltså kommit fram till att det är exakt lika mycket protein kvar i de stekta äggen, vilket var ursprungsfrågan

Så slutsatsen är att du kan lika gärna steka äggen som att koka dom bara du har koll på hur många ägg du tar, och inte väger äggen efteråt och börjar räkna då istället :)'

Hm okej, kollade slv, "per 100gram" dem kanske menar att ägget väger 100gram.

[QUOTE=Eddie Vedder;4367949]Läs mitt svar om fettet. Principen är givetis densamma för proteinet.

Jo att ägg absorberar fett som en svamp vet jag mycket väl. Gjorde mig bara lite lustig över att du rättade ett inlägg från 2002. :D

Menar du dethär? Jag använder inget matfett när jag steker mina ägg, ytterst lite lite, några droppar.

HUR SKA JAG GÖRA NU DÅ?

Nu kläckte jag massa ägg i en skål.

Det blev 350gram "råa ägg"

350gram råa ägg x 1.41 = ca 480kcal.

Stekte dem i stekpanna utan margarin.

Då kan jag väl ändå räkna med samma energivärde som äggen hade när dem var råa alltså 480kcal. Ingenting har ju hänt förutom att jag har stekt äggfan :D

Kischen
2010-05-17, 12:19
Stekte dem i stekpanna utan margarin.Då kan jag väl ändå räkna med samma energivärde som äggen hade när dem var råa alltså 480kcal. Ingenting har ju hänt förutom att jag har stekt äggfan :D

Ja självklart. Det enda som hänt är att vatten försvunnit.

Sgart
2010-05-17, 12:26
'

Hm okej, kollade slv, "per 100gram" dem kanske menar att ägget väger 100gram.

[QUOTE=Eddie Vedder;4367949]Läs mitt svar om fettet. Principen är givetis densamma för proteinet.



Menar du dethär? Jag använder inget matfett när jag steker mina ägg, ytterst lite lite, några droppar.

HUR SKA JAG GÖRA NU DÅ?

Nu kläckte jag massa ägg i en skål.

Det blev 350gram "råa ägg"

350gram råa ägg x 1.41 = ca 480kcal.

Stekte dem i stekpanna utan margarin.

Då kan jag väl ändå räkna med samma energivärde som äggen hade när dem var råa alltså 480kcal. Ingenting har ju hänt förutom att jag har stekt äggfan :D
Visst kan du det.
Så gör jag. Alltså väger äggen kläckta (om jag ska räkna på det alltså)
Sen e det bara ösa ner skiten i en stekpanna o steka dom.

Eddie Vedder
2010-05-17, 14:43
Menar du dethär?

Nej det var inte det inlägget jag menade. Eftersom du frågade om protein per 100 gram i råa kontra stekta ägg så är principen densamma som gällande energimängden.

Alltså det här inlägget:

När du steker avges massor av vatten. Då blir energimängden per 100 gram högre såklart. Jämför energiinnehåll i 100 gram vindruvor jämfört med 100 gram russin.

Ägget i sig innehåller lika mycket energi men efter stekning är volymen mindre.


Men jag förstod att du blev lurad för jag skriver ju trots allt energimängd och inte fett i det inlägget, sorry.:em:

Scratch89
2010-05-17, 17:03
Men jösses grabbar. Titta inte på "per hundra gram" och bli förvirrade. Ett ägg innehåller lika mycket protein i absoluta mängder oavsett om man kokar det eller steker det.

JoeyP
2010-05-17, 20:17
Men jösses grabbar. Titta inte på "per hundra gram" och bli förvirrade. Ett ägg innehåller lika mycket protein i absoluta mängder oavsett om man kokar det eller steker det.

Ja men det jag menade va just det.

Tittar man på per 100gram så skiljer det ju.

Då det krävs mer stekta ägg för att komma upp i samma mängd kokta. Vilket leder till "mer" ägg.

WHITEFOLKS
2010-05-17, 20:37
Vad är det du vill komma fram till och vad är det du undrar?

Samma ägg, oavsett om du kokar det eller steker det, kommer innehålla samma mängd protein. Steker du det så kommer den färdiga produkten väga mindre och därför ha en högre % protein men samma absoluta mängd protein.

JoeyP
2010-05-17, 21:20
Jag snackar inte om ägget nu.

Jag snackar om per 100gram.

Gabriel Forslund
2010-05-17, 21:23
Lånar tråden lite och riktar en fråga till er äggfantaster.

Hur gör ni för att skala äggen snabbt och lätt utan att halva vitan följer med skalet?
Det måste finnas ett smidigt sätt. Just nu står jag bara och bygger upp en avgrundsvrede varje gång jag står och försöker skala....

Sgart
2010-05-17, 21:41
Lånar tråden lite och riktar en fråga till er äggfantaster.

Hur gör ni för att skala äggen snabbt och lätt utan att halva vitan följer med skalet?
Det måste finnas ett smidigt sätt. Just nu står jag bara och bygger upp en avgrundsvrede varje gång jag står och försöker skala....

Vissa ägg är svårare än andra :/ Men det är lättare om man gör det under rinnande kallt vatten.

Eddie Vedder
2010-05-18, 04:56
Jag snackar inte om ägget nu.

Jag snackar om per 100gram.

Och det har du fått svar på om och om igen. Per 100 gram ÄR det skillnad. Men ditt ägg har samma energiinnehåll om du steker det som om du hade kokat det, punkt slut.

JoeyP
2010-05-20, 22:55
Och det har du fått svar på om och om igen. Per 100 gram ÄR det skillnad. Men ditt ägg har samma energiinnehåll om du steker det som om du hade kokat det, punkt slut.

Japp :)

Till frågan där uppe,

om du kokar ägget för länge brukar det blir svårt att skala, testa runt 8-10min efter att vattnet börjat koka så blire lättare att skala.

Fredrik_S
2010-05-20, 23:04
Ja men det jag menade va just det.

Tittar man på per 100gram så skiljer det ju.

Då det krävs mer stekta ägg för att komma upp i samma mängd kokta. Vilket leder till "mer" ägg.

Du drar riktigit skumma slutsatser av det vi säger.

Steker du 100 gram rått ägg kommer det kankske väga 80-90 gram efter stekning. 80-90gram är mindre än 100 gram. Alltså är det mindre mängd kvar efter stekning. Men eftersom det enda som försvunnit är vatten så är proteinkoncentrationen högre efter stekning. Men den totala mängden protein är identisk med vad den var innan.
Det krävs alltså MINDRE mängd färdigstekta ägg för att få i sig den mängd protein du får av ett kokt ägg. Men du börjar båda processerna med samma mängd ägg....

Filthy
2011-11-10, 02:58
Skönt att se att ni besvarade min fråga tillslut ;)

antonwiberg
2012-05-27, 14:38
lånar tråden lite..

hur många mer kalorier blir det i ett stekt ägg jämfört med ett kokt?
när jag räknar på kalorierna så räknar jag på ett okokt ägg, hur mycke mer kcal blir det om man steker i tex olivolja, ( torkar ur pannan med papper så att oljan ligger som ett väldigt tunt lager. inte rinnig.

alltså, hur mycket fett tar ägget upp från oljan? någon som vet de?

begt
2012-05-27, 14:43
lånar tråden lite..

hur många mer kalorier blir det i ett stekt ägg jämfört med ett kokt?
när jag räknar på kalorierna så räknar jag på ett okokt ägg, hur mycke mer kcal blir det om man steker i tex olivolja, ( torkar ur pannan med papper så att oljan ligger som ett väldigt tunt lager. inte rinnig.

alltså, hur mycket fett tar ägget upp från oljan? någon som vet de?

gå in påhttp://www.fineli.fi/index.php?lang=sv och sök upp kokt och stekt ägg och så jämför du.

Räkna med att ägget suger upp allt fett/olja även om det i praktiken kanske är 95% eller något sånt.

Sheogorath
2012-05-27, 14:45
lånar tråden lite..

hur många mer kalorier blir det i ett stekt ägg jämfört med ett kokt?
när jag räknar på kalorierna så räknar jag på ett okokt ägg, hur mycke mer kcal blir det om man steker i tex olivolja, ( torkar ur pannan med papper så att oljan ligger som ett väldigt tunt lager. inte rinnig.

alltså, hur mycket fett tar ägget upp från oljan? någon som vet de?

Välj ett visst antal gram olja som du ska steka i. Väg pannan före du häller i oljan, och efter stekning. Den vikten som skiljer den diskade pannan från den odiskade är det antal gram fett som inte togs upp av ägget. Dra bort 8,8 kcal per gram olja från din "ägg+olja"-uträkning och du får rätt värde.

antonwiberg
2012-05-27, 15:11
okej! tack för snabba svar! :)