handdator

Visa fullständig version : Ang. förkylning


pTr
2006-03-02, 18:38
Hejsan, har två frågor ang. förkylningar som jag hoppas någon kan hjälpa mig med. Tack på förhand.

Vid en symptomatisk infektion och för den delen även en asymptomatisk infektion. Hur påverkas dessa vid bastubandade. Min egen erfarenhet säger att förkylningen påskyndas och bryter ut med följden av att jag blir fortare frisk.


på http://www.infomedica.se/artikel.asp?CategoryID=14123 skriver de:
"Den viktigaste förklaringen till att luftvägsinfektioner är vanligare under vinterhalvåret är att vi då är mer inomhus och alltså har mer närkontakt med andra människor. Det är också därför barn på dagis oftast har fler förkylningar än barn som är hemma i en liten grupp"

hur får då, låt oss säga det första barnet på t.ex. dagiset förkylningen dvs. hur får denne först kontakt med viruset?

pTr
2006-03-22, 19:30
någon?

Tolkia
2006-03-22, 20:22
Hur får då, låt oss säga det första barnet på t.ex. dagiset förkylningen dvs. hur får denne först kontakt med viruset?
Han/hon träffar någon som bär viruset som inte är någon av hans/hennes dagiskompisar: Mamma, pappa, syskon, kompisar, någoon på bussen, någon i ICA-kön osv.

Kaboffastar
2006-03-22, 20:48
Kanske från en frisk smittbärare.. hur han eller hon fick skiten från början har ja ingen aning om =)

Dav0d
2006-03-22, 21:36
Frågan ingen kan svara på. Undrat detta själv flertal gånger.

mathor
2006-03-22, 22:00
Läs det som Tolkia skrev. Förkylda människor finns året runt.

King Grub
2006-03-22, 22:02
Vad är konstigt? "Det första barnet" har väl någon form av mänsklig kontakt utanför skola/dagis?

Jman
2006-03-22, 22:05
Vi människor rör på oss hela tiden. Numer är inga platser för långt bort. Om en mutation (?) av ett virus t.ex. uppstår i Asien så är det bara en tidsfråga innan det når oss. Genom resande, transporter(besättning), affärsmän, båt , flyg osv ...
Samt att i vardagen hamnar vi ständigt i situationer där riskerna är stora att smittas utav andra.