handdator

Visa fullständig version : Ladda inför tenta el högskoleprov


Rah
2002-10-07, 10:48
Om man ska skriva tenta/högskoleprov - vad ska man äta dagen/dagarna innan för att få så bra förutsättningar som möjligt?

Anta att dagen är upplagd enl följande:

frukost
* En timme prov
rast
* En timme prov
rast
* En timme prov
rast
* En timme prov
lunch
* En timme prov
rast
* En timme prov

Vad ska man äta under frukost, lunch och raster? Vilken slags kolhydrater?

z_bumbi
2002-10-07, 11:39
Långsamma/medelsnabba skulle jag använda, viktigt att hjärnan för en jämn ström av energi.

Bamse
2002-10-09, 16:24
Rah: Ska du oxå skriva HP på lördag om 2,5 veckor? :rolleyes: Jag är ruggigt opeppad :oh

emmzan
2002-10-09, 17:06
Jag körde en egen kostmetod då jag skrev högskoleprovet för några år sen (hm. tror jag skrivit det 2ggr förresten)...

Metoden gick ut på att stoppa i sig maximalt med käk mellan varje prov. Iofs var det en hel del snask men eftersom proven inte är så långa så hann aldrig blodsockret sjunka under själva provet..

Man var duktigt mätt framåt eftermiddagen dock..

Fast det var ingen speciellt lyckad metod med tanke på att jag bara lyckades skriva 1.5...:rolleyes:

Bamse
2002-10-09, 17:09
Bara och bara. Skriver man 1,5 har man väl bortåt 90 % av provskrivarna bakom sig.

Jag skrev 1,2 i gymnasiet. Har inte skrivit sedan dess, men har anmält mig två gånger och inte orkat gå. 600 spänn åt helvete alltså.

Har anmält mig nu ännu en gång. Men jag kommer vara oförberedd som fasen. Och gymnasiematten har man ju glömt bort. Yiha. Blir 0,1 för mig :cheers:

Rah
2002-10-09, 21:19
Bamse: Mmm, högskoleprov om 2.5 vecka! Skrev det i början av gymnasiet och fick 1.5 som Emmzan. Nu känner jag att det är dags att höja lite så att man kommer in på de feta linjerna.

Behöver du peppning kan vi gå igenom gamla prov tillsammans dagarna innan :cheers:

Apropå kosten så blir det massor av gröt på morgonen, sedan slooow carbs varje rast. Frågan är om man skulle blanda i något för att få upp GI? Vad isf? Dextropur el Maltodextrin är kanske ingen höjdare...

s@ndberg
2002-10-13, 23:51
Jag käkade bara snickers mellan rasterna och fick 1,9 så det måste vara bättre med godis än långsamma kolhydrater. :blah:

Rah
2002-10-14, 07:34
Så hur vet du att du inte skulle fått 2.0 om du tog långsamma kolhydrater?

johan***
2002-10-14, 10:21
Bästa laddningen är att vara förberedd genom att läsa innan.
Sedan är det bara att äta något under provet.
Krångla inte tull en sån sak genom att dra in kost i det hela.

z_bumbi
2002-10-14, 10:30
johan***: Så tänkte jag också och åt en skräplunch samt fick en typisk svacka efter lunchen, där sket sig det provet om man säger så.
Sen att läsa inför ett högskoleprov är inte så lätt, man gör några övningsprov (Gjorde jag inte heller.) och sen kan man inte göra så mycket mer.

johan***
2002-10-14, 16:32
Oki, vad jag menade var att ät vanlig mat och förbered dig så gott det går genom att läsa tidningar och titta igenom gammla matteböcker odyl....
Vilka kolhydrater du stoppar i dig är rätt ointressant bara du inte sitter och är hungrig, ta med tex mackor och frukt under skrivningen och ät riktig mat emellan.:)

Bamse
2002-10-27, 11:29
Rah! Hur gick det? Gick åt helvete för mig! 18/20 på ELF, 18/20 på LÄS är ju visserligen helt OK...

... men ändå fick jag bara 86 poäng totalt (blir väl 1,4 ungefär).

Tror jag ska repetera gymnasiematten och ta revansch till våren ;)

Bamse
2003-03-15, 21:51
BUMP! Hur gick det för dig, Rah? Du har inte postat sen du skrev i denna tråd för något halvår sedan. Var det HP-resultatet som knäckte dig? :thefinger

Decamber
2006-10-20, 08:40
Nu bumpar jag den här gamla tråden. Imorgon är det dags för högskoleprov igen och på onsdag har jag för egen del tenta, så några ytterligare tips för hur man bör käka vore uppskattat!

Jag har märkt att det finns två skolor; den ena säger att man ska käka långsamma kolhydrater, gröt på morgonen, frukt på rasterna. Och den andra menar att det är godis mellan varven som gäller, för att ge hjärnan sockerkickar.

Vad säger ni? :)

blekfet2
2006-10-20, 08:51
Nu bumpar jag den här gamla tråden. Imorgon är det dags för högskoleprov igen och på onsdag har jag för egen del tenta, så några ytterligare tips för hur man bör käka vore uppskattat!

Jag har märkt att det finns två skolor; den ena säger att man ska käka långsamma kolhydrater, gröt på morgonen, frukt på rasterna. Och den andra menar att det är godis mellan varven som gäller, för att ge hjärnan sockerkickar.

Vad säger ni? :)


fet bump :D

Snake
2006-10-20, 09:22
Ät som vanligt bara och ta med dig något att äta på tentan, sååå stor grej är det inte. Ta gärna med något godis som prasslar och lever om mycket när du käkar, det är uppskattat av omgivningen.

Slimfit
2006-10-20, 09:47
På den tiden det begavs dig för mig så åt jag väl ett par rostade mackor med marmelad och en kopp te på morgonen för att sen inte äta en smack under hela provtiden...gick det med. Men idag har jag åtminstone tagit med mig något att äta. En frukt, ett ägg och ett grovt bröd med skinka eller nått.

Minns gubben som satt bredvid mig sista gången jag skrev. Han var alltid färdig med varje del innan tiden gått ut och plockade småleende fram en termos med kaffe och ett paket bragokex. Jävlar vad många rullar han tryckte i sig under hela provtiden :D
Törs inte säga om han log för att han tyckte det var lätt eller om det var för att han fattade noll och struntande blankt i resultatet.

Max
2006-10-20, 18:01
Ät som vanligt bara och ta med dig något att äta på tentan, sååå stor grej är det inte. Ta gärna med något godis som prasslar och lever om mycket när du käkar, det är uppskattat av omgivningen.
Öppna makrill- och tonfiskkonserver och sleva upp på knäckemackor som man äter med halvöppen mun. :D

AJO
2006-10-22, 18:36
På den tiden det begavs dig för mig så åt jag väl ett par rostade mackor....


Hade en bredvid mig som var färdig långt innan provtiden var slut, medans jag var överstressad.. ganska psykande*grr*