handdator

Visa fullständig version : Rymma hemifrån


AlexanderYeah
2006-03-02, 16:29
Vilket skulle vara det optimala sättet att rymma hemifrån på?

Hm hm. Jag har 1500 hm. Sen kanske man fryser ihjäl iofs :/

Mental
2006-03-02, 16:33
Gå till soc och förklara varför du inte kan vara kvar hemma, sen får ni ha gruppsamtal, och går det inte att lösa får du lägenhet och matpengar genom soc.

Varför måste du hemifrån? Vanvård? föräldrar på droger? eller får du bara inte köpa proteinpulver? ;)

n1tro
2006-03-02, 16:35
luugn man snart fyller du också 18 år då kommeru se att alla problem du hade innan inte var så stora, njut av det du har nu, du fyller också 18 en dag om du lever

hampaN
2006-03-02, 16:35
luugn man snart fyller du också 18 år då kommeru se att alla problem du hade innan inte var så stora, njut av det du har nu, du fyller också 18 en dag om du lever

Vilka problem får man när man fyller 18? :MrT:

ugglan
2006-03-02, 16:36
Vilka problem får man när man fyller 18? :MrT:

ANSVAR :naughty:

Mental
2006-03-02, 16:43
En tanke som slår mig, om grabben har problem hemma så tror jag inte att kollo gör speciellt mycket för att hjälpa honom.

Det behöver inte vara en osnuten grabbhalva som inte klarar av att ta ett nej från sin mor. Det kan vara så att han verkligen har problem och behöver stöd.

keffat_liv
2006-03-02, 16:44
En tanke som slår mig, om grabben har problem hemma så tror jag inte att kollo gör speciellt mycket för att hjälpa honom.

Det behöver inte vara en osnuten grabbhalva som inte klarar av att ta ett nej från sin mor. Det kan vara så att han verkligen har problem och behöver stöd.


...ring bris.

ugglan
2006-03-02, 16:45
har man problem är väl kolo det sista stället man skulle fråga, efter flashback då möjligtvis

Kwon
2006-03-02, 16:46
Vad är det som hänt Alexander?

Stoltz
2006-03-02, 16:46
har man problem är väl kolo det sista stället man skulle fråga, efter flashback då möjligtvis

Det finns faktiskt en hel del vetande och förståndiga människor här som kan hjälpa inom många områden och ge bra tips efter kunskap och erfarenhet. Sen att en tråd flippar lite är en annan sak.


Alexander, får man fråga vad som hänt?

Bronkitkorv
2006-03-02, 17:38
Elda upp uthuset och sno bilen. Då får du motivation till att inte återvända hem i allafall. Eller stå ut det gjorde jag, dessutom så är det inte roligt att rymma själv. Jag och en kompis kom ända till Avesta krylbo när vi rymde (ca 23mil)

AlexanderYeah
2006-03-03, 13:55
Hum hum det händer saker lite hela tiden. Jag skulle inte tänka på det om det inte var allvarligt för jag skulle inte orka dra ut om jag inte hade bra anledning till det för det är ju svinkallt ute.Men jag har inte tänkt igenom så noga. Igår tänkte jag först vara i skolan tills dom stängde, sen på biblioteket till klockan åtta och sen dra men så hade jag mina pengar i jackan hemma *rolleyes* Det hade varit mkt bättre om det var sommar också. Då kan man ju vara ute dygnet runt.

Men vi får se

Slartibartfast
2006-03-03, 13:59
Köp en värmeoverall och ett enmanstält så behöver du aldrig fara hem.

Cilia
2006-03-03, 14:04
Lägg av och larva er med honom. Är det ingen vuxen som du litar på i din omgivning som du kan få hjälp av och prata med?

Självklart tänker man inte på och rymma på allvar om det inte är stora problem. Alternativet är ingen guldtillvaro ändå finns det många barn/ungdomar som tycker att tillvaron som hemlösa uteliggare där dom måste sälja sina kroppar för att överleva är bättre än att gå hem till sina föräldrar. Tror inte det är så lätt för oss som inte har upplevt det dom har upplevt att förstå vad det innebär.

Oavsett vad som händer så måste du få hjälp av någon. Hoppas du kan ordna det på något sätt.

mini
2006-03-03, 14:08
Jag håller med Cilia: innan du funderar på att rymma hemifrån finns det andra sätt att försöka lösa situationen. Förmodligen mer effektiva sådana.
Har ni kanske en kurator på skolan, eller en bra skolsköterska? En lärare du litar på? Någon kompis föräldrar? Ungdomsmottagningen brukar ha bra personal, och det är inte bara för tjejer.

Se till att försöka lösa problemet på ett sätt så du inte utsätter dig själv för fara eller hälsorisker.
Stor kram till dig så länge, hoppas det löser sig!

Bolio
2006-03-03, 14:10
Jag håller med Cilia och mini. Fyfan vad omogna ni är. Det är en ung kille som behöver hjälp. Fan är det med er?

Alexander, jag tycker att du ska lyssna på mini och cilia.

Mental
2006-03-03, 14:15
En annan sak, om du rymmer, så medela det. Du behöver inte avslöja vart du är eller vad du gör men låt de veta att du är vid liv. Många som rymmer gör det lite för att straffa sina föräldrar, man vill att de skall plågas. Problemet är att det blir ett jävla pådrag med polis och liknande, och det kostar en massa pengar. Det är dumt att allmänheten drabbas då man kanske drar ihop skallgångskjedjor och liknande, man vet ju inte om du rymt, kidnappats eller råkat ut för en olycka

J.Saarela
2006-03-03, 14:36
Vart är kollo på väg *screwy*

CroCop
2006-03-03, 14:43
Hum hum det händer saker lite hela tiden. Jag skulle inte tänka på det om det inte var allvarligt för jag skulle inte orka dra ut om jag inte hade bra anledning till det för det är ju svinkallt ute.Men jag har inte tänkt igenom så noga. Igår tänkte jag först vara i skolan tills dom stängde, sen på biblioteket till klockan åtta och sen dra men så hade jag mina pengar i jackan hemma *rolleyes* Det hade varit mkt bättre om det var sommar också. Då kan man ju vara ute dygnet runt.

Men vi får se

Förlåt för att jag försökte vara lustig,är det så att du har riktiga problem hemma är det fan inget att skoja om. http://www.bris.se/start/defaultnew.asp kan du kontakta,ännu bättre vore det ju förstås om du tog kontakt med någon lärare eller annan vuxen du känner att du kan lita på.
Lycka till grabben!

Fartman
2006-03-03, 14:48
Som någon sa tidigare, bästa sättet att verkligen "rymma" är att koppla in sociala myndigheter och förklara för dom.
Den klassiska att knyta en påse med mackor lägst ute på en pinne och dra iväg leder nog bara till att man trött och hungrig blir upplockad av polisen en dag.

Callister
2006-03-03, 14:54
Inga äldre syskon?

Metal_boy_
2006-03-03, 14:55
Lägg av och larva er med honom. Är det ingen vuxen som du litar på i din omgivning som du kan få hjälp av och prata med?

Självklart tänker man inte på och rymma på allvar om det inte är stora problem. Alternativet är ingen guldtillvaro ändå finns det många barn/ungdomar som tycker att tillvaron som hemlösa uteliggare där dom måste sälja sina kroppar för att överleva är bättre än att gå hem till sina föräldrar. Tror inte det är så lätt för oss som inte har upplevt det dom har upplevt att förstå vad det innebär.

Oavsett vad som händer så måste du få hjälp av någon. Hoppas du kan ordna det på något sätt.


Sa hon som sitter och mobbar folk som hon skulle kunna vara mormor åt.

Kwon
2006-03-03, 15:55
Hum hum det händer saker lite hela tiden. Jag skulle inte tänka på det om det inte var allvarligt för jag skulle inte orka dra ut om jag inte hade bra anledning till det för det är ju svinkallt ute.Men jag har inte tänkt igenom så noga. Igår tänkte jag först vara i skolan tills dom stängde, sen på biblioteket till klockan åtta och sen dra men så hade jag mina pengar i jackan hemma *rolleyes* Det hade varit mkt bättre om det var sommar också. Då kan man ju vara ute dygnet runt.

Men vi får se

Ja hade det varit sommar hade du kunnat tälta!

Har du någon god vän du kan bo hos ett tag om det är problem?

Har du funderat att gå till Soc? Kontakta Bris etc?

fat_joe
2006-03-04, 19:07
Jag håller med Cilia: innan du funderar på att rymma hemifrån finns det andra sätt att försöka lösa situationen. Förmodligen mer effektiva sådana.
Har ni kanske en kurator på skolan, eller en bra skolsköterska? En lärare du litar på? Någon kompis föräldrar? Ungdomsmottagningen brukar ha bra personal, och det är inte bara för tjejer.

Se till att försöka lösa problemet på ett sätt så du inte utsätter dig själv för fara eller hälsorisker.
Stor kram till dig så länge, hoppas det löser sig!

Skillnad mellan saker som låter bra och är bra.

Pez
2006-03-05, 11:18
Bump/rensad.

Ryska_raketen
2006-03-05, 11:23
Hur går det för dig alex?

Griip
2006-03-05, 12:19
Flyg söderut, där är det sol och lättklädda tjejer

fonzie
2006-03-05, 13:18
Vad är det som har hänt?

clash
2006-03-05, 14:11
Alexander hur gammal är du? Jag har för mig att du var ganska ung?

Fattar inte att folk inte förstår att dom bör spara på gliringarna ibland. De finns nog flera som sitter o läser på det här forumet som själva har eller har haft hemförhållanden som inte varit någon lek. Man funderar inte på att rymma i minusgrader o 20 cm snö om man verkligen inte har problem över något.

Allan
2006-03-05, 14:13
Flyg söderut, där är det sol och lättklädda tjejer

För din egen skull hoppas jga du INTE läst tråden utan bara ramlar in och försöker vara rolig. Nå, det är du inte. Och det är inte långt från att vi tar ett snack om du alls ska vara kvar här.


allan

Garnax
2006-03-05, 14:28
Att fly hemifrån rätt ut i snön må vara en lösning på ett problem med
inte direkt konstuktivt då du tyvärr står under dina föräldrars omvårdnad
och du kommer bli hemskickad igen så fort polisen hittar dig.

Tycker du absolut ska antingen tala med någon om det.

Sen är det bara att hoppas att den du talar med tror på dig och
inte anser att du bara är en av alla ungdomar som vill hemifrån
och skickar dig hem igen. Så det är bra om första steget är någon
du litar på och som du vet litar på dig. En lärare kanske.

Läraren kan sen hjälpa dig i din kontakt med andra myndigheter.

Vågar du inte det eller känner att du inte riktigt är redo
så tycker jag faktiskt du ska ringa BRIS och höra om dom kan
ge dig några råd.

Det är bättre att gå den vägen och hoppas på en permanent lösning
istället för att bara fly ut i kylan.