handdator

Visa fullständig version : armhävningar, situps o.s.v


fffffffff
2006-03-02, 15:34
Jag har länge spelat fotboll och joggat regelbundet men för tillfället vill
jag syssla med nåt annat som jag kan göra hemma och går
ganska snabbt. Så jag hade tänkt göra 100 armhävningar, situps, rygglyft,
upphopp och kanske någon övning till.
Vad kommer nu den här träningen ge mig om jag gör så 5-6 dagar i veckan i
1-2 månader? Jag har alltid varit naturligt snabb på korta sträckor och tror
ni att upphoppen skulle kunna hjälpa mig att bli ännu snabbare?

Frustrator
2006-03-02, 15:44
Om du gör det 5-6 ggr i veckan tror jag att det kommer att ge dig mindre än om du gör det 3-4ggr i veckan..fast beror ju på vad du vill uppnå, om du tränar med såpass många repetitioner och utan vikt så kommer du snarare att öka på din uthållighet och inte så mycket rent styrkemässigt.
Och sen på 1-2 månader så kommer det inte att ge sådär jättemycket tyvärr. (Men beror som sagt lite på vad du har för mål med träningen).

krellik
2006-03-02, 18:24
Det kommer ge dej muskeluthålighet.

Testa mer avancerade armhävningsvarianter och lägg till pistols och pullups också..

fffffffff
2006-03-02, 20:14
Men det kan väl inte vara för mycket att göra såhär? 100 armhävningar är
ju inte särskilt ansträngande t.e.x, så varför skulle inte kroppen kunna återhämta sig till nästa dag? Dessutom skall jag ta 1-2 vilodagar varje vecka!

GymTT
2006-03-02, 20:16
Varför inte gå till ett gym och köra typ ett helkroppspass per vecka? mkt skönare.

Frustrator
2006-03-02, 20:18
Jo, kroppen kommer kunna återhämta sig ganska bra (beror lite på vad du gör resten av dagen), men det kommer som sagt inte ge dig så mycket stora muskler, utan som sagt kommer det ge dig muskeluthållighet...jämför med långdistanslöpare..de har inte stora muskler utan muskler som är ganska små men uthålliga.

fffffffff
2006-03-02, 21:08
Jo, kroppen kommer kunna återhämta sig ganska bra (beror lite på vad du gör resten av dagen), men det kommer som sagt inte ge dig så mycket stora muskler, utan som sagt kommer det ge dig muskeluthållighet...jämför med långdistanslöpare..de har inte stora muskler utan muskler som är ganska små men uthålliga.



Okej men jag vill inte ha stora muskler så det är lugnt :).
Så jag ska alltså köra 100 arm, 100 rygg, 100 situps och 100 upphopp.
Jag testar det ett tag och ser hur det går.
Hur lång tid tar det för kroppen att bli ordentligt övertränad om den inte
klarar av träningen? Jag snackar inte om någon liten överträning där man måste vila 3 dagar utan en större där man måste vila i veckor..

tano
2006-03-02, 21:54
Du måste öka belastningen kontinuerligt om du
vill gå framåt. Vare sig det är uthållighet eller styrka.

wintzell
2006-03-02, 22:02
Du måste öka belastningen kontinuerligt om du
vill gå framåt. Vare sig det är uthållighet eller styrka.

Som t.ex. att göra fler reps.

krellik
2006-03-02, 22:26
Gör du 100 armhävningar i 1 set? Eller gör du flera set tills du har klarat 100?
Om du klarar 100 strikta armhävningar tycker jag definitivt att det är dags för dej att göra mer krävande varianter.....

Och varför i hela fridens namn kör du inte pullups??????? ?? !

fffffffff
2006-03-02, 22:38
Gör du 100 armhävningar i 1 set? Eller gör du flera set tills du har klarat 100?
Om du klarar 100 strikta armhävningar tycker jag definitivt att det är dags för dej att göra mer krävande varianter.....

Och varför i hela fridens namn kör du inte pullups??????? ?? !


nej jag delar upp det på 4 set. Pullups frågetecken

krellik
2006-03-02, 23:04
Vad menar du med "pullups frågetecken?"

Frustrator
2006-03-03, 00:08
Jag tror att han undrar vad pullups är för något :)

krellik
2006-03-03, 00:11
Mmjo undrade lite... Eller om han drev med mej för att jag använde mej av så många fågetecken..;)

Pullups är helt enkelt när du tar tag i en stång över huvudet och kontrollerat drar dej upp med hakan över stången. Bra övning eftersom den tränar motsatta muskler som du (trådstartaren) använder när du gör dina armhävningar. Således hindrar du att du blir snedtränad och skadar dej.