handdator

Visa fullständig version : Torsdagar TV3 kl.20 Svenska - Du är vad du äter!


Pellefant
2006-03-02, 14:01
Du är vad du äter. Svenskt livsstilsprogram från 2006. Familjer eller personer som av olika anledningar fastnat i ond cirkel av dåliga matvanor får professionell hjälp av kostrådgivaren Anna Skipper och läkaren Anders Kjellberg. Även 4/3. (www.tv.nu)

56 st kaffe latte i veckan och kladdkaka till frukost. Fikafantasten Cindy Jensen från Västerås är 23 år och borde ha hela livet framför sig. Men genom brutal skräp och sockerdiet hänger den psykiska och fysiska hälsan på en höft. (Metro)

Programmets hemsida med forum, recept mm.
http://www.tv3.se/index.php?option=com_content&task=view&id=5982&Itemid=252

Första delen för säsongen ikväll, TV3 kl 20.00-21.00.

emmzan
2006-03-02, 14:08
Såg något avsnitt förra säsongen. "Ju vitare bröd desto säkrare död"... Efter det uttrycket så dissade jag den dietisten för alltid :)

pappa
2006-03-02, 14:19
Såg något avsnitt förra säsongen. "Ju vitare bröd desto säkrare död"... Efter det uttrycket så dissade jag den dietisten för alltid :)

känns som om döden är ganska säker i vilket fall :P

Nina L
2006-03-02, 14:22
Det är inte bra för unga människor att se sånt. De är för påverkbara. :) Anna Skipper är dock en upplevelse.

Isdrake
2006-03-02, 15:19
Ja, vad kul. :D

userfriendly
2006-03-02, 15:28
hon har helt sjuka metoder ibland o jag tycker att en överviktig person borde lära sig få en normal relation till mat innan man blir supernyttig. Börja med att röra på sig o äta normala portioner, samt ta bort socker o dåligt fett...
men jag kan bli inspirerad oxå - även om min mansika sida ibland triggas av sånt som det där programmet :(

Fartman
2006-03-02, 18:04
Anna Skipper verkar ju verkligen inte ha alla hästar i hagen. Och en sjuklig lavemang-fetisch har hon också... *screwy*

Jacksatan
2006-03-02, 18:20
hon är fan inte frisk. Snacka om att köra skrämselpropaganda. Enligt henne dör man ju bara man råkar käka en köttbit i veckan. Är väl mycket bättre att ge en vettig och sund inställning till kost som någon normal människa klarar av att hålla. Fredrik Paulun är en idiot, men när det kom till att lägga upp kost till folk i toppform hade man mycket bra saker att säga

gothen
2006-03-02, 20:46
Är det någon som vet vilka gifter hon talar om hela tiden? Bönorna skulle tydligen rensa ut dom...

Fed up
2006-03-02, 20:50
vilken är hennes koststrategi egentligen? INGET bröd, ingen kyckling, inget kaffe osv. jag missade början av programmet.

som userfriendly sa, man får kanske ta ett steg i taget, inte hoppa från kladdkaka till frukost till hyperdiet kanske.

adis
2006-03-02, 21:00
Haha hon Skipper är ju helt sjuk xD
Snacka om att leva på svält mat, fattar inte vem som skulle orkat med utan , kaffe, kyckling , kött osv.. detta är ju inget man rekommenderar för folk som gymmar!

Fed up
2006-03-02, 21:01
Haha hon Skipper är ju helt sjuk xD
Snacka om att leva på svält mat, fattar inte vem som skulle orkat med utan , kaffe, kyckling , kött osv.. detta är ju inget man rekommenderar för folk som gymmar!

alltså, jag lever ju också utan kaffe, kött och kyckling och jag gymmar och det går rätt bra att kombinera, men det verkar lite hårt att tvinga nån som älskar kaffe och kyckling att sluta med detta, eftersom det inte ens behöver vara dåligt för viktnedgång.

Isdrake
2006-03-02, 21:20
Ni får ju tänka på att det är ett tv program. Dom har säkert sagt åt henne att vara extra hård och att det ska ge snabba resultat. Hur kul är det att se en tjock person hinna minska lite på portionerna och sluta äta godis? Nej, inte särskilt kul. ;P Man måste ju hinna se förändring.

Jag tror inte alls hon går lika fort eller hårt fram under vanliga omständigheter när kameran inte är med. Fast det är jäkligt kul att se att dom mår så mycket bättre av att lägga om kosten.

Sen att det sägs mycket positivt om vegetarisk mat tycker jag bara är bra. :P

Isdrake
2006-03-02, 21:22
Haha hon Skipper är ju helt sjuk xD
Snacka om att leva på svält mat, fattar inte vem som skulle orkat med utan , kaffe, kyckling , kött osv.. detta är ju inget man rekommenderar för folk som gymmar!

Även jag lever utan det och gymmar utan problem. Förstår inte varför orken skulle försvinna utan dessa produkter?

sulle_bulle
2006-03-02, 21:24
SVäältdieet!!!

Fed up
2006-03-02, 21:29
jo visst jag fattar att de också lägger henne på 100% svält för att maxa resultaten snabbt, men det är väl lättare att göra det med kött i dieten. alltså, jag tycker väl det är bra om folk inte äter kött och så, men rent viktmässigt så är det ju ganska positivt. eller?

och sen tror jag alla andra tjockisar hemma blir rätt aviga till att börja ändra sin kost om det där är enda alternativet. då är det ju bättre som de hade i det programmet med blossom på svt att de följer ett antal personer under ett år eller nåt.

tenshi
2006-03-02, 21:33
Skräp tv på hög nivå...

muffe85
2006-03-02, 21:57
jag har lagt om mina matvanor från godis/läsk/glass/kakor dagarna i ända till strikt och hälsosam kost. enda jag bytte ut var kosten (ändrade inget alls i träningen) och jag börjare direkt rasa i vikt.
kost is the shit!

Men jag håller med alla föregående talare att det är en såpa knappt värd att slösa en timme på för den är väldigt överdriven. Det är inte nyttigt att gå ned 3-4 kg i veckan, inte för någon person i världen.

Cykelmannen
2006-03-03, 02:26
Nu var det ju inte så att hon gick ner 3-4 kg i veckan. Tvärtom hade hon gått ner 10 kg på 8 veckor! Det är i samma tempo som jag det och jag äter INGENTING av det som tjejen i programmet tvingades äta. Eller jo, den där skivan med grovt bröd som hon, efter ett tag, fick tillåtelse att äta en om dagen av. Haha, tjejen måste ha fuskat eftersom hon borde gått ner klart mer än 10 kg på 8 veckor om hon följt de där råden.

Slutsats: Ett program man ser på trots att det är värdelöst. Varför? För att det är så radikalt.

muffe85
2006-03-03, 07:59
word =) :bow: :bow:

Cilia
2006-03-03, 09:14
SVäältdieet!!!
hon ska ju få stora resultat på kort tid då krävs det radikala grep och sen ska det ju vara underhållning med då behövs det extrema grep.

gothen
2006-03-03, 09:19
Hehe alla säger att det är värdelöst men alla har ändå tittat :) TV3 har i alla fall lyckats, spelar ingen roll vad dom visar så länge folk kollar

maRRtin
2006-03-03, 10:16
Vaför fick hon inte äta kyckling då? Vad skiljer det mot quorn, 10 kcal/100g?

Fartman
2006-03-03, 11:16
Som jag har sagt i en tidigare tråd, snacka om att hon avskräcker folk från att gå ner i vikt. Hon får det ju att låta som att man bara får äta bönor och groddar(nåja, kanske inte riktigt så) om man ska ner i vikt. Det som många säkert inte förstår är att folk som dricker 56 kaffe latte och en jävla massa godis skulle rasa i vikt på en normal kost med lagom stora portioner av "vanlig" mat typ pasta och köttbullar och skippa godis och sån skit.

Angel
2006-03-03, 11:24
ja hajjar inte heller varför hon inte får äta kycklig

userfriendly
2006-03-03, 12:03
ang. kyckling tror jag att det handlar om att hon vill få i sig så lite kemikalier o tillsatser som möjligt och därför är quorn ett bättre alternativ då "grundvaran" inte är gödd med mat som innehåller massa skit. Både kött o fågel innehåller ju en del skumma grejer om man ska tro de som hävdar det :D

Pepz
2006-03-03, 12:15
Gillar inte dessa program.

Ett vettigare program borde vara : Motionera mera!

Nina L
2006-03-03, 15:24
http://www.annaskipper.se/ Kolla gästboken säger jag bara. :D

Yankeee
2006-03-03, 15:37
http://www.annaskipper.se/ Kolla gästboken säger jag bara. :D

Ja men vafan, vilka är det som skriver där då? Karin 40 år som gör vad som helst (förutom att motionera) för att gå ner i vikt?

Nidning
2006-03-03, 15:51
programmet är bland det sämsta jag sett, en rynkig kärring med allvetar komplex går omkring och tror sig veta nåt om kost går omkring och tvingar folk sluta äta kött, jag säger bara gå o klipp dig kärring, stryk ska du ha. *slap*

mikaelj
2009-12-23, 17:56
Gång på gång berättar folk om hur mycket piggare de är sedan de ändrat sina vanor ("måste vara vitaminerna").

Vad beror piggheten egentligen på? (knappast att de dricker "detoxjuice")
Och följaktligen: hur tusan åt/levde de innan egentligen?

Cerberus
2009-12-23, 18:05
jag undviker det programmet, får nog hjärnblödning på sikt av att se den kärringen..

rooz
2009-12-23, 18:07
Kom igen nu! Nu har ju slagit sig ihop med ANNA ANKA*uppdate*

Nu kommer svenskarna bli vackrare, smalare, och totalley awesome:D


Som Pirre myntade, Heja anna friskt humör, dieten består av socker o smör;)

TehSaxo
2009-12-23, 18:26
Jag gillar bara att se resultaten , dvs dom sista 5-10 minutrarna av programmet. Finner det underhållande att kolla på folk som lyckas o se hur glada de är. :) Och det måste ju ändå vara meningen med programmet, eller vad säger ni? =p (och såklart tjäna pengar)

Ean
2009-12-23, 18:32
Har för mig att skipper går efter någon sorts yoga-kost, kanske därför hon dissade kyckling (vet inte om yoga-snubbar får äta kyckling eller ej men det verkar som den enda förklaringen). Hon rådissade lättmjölk i ett avsnitt med. Och om man käkade korv med bröd skulle djävulen ta en.

Yeahvlen
2009-12-23, 18:41
Be dessa dietister läsa "den hemlige kocken".

Psyla
2009-12-23, 18:44
Lyssna på Anna!

Glutamin och träning på morgonen kommer göra under.

Rimmon
2009-12-23, 19:21
Skulle bli ett bättre program om det baserades på Deffguiden här på forumet med Grub som programledare!

Anton Fräs
2009-12-23, 19:22
Såg något avsnitt förra säsongen. "Ju vitare bröd desto säkrare död"... Efter det uttrycket så dissade jag den dietisten för alltid :)

Anna Skipper och ordet dietist i samma sammanhang. Kvinnan är inte ens utbildad och hon har så många rena faktafel i varje avsnitt att man bara blir förbannad.

Eddie Vedder
2009-12-23, 21:30
Anna Skipper och ordet dietist i samma sammanhang. Kvinnan är inte ens utbildad och hon har så många rena faktafel i varje avsnitt att man bara blir förbannad.

Till hennes försvar kan jag dessutom tillägga att hon själv klart och tydligt ALLTID påpekar att hon INTE är dietist. Men likförbannat brukar gärna t.ex. Aftonbladet titulera henne som detta.

mikaelj
2009-12-23, 21:35
I föreläsningar hon hållt utanför TV har hon tydligen varit väldigt sansad. TV-formatet lär ju göra sitt.

mattilainen
2009-12-24, 00:07
Blir nästan ltie sur..

Nattljus
2009-12-24, 01:11
Gång på gång berättar folk om hur mycket piggare de är sedan de ändrat sina vanor ("måste vara vitaminerna").

Vad beror piggheten egentligen på? (knappast att de dricker "detoxjuice")
Och följaktligen: hur tusan åt/levde de innan egentligen?
själv gissar jag på att de är piggare pga att de går ner i vikt och blir lättare, helt enkelt. bär runt på mindre vikt i tarmarna dessutom, när de äter mindre mängd mat.

Morty
2009-12-24, 01:57
Det värst är när folk citerar henne som att det vore ur en faktabok...

mini
2009-12-24, 07:52
Jag undrar hur bestående deras resultat är. Var bekant med en tjej som var med, och hon blev fet med moms inom ett par månader igen.

Anton Fräs
2009-12-24, 07:59
Jag undrar hur bestående deras resultat är. Var bekant med en tjej som var med, och hon blev fet med moms inom ett par månader igen.

De får ju en svältdiet som är fullständigt vedervärdig. De är inget i matväg som kanske mer än 1 på 10 skulle kunna hålla en längre period. Då kan man ju tänka sig in i de medverkandes situation där de tidigare ätit väldigt "god" mat och i programmet får lära sig att hälsosam mat är frön och citrongräs..

machine gun
2009-12-24, 09:14
Be dessa dietister läsa "den hemlige kocken".

Anna Skipper är INTE dietist.

Blomstrande
2009-12-24, 11:43
Jag undrar hur bestående deras resultat är. Var bekant med en tjej som var med, och hon blev fet med moms inom ett par månader igen.

Precis. Jag hörde om någon annan som varit med i programmet och tydligen är det pulverdiet som gäller utanför kamerorna så att de kan gå ner så mycket som möjligt till sista filmningen.

Dessutom mäter hon ju midjan på olika ställen före och efter...

Yeahvlen
2009-12-24, 12:02
Anna Skipper är INTE dietist.

Jag vet. Ämnesinlägget syftade inte på en specifik person.

God jul på er.

Nattljus
2009-12-24, 17:55
senaste programmen har ju varit folk som ska ner i vikt inför specifika händelser, sitt eget bröllop och liknande. de människorna hade ju förmodligen svultit ner sig till "rätt" storlek även utan programmet och ville nog mest vara med i teve för 15 minuits of fame.

Eddie Vedder
2009-12-25, 09:21
ville nog mest vara med i teve för 15 minuits of fame.

Det gäller väl alla deltagare? Programmets hela syfte är att först skratta åt tjockiar och därefter få se magiska förvandlingar.

Deltagarna vet förstås vad som väntar men är kändiskåta nog att hellre synas i det sammanhanget än att inte synas alls. Jag tycker programmet kan ha ett underhållningsvärde ibland. Men jag förstår inte varför det hatas så väldigt av många på Kolo, ingen är ju tvungen att titta.

Kischen
2009-12-25, 10:59
Men jag förstår inte varför det hatas så väldigt av många på Kolo, ingen är ju tvungen att titta.

För att folk på ens arbetsplats sedan sitter och citerar henne och vägrar lyssna på fakta. Det kanske inte stör dig att hon ökar dimridån när det gäller kost och träning men medelsvensson vet ibland varken in eller ut pga henne och vissa tidningar.

Eddie Vedder
2009-12-25, 11:19
För att folk på ens arbetsplats sedan sitter och citerar henne och vägrar lyssna på fakta.

Varför är det ett problem?

Det kanske inte stör dig att hon ökar dimridån när det gäller kost och träning men medelsvensson vet ibland varken in eller ut pga henne och vissa tidningar.

Tar folk uppenbar skada av det? Jag upplever att de som verkar vara mest förvirrade hänger ganska frekvent på den här typen av "upplysta" forum.

Tolkia
2009-12-25, 11:21
Jag tycker illa om programmet, eftersom det i mina ögon är kvalificerad mobbing-TV, och den ömsom-smeka-ömsom-slå-relation som Skipper bygger upp (Eller försöker bygga upp, jag såg ett avsnitt där hon skulle banta Bert Karlsson, och det var bland det roligare jag sett i TV just p.g.a. hans totala frånvaro av responsivitet i den vägen, och hennes uppenbara frustration inför detta. Min gissning är att metoden funkar bättre på yngre kvinnor med mer komplex och starkare skuld/skamkänslor över sitt osunda förhållande till mat och ätande än vad det funkar på dryga gubbar.) till sina klienter. Jag måste förstås inte titta (och jag tittar numera heller inte), men det stör mig att den typen av beteende promotas i TV.

Kischen
2009-12-25, 15:02
Varför är det ett problem?



Tar folk uppenbar skada av det? Jag upplever att de som verkar vara mest förvirrade hänger ganska frekvent på den här typen av "upplysta" forum.

Bara en bråkdel av alla förvirrade letar sig till nätet, många lyssnar på personer i sin närhet och sprider senare tankar och funderingar vidare. Dessutom, varför skulle folk lita på det som skrivs här? Steffe på lagret har ju gått ner i vikt genom att bara äta gelehallon så han kan väl lika mycket som du kan om viktminskning t ex?

Skillnaden är väl isf att du har fakta, men det spelar väl ingen roll om folk förstår det eftersom dom inte uppenbart tar skada av att inte förstå skillnaden.

Eddie Vedder
2009-12-25, 16:30
men det spelar väl ingen roll om folk förstår det eftersom dom inte uppenbart tar skada av att inte förstå skillnaden.

Exakt.

Men sedan är ju givetvis ditt hallonbåtexempel överdrivet in absurdum och DÄR tar man skada såklart. Men så dumma i huvudet är inte människor. Inte tror jag heller att majoriteten som kollat på "Du är vad du äter" börjar rena näsan med vatten och dricka algdrinkar.

Men det är möjligt att det är så utbrett som du säger, jag har aldrig sett det.

Ashenshugar777
2009-12-25, 16:59
Inte tror jag heller att majoriteten som kollat på "Du är vad du äter" börjar rena näsan med vatten och dricka algdrinkar.

När det kommer till majoriteten som inte kan någonting om kost och näring vore du förvånad vad dom skulle göra efter ett anna skipper program :P

Sniggel
2009-12-25, 17:10
när det kommer till majoriteten som inte kan någonting om kost och näring vore du förvånad vad dom skulle göra efter ett anna skipper program :p

+1

Eddie Vedder
2009-12-25, 20:03
När det kommer till majoriteten som inte kan någonting om kost och näring vore du förvånad vad dom skulle göra efter ett anna skipper program :P

Varför berättar du inte alt du sett istället för att uttrycka dig så kryptiskt.

Ge några exempel på galna saker du sett massa folk göra efter att de sett programmet.

Ashenshugar777
2009-12-25, 23:30
Varför berättar du inte alt du sett istället för att uttrycka dig så kryptiskt.

Ge några exempel på galna saker du sett massa folk göra efter att de sett programmet.

Min poäng var att du verkar underskatta makten anna skipper har. Min mor som främsta exempel. Gör massa möjliga Detox med shakes och vadsomhelst som också har gjorts i programmet för att "rensa kroppen".

Vad är det som är så bra med en Tv-show som sprider misinformation? Kanske vi ska ge någon LCHF-fanatiker en Tv-show som kan berätta för oss alla hur Kalori in/ut är död? Det är ungefär samma grej.

mattilainen
2009-12-26, 00:27
Min poäng var att du verkar underskatta makten anna skipper har. Min mor som främsta exempel. Gör massa möjliga Detox med shakes och vadsomhelst som också har gjorts i programmet för att "rensa kroppen".

Vad är det som är så bra med en Tv-show som sprider misinformation? Kanske vi ska ge någon LCHF-fanatiker en Tv-show som kan berätta för oss alla hur Kalori in/ut är död? Det är ungefär samma grej.

Jag tror ju inte det är så som anna skipper får det att framstå "Du kan bota cancer med min shake" men en liten liten del i det hon säger kan vara sant, vilket iaf inte skadar folket även om det är ruskigt äckligt och inte speciellt nödvändigt att dricka hennes hemmagjorda shakes.

Men förstår vad du menar när diu säger att det blir så otroligt stort allt hon säger. Säger hon att vitt bröd är dåligt, så får random mamma att "NEJ! Nu slutar vi äta vitt bröd för det är dåligt" utan att veta vad det är dom pratar om. Känner igen det där om att folk sitter och pratar och när man kommenterar något så är det direkt ett försvar att "Nej, på tv sa Anna Skipper ..."

Eddie Vedder
2009-12-26, 08:33
Vad är det som är så bra med en Tv-show som sprider misinformation? Kanske vi ska ge någon LCHF-fanatiker en Tv-show som kan berätta för oss alla hur Kalori in/ut är död? Det är ungefär samma grej.

Du menar att det inte redan är så? Det är bara på Kolo man reagerar över "OMG, hin anger inte källa men uttalar sig om träiong och kost!" men den mesta TV:n sprider ju desinformation på olika sätt.

Att det inte råkar handla om Kolozzeums primära intresse i de fallen är ju en annan femma. Jag tolkar inte serien om Ullared som en objektiv utbildande dokumentär heller.

Och att en person tror på en detox en vecka, fastar lite och sedan tröttnar är i mina ögon ingen katastrof. Felet är om man tar allt som obestridlig sanning och gör saker som verkligen skadar en ochden makten har INTE det TV-programmet.

Anton Fräs
2009-12-26, 08:44
Du menar att det inte redan är så? Det är bara på Kolo man reagerar över "OMG, hin anger inte källa men uttalar sig om träiong och kost!" men den mesta TV:n sprider ju desinformation på olika sätt.

Att det inte råkar handla om Kolozzeums primära intresse i de fallen är ju en annan femma. Jag tolkar inte serien om Ullared som en objektiv utbildande dokumentär heller.

Och att en person tror på en detox en vecka, fastar lite och sedan tröttnar är i mina ögon ingen katastrof. Felet är om man tar allt som obestridlig sanning och gör saker som verkligen skadar en ochden makten har INTE det TV-programmet.

Det TV-programmet + lite random bullshit från modetidningar m.m. och du har en mängd förvirrande budskap för vad som är hälsosamt och icke. Det är det som jag finner så tragiskt idag, enda man ser är vad man inte ska äta. Herre gud till och med när jag pratar med vissa som pluggar till dietist så köper dem både detox koncept och att gojibär ska vara så superduper mycket bättre än vanliga blåbär. Tänk då på genomsnittspersonen med alla motsägande, i vissa fall rent ut sagt skadliga, budskap.

Sniggel
2009-12-26, 10:07
En kompis till mig slutade att dricka vätska i samband med måltid eftersom det inte var bra. Vissa i min bekantskapskrets börjar dricka proteindrinkar för att gå ner i vikt (lägger till proteindrinkar alltså och gör inga andra ändringar).
Jag erbjuder mig att hjälpa till med att förklara saker men det är inte mycket som går fram, eller så glöms det bort illa kvickt när nästa konstiga påhitt ska testas. Antagligen för att den information jag ger verkar "jobbig" och onödigt svår att genomföra.

Detta kanske inte är relaterat till Anna Skipper men spridandet av desinformation skadar då folk nästan aldrig kommer att lyckas göra något rätt så länge vi fortsätter tillåta spridningen av smörja.
Det är min åsikt.

Anton Fräs
2009-12-26, 10:08
Detta kanske inte är relaterat till Anna Skipper men spridandet av desinformation skadar då folk nästan aldrig kommer att lyckas göra något rätt så länge vi fortsätter tillåta spridningen av smörja.
Det är min åsikt.

Aye, +1

Eddie Vedder
2009-12-26, 10:53
Detta kanske inte är relaterat till Anna Skipper men spridandet av desinformation skadar då folk nästan aldrig kommer att lyckas göra något rätt så länge vi fortsätter tillåta spridningen av smörja.
Det är min åsikt.

Så var ska gränsen gå? Blir ju inte många TV-program man kan tillåta med det resonemanget. Känns lite som "please, think of the children!". Jag tycker inte man kan hålla på att reglera hit och dit pga en oro för att människor ska hälla vatten genom näsan.

Hela min poäng är att jag inte direkt ser den starka kopplingen mellan att man testar lite löjligt tjafs under en kort period och den samhällsskada det gör. Jag tror knappast de som "vet hur det är" mår bättre. Återigen något som syns på såna här forum, jag kan verkligen inte se kopplingen mellan att de som testar nytt varje gång det postas ett abstrakt mår bättre.

mikaelj
2009-12-26, 11:08
Jag erbjuder mig att hjälpa till med att förklara saker men det är inte mycket som går fram, eller så glöms det bort illa kvickt när nästa konstiga påhitt ska testas.

"Det är farligt att inte äta frukost, Mikael!", som jag fick höra på jul.

Försökte resonera kring att det inte spelar någon roll när man äter, så länge man får i sig tillräckligt under ett dygn.

Eller för den delen när studien om att man skulle bli deppig på lågkolhydratkost efter ett år. Blev jag ju naturligtvis också tvungen att försvara ("ja, de åt för lite i ett år, och det är socialt tyngre. dessutom var det faktiskt inte sämre").

Det bästa är att de flesta inte vill ha en riktig sammanfattning (studier, siffror, tabeller), utan de föredrar hellre en felaktig sammanfattning från Aftonbladet utan några siffror eller dyl. Vilket gör att det inte går att argumentera emot. Så det bästa är att släppa det, eller nicka instämmande och låta det passera mellan öronen. Har för mig att Lellan uttryckte lite frustration över det häromsistens. :-)

Tolkia
2009-12-27, 11:15
Angående vad folk vill ha och inte vill ha, skulle jag vilja lägga till mikaeljs post ovan (som har sin riktighet) det att jag inte upplever det som att Kolozzeum sticker ut direkt sjukt mycket från samhället i övrigt vad gäller den saken. Det finns många här som kan oerhört mycket, men att få det att låta som om K. i allmänhet vore något slags motsats till resten av den korkade världen (tillspetsat) känns väl häftigt.

Angående hur mycket TV som skulle bli kvar om man tog bort Skipper, som Eddie frågade ovan, så tycker jag själv att det vore en världsförbättrande åtgärd att ta bort 100% av peka-och-skratta-TV:n, så det vore typ underbart om allt som var i samma genre (mobbing-TV) faktiskt försvann.

exor
2009-12-27, 13:41
Tycker programmet är underhållande.

hgus
2009-12-27, 16:43
Jag tycker att kollo mest skiljer sig från resten av samhället genom att vi här gärna slänger forskarrapporter på varandra. Det råder knappast någon konsensus om VAD som faktiskt är bra mat. Man blir lika förvirrad här som överallt annars.

mikaelj
2010-03-11, 20:13
Dagens avsnitt är väldigt bra! Sanna Bråding, som inte är det minsta överviktig, och istället lider av en begynnande anorexi och alkoholism.

Skall bli intressant att se hur Anna Skipper hanterar det här.

OneManArmy
2010-03-11, 20:14
Dagens avsnitt är väldigt bra! Sanna Bråding, som inte är det minsta överviktig, och istället lider av en begynnande anorexi och alkoholism.

Skall bli intressant att se hur Anna Skipper hanterar det här.

Med meditation och lite yogi-mentalitet förmodligen :P
Men ja, ser ju bra ut hitils

Largoplz
2010-03-11, 21:09
Kom gärna med lite uppdateringar sen om ni har lust. blev lite nyfiken, men min TV är ytterst omkommen.

Hedztrem
2010-03-11, 22:58
Nu kanske detta blir lite offtopic men det var i "du är vad du äter" programmet jag såg Anna sågade skivad rökt kalkon (märket pärsons) p.g.a. alla E ämnen.. är det hela världen verkligen? Dom är betydligt godare än en annan kalkon sort jag hitta med endast ett E ämne. Kalkon är ju proteinrikt så och om jag ska hålla mig till sistnämnda avstår jag hellre

WHITEFOLKS
2010-03-11, 23:05
Att såga det pga E-nummer i sig är bara dumt men antagligen är det väl e-250 osv hon är ute efter som ju inte är helt hälsosamt.

Sen är ju inte programmet något man ska ta som "sanning" i allmänhet.

Eddie Vedder
2010-03-11, 23:09
Jag kan bara tala för egen del men om det inte vore för nitriten skulle jag käka massor med sökt/kokt skinka och rökt/kokt kalkon. Hur simpelt som helst, gott och bra näringsvärden. Men att varje dag äta E250 vill jag inte.

mikaelj
2010-03-11, 23:13
Men att varje dag äta E250 vill jag inte.

Spenat då?

Eddie Vedder
2010-03-11, 23:14
Spenat då?

Nitrat är E251

mikaelj
2010-03-11, 23:16
Konverteringen är bara 5-20% säger SLV. Tack, Eddie Vedder!

Hedztrem
2010-03-12, 08:41
Men att varje dag äta E250 vill jag inte.

E ämnen som fanns i kalkonen var iaf:

E325 Natriumlaktat Syntetisk Salt av mjölksyra.

E316 Natriumisoaskorbinsyra Syntetisk. Används t.ex. i konserver och i fryst fisk.

E451 Natrium-, kaliumtrifosfater Syntetisk. Stabilserings- och vattenbindande medel. Används t.ex. i ost, soppor, såser, fiskprodukter.

E250 Natriumnitrit Sytetisk, även naturlig
Motverkar bakterier bl.a. Clostridium botulinum. Används bl.a. i saltade charkvaror. Omstridd. Risk för cancereffekt. Olämpligt för småbarn.

Givetvis var det endast E250 som fanns i kalkonen med ett E-ämne. Hur ofta kan man käka det här då utan det ska ses som farligt? Visste inte ens vad det var före ni skrev det. Å min katt är galen i denna kalkon, hur farligt är det att ge den sånt då någongång per vecka?

Eddie Vedder
2010-03-12, 09:27
Hur ofta kan man käka det här då utan det ska ses som farligt?

Ett sånt svar kan du ju givetvis inte få.

Men officiella rekommendationer ur cancersynounkt gällande nitritsaltade produkter är i alla att helst avstå helt. Men att skippa det är ju ingen garanti för att slippa cancer och även om man äter det ofta får man inte per automatik cancer heller.

Vilket är tur med tanke på hur mycket av det vi faktiskt äter. Jag gjorde lite "hobbyforskning" när jag var på praktik i höstas och bland annat deltog mycket i matlagning i storkök. Om man kollar på en skolmatsedel och dessutom tar en titt på de mellanmål och frukostmat som barnen får blir det E250 i någon form varenda dag i stort sett.

Är det inte skollunchen så kan det vara korv i bröd till mellanmål eller skinkan/leverpastejen vid frukost. Inte dålig mat i sig men många intag av E250 både här och där.

E250, ett tillsatsämne att se upp med – Del 1 (http://traningslara.se/blogg/e250-ett-tillsatsamne-att-se-upp-med-del-1/)

E250, ett tillsatsämne att se upp med – Del 2 (http://traningslara.se/blogg/e250-ett-tillsatsamne-att-se-upp-med-del-2/)