handdator

Visa fullständig version : Hälsovakten!?!


Jasmine_84
2006-03-02, 13:01
Nån som vet hur pass "rätt" hälsovakten räknar om man lägger in exakt vad man käkar? Då syftar jag främst på kaloriintaget...

fonzie
2006-03-02, 13:09
Nån som vet hur pass "rätt" hälsovakten räknar om man lägger in exakt vad man käkar? Då syftar jag främst på kaloriintaget...

För mig var det helt galet. Men kolla på förpackningen och jämför näringsvärdena. Annars kan du ju skriva in dem.

Jasmine_84
2006-03-02, 13:21
Räknade den för mycket eller för lite kalorier?

Cerberus
2006-03-02, 14:41
Köp en matvåg och väg allt :D då blir det garanterat inget fel :) inte i uträkningen åtminstone.

fonzie
2006-03-02, 15:50
Räknade den för mycket eller för lite kalorier?

Alldeles för mycket.

Kary
2006-03-02, 17:19
Det programmet är helt knäppt. Man rekommenderas att äta löjligt lite kalorier...tror inte det kan vara hälsosamt på något sätt.

Cerberus
2006-03-02, 17:49
Det programmet är helt knäppt. Man rekommenderas att äta löjligt lite kalorier...tror inte det kan vara hälsosamt på något sätt.

Ja programmet är nog mest gjort för 100kg tanter som bakar bullar som kardio. Antar att vi ungdomar förbrukar betydligt mer energi och kan äta betydligt mer mat.

Syndberg
2006-03-02, 18:35
Vette sjutton, har kört med hälsovakten ett tag och måste säga att den verka passa in perfekt på mig vad gäller kalori-intag/förbrukning.
Mina resultat hittills i min minideff följer hälsovaktens kurvor nästan exakt på hektot :P

Kary
2006-03-02, 21:21
Vette sjutton, har kört med hälsovakten ett tag och måste säga att den verka passa in perfekt på mig vad gäller kalori-intag/förbrukning.
Mina resultat hittills i min minideff följer hälsovaktens kurvor nästan exakt på hektot :P

Tja, jag vet inte. Om jag minns rätt så tyckte programmet när jag testade det att jag som är tjej och 1.80 lång skulle äta typ 1200 kcal om dagen. Iom att det ligger lägre än vad man sägs förbruka bara genom att ligga i koma lät det inte så tillförlitligt. Men vad vet jag.

z_bumbi
2006-03-02, 21:53
Alla program som uppskattar ett energiintagsbehov har minst ett inbyggt fel så det är bara ett av flera verktyg man kan/bör (?) använda.

Lägger man sen till att alla kaloritabeller innehåller ett genomsnittligt värde så kan det bli ganska jobbigt att följa rekommendationerna från programen.

Tänk själv när det gäller kalorinivån och framför allt så registrera kalorimängden en tid innan någon större förändring ska ske i kosten/träningen. Då slipper man gissa vad man bör få i sig då man vet hur mycket man verkligen äter.

DragonOrb
2006-03-03, 00:05
Vette sjutton, har kört med hälsovakten ett tag och måste säga att den verka passa in perfekt på mig vad gäller kalori-intag/förbrukning.
Mina resultat hittills i min minideff följer hälsovaktens kurvor nästan exakt på hektot :P

Samma här.
Fast jag skriver in alla produkter själv och väger allt.

Jasmine_84
2006-03-03, 08:50
Samma här.
Fast jag skriver in alla produkter själv och väger allt.

Men shit vilket jobb..! Använder hälsovakten för att det är smidigt att slippa sitta själv å räkna ut alla kalorier.. men det är ju inte så bra om den visar för mycket så man får i sig för lite näring...

Jasmine_84
2006-03-03, 08:52
Tja, jag vet inte. Om jag minns rätt så tyckte programmet när jag testade det att jag som är tjej och 1.80 lång skulle äta typ 1200 kcal om dagen. Iom att det ligger lägre än vad man sägs förbruka bara genom att ligga i koma lät det inte så tillförlitligt. Men vad vet jag.


Jo men du skrev du väl aktivitetsnivå 0... och det finns väl inte en människa som frivilligt enbart ligger i sängen en hel dag, men jag tycker oxå att deras uträkningar av dagsbehovet verkar lite låga..?

Cilia
2006-03-03, 09:24
Jag använder HV som referens
jag bestämmer själv vilket kaloriintag jag ska ligga på per dag man behöver på inget sätt gå efter deras uppskattade värde.

Sen är det så att om jag lägger mig på nivå 0 i HV och sen lägger till alla dagliga aktiviteter jag gör exklusive motion så hamnar jag på ca samma kalorinivå som om jag använder andra beräkningsmetoder. Det handlar bara om att fatta hur det är uppbygt.

Jag tror ngn har rätt om att det är i första hand gjort för individer som inte tränar så mycket. Då kan man få lägga in matlagning, städning etc som aktivitet. Det har tror jag samma uppmuntrande effekt som det för mig har med att lägga in motion och man ser att man kan äta mer.

Det måste vara oerhört svårt att bygga ett program som ska passa för alla och allas ämnesomsättning.

Sen tycker jag att det är positivt att programmet räknar "lågt" när det gäller motion men jag tror också det har att göra med att dom räknar med att dom flesta inte kör så hårt och då blir förbrukningen mindre.

Man får ju köra en vecka och se hur resultatet blir sen får man justera upp och ner efter det. Ingen skillnad mot om man använder ngn annan metod.

Cerberus
2006-03-03, 10:20
Programmet fungerar otroligt bra faktiskt. Dock har jag insett att jag kan äta betydligt mer och ändå gå ner i vikt. Kan lätt ligga 500+kcal över de 1500 som programmet tycker är rimligt att äta en bantardag :P

heljis
2006-03-03, 21:55
Jag tycker också att hälsovakten fungerar klockrent. Jag väljer dock en kalorinivå jag vill ligga på, och bryr mig inte så mycket om programmets rekommendationer. Sedan väger jag allt jag äter (nu snackar vi under deff alltså :)) och skriver in, programmet räknar åt mig. Kanon :thumbup: