handdator

Visa fullständig version : Rookie behöver hjälp


asparagus
2006-03-02, 12:38
Tjena


Helt nyreggad här på forumet... Jag har bestämt mig för att börja träna för att komma i någorlunda form, jag är helt clueless när det gäller motion och styrketräning, så tänkte att det kunde vara bra att få lite tips och råd innan jag skrider till verket. Min bakgrund skiljer sig nog lite från de flesta.

Jag fyller snart 22 och har efter sjuttioelva Behandlingshem och och mängder av misslyckade avtändningar äntligen tagit mig ur ett 5 år långt missbruk av heroin. Idrott och motion låg under mina tonår inte högst upp i prioriteringslistan, jag måste erkänna att sist jag deltog i en idrottstävling var när jag sprang från polisen för något år sen, jag sprang som en vind... i tolv meter innan den fete konstapeln hade hunnit gå ikapp mig. :em:

Anledningen till att jag nämner detta är att min "hobby" har satt sina spår. jag är som sagt inte i toppform när det gäller styrka och kondition, jag har lite dålig blodcirkulation ut i vänster ben och vänster arm pga emboli (stopp i vener) iaf säger läkarna det, jag har inte märkt nåt. Jag har även taskiga lungor efter ett antal lunginflammationer och ett lungödem och blir pinsamt lätt andfådd.skitiga nålar gjorde så att jag för ett och ett halvt år sen var tvungen att operera hjärtat akut för jag hade fått påhälsning av bakterier i förmaken till hjärtat. Ja, jag inser att jag har en fysik som en 80årig dam men jag har iaf inte brutit lårbenet...och träning och motion är helt lugnt så länge jag tar det lugnt och lyssnar på kroppen.

jag skulle gärna ta del av övningar, scheman och upplägg för att träna upp sig , både i styrka och kodndition. Mitt mål är att få en god/normal fysik, inte att bygga muskler. Jag inser att mycket av detta kan jag få hjälp av en instruktör men jag vill komma förberedd, sen är det lite pinigt om jag måste dra min story för honom, lättare här på nätet där det är anonymt .

jag skulle också vilja veta vilka gym som rekommenderas, gärna i närheten av södermalm för det är där jag hämtar mitt Subutex, samt jobbar.

Länkar till bilder av träningsmaskiner och övningar vore också kanon...jag vet ungefär bara hur en bänkpress ser ut. Kommer komma på fler frågor sen för jag har glömt en hel del för jag är så lätt att distrahera och just nu åker det förbi en blå bil som stjäl min totala uppmärksamhet. :furious:

PEACE eller FRIDENS LILJOR!

/Alex

raQblad
2006-03-02, 13:02
Välkommen till forumet! Låter som om du har haft det oerhört kämpigt, och jag måste verkligen ge dig beröm för att du klarat dig ur missbruket. Jag blir alltid lika imponerad över människor som klarar av att ta sig ur det!

Nybörjarscheman hittar du Här (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=9555).

Bilder och små filmklipp på övningarna, hittar du Här (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=31071) .

Om jag vore du skulle jag, så fort jag hittat ett gym nära nog, kolla om det fanns någon vänlig själ (instruktör eller någon som er ut att vara lite mer seriös "gymmare") som skulle kunna ge dig tips på hur man utför övningarna. Kan vara lite pinsamt kanske, men det är definitivt värt det!

Det finns flera andra läsvärda och nyttiga saker att ta reda på i "Best of.." delen av forumet, som du hittar Här (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/forumdisplay.php?f=19) .

Hoppas jag hjälpt till!