handdator

Visa fullständig version : Behöver hjälp med kosten.


klen_som_fan
2002-10-06, 16:47
Hejsan. Jag är en man på 19 år 76kg 181cm. Heter Björn. Nybörjare, jävligt klen. Maxar 65kg i bänkpress, klarar 3-5 chins, 3-4 reps på 80kg knäböj, 5-6 reps på 30kg rak skivstångscurl. Har inte tid och kan inte heller laga mat så jag vill göra det så enkelt för mig som möjligt. Dela gärna med er om ni har tips på hur man kan få i sig bra mat snabbt, billigt och enkelt. Vill lägga på mig maximalt med muskler men endå hålla fettinlagringen till ett minimum. Vad sägs om det här upplägget?

1 paketnudlar
2 frukter (banan eller äpple)
30 kellogs allbran med 3dl minimjölk
en burk tonfisk
två drinkar 30g protec+ (med vatten)
20g rapsolja
2 måltidsersättare (optimum eller ast)

2500 kcal

protein 40E% 250g
kolhydrater 40E% 250g
fett 20E% 55g

Obs. Skol lunchen är ej inräknad och på helger ska jag supa som fan och käka på McDonalds.

efter träning:
60g Fairing whey hydro med 10g glutamin(planerar att köpa en burk 1000g glutamin från nutrition outlet men är det bra kvalitet?)

klen_som_fan
2002-10-06, 16:52
Glömde skriva upp att jag ska äta 100g pasta också.

Pez
2002-10-06, 17:01
Originally posted by klen_som_fan
Har inte tid och kan inte heller laga mat så jag vill göra det så enkelt för mig som möjligt.


Du har alltid tid att laga och äta mat, så är det bara. Allt går att lösa, t.ex. kan du göra storkok en dag i veckan då du gör matlådor och fryser in.

/pez

Pez
2002-10-06, 17:03
Originally posted by klen_som_fan

...och på helger ska jag supa som fan och käka på McDonalds.


Om du som du säger vill lägga på dig maximalt med muskelmassa och minimalt med fett så antar jag att det där var ett skämt?

/pez

klen_som_fan
2002-10-06, 17:16
Nej det var inget skämt, måste kunna umgås med vänner på helger och supa lite. Att frysa in matlådor är inget alternativ i dagsläget så som det ser ut nu. Men i övrigt vad sägs
om mitt upplägg? Duger det eller ska jag helt förkasta det? Det är vad jag tycker om att äta och det är relativt billigt och det går fort att fixa till. Tack så mycket.

Pez
2002-10-06, 17:42
Inte för att vara dryg men med din syn på det hela så kommer du inte att lägga på dig maximalt med muskler och minimalt med fett... fortsätt så som du kör nu och kom tillbaka när du är villig att satsa/insett att det inte håller.

Tips:
Lär dig mer om kost och träning så kommer du inse att det är ohållbart att tänka som du gör i dagsläget och samtidigt förvänta sig några större resultat.
Nudlar är alldeles för snabba kolhydrater, byt ut mot ris eller pasta.
Ät mer Kött/fågel/fisk.
Sup mindre, ät mer.
Skippa Mcdonalds, ta en prottedrink och ett par frukter istället alt. en prottebar.

/pez

Assazel
2002-10-06, 18:01
1. Drick alkohol 1-2 gånger i månaden (om du nu måste) och tänk på att dricka vatten och äta frekvent under "sup" kvällen.
2. Mjölk i proteindrinken istället för vatten

Försök tryck i dig lite över 3000kcal, jag vet visserligen inte hur snabb metabolism du har men under 3000 brukar inte bygga på någon.
Annars funkar ditt upplägg.

MEN som de andra också sade du kommer inte att lägga på dig maximalt med muskler och lite fett. Men å andra sidan som jag själv tycker: Jag vill inte bli någon "jätte" för det är inte snyggt utan lev livet med kompisar och bygg dig en hyfsat snygg kropp.

klen_som_fan
2002-10-06, 19:03
Förstår inte riktigt kritiken mot mitt upplägg men tack i alla fall för alla tipsen. Väldigt uppskattat. Anledningen till att jag tog med nudlar är att nudlar är så förbannat billigt(4 för 10) och gott och vad gör lite snabba kolhydrater om man endå går på bulk? I övrigt ser jag faktiskt inget fel i mitt upplägg. En portion allbran med mjölk på morgonen är väl en bra frukost. Har för mig att det är rätt lågt GI på allbran? Min mage gillar inte mjölk så jag vill inte dricka för mycket av det, dessutom så ger det mig finnar tror jag."Pez" du skriver att jag ska äta mer pasta men det gör jag ju redan, 100g om dagen. Det borde väl räcka? Och varför ska jag vräka i mig massa kött när jag enkelt kan få proteinet från en välsmakande måltidsersättare med chokladsmak som dessutom tar 1min att fixa till. Vill inte uppfattas som arrogant. Tack så mycket.

z_bumbi
2002-10-06, 19:29
klen_som_fan:
Nudlar är inte billiga. Det är en myt !

Att leva på merparten av kalorierna från kosttillskott må vara bekvämt men annan mat innehåller saker som kosttillskotten inte täcker.

2500 kcal som bulk verkar vara lite lågt men det kan ju vara så att du tillgodogör dig maten bra eller så.

Att supa varje helg är inte bra, drick mer sällan helt enkelt. Är ju bara att gå ut ändå.
När du dricker (OBS inte supa) så tänk på att äta innan och efter plus att dricka massor av vatten.

McDonalds ? Lägg pengarna på riktig mat istället, du köper nudlar för att det skulle vara billigt sen så super du och äter McD på helgen. Var finns logiken ?

Pez
2002-10-06, 19:36
Knappast arrogant, snarare ignorant...
Bulk handlar inte om att trycka i sig snabba kolisar och andra onyttigheter, utan att öka kaloriintaget genom att äta mer "bra mat".
Ang. proteinkällor så ska du få i dig 2-3gr protte/kg kroppsvikt om dan och det bästa är att variera sina proteinkällor så mycket som möjligt, pulver är ok men bör inte vara basen av ditt intag under längre perioder.
100gr pasta om dan ger ca. 70gr kolhydrater, inte mycket att hänga i julgranen... åt mer än 100gr pasta om dagen per mål då jag var på deff.
Mjölk och allbran som frukost ger alldeles för lite protte för att vara en bra frukost, blanda prottepulver i yoghurt och ta allbran till eller gör havregrynsgröt på 3dl havregryn - det tar 2 minuter i mikro och kostar typ inget.

Kom ihåg - om du inte vill ha svaret, varför ställa frågan?

/pez

Muskelsmurfen
2002-10-06, 22:40
Ursäkta... :smash:
men det där kostupplägget fungerar bara inte... :stick:
Kosttillskott är TILLSKOTT!!! :stick:

Ägg, kött, fisk och fågel ger bra med protein och är lätt att laga.
Pasta på durumvete och parboiled ris ger bra med långsamma kolhydrater.
Komplettera med mycket grönt för då får du i dig bra med micronutrienter. (Tror att de kallas det? vitaminer, mineraler o dyl.)

Supa kontinuerligt är en DÅLIG idé. Läs på om alkoholens biverkningar och riktlinjer för inmundigande. Obs, jag är inte nykterist och har förmodligen supit mer, oftare, längre och hårdare än du har gjort, gör eller kommer att göra. Tro mig, ingen bra idé om du vill ha en välmående kropp och riktigt skitdålig idé om du vill utvecklas optimalt.

Nåja, slut på moralkakorna men jag tror jag håller med Pez, tänk igenom det hela en gång till och fråga dig själv hur mycket du vill lyckas med träningen och om du verkligen är beredd att lägga ned det som krävs.

250cc
2002-10-07, 16:38
Originally posted by klen_som_fan
30g kellogs allbran med 3dl minimjölk



Haha! 30 gram Allbran, då kan du lika gärna låta bli. Du får åtminstone käka 100g.
Lägg tilll 7 l mjölk(ej starkmjölk), osv...

spinkoo
2002-10-07, 17:15
Starkmjölk...:laugh: :laugh: :laugh:

:bow:

;)

jonas_daffy
2002-10-07, 19:45
klart du ska få festa på helgerna... man är bara ung en gång i livet!:cheers:

Är själv 17år och jag tänker inte sluta festa bara för att jag vill bygga.... Kommer en tid då man får tid till att sattsa fullt på det med.

På helgerna måste man få festa hårt och ragga tjejer...:hbang:

Ha det gött!