handdator

Visa fullständig version : Fullkorns bröd, fullkorns pasta osv.


Shadow Warrior
2006-03-01, 22:14
Jag har för vana att käka nästan bara grovt bröd, funderar nu på att gå över till fullkornspasta med är det rekomenderat eller blir det för mycket fibrer o sånt?

King Grub
2006-03-01, 22:16
Man brukar säga en siffra på runt 60 gram/dag där mer fiber, alla källor inräknade, gör mer skada än nytta, på magproblem, förstoppning, mikronäringsämnesförlust och testosteronsänkning.

Shadow Warrior
2006-03-01, 22:29
Man brukar säga en siffra på runt 60 gram/dag där mer fiber, alla källor inräknade, gör mer skada än nytta, på magproblem, förstoppning, mikronäringsämnesförlust och testosteronsänkning.

Ok men vad är det då man räknar, bara kostfibrer? Om jag äter 150g fullkornsbröd om dagen så är det en dum ide att äta fullkornspasta till middag med?

King Grub
2006-03-01, 22:29
Ok men vad är det då man räknar, bara kostfibrer?

Ja, själva kostfiberna.

Shadow Warrior
2006-03-01, 22:31
Ok nu fick jag grepp om saken, tack så mycket.

Lasse Kongo
2006-03-01, 22:32
Ja kör en hel del fullkornspasta, fullkornsris, fullkornsbröd osv, men allt annat icke fullkorn går ner också, allt utom vanliga pasta, för det smakar skit jämfört med fullkornspasta.

Det är nog bara att käka på, bara man dricker mycket vatten, men märker man att rövhålet håller på att sprängas titt som tätt när man ska till att skita får man nog dra ner på fullkornet =)

King Grub
2006-03-01, 22:33
Och det händer inget dramatiskt otrevligt om du skulle få lust att äta en kost som innehåller betydligt större mängd fiber över en kortare tid heller, annat än möjligen att magen strejkar, men det märker du ju i sådana fall.

Zakath
2006-03-01, 22:35
Det var intressant, kan nog vara en möjlig förklaring till varför min mage inte alltid mår så bra när jag äter 4-5000kcal/dag. Fast just nu äter jag inte så mycket, men bra att veta tills nästa "period" :)

bengdoktor
2006-03-02, 08:40
Puh skönt att få bevis. Kunde visserligen kunant räkna ut det med delen där bak, men under en påstådd deffperiod jag hade innan åt jag bara fullkorn och långsamma kolhydrater, men jädrans så ont i magen man har jämt och ständigt. Jag blir tokig på näringslära, det e fasen inte helt lätt att förstå! *grr27*