handdator

Visa fullständig version : Carl Bildts syn på kurdfrågan


Bolio
2006-03-01, 17:06
Bilden av ett Turkiet som förtrycker alla kurder är en felaktig bild. I mångt och mycket är de väl integrerade i det turkiska samhället. Många framstående män och kvinnor i Turkiet av i dag är kurder. Och många kurder har kommit att bli mycket av turkar. Det uppges t ex att PKK-ledaren Öcalans vardagsspråk är turkiska, medan han inte riktigt behärskar de sinsemellan olika kurdiska språken lika bra.

Det råder ingen som helst tvekan om att PKK är en organisation som arbetat med terrorn som instrument. Och det är värt att notera att denna terror inte minst riktat sig mot de kurder som ställt sig kritiska mot den strikt kommunistiskt inriktade organisationen. Så har det varit i Turkiet - och så har det varit i Sverige.

Att så kunde bli fallet hade sin bakgrund också i de politiska mord som PKK hade begått i Sverige under 1984 och 1985 under uppseendeväckande former, och som visade att det fanns en av PKK fjärrstyrd infrastruktur för mord i Sverige.

Dock var denna infrastruktur för mord i allt väsentligt riktad mot andra kurder. Det var mönstret inte bara i Sverige, utan också i de motsvarande operationer som skedde i Danmark, Holland och inte minst i Tyskland, som efter bakslaget i Sverige allt mer kom att bli den europeiska basen för det PKK som annars styrdes av Öcalan i ett Damaskus där han hade regimens både skydd och stöd.

När jag i lördags såg en stöddemonstration för Öcalan dra genom Stockholm med unga människor med än yngre barn som slungade ut slagord av hat fyllde det mig med oro för framtiden. Där fanns en grund för det vi såg i somras när PKK tog över en del av SSU och kidnappade barn till träningsläger för våld. Där fanns fröet till konfrontationer som gynnar vare sig kurder eller Sverige i övrigt.

/ Carl Bildt @ http://www.bildt.net/index.asp?section=107&id=26

Jag skulle utan tvekan kunna skjuta honom med tre blanka skott i pannan och sedan ladda om revolvern för att skjuta honom med tre skarpa skott.

Bolio
2006-03-01, 17:08
Detta år röstar jag SOCIALDEMOKRATISKT i ren protest. Göran Persson är en mycket bra man med goda grundvärderingar och ett vackert yttre med en hälsosam och estetiskt tilltalande fysik. Han har dessutom betydligt större snopp än någon hittillsvarande partiledare i svensk historia.

JaggedAxe
2006-03-01, 17:08
Jag skulle utan tvekan kunna skjuta honom med tre blanka skott i pannan och sedan ladda om revolvern för att skjuta honom med tre skarpa skott.

Anledning? :)

Pez
2006-03-01, 17:26
Läste igenom klabbet.. eftersom du bara citerade enstaka stycken av en längre text. Såg inte något som skulle berättiga "3 skarpa skott". Tycker faktiskt att det var rätt.. lågt av dig att skrika om fysiskt våld som retribution för en politisk krönika.. rätt okontroversiell på det.. enkom för att han behandlar den kurdiska/turkiska situationen med en annan uppfattning i frågan än den du, som kurd, troligtvis (?) har.
Men det är ju bara min åsikt. Ska du skjuta mig i pannan nu med?

skaparn
2006-03-01, 17:36
Du säger bara att han har fel, inte något argument som stödjer din åsikt, som du inte heller låter oss veta så vi kan skilja den från CB's.

Bolio
2006-03-01, 17:38
Läste igenom klabbet.. eftersom du bara citerade enstaka stycken av en längre text. Såg inte något som skulle berättiga "3 skarpa skott". Tycker faktiskt att det var rätt.. lågt av dig att skrika om fysiskt våld som retribution för en politisk krönika.. rätt okontroversiell på det.. enkom för att han behandlar den kurdiska/turkiska situationen med en annan uppfattning i frågan än den du, som kurd, troligtvis (?) har.
Men det är ju bara min åsikt. Ska du skjuta mig i pannan nu med?

Jag skojade. Jag skjuter inte Carl Bildt, och inte heller dig. Det var ett skämt. Joke, you know?

Garnax
2006-03-01, 17:39
Jag skulle utan tvekan kunna skjuta honom med tre blanka skott i pannan och sedan ladda om revolvern för att skjuta honom med tre skarpa skott.

Folk som vill skjuta folk som tycker annorlunda borde skjutas.

Metal_boy_
2006-03-01, 17:41
Folk som vill skjuta folk som tycker annorlunda borde skjutas.


Så då är det dags att skjuta dig med?

Allan
2006-03-01, 17:42
Carl Bildt - det är han som brukar åka helikopter över bombade länder och säga att "här behövs lite kapitalism". Eller hur?

allan

Pez
2006-03-01, 17:43
Jag skojade. Jag skjuter inte Carl Bildt, och inte heller dig. Det var ett skämt. Joke, you know?
Ja, jag vet. Men genom ditt sätt att uttrycka dig på ger du inte diskussionen förutsättningar för en seriös diskussion.

"Educate - don't aggrovate" typ.

JaggedAxe
2006-03-01, 17:43
Carl Bildt - det är han som brukar åka helikopter över bombade länder och säga att "här behövs lite kapitalism". Eller hur?

allan

Frihet till folket :bow:

Garnax
2006-03-01, 17:45
Så då är det dags att skjuta dig med?

Jo jag vill ju också skjuta alla oliktänkande och använder det i alla
diskussioner jag deltar. Typ då folk brukar lämna ämnet för att kalla mig idiot
för att jag inte tycker som dom.

Dock behöver man inte göra sig besväret att ladda om då en trumma klarar
6 kulor och alltså rymmer både dom blanka och dom skarpa.

skaparn
2006-03-01, 17:45
Carl Bildt - det är han som brukar åka helikopter över bombade länder och säga att "här behövs lite kapitalism". Eller hur?

allan

Har du sett honom göra det?

Pez
2006-03-01, 17:45
Frihet till folket :bow:
Låt dom politiska diskussionerna vara ifred om du inte har möjlighet att svara med nåt annat än nån enstaka smiley alt. hårdrockar-wannabefraser.

tossefar
2006-03-01, 17:46
Carl Bildt - det är han som brukar åka helikopter över bombade länder och säga att "här behövs lite kapitalism". Eller hur?

allan
Han har ofta rätt också :)

JaggedAxe
2006-03-01, 17:47
Låt dom politiska diskussionerna vara ifred om du inte har möjlighet att svara med nåt annat än nån enstaka smiley alt. hårdrockar-wannabefraser.

Oftast är det ju de bombade länderna kommunistiska som Carl Bildt, enligt allan, flög över. Att då ge dem lite kapitalism innebär för mig större frihet än om man kämför med föregående kommunistiska styre. Inte sant? Tack

Pez
2006-03-01, 17:50
Oftast är det ju de bombade länderna kommunistiska som Carl Bildt, enligt allan, flög över. Att då ge dem lite kapitalism innebär för mig större frihet än om man kämför med föregående kommunistiska styre. Inte sant? Tack
Såja - det där gick ju utmärkt. Nu uttryckte du din egen åsikt i mer än 4 ord.

Allan
2006-03-01, 17:51
Har du sett honom göra det?

Jag har läst honom. Sen gjorde Pippirull parodi på det. Det var ännu bättre.

allan

Metal_boy_
2006-03-01, 17:51
Jo jag vill ju också skjuta alla oliktänkande och använder det i alla
diskussioner jag deltar. Typ då folk brukar lämna ämnet för att kalla mig idiot
för att jag inte tycker som dom.

Dock behöver man inte göra sig besväret att ladda om då en trumma klarar
6 kulor och alltså rymmer både dom blanka och dom skarpa.


Men du ville ju att folk som tyckte att; folk som tyckte att folk med andra åsikter borde skjutas, själva borde skjutas. Alltså så borde du med skjutas, som tycker att dom borde skjutas pga deras åsikt; om att en annan person borde skjutas för att den har andra åsikter. :)

Nitrometan
2006-03-01, 17:52
Carl Bildt - det är han som brukar åka helikopter över bombade länder och säga att "här behövs lite kapitalism". Eller hur?
Ja, sju dagar i veckan.

Sen är det kanske bristen på den (åtminstone något ökade) frihet som kommer av kapitalism som ledde till att de blev "bombade länder"?

JaggedAxe
2006-03-01, 17:55
Såja - det där gick ju utmärkt. Nu uttryckte du din egen åsikt i mer än 4 ord.

:em:... går ibland när jag verkligen försöker!!