handdator

Visa fullständig version : Nötter vs rapsolja?


Flossy
2006-03-01, 13:25
Som topic lyder.. vad är den bättre fettkällan ur deffsynpunkt?, har använt sökfunktionen men hittar inget precist svar..

apa_ola
2006-03-01, 13:31
ur deffsynpunkt är väl själva fettet likvärdigt, dvs ca 9kcal/g..ur hälsosynpunkt vet jag ej däremot

Flossy
2006-03-01, 13:33
ur deffsynpunkt är väl själva fettet likvärdigt, dvs ca 9kcal/g..ur hälsosynpunkt vet jag ej däremot


kanske skulle varit mer tydlig då.. vilket är mest optimalt i deffsynpunkt/hälsosynpunkt?

Mac
2006-03-01, 13:44
i rapsoljan har du enbart fett.......i nötter har du även kolhydrater som du kanske inte vill ha

Clyde
2006-03-01, 13:49
i rapsoljan har du enbart fett.......i nötter har du även kolhydrater som du kanske inte vill ha


Nötter innehåller snarare mineraler och spårämnen som man VILL ha. Nötter innehåller dessutom så lite kolhydrater per 100 gram så det är nog irrelevant såvidare man inte följer en atcins diet eller liknande...

Ola Wallengren
2006-03-01, 14:03
kanske skulle varit mer tydlig då.. vilket är mest optimalt i deffsynpunkt/hälsosynpunkt?

Inga livsmedel är "optimala", det krävs oftast en ganska stor blandning för att komma fram till något bra.

Rapsolja är i fettsammansättningen mest i linje med de svenska näringsrekommendationerna.

Nötter innehåller mycket omega6fettsyror och en hel del annat som också kan vara bra för hälsan, men för mycket är inte heller bra.
Nötter mättar sannolikt bättre än rapsolja, det är bättre ur deffsynpunkt, men näringsmässigt skall man inte försöka jämföra eller likställa de två.

Apos78
2006-03-01, 17:30
Om valet stod mellan nötter eller olja så skulle jag välja nötter varje dag. Inte på grund av att jag tror/vet att dom är bättre för det gör jag inte men utan för att det helt enkelt skänker lite njutning till "måltiden". Nötter är gott helt enkelt.

userfriendly
2006-03-01, 17:32
jag skulle kombinera för att va optimal :D

Apos78
2006-03-01, 17:40
Hehe...jag börjar få en hatkärlek till ordet Optimal :)

Fartman
2006-03-01, 19:21
Om valet stod mellan nötter eller olja så skulle jag välja nötter varje dag. Inte på grund av att jag tror/vet att dom är bättre för det gör jag inte men utan för att det helt enkelt skänker lite njutning till "måltiden". Nötter är gott helt enkelt.

Nåväl, att hälla en sked olja över sin pasta är bannemig inte dumt det heller, man nästan glömmer att man deffar när man sitter och slickar flottet från läpparna :thumbup: