handdator

Visa fullständig version : borde det vara så svårt att bränna fett och bygga muskler?


apa_ola
2006-03-01, 11:44
påhittad story:
om man äter säg 3000kcal på en dag och då ligger på +200kcal, innebär ju detta en viktuppgång. Under dagen sker ett ordentligt styrketräningspass och ca 1h promenad. Promenaden sker mitt på dagen, och energin kommer därför till största del från kolhdrater (eftersom man har ätit=insulin). Efter styrketräningen kommer man utnyttja minst två tillfällen att stimulera proteinsyntesen (1h och 3h efter träning kanske). Eftersom man ligger på ett ganska ringa kcal+ borde viktuppgången till stor del bestå av muskler, och inte fett (?).
Om man då plötsligt kastar om promenaden till före frukost, kommer enregin till mångt och mkt att komma från fett. Man ligger fortfarande 200kcal+ under hela dagen och tränar styrka på kvällen.

Borde man då inte (ganska enkelt??) kunna både bränna fett och bygga muskler? Jag förstår att man INTE går ned i vikt, men man borde väl ändå kunna gå ned i fett, samt lägga på sig muskler? liskom omfördela resurserna..

aargh, jag blir helt förvirrad när jag försöker tänka på det :confused: . Stämmer detta, eller var faller det på?

King Grub
2006-03-01, 11:51
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=54632&highlight=tulipanaros

apa_ola
2006-03-01, 11:56
den har jag läst ca 15 ggr :D ..
jag menar hur det går vid energiöverskott att gå ned i fett, borde inte det gå på samma sätt som bygga muskler under kcal-, om man har lite tajming (ex: extrema morgonpromenader el. dyl.)?

King Grub
2006-03-01, 11:57
den har jag läst ca 15 ggr :D ..

Både fettinlagring (lipogenes) och fettförbränning (lipolys) pågår konstant. Är lipolysen större än lipogenesen över en viss mätperiod (t ex 24 timmar) är man i negativ fettbalans.

Man lagrar in fett på energiunderskott också, men då är fettförbränningen större än fettinlagringen över en given mätperiod, medan fettinlagringen är större än fettförbränningen, om man i stället ligger på energiöverskott.

Du kan alltså inte minska i kroppsfett på ett energiöverskott, då fettbalansen över 24 timmar kommer att vara positiv vid överskott.

apa_ola
2006-03-01, 11:59
ok, tack!
Detta är utan undantag? brukar alltid finnas små kryphål...

King Grub
2006-03-01, 12:03
Det är utan undantag, ja. Det går inte att jämföra med näringstajming för att stimulera proteinsyntes på energiunderskott. Det finns inga som helst svårigheter att stimulera fettsyntes, och en positiv energibalans över en viss mätperiod (t ex 24 timmar) leder alltid till ökad fettmängd.

Ola Wallengren
2006-03-01, 12:48
ok, tack!
Detta är utan undantag? brukar alltid finnas små kryphål...

Undantagen är att den energi som det går åt till att bygga upp protein inte kommer lagras som fett. Inte heller om du ökar dina glykogenförråd genom energiöverskott.

Men mängden protein och glykogen som kan byggas upp är begränsad så det blir inte så mycket energiöverskott som behövs, sett över lång tid.