handdator

Visa fullständig version : En övning för brösten?


tobbe88
2006-02-28, 21:09
Hej.

Jag har fått en bristning i deltamusklen och sjukgymnasten avrådde mig från att göra vissa övningar under en period. Så jag kom fram till att det var bara en övning, rak hantelbänkpress som jag kan köra utan att förvärra skadan.
Det blir ganska många sets på just den övningen runt 15 och 7 reps. Frågan är om detkan vara negativt att bara köra en övning för brösten.

Dessutom tränar jag bara mesig rehab för axlarna och inte alls lika tungt som de andra muskelgrupperna. Kan det här hämna muskelutvecklingen för andra muskelgrupper?

Kebab-Arne
2006-02-28, 21:14
Skulle nog rekommendera att först och främst fokusera på att bli kvitt skadan, efter det kan du tänka på muskelvolymen. Tråkigt med axelskada.

tobbe88
2006-02-28, 21:18
Det är mest vila som behövs och några speciella övningar. Det är dock få övningar när det gäller bröst och axlar som jag kan köra utan att få känningar. Fast jag kan köra rak hantelbänkpress utan att förvärra skadan så varför inte träna lite riktigt också, man blir ju trött på alla mesig rehab-träning.

Mr. Moose
2006-03-01, 17:15
Fast jag kan köra rak hantelbänkpress utan att förvärra skadan så varför inte träna lite riktigt också, man blir ju trött på alla mesig rehab-träning.

Just nu är det primära att bli kvitt skadan och då är det viktigt med rehab, fortsätt med det även om det är "mesigt".

Varför inte utnyttja situationen och vila hela överkroppen och koncentrera dig på benträning tills du är kvitt skadan?
Claes

tobbe88
2006-03-01, 19:40
För att jag vill bli större och mer muskulös. Om jag bara ska syssla med tråkig benträning och rehab på gymmet så kommer min motivation vara väldigt låg.

kimonque
2006-03-01, 19:43
kan du inte intala dig att benträning är kul? jag har själv haft en axelskada och då sket sig min träning helt, mitt tips är att ta vara på tiden och försök lära dig något av det

Pepz
2006-03-01, 19:44
För att jag vill bli större och mer muskulös. Om jag bara ska syssla med tråkig benträning och rehab på gymmet så kommer min motivation vara väldigt låg.

Benträningen må vara tråkig men just därför kanske det är bra att du fokuserar på den ett tag för att öka lite.. Man kan inte få för stora ben direkt.

Jag åkte på en axelskada förut (skidbacken) och körde då ben tre gånger i veckan i 10v. Detta gjorde att mina släpande ben nästan kom ifatt överkroppen..

tobbe88
2006-03-01, 23:38
Mina ben är i proportion med överkroppen så det är lugnt. Annars har jag redan haft en axelskada *cry* .

Mr. Moose
2006-03-02, 01:58
Man kan leda en häst till vatten........

Claes

Sniggel
2006-03-02, 02:15
Dessutom tränar jag bara mesig rehab för axlarna och inte alls lika tungt som de andra muskelgrupperna. Kan det här hämna muskelutvecklingen för andra muskelgrupper?

Skulle vilja säga att om du INTE tar och fokuserar på att bli kvitt skadan så hämmar du muskelutvecklingen!
Du har dina förutsättningar nu som du måste anpassa dig efter, du har inget val, rehabilitera-dina-axlar.nu ;)

Shadow Warrior
2006-03-02, 09:41
Skulle vilja säga att om du INTE tar och fokuserar på att bli kvitt skadan så hämmar du muskelutvecklingen!
Du har dina förutsättningar nu som du måste anpassa dig efter, du har inget val, rehabilitera-dina-axlar.nu ;)

Amen.