handdator

Visa fullständig version : Någon som spelar aktier?


tossefar
2006-02-28, 19:22
Godkväll!

Jag har lite planer på att börja handa värdepapper lite mer aktivt. Jag har en hel massa fritid och en krona eller två undanstoppat.

Någon som sysslar med sk daytrading här? Jag behöver lite tips för att komma igång. Inga direkt aktietips då, utan mer i allmänt hur man kommer igång.

Några favoritanalytiker?

mvh
krille-the-killer

tossefar
2006-02-28, 20:43
Komigen nu, någon börshaj måste här finnas!

Slartibartfast
2006-02-28, 21:12
Jag köpte aktier en gång. Och aldrig aldrig mera.

Dit for de pengarna.

The_RobRoy
2006-02-28, 21:20
daytrading är nog väldigt svårt och det gäller att våga med ordentligt stora summor så att inte courtagen gör att du går back, lättast är väl att köra efter TA, hänga på uppåtgående trender och utnyttja aktier som svajjar mycket, köpa i bottnar och sälja i toppar under dagen.

Men somsagt du måste ha ordentligt stora kapital så du inte gör 100kr vinst på en 1% uppgång och courtaget äter upp 60 av dom.

100 000kr bör du väl MINST ha för att daytrade:a, kan ju förövrigt va en ide att försöka snacka med avanza eller dylikt om ett bättre avtal på courtag om man utför flera affärer varje dag.

Sen gäller det väl bara att vara påläst, lyssna på folks attityder på t.ex. börssnack, vcw osv..

coxie
2006-02-28, 21:28
Jag tradar dagligen dock skulle jag inte kalla det spela då jag lever gott på det. Om du är ung (tror det är under 25år) så rekomenderar jag dig att gå med i ungaaktiesparare (http://www.ungaaktiesparare.se/hem/index.asp) då får du rabatter på diverse tidskrifter samt en del vettig litteratur.

Det första man bör säga är att trading är en väldigt snabb bransh och det krävs nästintill psykopatiska drag för att klara stressen som en dag trading innebär. Du måste vara beredd på att förlora allt utan at bryta ihop för chansen finns, även om den blir betydligt mindre med rätt kunskap. Dock är det precis som i de flesta branscher med höga risker och högt tempo mycket lukrativt om man är duktig.

Jag själv tradar på avanza.se vilket är en av de större om inte den största svenska online tradern. De har diverse olika depåer beroende på hur mycket du vill trada samt vad du har för kapital. Dem har även startat en ny form av depå som dem kallar mini, denna depå är vettig om man vill börja leka med ett litet kapital (typ 50-100 000). Dock blir denna depåform väldigt dyr i cortagen om man går upp i kapital.

Grundlitteratur att rekomendera är tex. A beginners guide to daytrading online (isbn 1-58062-272-0), Boken om teknisk analys (isbn 91-630-9240-9) samt Investerarens uppslagsbok (isbn 47-07448-5). Att bara börja trada utan någon som helst kunskap är till 99% bortkastade pengar då det är mycket man behöver kunna innan man kan trada på annat än rena gissningar.

Själva tradandet görs av de flesta i en programvara avanza har ett par billiga för någon 100-lapp per månad jag själv kör med SIX-trader men det är inget att rekomendera som startprogram. Till en början skulle jag rekomendera dig att läsa på om tekniskanalys då det är en grundläggande metod som alla bär lära sig. Att hänga med i tidningar och nyheter är ju en självklarhet men inte så viktigt som folk tror då man efter ett tag lär sig se "allt" på hur aktien rör sig, speciellt när man som jag arbetar nästintill uteslutande med tapereading.

Saker att undvika är tips från forum och tidningar som aftonbladet, många av dessa tips är enkla fällor för stora traders att få folk att handla i aktier de är intresserade av. En annan sak att akta sig för är att låta cortagen äta upp vinsterna, speciellt om man daytradar eller scalpar (trading på minut/sekundbasis med många poster och oftast full belåning) Då man snabbt kan göra många avräkningsnotor på ett par timmar.

Skulle rekomendera dig att börja lite i ett par stora aktier, tex ABB eller Ericsson. Att sprida ut sina risker med en bred portfölj är ovesentligt om man handlar på daglig basis, då är dett bättre att sikta in sig på en eller två aktier, jag själv handlar till 99% i ABB. Att handla med belåning skall du akta dig för innan du har bra koll på din portfölj för det kan gå väldigt fort att förlora stora pengar om du lånar pengar, även fast det inte är någon ränta.

Lycka till och hoppas att jag redde ut ett par frågetecken.

The_RobRoy
2006-02-28, 21:34
Vad betyder tapereading?

Wain
2006-02-28, 21:36
Aktiespar har 0kr som minimicourtage (alt 0.15%). Aktiedirekt är även de billigare än avanca.

Fö så är TA inget jag skulle rekommendera. Det enda som är värt att handla på är överlägsen information (alt överlägsen analys).

The_RobRoy
2006-02-28, 21:39
Aktiespar har 0kr som minimicourtage (alt 0.15%). Aktiedirekt är även de billigare än avanca.

Fö så är TA inget jag skulle rekommendera. Det enda som är värt att handla på är överlägsen information (alt överlägsen analys).

Minicourtaget spelar ju inte så stor roll, för ska man daytrade:a bör man handla i hela börsposter, vilket i större bolag är såpass dyrt att man kommer upp i ett courtage på ~50kr för köp&sälj

coxie
2006-02-28, 21:40
Vad betyder tapereading?

Tapereading innebär i korta drag att man läser av alla köp och sälj som sker i en aktie. Detta är en väldigt kraftfullt men samtidigt kunskapskrävande trading metod som är riktigt old-school. Det som är så bra med tapet är att där aldrig är några frågetecken, allt står på tapet och det är bara din kunskap och erfarenhet som hindrar dig. Med teknisktanalys fishnet och andra metoder finns alltid ett par frågetecken kvar, men tapet ljuger aldrig. Dock krävs det några års erfarenhet innan man kan våga sig på att förlita sig på tapereading.

The_RobRoy
2006-02-28, 21:51
Tapereading innebär i korta drag att man läser av alla köp och sälj som sker i en aktie. Detta är en väldigt kraftfullt men samtidigt kunskapskrävande trading metod som är riktigt old-school. Det som är så bra med tapet är att där aldrig är några frågetecken, allt står på tapet och det är bara din kunskap och erfarenhet som hindrar dig. Med teknisktanalys fishnet och andra metoder finns alltid ett par frågetecken kvar, men tapet ljuger aldrig. Dock krävs det några års erfarenhet innan man kan våga sig på att förlita sig på tapereading.

Aha dedär visste jag ju vad det menades, förstod det inte bara när jag läste det, uttrycket kommer ifrån när börskurserna kom ut på "tape".

Kan du ge ett exempel på hur du utläser något ifrån köp och sälj och aggerar utifrån det, sitter och studerar sånt en heldel och man förstår faktiskt mer och mer av vad som kommer hända med kursen.

tossefar
2006-02-28, 22:20
Tack för tipsen!

Jag tänkte spela med cirka 75-100 000 till att börja med. Det är pengar jag inte lider alltför mycket av att förlora.

Har ni några konkreta tips? Gärna en motivering också. Behöver inte vara dagsfärska tips, bara jag kan se tankebanorna bakom köpet.

coxie
2006-02-28, 22:26
köptips? Om jag vore du skulle jag sätta mig in ordentligt innan jag började annars så kan vem som helst smälla i dig något.

tossefar
2006-02-28, 22:34
köptips? Om jag vore du skulle jag sätta mig in ordentligt innan jag började annars så kan vem som helst smälla i dig något.
Det är just därför jag bad om gamla tips. Det är teorin jag är ute efter nu, inte att köpa. Än.