handdator

Visa fullständig version : Nybörjare


dojjan
2006-02-28, 17:34
Tjena, som rubriken berättar är jag nybörjare (både här på forumet och inom styrketräning). Jag har kollat runt lite här och försökt svänga ihop ett träningsschema inför sommaren. Jag är 18 år, väger 70 kg och är 178 cm lång.
Schemat ser ut så här:

Dag 1 (måndag): bröst, axlar, triceps

Dag 2 (onsdag): rygg, biceps, mage, underarmar

Dag 3 (fredag): bröst, axlar, triceps

Jag resonerar som så att det är 2 dagar mellan dag 1 och 3 och därför går det kanske att köra samma sak där. Jag har ganska vältränade ben efter att ha tränat kampsport 4 ggr/vecka i 3,5 år och satsar därför på överkroppen först och främst till sommaren.

Jag läste på i någon tråd att bästa sättet att få upp volym snabbt är att börja med tunga vikter, få reps och många set och jag hade därför tänkt köra 5-6 reps på tunga vikter i 3 veckor sedan lite färre set, 8-10 reps i 3 veckor, sen 3 veckor runt 12 reps.

Hur tycker ni "experter" att detta ser ut? :)

En sak till... Är det en bra idé att träna innan man äter middag? Eller tvärtom?

Tack på förhand.

raQblad
2006-02-28, 18:20
Välkommen till forumet. Expert är väl ingenting jag någonsin skulle båga kalla mig eller någon annan, men till saken.

Om du är helt färsk inom styrketräning skulle jag inte rekommendera att du börjar med tunga 5reppare och massvis med set. Det krävs lite träning bakom det.
Som nybörjare borde du istället börja lite lugnare, få in tekniken och få kroppen att anpassa sig. Det tar ett tag innan lederna hinner anpassa sig till träningen, detsamma gäller nervsystemet.

Så, strikta 10reppare på 2-3 set är att rekommendera, samt att du har någon erfaren (kanske bara någon "bitig" snubbe på gymet eller så) som kan kolla in tekniken - så att du gör övningen rätt från början.

Om jag fick ge dig ett tips skulle det vara att du borde kika i "Best of" delen av forumet där du hittar flera bra nybörjarscheman. Lycka till.

Jorgen
2006-02-28, 18:25
Klicka här. (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=9555)
Och se till att träna benen på gymmet.

dojjan
2006-02-28, 19:17
Tack för tipsen :)

Jorgen, borde jag inte träna upp överkroppen så att min kropp blir mer proportionerlig innan jag börjar träna benen?

Jorgen
2006-02-28, 19:46
Tack för tipsen :)

Jorgen, borde jag inte träna upp överkroppen så att min kropp blir mer proportionerlig innan jag börjar träna benen?
Nej. Risken för att dina ben i verkligheten ligger så hemskt mycket före din överkropp är inte stor. Majoriteten av folket på gymmen har släpande ben, har du fördelen att ha något större ben nu så utnyttja den.

dojjan
2006-02-28, 21:04
Nej. Risken för att dina ben i verkligheten ligger så hemskt mycket före din överkropp är inte stor. Majoriteten av folket på gymmen har släpande ben, har du fördelen att ha något större ben nu så utnyttja den.

Okej, jag är kanske inte rätt person att avgöra hur mycket före mina ben är heller, eftersom jag är helt ny på detta område. *rolleyes*

Detta med maten då? Logiken säger mig att man borde träna först och äta efter, eftersom förbränningen är höjd då, right?
Om det är på detta sätt, är det stor skillnad om man istället skulle äta först?