handdator

Visa fullständig version : träningsartikel av JB, en vilofråga..


apa_ola
2006-02-28, 17:04
Läste för ett par dagar sedan en träningsartikel av J. Bartoll. Där stod bl.a. att SL:are blev duktig starka men inte speciellt stora efter som de vilade så länge mellan seten (ca 5 min.), och att man, om man eftersträvar att bygga muskler, skulle vila 60-90 sekunder.

Vad jag undrar är om ngn kan backa upp 60-90 s vila mellan seten (gärna med källa)?

jwzrd
2006-02-28, 17:05
Läste för ett par dagar sedan en träningsartikel av J. Bartoll. Där stod bl.a. att SL:are blev duktig starka men inte speciellt stora efter som de vilade så länge mellan seten (ca 5 min.), och att man, om man eftersträvar att bygga muskler, skulle vila 60-90 sekunder.

Vad jag undrar är om ngn kan backa upp 60-90 s vila mellan seten (gärna med källa)?

Vad sägs om att gå direkt till källan för att få svar?

Timme
2006-02-28, 17:11
Läste för ett par dagar sedan en träningsartikel av J. Bartoll. Där stod bl.a. att SL:are blev duktig starka men inte speciellt stora efter som de vilade så länge mellan seten (ca 5 min.), och att man, om man eftersträvar att bygga muskler, skulle vila 60-90 sekunder.

Vad jag undrar är om ngn kan backa upp 60-90 s vila mellan seten (gärna med källa)?


Enligt någon studie någon postade här för ett tag sedan så byggde lång vila (5min) minst lika bra som kort vila (1min) så länge personen ifråga körde lika många set och reps i de båda fallen. Vilan hade alltså ingen inverkan på hur mycket muskler man byggde.

HookersUnited
2006-02-28, 17:39
Vad sägs om att gå direkt till källan för att få svar?
Chad Waterbury? :D

pragmatist
2006-02-28, 17:42
Enligt den här studien...

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=pubmed&dopt=Abstract&list_uids=16095405&itool=iconabstr&query_hl=3&itool=pubmed_docsum

...spelade 2 minuters vila eller 5 minuter ingen roll i alla fall.

The present study indicated that, within typical hypertrophic strength-training protocols used in the present study, the length of the recovery times between the sets (2 vs. 5 minutes) did not have an influence on the magnitude of acute hormonal and neuromuscular responses or long-term training adaptations in muscle strength and mass in previously strength-trained men.

Det är ett intressant resultat eftersom man brukar säga ungefär som Bartoll, d.v.s. att kortare vila är bättre för hypertrofi men längre är bättre för maximal styrka eftersom nervsystemet hinner återhämta sig nästan helt då. Studien tyder alltså på att detta är felaktigt - vilan spelade ingen roll för varken styrka eller volym. Om sedan just 60-90 sekunder (eller ännu mindre) är bättre än 5 minuters vila för hypertrofi vet jag däremot inte om det finns några studier av.

Yankeee
2006-02-28, 17:44
Chad Waterbury? :D

:laugh:



Som sagt, varför inte fråga i tråden på body?

Slartibartfast
2006-02-28, 17:45
Det som jag är intresserad av att veta är vad som bygger bättre. Scenario ett eller två?

Scenario 1 (fyra minuters vila) bänk
10 x 115 kg
10 x 100 kg
10 x 80 kg
10 x 70 kg

Scenario 2 (en minuts vila) bänk
10 x 115 kg
10 x 115 kg
10 x 110 kg
10 x 100 kg

apa_ola
2006-02-28, 17:46
i body tas "de upphöjda" till försvar, vad de än skriver.
Gillar inte det forumet helt enkelt.

Yankeee
2006-02-28, 17:49
Det som jag är intresserad av att veta är vad som bygger bättre. Scenario ett eller två?

Scenario 1 (fyra minuters vila) bänk
10 x 115 kg
10 x 100 kg
10 x 80 kg
10 x 70 kg

Scenario 2 (en minuts vila) bänk
10 x 115 kg
10 x 115 kg
10 x 110 kg
10 x 100 kg

2:an naturligtvis? Men du kanske har skrivit fel?

Yankeee
2006-02-28, 17:52
i body tas "de upphöjda" till försvar, vad de än skriver.
Gillar inte det forumet helt enkelt.

Sl:are är ju inte direkt utan muskler, så visst får man muskler med längre vila också. Personligen kör jag det jag tycker är roligast och tycker är skönast. Det lär ge betydligt mer i längden än att köra "system" bara för att.

Slartibartfast
2006-02-28, 17:52
2:an naturligtvis? Men du kanske har skrivit fel?

HAHAHAHAH!!

Ja, jag skrev fel.

bubbe
2006-02-28, 17:54
Det som jag är intresserad av att veta är vad som bygger bättre. Scenario ett eller två?

Scenario 1 (fyra minuters vila) bänk
10 x 115 kg
10 x 100 kg
10 x 80 kg
10 x 70 kg

Scenario 2 (en minuts vila) bänk
10 x 115 kg
10 x 115 kg
10 x 110 kg
10 x 100 kg

Om en person orkar genomföra båda alternativen av dessa två, så är det rimligt att det vikten motsvarar en högre belastning på scenario 2.

Dessa alternativ finns knappast i verkligheten dock, eftersom scen 2 ofta ger en minskad möjlighet att lyfta lika många reps alt vikt.

z_bumbi
2006-02-28, 19:16
Enligt den här studien...

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=pubmed&dopt=Abstract&list_uids=16095405&itool=iconabstr&query_hl=3&itool=pubmed_docsum

...spelade 2 minuters vila eller 5 minuter ingen roll i alla fall.

Det är ett intressant resultat eftersom man brukar säga ungefär som Bartoll, d.v.s. att kortare vila är bättre för hypertrofi men längre är bättre för maximal styrka eftersom nervsystemet hinner återhämta sig nästan helt då. Studien tyder alltså på att detta är felaktigt - vilan spelade ingen roll för varken styrka eller volym. Om sedan just 60-90 sekunder (eller ännu mindre) är bättre än 5 minuters vila för hypertrofi vet jag däremot inte om det finns några studier av.

"The exercise protocols were similar with regard to the total volume of work (loads x sets x reps), but differed with regard to the intensity and the length of rest between the sets (higher intensity and longer rest of 5 minutes vs. somewhat lower intensity but shorter rest of 2 minutes)"

Man har haft samma belastning, samma antal set och samma antal set dvs volymen är den samma.
Man har tränat intensivare när man har vilat längre tid, man har tränat mindre intensivt när man vilat två minuter.

Hur tränar man intensivare om man använder samma belastning och samma antal reps? Har man även förändrat tempot?
Det var ett tag sen jag läste rapporten men jag har för mig att man inte gjorde någon sådan förändring.

Johan86
2006-02-28, 20:45
har det inte att göra med att SL folket sällan kör till failure?=starka men inte så stora som byggare?

z_bumbi
2006-02-28, 20:52
har det inte att göra med att SL folket sällan kör till failure?=starka men inte så stora som byggare?

Det har troligtvis mer med antalet set, vilan och repsantalet än att just att gå till failure. Kroppen tål t ex fler set om man kör lättare vikter med flera reps så man kan ha en något högre volym med ren "byggträning".

Jense
2006-02-28, 21:00
man blir inte stor av SL, "ok"



http://newbietrek.iwarp.com/images/swmikemiller.jpg

Jense
2006-02-28, 21:01
och man blir större som byggare? "ok" http://newbietrek.iwarp.com/images/swshawnray.jpg



lånat bilder från http://newbietrek.iwap.com

pragmatist
2006-02-28, 21:06
"The exercise protocols were similar with regard to the total volume of work (loads x sets x reps), but differed with regard to the intensity and the length of rest between the sets (higher intensity and longer rest of 5 minutes vs. somewhat lower intensity but shorter rest of 2 minutes)"

Man har haft samma belastning, samma antal set och samma antal set dvs volymen är den samma.
Man har tränat intensivare när man har vilat längre tid, man har tränat mindre intensivt när man vilat två minuter.

Hur tränar man intensivare om man använder samma belastning och samma antal reps? Har man även förändrat tempot?
Det var ett tag sen jag läste rapporten men jag har för mig att man inte gjorde någon sådan förändring.

Jag förstod inte heller det där riktigt, jag ska se om jag har tillgång till artikeln på jobbet i morgon så jag kan få klarhet i vad de menar.

Herkulez
2006-02-28, 22:10
och man blir större som byggare? "ok" http://newbietrek.iwarp.com/images/swshawnray.jpg



lånat bilder från http://newbietrek.iwap.com
bra jense, du tar och jämför en lång tjock lyftare med en dvärg som har betydligt lägre BF.

Jense
2006-02-28, 22:34
bra jense, du tar och jämför en lång tjock lyftare med en dvärg som har betydligt lägre BF.


haha ja vadå, han lyfter ju mer :D