handdator

Visa fullständig version : Antal set


mvda
2006-02-28, 14:43
Vet att det vart uppe förr men hittade inte riktigt det jag letade efter. Hur många set bör man generellt sätt köra för de olika muskelgrupperna. Ligger just nu på runt 6-8 reps förutom ben (8-12) och mage (10-12).

krilleh
2006-02-28, 14:55
Det har visst varit uppe många gånger förut.

Och vad menar du? set eller reps?

Jag tycker iaf du ska köra minst 12 set per muskelgrupp och repsen beror på vad du vill se för resultat. För massa ska du ha låga reps, 4-8 och tung vikt.
För uthålliga muskler ska du köra fler reps, 12+ med en liten lägre vikt

Nästa gång försök sök lite bättre :booty:

mvda
2006-02-28, 15:01
Set är det frågan gäller, ville bara säga hur många reps jag ligger på eftersom jag trodde det eventuellt kunde påverka antalet set. För övrigt är det väl runt 1-6 som gäller för mest massa och runt 7-10 för att lägga mer vikt på volymökning?

Om du hittade svaret på det jag frågade vore jag tacksam om du länkar till det :thumbup:

Tackar!

Cerberus
2006-02-28, 15:02
Variation ger resultat. Jag lovar! Pröva på olika set och repsantal och kör mest på det du trivs med.

mvda
2006-02-28, 15:05
Variation ger resultat. Jag lovar! Pröva på olika set och repsantal och kör mest på det du trivs med.

Ok, tackar! Jo jag försöker variera rätt mycket, mycket sällan över 8 reps men dock 2-6 ibland.

pragmatist
2006-02-28, 15:29
Tumregeln är:

1-3 reps: max styrka, ganska liten volymökning (främst neurologisk anpassning)
4-6 reps: styrka och funktionell volymökning
7-12 reps: främst volymökning, styrkeökning inom det specifika intervallet
12+ reps: uthållighet och relativt liten volymökning

Det är inte riktigt så enkelt, antalet set spelar stor roll också (2-3 reps i väldigt många set kan ge bra volymökning till exempel), men i stort sett så.