handdator

Visa fullständig version : Räcker detta upplägg för öka lite i massa?


roggerboy
2006-02-28, 10:31
Hej på er alla träningsglada människor!

Jag är rätt ny på det här forumet men har ju iaf kikat runt ett tag på alla inlägg men nu så ska det skrivas lite också ;)

Iaf så ligger det till så här att jag har tränat lite så där smått från och till under ett bra tag och anser mig själv vara rikligt påläst och inbanad med hur övningar ska utföras osv. för bästa resultat men nu har jag bestämt mig för att prova på det här med käket också! Har alltid varit en riktigt Hard Gainer och har riktigt svårt att gå upp i vikt så jag antar att kosten kan vara rätt viktig för att komma över detta.

Tränar ca 4 ggr i veckan och kör ca 2 muskelgrupper per dag med rullande schema. Inget cardio what so ever...

Är ca 190cm och väger endast 87kg. Troligen är inte mycket av detta fett.
Har ändå ökat på mig kanske 8-10kg på dom senaste åren under träningsperioderna så jag har alltid varit riktigt smal förut.
31 år har man också hunnit bli...

Har ingen direkt aning om hur mycket jag måste äta osv. för att gå upp i vikt och helst inte då i fett som ni säkert förstår utan mest muskler.
Vet ju att det e svårt att bygga muskler samtidigt som man ska hålla sig "slim" men asså jag vill bara öka så mycket det går utan att bli direkt pluffsig på köpet.

Så här kommer ett ex. på en dag och hur min kost ser ut.
Vad tror ni om detta då? Kan också nämna att det e betydligt nyttigare och också mer än vad jag ätit tidigare då det slarvats med allt kan man säja.
Färdigmat och massa vitt bröd förut typ.


07.00 - En typ Risifrutti eller liten Start yoghurt + en banan + 1/2 kopp kaffe

09.00 - 2 skivor fullkorns bröd med ostskivor + 3 kokta äggvitor (ej gulan) av stora ägg ca 65-75g /st inkl. gulan + en banan + 1½ skopa whey 80 utblandat med 1 dl standard mjölk+1dl vatten + en kopp kaffe

11.30 – En halv grillad Kyckling eller en burk tonfisk + sallad, gurka, en tomat + 2 dl standard makaroner (uppmätt okokad) + ½ liter standard mjölk

14.00 – En banan + 1½ skopa whey 80 utblandat med 1 dl standard mjölk+1dl vatten + en kopp kaffe

17.00 – Middag bestående av vad övriga familjen äter. Varierar helt klart från dag till dag så det e nog det enda målet på dan som inte är direkt bestämt. Men försöker iaf få i mig mycket samt att det e någorlunda näringsrikt. ½ liter mjölk e dock givet!

20.00 Efter träning så drar jag i mig en GainerPro enligt rekommenderad blandning med standardmjölk. Ev nån frukt och kanske nån macka eller vad som helst som fyller ut magen lite.

Innan sängdags så får jag i mig en 1½ skopa whey 80 utblandat med 1 dl standard mjölk+1dl vatten

Under dagen dricker jag ca 2 liter vatten, käkar lite nötter, 3 kapslar omega-3, vitamintablett typ ”en om dan” samt kreatin mono slinker också ner.


Så synpunkter på detta? Kan det funka att gå upp lite om jag kör på så här eller vad har ni för förslag?
Har fått förklarat att jag kanske äter för lite första målet på dagen men vad ska jag äta då? Ska jag trycka i mig lika mycket i mål ett som i mål 2 eller e det att ta i?

Kom gärna med synpunkter för nu jäklar ska här tränas!!! *flex*

Catstyle
2006-02-28, 13:51
07.00 - En typ Risifrutti eller liten Start yoghurt + en banan + 1/2 kopp kaffe

*grr27*
Finns bättre alternativ.

LisaB
2006-02-28, 14:53
och varför hoppa över gulan?

jwzrd
2006-02-28, 14:54
Äter man risifrutti så är nog inte äggulan det första man tar bort för att optimera sin kost.

m0gh
2006-02-28, 15:28
Äter man risifrutti så är nog inte äggulan det första man tar bort för att optimera sin kost.
:D

jwzrd
2006-02-28, 15:35
Jag ändrar mig till: man ska fan aldrig ta bort äggulan. Behöver man drivor av protein så väljer man helt enkelt inte ägg som källa. Ägg väljer man på grund av sitt utmärkta näringsinnehåll (och smak), inte för att bumpa proteinintaget per dag från 200g till 400g.

roggerboy
2006-02-28, 15:57
Ok får väl förklara då innan jag blir helt mosad här att gulan äter jag inte för att jag inte klarar få ner den helt enkelt, inte för att det har med nått annat att göra. Har inte börjat äta ägg för att bunkra protein just nu utan har alltid gillat ägg och då endast äggvitan till frukost iaf.
Så easy easy ok som sagt e ju inte så hemma på detta som jag försökte förklara tidigare. :em:

Så risifrutti är inget man ska stoppa i sig då om jag tolkar dom här reaktionerna rätt? Vad tycker ni jag ska dra i mig som första mål då?
Ska jag kanske käka som mål 2 först på dagen och kanske lite mindre mål 2 istället? Eller ska jag äta 2 likadana mål dom 2 första?

Som sagt gärna tips på vad som saknas i min kost och lugn jag e nybörjare på näringsläran ok so go easy on me! :(

King Grub
2006-02-28, 16:05
Att ta bort gulan och bara äta vitan därför att du inte gillar gul-smaken är helt okej. Näringsmässigt är äggvita utmärkt protein.

Catstyle
2006-02-28, 16:06
Dels så kan det vara mindre bra att dricka väldigt mycket mjölk (sök så hittar du massor).

Sen kan du väl istället för en risifrutti äta lite gröt, lite fil med frukt, eller nåt annat nyttigare?

Liten Men Fet
2006-02-28, 16:18
Börja med en tallrik gröt istället för risifruttin. Billigare och bättre.

Jag skulle nog byta ut mellanmålet vid 14 mot något stadigare icke pulverbaserat. Vet ju inte hur ambigöst du vill ha det eller om du har tillgång till att laga något men kalla köttfärsbiffar på macka med keso och någon frukt till, likaså på kvällen vid 21 tiden vill iallafall jag ha ett lite stadigare mål. Lagar man något snabbt vid 21 tiden så kan man ju laga så det räcker till 14 målet också, typ omelett, köttfärsbiffar?

Jag skulle satsa på att äta mer riktig mat istället för att dra i mig 3 proteindrycker per dag, massa aspartan i många proteinpulver tyvärr och sen inte vara rädd för att rutorna suddas ut lite utan ta det frammåt sommaren när man ska ta av sig tröjan om du siktar på att bygga upp dig.

Men jag vet inte, har inte räknat på något så jag går bara på "gut-feeling".

Lycka till!

roggerboy
2006-03-01, 10:23
Ok tackar för lite tips!

Det här med 3 protein drinkar varje dag känns inte helt bra i magen heller kan jag säja så jag får väl försöka få i mig lite mer riktig mat men det känns motigt det med.
Känske är en vanesak att äta mycket men just nu känns det som det sitter mig upp i halsen bara tanken att äta mer och mer hela tiden hehe...

När det gäller typ fil e det ok med vanlig fil eller är kanske nån naturell youghurt bättre? Sen flingor vad rekomenderar ni då inte vanliga cornflakes antar jag? Äter ju heldre fil än gröt både på grund av tid samt smak men kan man tex käka en talrik fil med müsli och några typ hårdmackor/ost samt ett glas juice skulle det vara ok som frukost eller måste man trycka i sig massor av protein då också och i så fall vad rekommenderar ni?

Angånde sena måltider då, tycker mig ha läst allt för många gånger att man inte ska inta för mycket kolisar sent innan man ska lägga sig så ska man alltså satsa på rena proteinmål sent på kvällen då eller är detta bara under rejäl deff man ska bry sig om sånt?

Ska också kolla upp det här med mjölk konsumtionen tack för tipset ;)

Tething
2006-03-01, 10:38
Det här med att du INTE ska köra 3 proteindrinkar/gainers osv utan istället köra mer mat håller jag inte med om. Håller dock med om att du ska äta lite mer mat men att ta väck drinkarna ska du inte göra. Varför ska du det? Ser ingen mening med det. Jag dricker 3-4 protein/gainer om dagen. Frukost, Efterträning/mellanmål beroende om jag har träningsdag eller inte. Innan jag lägger mig. Och plus det så äter jag mkt. Så ta ej bort det, fortsätt med det. Men jag tycker du borde få i dig lite mer kolhydrater och protein innan du lägger dig. En proteindrink bara med mjölk är för lite tycker jag.

Catstyle
2006-03-01, 15:51
Det här med att du INTE ska köra 3 proteindrinkar/gainers osv utan istället köra mer mat håller jag inte med om. Håller dock med om att du ska äta lite mer mat men att ta väck drinkarna ska du inte göra. Varför ska du det? Ser ingen mening med det. Jag dricker 3-4 protein/gainer om dagen. Frukost, Efterträning/mellanmål beroende om jag har träningsdag eller inte. Innan jag lägger mig. Och plus det så äter jag mkt. Så ta ej bort det, fortsätt med det. Men jag tycker du borde få i dig lite mer kolhydrater och protein innan du lägger dig. En proteindrink bara med mjölk är för lite tycker jag.
Nu finns det ju dock flera negativa aspekter med att dricka gainer då man inte tränat.

Jacksatan
2006-03-01, 18:24
Äter man risifrutti så är nog inte äggulan det första man tar bort för att optimera sin kost.

haha. =)