handdator

Visa fullständig version : Coola basister


H.Emanuel
2006-02-28, 06:56
Trummistråd finns redan vet jag, men basist-tråd har jag inte sett nån. Kommer att tänka på basisten i The Jam (Kommer inte ihåg namnet nu, Bruce nånting :em: ) Naturligtvis nominerar jag Phil Lynott som en av de coolaste också.

Kwon
2006-02-28, 07:38
Gene Simmons var tuff, han hade feta boots, lång tunga, smink, sprutade eld, spottade grisblod etc...

Demonvingar åsse...

Dipshit
2006-02-28, 08:13
råhårdaste galnaste vildaste brutalaste basisten är ju john paul jones ffs duh

Hades
2006-02-28, 08:16
Joey DeMaio (Nu kommer jag få stryk av Bara-Dödssmetal-Är-Tufft-Och-Hårt-Maffian) :D

oksiv1
2006-02-28, 08:18
Vet inte om han är så tuff men han är grymt duktig iaf.
Basisten i Live.

Piranha
2006-02-28, 08:19
http://www.mov99.com/dvdbbs/UploadFile/2005-7/2005714174585.jpg

Kwon
2006-02-28, 08:23
Cliff såklart, hur kunde man glömma! Pirre minns väl! :)

Joppe
2006-02-28, 08:28
Jaco Pastorius!!!

hahavaffan
2006-02-28, 08:38
http://www.mov99.com/dvdbbs/UploadFile/2005-7/2005714174585.jpg :bow:

Officer
2006-02-28, 08:38
http://www.artelio.org/IMG/jpg/met1.jpg

the_PL_man
2006-02-28, 08:56
Inte direkt renodlad basist, men det hände att han körde det också:
Jimi Hendrix

/the_PL_man

Osten80
2006-02-28, 09:00
Lemmy för bövelen!!!!!!!!!!

Osten80
2006-02-28, 09:06
En annan lirare som emellanåt använde basen till annat än att spela på. :thumbup:

freddie
2006-02-28, 09:30
Les Claypool ?

hangatyr
2006-02-28, 10:08
Lemmy för bövelen!!!!!!!!!!


lemmy äger! :hbang:

Damien Thorne
2006-02-28, 10:15
En mycket duktig basist är Iron Maidens. Det är han som gjort alla låtar.

Att vara fingerfärdig på basen är coolt :D

watertouch
2006-02-28, 10:18
Jason Newsted i Metallica är rätt tuff, Gillar hans arbete i skivan "and justice for all" ;)

Damien Thorne
2006-02-28, 10:23
Jason Newsted i Metallica är rätt tuff, Gillar hans arbete i skivan "and justice for all" ;)

Menar du skapandet av låtar eller spelandet?

Han var bara med och gjorde en låt på den skivan, Blackened.

Fagen
2006-02-28, 10:47
Trummistråd finns redan vet jag, men basist-tråd har jag inte sett nån. Kommer att tänka på basisten i The Jam (Kommer inte ihåg namnet nu, Bruce nånting :em: ) Naturligtvis nominerar jag Phil Lynott som en av de coolaste också.

Bruce Foxton, namnet på basisten i the Jam. Fantastiskt bra grupp förövrigt. Min personliga "bästa basistplatta ever" är Graceland med Pål Simon. Bakiti Kumalo, det blir inte bättre än så.

Rock'nRoll
2006-02-28, 10:55
Jason Newsted i Metallica är rätt tuff, Gillar hans arbete i skivan "and justice for all" ;)


??? Basen är nermixad till ingenting på den plattan.

skaparn
2006-02-28, 10:56
Jaco Pastorius!!!

Han var stor. Om någon trodde att det var förunnat endast rockbassister att knarka leva jävel alá Oasis så bevisar Jaco motsatsen. Det är lite tragiskt att hans geni skulle förstöras av leverne.

Om man tål att det hela tiden ska visas hur bra bassisten i fråga är, så är ju Victor Wooten, Victor Bailey och John Pattituci namn som mäste nämnas.
Tom Kennedy är en av mina favoriter, riktigt vass utan att ta över för mycket.

H.Emanuel
2006-02-28, 11:37
Stefan Mongo Enger i Köttgrottorna är nog en av Sveriges coolaste basister :D

mangs
2006-02-28, 11:48
Flea i RHCP är också hyffsat duktig!

Joppe
2006-02-28, 12:08
Coolast av dom alla var iallafall Charlie Mingus.

HookersUnited
2006-02-28, 12:31
http://www.nunnie.com/cliff-1.jpg

Fagen
2006-02-28, 12:32
Han var stor. Om någon trodde att det var förunnat endast rockbassister att knarka leva jävel alá Oasis så bevisar Jaco motsatsen. Det är lite tragiskt att hans geni skulle förstöras av leverne.

Om man tål att det hela tiden ska visas hur bra bassisten i fråga är, så är ju Victor Wooten, Victor Bailey och John Pattituci namn som mäste nämnas.
Tom Kennedy är en av mina favoriter, riktigt vass utan att ta över för mycket.

De basister du nämner, förutom Jaco, är enligt mig cirkusbasister. Duktiga som få, men lågt musikaliskt värde. Om vi ändå är inne på "fräsare" så föredrar jag Marcus Miller, Armand Sabal-Lecco och Darryl Jones. Och varför inte Anthony Jackson och Nathat East? Tips på med plattor med, enligt mig, bra basspel (då förutom Graceland, som är bäst alla kategorier): Paul Simon - Live i Central Park (Sabal-Lecco), Donald Fagen - Nightfly (Jackson, Miller, m.fl.), allt med Steely Dan, Brand New Heavies - Shelter. Sedan får man naturligtvis inte glömma den stilbildande, fantastiske, gudabenådade James Jamerson.

subliminal
2006-02-28, 12:54
Coola basister heter väl tråden?

BOOTSY!

http://www.funky-stuff.com/bootsy/Gallery/bootsy003.jpg[/igm][img]http://www.funky-stuff.com/bootsy/Gallery/bootsy001.jpg

http://images.starpulse.com/AMGPhotos/pic200/drp100/p116/p11641pbqi2.jpg

Nejv
2006-02-28, 12:57
Flea!

fonzie
2006-02-28, 13:49
http://www.nunnie.com/cliff-1.jpg

va? ere zakk?

Gurk-Burk
2006-02-28, 14:06
Min röst går till Lemmy, möjligtvis till Cliff om han hade fått ett antal år till att bygga sin karriär...

JAM
2006-02-28, 14:10
Jag slår ett slag för:

http://www.geocities.com/bassboulevard/timfromrage.jpg

Men gruppens gitarrist är sju resor grymmare! :hbang:

Rock'nRoll
2006-02-28, 14:12
:bow:

skaparn
2006-02-28, 14:18
De basister du nämner, förutom Jaco, är enligt mig cirkusbasister. Duktiga som få, men lågt musikaliskt värde. Om vi ändå är inne på "fräsare" så föredrar jag Marcus Miller, Armand Sabal-Lecco och Darryl Jones. Och varför inte Anthony Jackson och Nathat East? Tips på med plattor med, enligt mig, bra basspel (då förutom Graceland, som är bäst alla kategorier): Paul Simon - Live i Central Park (Sabal-Lecco), Donald Fagen - Nightfly (Jackson, Miller, m.fl.), allt med Steely Dan, Brand New Heavies - Shelter. Sedan får man naturligtvis inte glömma den stilbildande, fantastiske, gudabenådade James Jamerson.

Haha! Ett bra uttryck, "cirkusbassister".
Jag kunde inte nämna alla men borde ha tagit med Anthony Jackson. Marcus Miller har jag däremot svårt för sen jag lyssnat till en del soloprojekt han haft för sig. Riktigt smörig R&B-skräp skulle jag vilja klassa det som.

Diana
2006-02-28, 14:22
Basisten i vårt garageband som 12åringar :bow:

signerade skivor anyone? :naughty:

Fagen
2006-02-28, 14:44
Haha! Ett bra uttryck, "cirkusbassister".
Jag kunde inte nämna alla men borde ha tagit med Anthony Jackson. Marcus Miller har jag däremot svårt för sen jag lyssnat till en del soloprojekt han haft för sig. Riktigt smörig R&B-skräp skulle jag vilja klassa det som.

Tyvärr kan jag inte ta åt mig äran för det uttrycket, det var min fd. baslärare som "myntade" det. Beträffande Marcus Millers soloplattor så kan jag inte uttala mig om dessa. Jag köper i s s aldrig basisters sologrejer, även om jag har någon Pattittucci och Hellborg i skivhyllan, då dessa oftar tenderar att vara skit.

Bärs
2010-07-01, 17:46
:bow: Bill Wyman :bow:

1981 - When the whip comes down:

5DzcPKL8YC8

shut teh face
2010-07-01, 18:45
Roligt att Keith Richards såg ut att vara levande död redan i början på 80-talet, fattar inte hur han lever fortfarande. :D

Grotesk
2010-07-01, 19:01
Alex Webster.

Bärs
2010-07-01, 19:10
Roligt att Keith Richards såg ut att vara levande död redan i början på 80-talet, fattar inte hur han lever fortfarande. :D

Det var under de sista åren av 70-talet han åldrades massor, förmodligen pga. stressen från drogrättegången. Men han var sjukt snygg 1981.

Dissector
2010-07-01, 19:16
John Entwistle i The Who! Iskall och asfräck :)

kkKeZ1z8zGk

Kan tillägga att jag skulle nominera medlemmar i The Who som svar på de flesta frågor som har med favoritmusiker att göra :cool:

Scratch89
2010-07-01, 19:20
Jag gillar Geddy Lee.

Bärs
2010-07-01, 19:20
:hbang: Bill Wyman :hbang:

1978 - Respectable (officiell video). Notera även Keiths ungdomliga uppsyn.

aPKbCRkMlUM

Jockefoten
2010-07-01, 19:23
Jerry Only är stenhård!
http://www.citizinemag.com/music/0309_jerryonly1.1.JPG

Lelle Pelle
2010-07-01, 19:24
Les Claypool
http://www.myouterspace.com/images/stories/184583_main.jpg
http://submergemag.com/wp-content/uploads/2009/06/les-claypool-sfm05.jpg

Grapeman
2010-07-01, 19:30
Han var stor. Om någon trodde att det var förunnat endast rockbassister att knarka leva jävel alá Oasis så bevisar Jaco motsatsen. Det är lite tragiskt att hans geni skulle förstöras av leverne.

Om man tål att det hela tiden ska visas hur bra bassisten i fråga är, så är ju Victor Wooten, Victor Bailey och John Pattituci namn som mäste nämnas.
Tom Kennedy är en av mina favoriter, riktigt vass utan att ta över för mycket.


:thumbup:

James Jamerson är ju en riktig jävel också, spela med ett finger och allt.
Den mannen kunde få vad som helst att svänga :)

Edit: Jag är jä-h-ävligt cool också. ;)

Bärs
2010-07-02, 18:37
:bpump: Bill Wyman :bpump:

1978 - Miss you. Klassisk discoblues med mycket kreativ basstämma som är rolig att spela.

hOf0FsA0Fio

nico
2010-07-02, 19:51
Louis Johnson är nog en av dom häftigaste basisterna. Kolla på nätet.

skaparn
2010-07-02, 21:06
Kolla på nätet.

Inte okej.

Scratch89
2010-07-03, 09:49
:bow: Bill Wyman :bow:

1981 - When the whip comes down:

5DzcPKL8YC8

Nu är jag för ung för att veta så mycket om Rolling Stones. Varför har de tre gitarrister? Och varför står bassisten i bakgrunden som något mobbat offer? Han syns kanske tio sekunder i hela klippet.

Kwon
2010-07-03, 09:57
Rolling är ju först och främst Mick Jaggers och Keith Richards band då de körde igång allt från början (dom var polare sen barndomen).

Det var ju mycket behind the scenes och dom sa säkert till Wyman att inte sno showen så att fokus mest var på Jagger, Richards och Ronnie Wood.

Jagger och Keith kickade många i bandet genom åren.
Kom man inte överens med Jagger och Richards (som var nyckelfigurerna i bandet) så åkte man ut.

Precis som med Gene Simmons och Paul Stanley i Kiss, så kommer man inte överens med dom två så åker man ut, som Ace Frehley gjorde och blev ersatt trots att han var den bästa Kiss-gitarristen någonsin.

Kwon
2010-07-03, 10:05
Mer om Wyman (Basisten i klippet som Scratch reagerade på)

By the 1970s, Wyman, tired of the monopolization of songwriting and production by Jagger and Richards, began solo projects.

Man kan ju gissa hur läget var bakom kulisserna.

Bärs
2010-07-03, 10:19
Rolling är ju först och främst Mick Jaggers och Keith Richards band då de körde igång allt från början (dom var polare sen barndomen).

Det var ju mycket behind the scenes och dom sa säkert till Wyman att inte sno showen så att fokus mest var på Jagger, Richards och Ronnie Wood.

Jagger och Keith kickade många i bandet genom åren.
Kom man inte överens med Jagger och Richards (som var nyckelfigurerna i bandet) så åkte man ut.

Inget personligt men du har fel i alla påståenden. Rolling Stones var mer än något annat Brian Jones band. Mick och Keith anslöt sig till hans band och det var han som var ledaren, visionären och blickfånget under de första kritiska åren.

Bill Wyman blev tidigt känd för att stå blickstilla bredvid Charlie. Att han faktiskt går några steg på liveklippet ovan är spännande och värt att titta extra noga på. (Det rapporteras dock om att han t.o.m. skulle ha dansat lite under en show på 60-talet.)

Den enda person som ev. kan sägas ha sparkats ur bandet var just Brian 1969. Å andra sidan var han inte möjlig att arbeta med längre och de kom gemensamt överens om att gå skilda vägar. Tyvärr drunknade Brian kort därefter.

Bärs
2010-07-03, 10:27
Nu är jag för ung för att veta så mycket om Rolling Stones. Varför har de tre gitarrister? Och varför står bassisten i bakgrunden som något mobbat offer? Han syns kanske tio sekunder i hela klippet.

Ang. Bill Wymans stillastående se ovan.

Först var fokus på Brian Jones, sedan på Mick Jagger - när det gällde exponering inför "vanligt folk". Det är störande för oss som idag vill se musikerna spela, men de som filmade konserterna då utgick antagligen från vad de trodde att publiken ville se. Idag är fokus mer jämt fördelat.

Mick Jagger fick 1978 för sig att spela gitarr nu och då på scen, vilket han fortsatt med sedan dess. Han är egentligen rätt bra på rytmgitarr, men det är nog mera en rolig grej för honom att göra det live.

Bärs
2010-07-03, 21:55
:naughty: Bill Wyman :naughty:

1981 - Just my Imagination. En läckerhet för alla som gillar 10 minuters sånger i A och D. Bills bas är totalt dominerande och utmärker sig genom en ständig variation i mönstren.

d8dxnn_a8UQ

Doctor Snuggles
2010-07-03, 22:11
Han var stor. Om någon trodde att det var förunnat endast rockbassister att knarka leva jävel alá Oasis så bevisar Jaco motsatsen. Det är lite tragiskt att hans geni skulle förstöras av leverne.


Eh, dog inte han efter blivit misshandlad av en vakt? Han kanske inte var helt nykter vid tillfället, men det är ju inte direkt hans leverne som slog ihjäl honom. Kul att ha det som enda bidrag till världshistorien förresten - att ha slagit ihjäl en av världens mest inflytelserika basist.

Jazz/rnb folket var ju de som var pionjärer vad gäller bruk av diverse glädjesusbstanser f.ö. Cannabis blev ju illegaliserat i början av 1900-talet bl a med motivationen att svarta jazzmusiker förförde vita kvinnor med jazztobaken. :D

Doctor Snuggles
2010-07-03, 22:14
:naughty: Bill Wyman :naughty:

1981 - Just my Imagination. En läckerhet för alla som gillar 10 minuters sånger i A och D. Bills bas är totalt dominerande och utmärker sig genom en ständig variation i mönstren.

d8dxnn_a8UQ

Lika mycket variation som hur mycket man saltar sina köttbullar.
Eller du kanske syftar på ostämdhet som variation?

Bärs
2010-07-03, 22:16
Wiki:

Jaco Pastorius var en pionjär inom modern elektrisk jazz bland annat genom att han gjorde instrumenthalsen bandlös

Faktum är att Bill Wyman gjorde detta redan i början/mitten av 1960-talet.

Krampus
2010-07-03, 23:22
Varför är Bill Wyman en bra basist Bärs?

Krampus
2010-07-03, 23:34
Inte kanske helt oväntat gillar jag Justin Chancellor.

0.43 kan ni spola till:
L7fF1P3qwDE

skaparn
2010-07-04, 00:49
Eh, dog inte han efter blivit misshandlad av en vakt? Han kanske inte var helt nykter vid tillfället, men det är ju inte direkt hans leverne som slog ihjäl honom. Kul att ha det som enda bidrag till världshistorien förresten - att ha slagit ihjäl en av världens mest inflytelserika basist.


Ja just fasen, så var det ja. Men just där syftade jag ändå på att han nog skulle kunna ha gjort mycket mer om han inte vore en tokig alkis. Eller så var det just därför han var så bra.

skaparn
2010-07-04, 00:54
Wiki:

Jaco Pastorius var en pionjär inom modern elektrisk jazz bland annat genom att han gjorde instrumenthalsen bandlös

Faktum är att Bill Wyman gjorde detta redan i början/mitten av 1960-talet.

Nämen dra på trissor. Bärs trollar i en tråd om musik!?

Bärs
2010-07-04, 11:19
Nämen dra på trissor. Bärs trollar i en tråd om musik!?

Att Bill Wyman var den första som spelade på en "fretless bass" är välkänt och du kan hitta den informationen i vilken källa som helst. Han spelade "fretless" ca 5 år innan den första "fretlessa" basen tillverkades, genom att själva avlägsna "fretsen".

Bärs
2010-07-04, 11:23
Varför är Bill Wyman en bra basist Bärs?

Om du inte finner svaret i klippet ovan är du bortom räddning. Bästa soundet, bästa grooven, bästa basgångarna, bästa känslan, bästa utseende, bästa intellektet (överlägset), bästa kvinnokarlen, bästa rökaren.

I princip spelar han akustisk bas på elektrisk.

Doctor Snuggles
2010-07-04, 13:03
Wiki:

Jaco Pastorius var en pionjär inom modern elektrisk jazz bland annat genom att han gjorde instrumenthalsen bandlös

Faktum är att Bill Wyman gjorde detta redan i början/mitten av 1960-talet.

Det borde ha stått "populariserade den bandlösa elbasen". Men det intressanta är egentligen hur han spelade på den, och hur han var hjälpte ändra synen på bas från att vara ett bakgrundsinstrument till ett melodiskt soloinstrument.

Doctor Snuggles
2010-07-04, 13:07
Om du inte finner svaret i klippet ovan är du bortom räddning. Bästa soundet, bästa grooven, bästa basgångarna, bästa känslan, bästa utseende, bästa intellektet (överlägset), bästa kvinnokarlen, bästa rökaren.

I princip spelar han akustisk bas på elektrisk.

Jag tror du har missförstått något. Det är det omvända som är imponerande. Det är mycket lättare, rent fysiskt men också tekniskt, att spela elbas än ståbas.

stafh
2010-07-04, 13:11
Jag tror du har missförstått något. Det är det omvända som är imponerande. Det är mycket lättare, rent fysiskt men också tekniskt, att spela elbas än ståbas.

Han kanske menade en akustisk basgitarr?

Bärs: Är Jagger världens bästa sångare också?

Bärs
2010-07-04, 16:12
Det borde ha stått "populariserade den bandlösa elbasen". Men det intressanta är egentligen hur han spelade på den, och hur han var hjälpte ändra synen på bas från att vara ett bakgrundsinstrument till ett melodiskt soloinstrument.

Tja, man kan väl lika bra säga att Bill Wyman populariserade den bandlösa basen i.o.m. att en massa Stonessånger är inspelade så, vissa med tämligen framträdande baspartier. När det gällde att föra fram basen som ett solointstrument så var grunden stabilt lagd av John Entwistle. Paul McCartneys basstämmor är även väldigt melodiska. Bills "approach" har dock varit att spela BAS och inte gitarrstämmor PÅ en bas.

Bärs
2010-07-04, 16:19
Jag tror du har missförstått något. Det är det omvända som är imponerande. Det är mycket lättare, rent fysiskt men också tekniskt, att spela elbas än ståbas.

Det är du som missförstod vad jag skrev. Vill man förstå Bill Wymans basspel skall man tänka på akustiska basister i tidig rock'n'roll, chicago blues etc. Han är en naturlig länk i den specifika kedjan och i och med det en av förklaringarna till Stones speciella sound. Som resten av Stones betonar han roll-elementet snarare än rock-elementet.

Bärs
2010-07-04, 16:20
Bärs: Är Jagger världens bästa sångare också?

Att du ens frågar.

Bärs
2010-07-04, 16:22
Jag avser förstås ståbas. Hade engelsk terminologi i huvudet när jag skrev.

Doctor Snuggles
2010-07-05, 13:32
Tja, man kan väl lika bra säga att Bill Wyman populariserade den bandlösa basen i.o.m. att en massa Stonessånger är inspelade så, vissa med tämligen framträdande baspartier. När det gällde att föra fram basen som ett solointstrument så var grunden stabilt lagd av John Entwistle. Paul McCartneys basstämmor är även väldigt melodiska. Bills "approach" har dock varit att spela BAS och inte gitarrstämmor PÅ en bas.

Nej, det kan man inte säga eftersom hans namn inte är synonymt med bandlös bas, vilket Jacos är. D.v.s. när basister tänker på bandlöst, så tänker de flesta på Jaco, ergo...

Bärs
2010-07-28, 22:19
. D.v.s. när basister tänker på bandlöst, så tänker de flesta...

...som har rockkunskap på Bill Wyman.

Här är för övrigt något så sällsynt som ett bassolo i en Rolling Stones-sång. Darryl Jones, Bills ersättare, står för klangfesten:


_4gSJatCOEM&feature=related

Bärs
2011-12-02, 11:44
Ett par nya livealbum med äldre Stonesmaterial har nyligen släppts, och till allas stora glädje demonstrerar de med all önskvärd tydlighet Bill Wymans överlägsenhet som basist inom rockgenren. Här från Live in Texas 1978:

MYvy3kBYN4Q

Tricce
2011-12-02, 11:49
På vilket sätt är han överlägsen övriga?

Ristretto
2011-12-02, 11:59
Inte bäst, men han ser iaf cool ut:

http://cache2.allpostersimages.com/p/LRG/30/3046/B5FDF00Z/posters/motley-crue-nikki-sixx.jpg

Fagen
2011-12-02, 12:06
Ha ha, kan inte annat än beundra din enformighet/ihärdighet Bärs.

Krampus
2011-12-02, 12:15
Ett par nya livealbum med äldre Stonesmaterial har nyligen släppts, och till allas stora glädje demonstrerar de med all önskvärd tydlighet Bill Wymans överlägsenhet som basist inom rockgenren. Här från Live in Texas 1978:


Har du hört Les Claypool från Primus? Cliff Burton, Metallica? Bootsy Collins från James Browns band och Funkadelic? Tim Commerford, Rage Against the Machine och Audioslave? Peter Hook, New Order och Joy Division? Justin Chancellor, Tool? Flea Red Hot Chili Peppers? Bill Dickens? Geddy Lee, Rush? John Paul Jones, Led Zeppelin? Tony Levin, King Crimson? Geezer Butler, Black Sabbath? Michael Lepond Symphony X?

För när du skriver att Bill Wyman skulle va världens bästa rockbasist så får jag förmoda att du inte hört de ovanstående herrarna eller kanske inte någon annan än Bill Wyman alls..?

Doctor Snuggles
2011-12-02, 12:36
Lol krampus, Bärs gubb-trollar förstår du väl. Han gjort samma sak i trummis tråden.

Pudzianovski
2011-12-02, 12:40
Lol krampus, Bärs gubb-trollar förstår du väl. Han gjort samma sak i trummis tråden.

Han gör väl likadant i alla trådar :)

Krampus
2011-12-02, 12:44
Lol krampus, Bärs gubb-trollar förstår du väl. Han gjort samma sak i trummis tråden.

Borde vara så.


En cool basist är Chi Cheng från Deftones (Jwzrd look-alike). Inte den bästa men han hade attityd. Någon som vet hur det gått efter hans bilolycka?

Pudzianovski
2011-12-02, 12:50
Ståbas = :thumbup:

vFwYJYl5GUQ&ob=av3e

Bärs
2011-12-02, 12:52
Har du hört Les Claypool från Primus? Cliff Burton, Metallica? Bootsy Collins från James Browns band och Funkadelic? Tim Commerford, Rage Against the Machine och Audioslave? Peter Hook, New Order och Joy Division? Justin Chancellor, Tool? Flea Red Hot Chili Peppers? Bill Dickens? Geddy Lee, Rush? John Paul Jones, Led Zeppelin? Tony Levin, King Crimson? Geezer Butler, Black Sabbath? Michael Lepond Symphony X?

För när du skriver att Bill Wyman skulle va världens bästa rockbasist så får jag förmoda att du inte hört de ovanstående herrarna eller kanske inte någon annan än Bill Wyman alls..?


Mycket av det du räknar upp kan knappast klassificeras som rock i traditionell bemärkelse. Metallica? James Brown? Rage Against the Machine?

Min uppfattning är att ingen basist kan kombinera groove, melodi, sound, frasering och variation kring ett tema på det sätt Bill Wyman gör. Han är helt unik.

kettlebellGuden
2011-12-02, 12:59
DWmE8T09-G4

</thread>

Scratch89
2011-12-02, 13:07
Mycket av det du räknar upp kan knappast klassificeras som rock i traditionell bemärkelse. Metallica? James Brown? Rage Against the Machine?

Min uppfattning är att ingen basist kan kombinera groove, melodi, sound, frasering och variation kring ett tema på det sätt Bill Wyman gör. Han är helt unik.

Geddy Lee spelar rätt så funkigt samtidigt som han sjunger fräcka melodier. Inte många som kan göra det heller.

Bärs
2011-12-02, 13:29
Ståbas = :thumbup:

Det är exakt ståbasfaktorn som gör Bill Wyman unik. Det finns en påtaglig kontinuitet i basgångarna mellan klaasisk jazz/blues och Rolling Stones, vilket inte finns i andra band:

ikG3OLklPMc

Bärs
2011-12-02, 13:35
Green Day har gjort en cover av Stones-sången ovan, och vid en jämförelse framkommer klart hur annorlunda Stones spelar jämfört med vanliga s.k. rockband:

1y3kp0ZzP-Y

Krampus
2011-12-02, 13:58
Mycket av det du räknar upp kan knappast klassificeras som rock i traditionell bemärkelse. Metallica? James Brown? Rage Against the Machine?

Min uppfattning är att ingen basist kan kombinera groove, melodi, sound, frasering och variation kring ett tema på det sätt Bill Wyman gör. Han är helt unik.

Så coola basister-tråden gjorde du om till traditionell rockbasist-tråden? Släpp sargen nu ditt ärketroll.

Bärs
2011-12-02, 14:00
Så coola basister-tråden gjorde du om till traditionell rockbasist-tråden?

Döts-straf?

Krampus
2011-12-02, 14:08
Les Claypool.

w_8NtbKsYuA

Y5XeVLJeMdE

H6zxuRZtvMQ

Krampus
2011-12-02, 14:09
Döts-straf?

Nej, men vi ska lura fram dig från under din sten.

Bärs
2011-12-02, 14:11
Nej, men vi ska lura fram dig från under din sten.

Här blir det döts-straf igen.

ceejay
2011-12-02, 14:15
jason newsted är en favorit, han är kool
eavR1E7ZvEU&feature=related
rCqZGYglJJ4&feature=related

Krampus
2011-12-02, 14:25
Här blir det döts-straf igen.

Jag vill mest titta på dig ur konstiga vinklar och peka.

Döts.bas?

JOR0hUIGb4Y

Bärs
2011-12-02, 14:38
Jag vill mest titta på dig ur konstiga vinklar och peka.

Döts.bas?

JOR0hUIGb4Y


Ja, din fascination för min person - vilken verkar delas av ett litet antal äldre män (tyvärr) - framgår klart. Fascinationen är emellertid inte ömsesidig.

Enklast är det att göra det jag gör, nämligen att hålla sig trådens tema coola basister. Tråden har lägat i träda sedan 2010 tills jag i min vänlighet aktiverade den för att medlemmarna skall få tänka på basar och basister igen. Utnyttja den möjligheten istället för att ödsla trådutrymme på mig. Jag behöver det inte och ingen annan heller eftersom det här är offentliga texter. Har du privata ärenden åt mig erbjuder forumet möjligheter för den typen av korrespondens.

Krampus
2011-12-02, 14:45
Ja, din fascination för min person - vilken verkar delas av ett litet antal äldre män (tyvärr) - framgår klart. Fascinationen är emellertid inte ömsesidig.

Enklast är det att göra det jag gör, nämligen att hålla sig trådens tema coola basister. Tråden har lägat i träda sedan 2010 tills jag i min vänlighet aktiverade den för att medlemmarna skall få tänka på basar och basister igen. Utnyttja den möjligheten istället för att ödsla trådutrymme på mig. Jag behöver det inte och ingen annan heller eftersom det här är offentliga texter. Har du privata ärenden åt mig erbjuder forumet möjligheter för den typen av korrespondens.

Haha, maaaan! :D
Fortfarande är Bill Wyman ett tämligen tamt exempel ibland framstående basister.

Bärs
2011-12-02, 15:00
Haha, maaaan! :D
Fortfarande är Bill Wyman ett tämligen tamt exempel ibland framstående basister.

Ja, man. Det finns ett litet koppel här som alltid måste reagera på ett personligt plan, och det går lätt att visa det. Finns det ett stort intresse för att får mer information om personen bakom användarnamnet går det som sagt att ta kontakt på olika sätt, och det brukar också hända. Vill man inte ta det steget kan man antingen hålla sg till trådens tema eller låta bli att kommentera helt och hållet. Detta är inte skrivet i en sur, sarkastisk eller agressiv anda, så får att förtydliga detta lägger jag med en liten smiley.

Här kommer den:

:)

skaparn
2011-12-02, 23:03
Bärs har helt vanliga idoler.

Alla kan inte nyanseras på alla områden efter de tidiga levnadsårens enkelspårighet. Finns som exempel mogna herrar som gillar Morrissey på samma sätt och vägrar acceptera att någon annan över huvud taget kan skriva bra låtar.

skaparn
2011-12-02, 23:04
Dessutom. Permban är ett adekvat straff för att nämna Metallica i en sådan här tråd.

Eddie Vedder
2011-12-03, 10:34
En cool basist är Chi Cheng från Deftones (Jwzrd look-alike). Inte den bästa men han hade attityd. Någon som vet hur det gått efter hans bilolycka?

Det är väl ändå gitarristen som är lik Jwzrd? Hursomhelst lever Chi Cheng men han är i princip in kontaktbar om jag förstått det rätt. :( http://oneloveforchi.com/

Chi Cheng är mer lik Tntballe. :)

spange
2011-12-03, 11:12
Jerry Only, back in the days då Misfits var Misfits.

panzerpig
2011-12-03, 13:17
b8r3PkD0Ts4
Lightning bolt får mig alltid att fundera hur fan kan en basist och en trummis låta skränigare och tyngre än rockband med en basist och två gitarrister :)

Doctor Snuggles
2011-12-03, 14:47
Bärs har helt vanliga idoler.

Alla kan inte nyanseras på alla områden efter de tidiga levnadsårens enkelspårighet. Finns som exempel mogna herrar som gillar Morrissey på samma sätt och vägrar acceptera att någon annan över huvud taget kan skriva bra låtar.

Lol, Morrisey. Låter inte sångarn lite som kermit the frog?

Fagen
2011-12-03, 15:40
Lol, Morrisey. Låter inte sångarn lite som kermit the frog?

Lol, Morrisey är sångaren.

Yes
2011-12-03, 16:21
Jag ser inte att jag postat Tony Levin i tråden, och då är den äldre än Bärs mamma! Kära nån... det här var inte bra.

pgUDDxFgL7I
8fuQBmi6Ca4

Hans mustasch är coolare än hela Rolling Stones.

skaparn
2011-12-03, 16:27
Lol, Morrisey är sångaren.

Lol, jag hade tänkt skriva _exakt_ samma sak

Yes
2011-12-03, 16:30
Lol, jag kan svära på att Snuggles och Fagen haft exakt samma ordväxlning tidigare.

Fagen
2011-12-03, 16:31
Jag ser inte att jag postat Tony Levin i tråden, och då är den äldre än Bärs mamma! Kära nån... det här var inte bra.

pgUDDxFgL7I
8fuQBmi6Ca4

Hans mustasch är coolare än hela Rolling Stones.

Han personifierar begreppet cool.

Fagen
2011-12-03, 16:33
Lol, jag kan svära på att Snuggles och Fagen haft exakt samma ordväxlning tidigare.

Vad? Närdå? Vadå?

Yes
2011-12-03, 16:36
Vad? Närdå? Vadå?
Det var länge sen, och det var kanske någon annan som slog Snuggles på fingrarna då, men Kermit-liknelsen har han gjort tidigare.

Att jag fortfarande minns det oroar mig lite...

Fagen
2011-12-03, 16:49
Det var länge sen, och det var kanske någon annan som slog Snuggles på fingrarna då, men Kermit-liknelsen har han gjort tidigare.

Att jag fortfarande minns det oroar mig lite...

Förstår det.

Bärs
2012-01-16, 22:59
Dags för en kvällsvideo med Bill Wyman:

vCLkN1wYCxs&feature=player_embedded