handdator

Visa fullständig version : Sverker tävlar 2002.


Sverker
2002-10-03, 13:01
Följande text skrev jag den 30:e augusti men var aldrig riktigt säker på att jag skulle hålla i axeln för en satsning på vinterns tävlingar. Nu efter en månads hård träning har det fungerat relativt bra så satsningen bara fortsätter:



Egentligen är jag emot att föra träningsdagbok eftersom jag upplever att den snabbt blir ett tvång att man hela tiden måste förbättra sig. Alltid lite tyngre, alltid lite mer osv.
Denna satsning är ju lite annorlunda. Målet är klart. Jag vill ju så gärna till final. Den fria posering och Posedownen väntar, allt kan hända och jag vill vara med.
Detta blir snabbt lite konstigt. Är det färre än sju i klassen så är ju alla med på kvällen. Har jag förbättrat mig ordentligt sedan 2001 så kan även de andra tävlande vara så mycket bättre att jag har inte bland de sex bästa att göra i alla fall. Nåja.
Eftersom jag ändå kommer att stå i ett par små byxor och spänna musklerna kan jag också skriva om vägen dit. Vad träningsjournalen kommer att utvecklas till under tiden kan man inte veta på förhand.



Sverker Regborn
35 år
Längd 175 cm
Startvikt 31 augusti, 95 kg
Började träna 1982

Bästa placering 2:a Smålands DM, 1989, -90 ( 80.5 kg )

Bästa Resultat 7:a Luciapokalen, 2001, -90 ( 87.1 kg )


TRÄNING.
För full återhämtning behöver mina muskler 5-6 dagar mellan varje träningstillfälle. Säkert behövs ytterligare någon dag när man håller igen med kalorierna men det bortser man gärna ifrån när man deffar. Jag kommer att träna fyra / vecka ända fram till slutet av november när det börjar hetta till.
Träningsfilosofin är enkel. Kontakt med muskeln är HELT avgörande. Följden av det är att jag kör strikt och med så små vikter att jag egentligen borde skämmas.

DIET.
Att komma i form är enkel matematik. Ät färre kalorier än vad du gör av med. Naturlagarna råder jag inte på. Vad jag däremot kan råda över är ju när jag vill bränna fett och när jag vill vila och fylla på med glykogen i musklerna. Det kommer att bli många morgonpromenader under hösten.
Jag anser att det är bättre att förbränna kalorier än att spara på dem i maten. Balanspunkten ligger vad jag tror på ca 4400 kcal. Alltså har jag lagt upp ett kostschema på 4200 kcal och räknar med att promenaderna kommer att bränna ca 300 kcal / dag.
I sämsta fall har jag 5 kg fett att förbränna på 90 dagar vilket är 360 kcal / dygn. Ekvationen tillåter mig att inte strypa kalorierna så hårt i början utan lugnt promenera på. Har jag tur väger jag runt 90 kg i mitten av november och slipper göra saker i panik.

SKADOR.
Ja de finns. Inte just nu men ligger vilande i bakgrunden. Ont i axeln har jag haft hela våren och sommaren. . Sjukgymnasten sa inflammation i bicepsfästet men smärtan kommer inte därifrån. Snarare värker det i den lilla muskeln bredvid ( Subscapularis någonting ).
Jag följer principen: Träna runt skadan. Hoppas jag håller.




1 okt. Vikt, klubbens våg 93.8 kg.

Daemon
2002-10-03, 14:07
Ska bli jätteintressant att följa !

Lycka till Sverker !

Sverker
2002-10-04, 06:23
Torsdag den 3:e.
Morgonpromenad 30 minuter.


Träning Rygg.
Chins, 20 kg hantel i knävecken, 5 rep, 5 rep, 4 rep dumpar hanteln fortsätter med 4 rep till, avslutar med 7 rep utan extra vikt.
T-Bar 4 set, 6 - 10 rep.
Latsdrag fram, 3 set 6 - 10 rep.
2 pumpset sittande rodd, 15 rep.

Baksida axlar 8 set med 6 - 12 rep.

Biceps.
Hantelcurl 3 set 6 rep med 19 kg.
Scottcurl 40 kg, 5 rep, 4 rep + 4 halva, 35 kg 2 X 8 rep.
Hammar curl, 3 set på 13 kg 6 - 8 rep.

Stående vadpress 5 set.

Passet tog 80 min + 10 min stresching.
Ett bra träningspass
:)

Mallan
2002-10-04, 08:08
Spännande!!

LYCKA TILL!!

:hbang:
:D

Arne Persson
2002-10-04, 08:51
Decembercupen och och Luciapokalen antar jag?

ToXY
2002-10-04, 10:00
Äntligen kom den Sverker!:thumbup: Kommer att komma & heja på dej!!!!!!

/Martin

Sverker
2002-10-05, 06:00
Du är mitt dåliga samvete Arne:(

Jag är motiverad att komma och heltänd på tävlingen men saknar coach och står helt ensam den helgen.
Finns det någon i Lund som är intresserad att coacha så finns det naturligtvis en lösning. Men just nu är det mörkt för DecemberCupen.

Till Lucia har jag min gamla vanliga coach som varit med alla gånger tidigare.

Sverker
2002-10-05, 06:13
Fredag den 4:e.
Morgonpromenad 30 min. Av någon konstig anledning känns det bäst att bränna fett på morgonen de dagar jag tränar på eftermiddagen. Vet inte varför.

Ben.
Tunga benpress. Börjar med två röda skivor och värmer upp med 12:or, två skivor till och fortsätter upp 4 - 5 set som uppvärmning och toppar med tre tunga set med 5 - 6 rep.
Tre set benspark.
Knäböj fram, uppvärmd och laddad. Börjar lätt 10 rep på 90 kg, 9 rep på 100 kg, 6 och en 5:a på 110 kg och avslutar med en tolva på 100 kg. Konstigt att sista setet är det som går bäst:confused:
Avslutar ben-fram med 3 10:or i hacken.

Sittande låcurl 4 set.
Stående, enbens lårcurl 3 set.

Riktiga marklyft. 10:a på 120, två 6:or på 140 kg och toppar med en 5:a på 150 kg. Absolut inga monstrevikter men rejält tungt för mig efter all benträning.

4 set i magmaskinen.
80 min träning följt av 10 min strech för att undvika att vara ett kylskåp på lördagen.

Kändes trögt idag. Tränade med riktigt tunga vikter nära mina maxresultat men ingen riktig glädje, som en vanlig dag på jobbet ungefär.

Till mallan och ToXY lovar jag att göra mitt absolut bästa :)

Sverker
2002-10-06, 16:24
Söndag den 6:e.
Morgompromenad 30 min.

Träning i Hallstahammar som omväxling. Alltid bra att byta gym ibland och få lite maskineratt träna i. I Fagersta är det vikter som dominerar.

Bröst.
Bänkpress till halsen. 10 rep på 80 kg uppvärmning. 10:a på 90, 6:a på 100 kg, 5:a på 100 kg och sist en 7:a på90 kg.
Bänkpressmaskinen 4 set.
Lutande hantelflies 3 set upp till 32 kg hantlar.
Avslutar med 3 set i cablecrossen.

Side-raise i axelmaskinen 4 set.
Side raise med 10 kg hanlar, lätt framåtböjd i höften 4 set.
Kör nästa aldrig axelpressar !

Tricepsextension EZ-stången
10:a på 40 kg, 8:a på 50 kg och två 5:or på 55 kg.
Extension i hiss ovanför huvudet, 3 set.
Rep-puchdown, 3 set lätt. Två övningar för det långa huvudet på triceps och en pumpövning för hästsskon känns bra.

Sittande vadpress 5 set.

Hantelcurl för tre dagar sedan var ingen höjdare. Axeln har smärtat sedan dessmen detta träningspass gick MYCKET bra.

Peter
2002-10-06, 16:53
Ska bli kul att följa din väg fram mot tävlingen/tävlingarna, tyckte det såg väldigt bra ut förra året så jag har höga förväntningar på dig.;)

Intressant också att man kan vara tävlande bodybuilder utan att köra på några monstervikter utan istället eftersträva max kontakt och strikthet. Och när man står där på scenen är det ju totalt ointressant vilka vikter man tränar på.

Såg att du enbart körde sittande vadpress nu senast, var det en slump eller brukar du alltid skilja på stående och sittande vadpressarna så att du kör en övning per pass? Har för mig att du hade riktigt köttiga vader senast.

Lycka till
Peter

Kjellstroem
2002-10-06, 17:59
Peter: En bit upp, jag tror det var Rygg, Bicepspasset så hittar man inget mindre än 5 set stående vadpress.

Mvh

Arne Persson
2002-10-06, 21:00
Sverker: Ring Janne Malmkvist på Athletic Center (040-293300) och hör om de kan ställa en coach till förfogande. Skall man ändå tävla så skall man självklart inte missa Decembercupen! Det är den alldeles för bra för.

Sverker
2002-10-07, 06:15
Skall ringa Janne ! Arne.
Janne minns säker inte men jag minns Skåne/Smålands DM-89.
Janne var speaker under finalen och kunde inte låta bli att dra upp byxbenet för att flexa vaden brevid mina. Janne pratade oavbrutet men jag anser att jag vann särbedömningen mot honom:)

Peter ! Varannan gång stående och varannan gång sittande.Visst vet jag att jag har fel:) men jag känner ändå att övningarna tar helt olika muskler. 5 set räcker.

Peter
2002-10-07, 07:27
Har man såna anlag för bra vader så man slog Janne i en vadsärbedömning redan -89 så kanske det inte är så noga hur man tränar dom. Nejdå avlarvlig talat tycker inte alls de är fel att göra som du gör, var bara nyfiken.

Peter

Sverker
2002-10-08, 14:07
Nu är de ljumma morgonpromenaderna eller promenader under den stjärnklara morgonen med frosten i kinderna borta :)

Nu har snön kommit :( , kallt och rått är det på morgonen.
En kopp varmt kaffe innan man går ut gör gott och man längtar till morgongröten när man kommer in.

Börjar en ny cykel med kreatin idag.
Har börjat använda kreatin 4 veckor följt av två veckors uppehåll där jag utnyttjar att effekten sitter kvar i musklerna. Det är tredje cykeln som börjar idag.
Så länge jag inte tappar i styrka så upplevs träningen kul. Hoppas att styrkan ökar på nytt nu.

Joachim B
2002-10-08, 14:20
Originally posted by Sverker
Varannan gång stående och varannan gång sittande.Visst vet jag att jag har fel:) men jag känner ändå att övningarna tar helt olika muskler. 5 set räcker.

När knäleden är rak kopplas soleus ur något och gastrocnemius får slita mer. När knäleden är böjd sker det motsatta. Visst tar båda övningarna på båda musklerna, men man kan ändå säga att sittande tar huvudsakligen på soleus och stående på gastrocnemius. Själv kör jag efter den teorin att vaderna är lite tåligare och därmed tål två pass i veckan. Genom att köra ett pass med knäleden rak och ett pass med knäleden böjd så blir det ett tungt pass och ett lätt pass för både gastrocnemius och soleus per vecka. Fungerar bra för mig iaf! Kul att se att det finns fler som kör likadant!

I övrigt en kanondagbok som jag följer med stort intresse! Kämpa på så ses vi i Lund!
:kickass:

emmzan
2002-10-08, 15:32
Originally posted by Joachim B
När knäleden är rak kopplas soleus ur något och gastrocnemius får slita mer. När knäleden är böjd sker det motsatta. Visst tar båda övningarna på båda musklerna, men man kan ändå säga att sittande tar huvudsakligen på soleus och stående på gastrocnemius.

Hur kan man koppla bort soleus då man kör stående vadpress?

Mig veterligen kan man bara "koppla ur" gastrocnemius eftersom den passerar knäleden och slackas då man kör sittande vadpress. Men soleus arbete borde inte kunna påverkas av huruvida knät är böjt eller inte?!:confused:

Deceptor
2002-10-08, 15:39
Hej Sverker jag är lite nyfiken på om du är med och isåfall vem du är på dessa bilder?

http://www.bk-sportsmag.se/luciapokalen/seniorer_minus_90.htm

Lycka till med årets satsning!! Jag hoppas jag kan komma och heja på :hbang:

Daemon
2002-10-08, 15:47
Håller med Emmzan, Bartoll vimsar.

Joachim B
2002-10-08, 16:53
Emmzan:
Läs det jag skrev en gång till! Det står "kopplas ur något". Detta betyder inte att soleus kopplas ur helt, vilket är fysiologiskt omöjligt och även påpekas längre ned i stycket. När knäleden är rak är det gastrocnemius som gör största delen av arbetet och när den är böjd så är det soleus. It's as simple as that!

Daemon:
Läs det jag skrev MÅNGA gånger! :devil: ;)

Jarod
2002-10-08, 17:07
Originally posted by Deceptor
Hej Sverker jag är lite nyfiken på om du är med och isåfall vem du är på dessa bilder?

http://www.bk-sportsmag.se/luciapokalen/seniorer_minus_90.htm


Läs på sidan å kolla på bilderna så ser du ju vem det är! Nr 53...med dom stooora vaderna!!

Mvh

z_bumbi
2002-10-08, 17:09
Joachim B: Då soleus går mellan baksidan på vad & skenbenet och hälen så borde det inte bli någon skillnad mellan sittande och stående. Avståndet mellan fästpunkterna ändrar ju inte om man böjer knät. :confused:

Enda skillnaden borde vara att tvillingmuskeln jobbar mer tillsammans med soleus vid stående men inte övertar jobbet, långsamma muskelfibrer jobbar ju hela tiden och soleus är ju mestadels långsamma fibrer på de flesta människor.

emmzan
2002-10-08, 18:03
Originally posted by Joachim B
Emmzan:
Läs det jag skrev en gång till! Det står "kopplas ur något"

Har läst det en gång till. Kan ändå inte kopplas ur i någon grad. Kolla bumbis inlägg!

Sverker
2002-10-08, 18:10
Tisdag den 8:e

Rygg.
Börjar med vanliga latsdrag. Istället för 10 rep på 90 blir det bara 8 rep och istället för 6 rep på 100 blir det 4 rep. Tråkig inledning. Sätter sig direkt i psyket.
Chins med smalt grepp där jag försöker komma upp med magen mot handtaget och luta tillbaka huvudet. Träffar bröstkorgen istället men är nöjd med två 6:or och en 5:a
Hantelrodd, tre 6:or på 60 kg och en 8.a på 55 kg. Känns mycket bra.
Avslutar med 3 pumpset i latsdrag med händerna vinklade mot varandra.

Kör bakre axlarna i Pec-dec 4 set och bakre axlar i cable-crossen liggande på bänk 4 set.
Pumpar ett set knästående.

Bicepscurl, två 5:or på 50 kg för Egot och två 8:or på 40 kg för biceps.
3 set i bicepsmaskinen och 3 set konsentrationscurl.
För underarmarna körde jag omvänd curl, 2 st 6:or på 30 kg följt med 12 rep på bara stången, 20 kg.

Stående vadpress 5 set.

Hela passet tog nog 95 minuter följt av 5 minuter strech. Försökte köra extra många set nu när jag laddar kreatin.

Vägde 95.2 kg på klubbens våg. Hmm.. har druckit extra mycket vatten nu i två dagar så om en vecka när laddningen är klar och jag dricker mer normalt blir vikten nog mer rättvis.

Visst är det jag i lila byxor och stora vader. Tack för uppmärksamheten.
Vaderna kommer nog från 12 år med handboll men det är sällan jag ser någon träna strickt och med så tunga vikter som jag använder.
Att de är stora är nog snarare problemet att man tränar ( omedvetet ) extra hårt med det man redan är bra på.

Peter
2002-10-08, 18:27
Enda logiken jag ser i separerade soleus+gastrocnemiusdagar är att soleus består av huvudsakligen långsamma fibrer vilka återhämtar sig snabbare än snabba. Därför tål troligtvis soleus två hårda pass i veckan bättre. Gastrocnemius får bara ett riktigt pass och ett lätt. Förhoppningsvis tränas soleus något hårdare vid böjt med än vid rakt annars är det ju meningslöst att köra sittande över huvudet taget. Vilket visserligen Arne Persson hävdar.

Peter

Örjan
2002-10-09, 01:17
Originally posted by Jarod


Läs på sidan å kolla på bilderna så ser du ju vem det är! Nr 53...med dom stooora vaderna!!

Mvh

Jag tyckte han hade ännu grymmare obliques (eller vad fan de heter, musklerna vid sidan om magmusklerna, strax ovanför byxorna).

Daemon
2002-10-09, 07:43
Hoppas att jag har orken att bli lika grov som du Sverker :D
Det ser ju kanonbra ut !! :thumbup:
Sen är du ju ren också !! :thumbup: :thumbup:

Bartoll!
Läs vad Bumbi och Peter skrev många gånger...

Sverker
2002-10-09, 18:44
Onsdag den 9:e.
Morgonpromenad 30 minuter.

Bendag.
Ben framsida.
Knäböj fram, 10:a på 90 kg, 10:a på 100 kg , 10:a på 110 kg, 6:a på 120 kg, 3:a på 130 kg och avslutar med en 8:a på 110 kg. Den bästa serien någonsin.
Benspark fullt magasin ( ett lätt magasin faktiskt ) 12, 10 och sist 8 rep.
Hacklift 4 set.
Framsidan avslutas med riktiga knäböj, 12:a på 120 kg, en 9:a och en 8:a på130 kg.

Baksida.
Stående enbenscurl 4 set.
Liggande lårcurl 4 set.
Stiffleg med lätt böjda knän, 12:a på 90 kg. Två 6:or på 110 kg, kör extremt långsamt ned för att undvika ev. skador och explosivt upp med rak rygg. Kör stiffleg för att sträcka ut baksidan och köra igenom korsryggen.

Mage, 3 set i magmaskin + 1 set hängande benlyft.

Stimulerad av den fina serien i knäböjfram höjde jag tempot avsevärt och körde hela passet på 70 min följt av 10 min streching.

Sverker
2002-10-11, 07:30
" obliques (eller vad fan de heter, musklerna vid sidan om magmusklerna, strax ovanför byxorna). "

Föritiden när jag spelade handboll tränade vi magen säkert tre ggr i veckan, varje träningspass. Klassiska situps, med twist, fötterna på bänk, benlyft osv..osv.

Sedan säkert 15 år tränar jag magen 3 - 5 set varje gång jag tränar benen, inte mer. Jag tränar ALDRIG med twist. Enkla crunches, hängande benlyft eller så provar jag någon spännande magmaskin.

När Lee Labrada just blivit proffs så tittade jag på hans träningsvideo. Sist i filmen körde han vanliga crunches men körde naturligtvis en mycket längre rörelse än vi vanliga dödliga klarar.
I starten var det endast rutorna som arbetade men i sista läget högst upp fick Lee en ordentlig kontraktion i sidan på magen, obliqeus. Effekten var tydlig och jag tittade om sekvensen säker 100 ggr liggande framför TV lydigt härmande Lee:D
Sedan den gången kör jag alla magövningar så högt och långt det bara går.

Jag undrar :confused: fungerar obliqeus så här ? eller arbetar den bara i twist och sidböjningar ?

Sverker
2002-10-11, 18:14
Så där var man förkyld också !
Blir det inte värre än så här går det nog bra men jag blev rejält torr i halsen när jag tränade.

Bröst.
Lutande hantelpress 35°, 10 rep 41 kg, två 5:or och en 4:a på 48 kg och avslutar med 6 rep på 44 kg.
Platta hantelflies, 12 rep på 26 kg, två 8:or och en 7:a på 31 kg.
Lutande cableflies 45°, 3 set.
Platta hantelpress, 5:a på 41 kg, 6:a på 36 kg och en sista 10:a på 34 kg.

Hantellyft åt sidan, 10, 8, 7 och 6 rep på 10 kg hantlar.
Drag till hakan, 8 rep, 7 rep + 1 cheat, 6 rep +2 cheat på 50 kg, 8 rep på 45 kg.

Tricepsextension med en hantel i var hand.
10 rep på 13 kg, 10 rep på 21 kg och två 5:or på 24 kg.
Frenchpress med hantel 46 kg, 8, 6 , 6 rep.
Avslutar med 3 set lätta puchdown med smalt grepp.

Sittande vadpress 5 set.

Drar mig undan i en korridor och tränar lite posering.
Gör de obligatoriska poserna ett par gånger och det känns
rätt bra. Det blev inte så vingligt som jag fruktat.
Körde igenom det fria programmet några gånger.
Det är samma program som jag hade till förra gången
med eftersom ingen sett det tidigare kommer det ju att duga i år också.:)

Tränade i 70 minuter, posade i 10 och strechade i 5 min.

Sverker
2002-10-13, 17:35
Söndagen den 13.e
Morgonpromenad 30 min.

Träning på FeelGood i Västerås.
Chins med 21 kg hantel i knävecket, 6 rep, 5 rep och 4 rep, dumpar hantel och gör 5 rep till. Sista setet är 7 rep vanliga chins.
Sittande rodd 3 set tyngre.
Skivstångsrodd. 80 kg 10 rep, två 5:or på 90 kg lite friare stil och sist 9 rep på 80 kg.
Leife-fitness latsmaskin ( kul grej, hydraulisk som är 20 % tyngre i den negativa fasen ) 3 set med 12 rep i varje ( maskinen piper ljudligt ifall man inte gör 12 rep ).

Baksida axlar i pecdec 4 set
Framåtböjd hantellyft för baksida. 8 kg tungt 6 rep fri stil, 6 kg och 12 rep stricktare och två set på 5 kg hantlar med stopp i det översta läget ( isotension ).

Bicepsmaskin 4 set.
Hammer bicepsmaskin 3 set.
Konc.curl i cablecrossen, 3 set 12 rep, pump.

Stående vadpress 5 set.
Tränade i 85 minuter och strechade de sista 5 minutrarna.

Vägde 93 kg på FeelGoods våg. Väger troligen någon % mindre än i Fagersta.

Det är ett tag sedan jag tränade i Västerås men träningen gick mycket bra. Något rep bättre i de flesta seten och bra tempo hela passet. Träningen går bra nu.
:thumbup:

Mallan
2002-10-13, 18:52
Chins med 21 kg hantel i knävecket,

..eh, menar du att du "haller" hanteln i knävecket..utan kedja fran bältet!?!? :eek:

Later rätt tungt, men det är klart, är man stark sa är man :p

Kollade pa bilderna fran förra aret...ser bra ut! :naughty:

Lite nyfiken, vad tycker du att du har förbättrat under aret som gatt??

Sverker
2002-10-14, 06:24
Det går bra att ha hanteln i knävecken, sista reppet så hänger den mellan fötterna och sedan är det bara en dm ner till mattan.

Jag är urdålig på chins, personligt rekord är på 11 - 12 st där kanske hälften skulle vara godkända av någon kritisk person. Det blir roligare att köra tungt och ha kontakt. I näst sista setet får jag ju något som verkar vara något av " för-aktivering " med 4 tunga rep följt av 5 rep som upplevs väldigt lätta.

Det är svårt att säga vad jag förbättrat. Det händer inte så mycket på 9 månader men jag är lite starkare i benen denna höst än vad jag var förra året. Resten av kroppen flyter jämt på.
Den stora fördelen nu är ju att jag är ett par kg hårdare än förra året.

Du då mallan ? Får du till knäböjen ?

Sverker
2002-10-14, 18:47
Måndagen den 14 oktober 2002.
Morgonpromenad 30 minuter i regn.

Benträning.
Knäböj, 12.a på 140 kg, 8:a på 150 kg, toppar med en 3.a på 160 kg för Egot.
Trappar ned med två 6:or på 150 kg och en 10:a på 140 kg.
Hacklift, 4 set tungt.
Benspark 4 set a´8 rep.
Avslutar med 3 pumpset i benpressen.

Marklyft, 8:a på 120 kg, 8:a på 140 kg och två max tunga 5:or på 150 kg.

Sittande lårcurl 3 set.
Stående enbenscurl 3 set.

Hängande benlyft 3 set max och ett set crunch.

Masar mig bort i korridoren och tränar lite posering. Är nu helt slut både i kropp och hjärna och får plåga mig igenom de obligatoriska poserna och två fria program.

Vikten på klubbens våg är 93.5 kg så vågen i Västerås stämmer tydligen.

Aningen mer mat och jag är på banan igen:)

Fredszky
2002-10-16, 20:11
GRYM fysik sverker!! kollade luciapokalbilderna!! awesome!:)

Mallan
2002-10-16, 20:42
Du då mallan ? Får du till knäböjen ?

Stretchar dagligen sa det star härliga till och förra lördagen övade jag pa tekniken.
Far väl sänka vikten med 20kg eller sa tills det ser bättre ut :em:

I morgon är det benträning sa da blir det :bpump: sa det star härliga till.

Ska bli spännande att se vad domarna tycker om arets "former" :naughty:

Sverker
2002-10-17, 06:20
Tackar så mycket:)

Vänta nu :confused: i går kväll skrev jag in vad jag körde igår. Har tydligen försvunnit i den digitala dimensionen.

Kortversionen var att jag tränade bröst, axlar, triceps samt vader igår. Bröstträningen gick bra utan smärta och jag var stark i trickan:) Ett bra pass.

Sverker
2002-10-19, 06:55
Fredag den 18:e.
Morgonpromenerar varje morgon nu, mest för att jag tycker det är ett bra sätt att starta dagen med.

Rygg.
Smala latsdrag 4 set.
Breda chins till nacken, tre 6:or och en 5:a.
Hantelrodd, 60 kg, en 6:a och två 5:or, 55 kg och 8 rep.
Gymleco, latsmaskin, 3 set.

Baksida axlar.
Framåtböjda hantellyft. Två set med 8 kg hantel och två set med 6 kg.
Knästående i cablen för baksidan 4 set.

Biceps.
Bicepscurl, två 4:or på 50 kg och två 8:or på 40 kg.
Gymleco bicepsmaskin 3 set.
Liggande konc.curl i hiss 3 set.
Omvända curl med stång två 6:or med 30 kg och 8:a rep med 25 kg.

Stående vadpress, 5 set.

Träningspasset tog 90 minuter. Blev besviken att jag inte ökat nämnvärt i någon övning denna gång.
Vägde 93 kg på klubbens våg.

Utvecklingen jag ser i spegeln, det går bra tycker jag men träningen och vågen säger att jag kör lite för hårt just nu.
Frustrerad är bara ett litet ord för det jag känner! Skall jag fortsätta eller skall jag äta lite mer och promenera lite mindre kanske. I detta läge måste man ta ett klart beslut, och jag beslutar att fortsätta som tidigare. Bättre att köra hårt nu än senare.

Slarvar med poseringen, måste köra i helgen.

Få se nu, kombinationen, kolon följt av o verkar ge en trött gubbe ? får nog stå ut med detta i så fall.

Munter
2002-10-19, 08:26
Ah nu lyckades jag hitta bilderna från Lucia, ser/såg mycket fint ut, lagom fysik. Gjort några stora måttförändringar till årets Lucia ?

Kjellstroem
2002-10-19, 10:17
Originally posted by Sverker

Biceps.
Bicepscurl, två 4:or på 50 kg och två 8:or på 40 kg.
Gymleco bicepsmaskin 3 set.
Liggande konc.curl i hiss 3 set.
Omvända curl med stång två 6:or med 30 kg och 8:a rep med 25 kg.

:
följt av
o

blir
:o

och så ska det ju inte se ut ;)

Linnet
2002-10-19, 10:34
Nyfiken på vad du jobbar med? Det skulle vara kul att höra hur man kan kombinera träning på så hög nivå med arbete och vardagssysslor

Sverker
2002-10-19, 16:34
Det är svårt att utvecklas på ett år Munter. Jag tränar på och hoppas att kunna komma lite hårdare och något kilo tyngre i år.


Träningen tar inte så mycket tid faktiskt Linnet. Jag tränar på gymmet 4 dagar i veckan, ca 1 1/2 timme per gång. Promenaderna tar jag när familjen sover på morgonen.

Vad jag arbetar med ? Företaget jag arbetar på utvecklar, tillverkar och analycerar fetter åt andra företag. Firman är liten så arbetar täcker nog med det mesta där.
Tidigare har jag arbetat med bröd och kostfibrer, kött och chark, ost, fiskkonserver och lite till på olika företag men nu är det specialfetter som gäller.

Det är nog tuffare att träna när man pluggar. Först har man föreläsningar och laborationer som tar hela dagen. Därefter en lucka när man tränar och sedan labrapporter eller tenta-läsning när man kommer hem på kvällen.:) Den tiden är förbi nu.

Linnet
2002-10-19, 16:46
Du förstod nog att det var bakgrunden till min fråga, jag går sista året på gymnasiet och tycker att det är svåt att hinna med träningen i år. Du menar alltså att man har mer tid över till träning när man jobbar. Skönt att höra!

Grahn
2002-10-19, 16:59
hum hum man har ju massor av mer tid att träna när man går på gymnasiet.....

Linnet
2002-10-19, 17:07
Neej nu skrämmer du mig Grahn säg att du gick en lätt linje!:cryout:

Sverker
2002-10-19, 18:47
Jag gick Naturvetenskaplig på gymnasietiden..... och får ibland stressdrömmar av det:eek: , hela tiden nya prov som man aldrig var tillräckligt förberedd för. Många ämnen som jag var ointresserad av men läsre lydigt för betygens skull.
Läser du vidare så blir det bättre. Då läser du ju bara det som intresserar dig ( eller det du behöver kunna för att läsa det du verkligen är intresserad av ).

När du arbetar så blir det annorlunda. Förhoppningsvis är du verkligen intresserad av ditt arbete och läser på kvällarna det som är kul eller nyttigt i arbetet och kanske viktigt för din karriär.

dared
2002-10-19, 23:32
Error

Mallan
2002-10-20, 10:44
Jag är lite nyfiken pa att se hur ditt :eating:-upplägg ser ut.

Sverker
2002-10-20, 18:14
Söndag den 20:e

Träning på FeelGood i V-ås.

Ben.
Knäböj fram, 10:a på 100kg, 10:a på 110 kg, tre 6:or på 120 kg och en 8:a på 110 kg.
Life Fitness, liggade Hack ( hydraulisk som piper ifall man inte klarar 12 rep ) 3 set a 12 rep på 130. Ökning 10 ( vilken enhet har jag ingen aaaning om ? )
Benspark 3 set.
Benpress, 3 pumpset.

Liggande lårcurl 4 set.
Sittande lårcurl 3 set.

Marklyft med brett grepp. Håller vid de yttre ringarna, arbetar mer med rumpan men upplever att korsryggen får lite extra arbete än med vanliga mark.
8:a på 110 kg följt av två 6:or på 130 kg.
BellyBack 1 set a´15 rep för att pumpa ur korsryggen.

Hängande benlyft, 3 set max
Crunch 2 set.

Träningen tog 80 minuter. Åter på banan, full av självförtroende
:thumbup: , det svänger snabbt här.

Sverker
2002-10-20, 18:23
Mitt :eating: är 3800 kcal på tränings fria dagar och 4200 - 4400 kcal dagar jag tränar. Det som skiljer är i princip
" efterträningendrinken ".



20 energi% protein, 15 energi% fett och 65 energi% kolhydrat.
Makrill, mager skinka, kycklingfile´, hästkött, havregryn, ris, pasta,minimjölk och mycket bröd. Bakar en del själv faktiskt.
Äter mycket kolhydrat så att jag orkar med träningen. Kan knappast påstå att jag lider på 3800 kcal / dag. Försöker att röra mig mer än att spara på kalorierna.

Tillskotten är bra vassleprotein och Hydro, kreatin, glutamin, HMB och faktiskt KCG.
KCG är en ny possitiv upptäckt. Kan hålla ett bra tempo hela träningen utan att få allt för mycket mjölksyra och bli stum. Annars brukar man tappa rejält med styrka de sista setet helt enkelt därför att energin tagit slut men nu går det att ånga på:thumbup:

Sverker
2002-10-21, 20:05
Måndag den 21:a.

Bröst.
Lutande hantelpress 35°, 9:a på 44 kg, 5:a på 49 kg följt av två 4or, avslutar med en 6:a på 44 kg.
Snebänk i Smithen 30° med extremt brett grepp, 3 set på 80 kg.
Platta hantelpress, 5:a på 41 kg och två 8or på 34 kg.
Lutande cableflies 45°, tre pumpset.

Axlar
Drag till hakan, 9 rep på 50 kg, 6rep + 1 cheat på 55 kg, 5 rep + 1 cheat på 55 kg och 8 rep + 2 chest på 50 kg.
Sittande sideraise 4 set på 10 kg.

Triceps.
Liggande tricepsextension med två hantlar, 10:a på 21 kg och två 5or på 26 kg.
Liggande French press två set med 50 kg hantel och 1 set med 44 kg.
Bänkdips 3 set a´ 12 rep. Det är första gången på 6 månader jag kan köra bänkdips. Inte så djupa kanske men med ett ordentligt tryck i slutläget.

Sittande vadpress 5 set.
Träningen tog 70 minuter.
Tränade posering i 10 minuter och strechade i 10 minuter.

Ömsom vin och ömsom vatten, men sammantaget ett bra pass. Poseringen kändes hyfsat bra.


:thumbup:

Sverker
2002-10-23, 19:03
”-Disciplin, disciplin, disciplin.”( Överste Hati, Maharadjans elefantbrigad ).

Onsdag den 23:e.

Rygg.
Chins, 21 kg, 5 rep, 4 rep på 21 kg + 4 obelastade, 6 rep, 5 rep och 5 rep i de följande seten.
T-Bar, 4 set
GymLeco latsmaskin, 4 set
Sittande rodd 3 pumpset.

Baksida axlar.
Liggande I cablecrossen, 4 set
Framåtböjd i cablecrossen, 3 set

Hantelcurl, 8 rep 16 kg, 3 6or på 19 kg och en 6:a på 16 kg.
Scottcurl, 2 set a´4 rep och 4 halva rep på 40 kg.
Två 8or på 30 kg.
Hammercurl tre 12or på 10 kg

Stående vadpress 5set.

Träningen tog 90 minuter. Lite tungt och inga ökningar förutom T-Bar som gick mycket bra med fin kontakt i latsen.
Vägde 93.5 kg på klubbens våg.

Tränade de obligatoriska poserna i 10 minuter. Det blir lättare och lättare att spänna hela kroppen och inte glömma bort något.

En dag på jobbet ungefär



:)

Sverker
2002-10-25, 06:51
HANTELCURL:smash:

Jag kan knappt kamma håret eller ens öppna en skåpslucka ovanför axeln.
Hädanefter lovar jag att inte träna biceps med en rörelse framåt i axelleden. Inflamationen kommer fram direkt. Nu blir det Scottcurl, Scottcurl och bicepscurl för biceps. Förra gången tog det en vecka med Zon-salva innan smärtan försvann.

Tur att det är benträning ikväll.

Oxen
2002-10-25, 08:00
Originally posted by Sverker
Mitt :eating: är 3800 kcal på tränings fria dagar och 4200 - 4400 kcal dagar jag tränar. Det som skiljer är i princip
" efterträningendrinken ".





Hur mycket fett tappar du per vecka med det här upplägget?

Och vad brukar du ligga på offseason?

mvh
Robban

Sverker
2002-10-25, 08:36
2 - 3 kg på 8 veckor:confused: .

Jag hade inte så mycket att plocka bort. Det är helt och hållet spegeln som gäller nu !
Samtidigt som jag promenerar mer så har jag ju fyllt på med kreatin efter ett halvt års uppehåll. Min kroppsvikt säger ingenting då den kan varierar något kg upp eller ned.
Det jag ser i spegeln är jag nöjd med och räknar med att väga runt 90 kg i mitten av november.

Äter runt 4500 kcal i vanliga fall. Har alltså sänkt till 4200 kcal men promenerar varje morgon 30 - 35 minuter. Kommer troligen att snart gå en liten extra omväg så det blir 40 - 45 minuter.

Har du något på gång Oxen ?
Hur går det för dig ?

Oxen
2002-10-25, 14:47
Låter skönt att inte ha så mkt att ta av, känns det fortfarande som att du kan lägga på dig muskler när du ligger så pass nära ditt "nollvärde" offseason.

Jag personligen har lärt mig en läxa, satsar på Lucia i år men det har varit en tung väg..

Misstaget var att låta vikten skena iväg till 103..
Jag ville äta så mycket så att jag var säker på att bygga maximalt med muskler..

Jag har dock ganska lätt att lägga på mig fett så när dieten började (14 veckor sedan) var jag som en boll.

Nu börjar det äntligen synas vad som finns där under och jag räknar med att väga in på ca 84 (stenhård..!?) , väger 89-90 nu.

Det blir nog alltså Jun + 80.

Så att lite har jag väl på gång..:rolleyes:

Lycka till!

Sverker
2002-10-25, 17:22
Vi får snart se vem som gjorde rätt:) . Jag låg tight med kalorier under året och hade små möjligheter att bygga mer massa. Du åt ordentligt och hade hela tiden möjlighet att öka i styrka och muskler:)
Du har ju bara 4 -5 kg kvar att slipa bort ! Det är gott om tid.

Du skall veta att jag till min första tävling ( 80-talet ) gick ned 16 kg på 18 veckor. Det var tungt och MYCKET kokt torsk med potatis:(

Min egna träning ikväll :

Benträning.
Benpress 4 tunga set.
Hacklift 4 set.
Benspark 3 set a´10 – 12 rep.
Knäböj. 12:a på 110 kg. två 6or på 130 kg och en 12:a på 120 kg.
Det känns alltid bra att avsluta ett benpass med knäböj.Tekniken blir faktiskt bättre nu.

Sittande lårcurl 4 set.
Stående enbenscurl 4 set.
Stiffleg med lätt böjda knän, 12:a på 90 kg och tre 7or på 110 kg.

Gymleco magmaskin 3 set
Hängande ben lyft 2 set.

Träningen tog 90 minuter och det var ett bra pass med ordentlig kontakt med både lår och korsrygg.
:thumbup:

Sverker
2002-10-26, 17:32
Lördagen den 25:e

Jag var in till den nyöppnade butiken i Västerås på förmiddagen. Jag fick tag i en burk Pro Tan. Med de två halvfulla burkarna som blev över från förra året ska jag nog kunna bli brun.
Nya poseringsbyxor blev det också. Helt rätt färg men aningen ( två nummer minst ) för små.
Lyckas deffen så kommer de att sitta perfekt. Det får nog bli ett varv till Västerås för ett annat par, storleken större.

Träning på FeelGood.
Bröst-träningen fick bli annorlunda än vad jag tänkt mig. För att inte förvärra axeln blev detta pass betydligt lättare.
Jag börjar med hantelpress som är en bra övning att värma upp med bra kontakt med bröstet. En 8:a på 41 kg, två fyror på 46 kg och en 7:a på 41 kg.
Butterfly Pecdec 4 set.
Lutande flies 35 °, 8:a på 26 kg och en 6:a och en 5:a på 31 kg.
Bänkpressmaskinen 3 set.

Side raise, 4 set med 11orna. Börjar med 8 rep i första och klarar 6 rep i sista.
” Behind the Neck Press ”, Hammer, 8:a på 70 kg, tappar greppet efter tre rep på 80 kg och klarar axeln precis. Upprepar med nytt säker grepp efter en stund och gör en 6:a.

Avslutar med två 15-repare med 6 kg i Side raise.

Tricepsmaskinen 4 set tungt.
Hammer tricepsmaskin 3 set. Hade aldrig kört den tidigare, kräver lite justeringar nästa gång.
Triceps extension för att få en brutal genomkörare i triceps. En 6:a och en 5:a på 50 kg och en 9:a på 40 kg som avslutning.

Sittande vadpress 4 set.

Träningen tog 90 minuter med streching och jag var nöjd. Ordentlig genomkörare i bröst utan att axeln smärtade.

Vägde 92.5 kg på balansvågen.

Sverker
2002-10-28, 19:02
Måndag den 28:e.
Promenerar varje morgon 35 minuter.

Ryggträning.
Latsdrag fram 4 set tungt.
Smala chins med draget till magen, 7, 5 och 6 rep.
Hantelrodd, tre 6or på 60 kg och en 8:a på 56 kg.
Latsdrag till nacken, 3 lätta pumpset.

Baksida axlar.
Liggande i cable-crossen, 4 set
Knästående i cable-crossen, 3 set.

Biceps.Scottcurl, 5:a, 4:a, 4:a + 4 st ½:a på 40 kg, 6:a på 30 kg.
Gymleco bicepsmaskin, 3 set.
Omvända curl, två 6or på 30 kg och en 8:a på 25 kg
Konc.curl i hiss, 3 lätta pumpset.

Träningen fick ta 80 minuter + streching. Brist på tid gjorde att vaderna får vila.


Hopp och förtvivlan.
Träningen gick relativt tungt utan några direkta ökningar alls.
Bicepsträningen var tvärstopp. Det positiva ser jag nu i spegeln.
Biceps är nu helt separerad från axeln och underarmen. Detta får armen att se två nummer större ut. Jag får leva på det visuella nu.
:blah:

Sverker
2002-10-28, 20:24
Visst läser jag BK:) , hur skall man annars få reda på vad som händer i vår lilla värld.

I nya nummret, 11-2002, skriver en " Kolozzeum - Allan " om de olika typerna mäniskor som besöker en bodybuildingtävling.

Jag är helt klart en 9:a, Smygaren.
För att lära mig allt nytt skall jag åka och titta på SM-kvalet den 9:e november.

Några andra som är där då ?

adde
2002-10-30, 08:52
Tjenare Sverker

Tänkte bara skriva att det är kul att du tar dig tid att skriva dagbok inför tävlingen. Sen är det alltid roligt att se att man inte är själv om att (försöka) låta kontakten och utförandet vara det som bestämmer i gymmet och inte hur många plattor man slänger på.

lycka till :thumbup:

/adde

Sverker
2002-10-30, 18:47
Tack adde !

Onsdagen den 30:3.

Benträning.
Knäböj naturligtvis, 12:a på 140 kg, 8:a på 150 kg, 4:a på 160 kg, en ny 8:a på 150 kg och en sista 7:a på 150 kg.
Benspark 3 set a´ 8 rep.
Hacklift, nu med fötterna intill varandra, 4 tunga set.
Knäböj fram i Smithen, 12:a på 90 kg, 5:a på 110 kg och två 12or på 100 kg. Försöker att köra upp och ner helt utan att stanna i något läge. Ger bra kontakt med låren.

Marklyft, 8:a på 110 kg som uppvärmning och tre 6or på 140 kg.

Stående enbenscurl, 4 set.
Liggande lårcurl, 3 set.

Hängande benlyft, 3 set max.
1 set crunch.

Nya tag med poseringen. Tränade poserna i 10 minuter. Konstig känsla att posera med helt stumma ben som har noll flex, men det måste göras.

Vägde 92.8 kg på klubbens våg. Viktminskningen går i en bra takt och jag är nöjd. Träningen var bra den också, ifall jag räknar bort marklyftet som var en ren katastrof.
:insane:

razores
2002-10-30, 20:49
Tjena Sverker!

Måste bara säga att det är kul med någon som satsar på att tävla! Intressant att följa din träning mm. Lite frågor bara.

1. Hur djupt kör du knäböj? 90 grader eller parallelt med golvet? Kör du med samma stil som i smithböj fram där du kör en konstant rörelse hela tiden?
Hur ser ditt träning
2. Hur mycket varierar du din träning med övningar och liknande? För jag tycker dina pass aldrig ser identiska ut, alltså övningsmässigt.
3. Har du några nytagna bilder?

Hoppas det tgår bra för dig nu! Kör hårt och lycka till!!

MVH
Kristian

Sverker
2002-10-31, 07:13
God morgon razores:)

Kul att du läser. Övningarna, jag har ju att stort antal övningar som jag provat ut under åren som jag gillar. Detta gör att jag alltid kan variera och inte blir låst ifall någon annan har Smithen eller cable-crossen.
Seten är alltid 10 - 16 st per muskelgrupp. Repen kanske inte varierar så mycket under denna period. Jag tränar som jag brukar göra dvs oftast pyramid med ett pumpset på slutet och några 12 -15 repare i sista övningen.
Två gånger per år, senast under augusti månad ökar jag repsen till 12 - 15 och försöker träna med lite syreskuld ( all mjölksyra är inte borta innan jag startar nästa set ). Detta gör jag under 3 - 4 veckor vilket är den tid det tar för mig att vänja mig. Månaden efteråt är repstyrkan t o m bättre på tunga vikter men maxstyrkan något sämre.

Knäböjen är nog parralellt. 90° känns lite futtigt.

Nja, jag vilar nog i startläget när jag kör tyngre knäböj men pumpseten försöker jag köra med konstant spänning i låren utan att stanna.

Det blir nog några träningspass på Classic och hos Anders på Träningsstudion kring nyår.

Tyvärr äger jag ingen CD-kamera och Scannern pratar inte Windows XP:insane:

Sverker
2002-11-01, 17:56
Fredag den 1:a november.

Bröst.
Bänkpress till halsen med fötterna i luften.
10:a på 90 kg, 7:a på 100 kg, 3:a och en 4:a på 110 kg.
Lutande cable-flies 45°, 3 set.
Hantelpress 15°, två 5:or på 44 kg och en 4:a.
Cablecross, 4 set med 12 – 20 rep.

Drag till hakan, 8:a på 50 kg, 5 rep på 55 kg, 5 rep + 3 cheat på 55 kg, 6 rep + 2 cheat på 50 kg.
Side raise, två set med 10 kg och två set med 8 kg.

Triceps extension, 10:a på 40 kg, 10:a på 50 kg och två 4or på 60 kg.
Triceps extension i hiss, 4 set.
Puch down med smalt grepp 3 pumpset.

Stående vadpress 5 set.

Poseringsträning i 10 minuter.

Träningen tog 90 minuter med 5 minuter streching.

Alltid kul att träna bröst. Nu är jag riktigt ” randig ” och självförtroendet klättrade ett steg upp på stegen.
:thumbup:

Sverker
2002-11-02, 17:19
Den 2:a november.

Träning i Västerås.

Rygg.
Chins med 21 kg hantel, 6 rep, 5 rep, 4 rep +5 rep utan hantel och sist två 7orna obelastade.
Sittande rodd, 3 set tungt.
Skivstångsrodd. 10:a på 80 kg, två 7or på 90 kg och avslutar med en ny 10:a på 80 kg.
Latsmaskinen som piper, 3 set a´12 rep.

Baksida axlar i maskin, 4 set
Framåtböjda hantellyft, två set med 8 kg hantel, två set med 6 kg och ett pumpset med 4 kg hantlarna.

Life bicepsmaskin, 4 set tungt.
Hammer bicepsmaskin 4 set.
Hammar-curl, två 6or på 13 kg och en 10:a på 11 kg.
Bicepscurl i cablecrossen, två pumpset med 15 rep.



Började prata med en ny kille på gymmet som jag inte kände igen. Samtalet började med hur tricepsmaskinen BORDE vara konstruerad för att träffa triceps rätt. Samtalet flöt vidare om gamla byggare i Västerås och Helsingborg. Efter en stund kom vi in på min tävlingssatsning och att han själv hade vunnit Lucia och hade medaljer från SM. Några nyfikna frågor om min form så stod jag där framför spegeln endast iförd shortsen. Vi gick igenom de obligatoriska poserna en och en. Inga ord om vad som var bra eller dåligt utan enbart hur varje pose skulle kunna bli bättre. En liten vridning, fötterna ihop där, armbågarna högre eller kanske lägre i den posen.
Mycket av det som han sa gjorde poserna betydligt bättre eller gjorde mig själv övertygad om vad som skall förändras. Vi höll på i kanske 20 minuter med många nyfikna ögon i bakgrunden.
Trots att jag varit med ett par gånger är jag en nybörjare och har MYCKET att lära.

Jag tackar så mycket för hjälpen och kommer att göra hemläxan grundligt.

Sverker
2002-11-04, 19:19
Måndagen den 4:e november, Sverker har namnsdag !

Benträning.
Knäböj fram, 10:a på 100 kg, 10:a på 110 kg, 7:a på 120 kg, toppar med en 3:a på 130 kg och avslutar med en 6:a på 120 kg.
Hackliften, 3 set tungt.
Benspark, 3 set lätt, 12, 10 och 8 rep.
Avlutar med benpressen 4 set.

Sittande legcurl, 3 set.
Stående enbenscurl, 4 set.

Stiffleg med lätt böjda knän. 12:a på 90 kg och två 6or på 110 kg.

Gymleco magmaskin, 4 set.
Hängande benlyft, 1 set.

Poseringsträning 5 minuter.
Poseringen fungerade inte alls. Jag var helt slut. Kunde inte göra något bra så jag gick och strechade istället.

Benträningen gick KANON idag men sedan tog energin slut. Sånt händer.
:(

Kommer nya dagar:thumbup:

Jarod
2002-11-04, 19:21
Grattis på namnsdagen din gamla fett-forskare...:bow:

Mvh

Sverker
2002-11-04, 19:29
Här är man halvvägs ned i katakomberna så kommer Jarod och säger att man är gammal också:D

Tackar så mycket. när har Jarod namnsdag då :confused:

Jarod
2002-11-04, 19:36
Tror det är 11 december....fast då under det nick som mina föräldrar gav mig för jättelänge sen.. :D

Mvh

Mallan
2002-11-05, 15:14
Grattis i efterskott.

Lite nyfiken...Äter du kreatin även under deff inför tävling?

Sverker
2002-11-05, 18:50
Visst använder jag kreatin.

Jag kan ju lyfta tyngre vikter och vila kortare tid mellan seten med kreatin så jag vore ju dum ifall jag inte utnyttjade möjligheten.

När jag laddar med 30 g kreatin-monohydrat per dag i 5 dagar så blir jag ruggigt vaskulär men även mycket slät i huden. Efter någon vecka släpper vattnet och jag blir som vanligt, fast något kg tyngre. Jag tolkar detta bara som att det finns ett kraftigt överskott av kreatin och kreatinin i blodet under dessa dagar och att det sköljs ut veckan efter laddningen.

Därefter tar jag 10 g i drinken efter träningen eller 5 g på morgonen och 5 g på kvällen på vilodagarna.
Kreatin har ju ett snabbt upptag men även en snabb utsöndring ur kroppen på ett par timmar. Jag kanske skulle kunna få ännu bättre effekt av att ta kreatin 3 gånger 3 g eller t o m 3 gånger 5 g per vilodag. Detta är spekulativt och jag är nöjd med den effekt jag har nu så det blir till att pröva under 2003.

KCG är ju något nytt jag prövat denna höst. Jag vet inte ifall det skulle fungera med enbart KCG men med 10 g KCG innan träningen och 10 g kreatin-monohydrat efter träningen kan jag träna extra hårt på i gymmet.
Jag har ju läst i din journal att du också kör med KCG.

ToXY
2002-11-05, 21:38
Tjena Sverker!!!

Yes det har skett en liten ökning där! Kunde nog varit ännu starkare idag om jag hade lytt ditt råd om att INTE dieta i våras/sommras... ångrar det som sjutton!!.. Men man lär sig ju oftas av sina misstag!:D

Du verkar flyta på bra med din träning eller har jag fel?:bpump: Hoppas vi ses den 11:e eller jag lär ju iaf se sig!:D

/Martin

Mallan
2002-11-05, 23:09
Japp det stämmer. KCG och Kreapyr, lite beroende pa muskelgrupp och sa.
När jag har ätit KCG inför ett benpass har jag fatt världens tryck och benen känns enorma. Istället har jag valt att använda Kreapyr dessa dagar, vilket fungerar minst lika bra.

Anledningen till att jag fragade var med tanke pa just vattnet som de flesta samlar pa sig.
Antar att du maste vara hyfsat "ren" den dagen du star pa scenen, men det verkar du inte ha nagra problem med.

Hur doserar du KCGn per dag? Äter du det även de dagar du inte tränar?

Sverker
2002-11-06, 07:16
Hej ToXY !
Min träning går bra just nu. För mig gäller det att " mjuklanda " tills jag skall tävla. Äta och träna precis lagom så att jag blir av med fettet men inte på bekostnad av att jag tappar styrka i träningen ( tolkar jag som att jag tappar muskler ). Visst tappar man styrka när man deffar men det får inte vara för dramatiskt.

Har aldrig tänkt tanken att ta KCG på vilodagarna, mallan. Jag får stickningar i fingrarna och lite hetta i öronsnibbarna en kvart efter jag tagit KCG. Denna effekt tolkar jag som att KCG påverkar blodkärlen och öppnar dessa lagom till träningen.
Öppna blodkärl = mer blod till musklerna = bättre / hårdare träning.
Tar du KCG när du inte tränar mallan ?

Eftersom jag är kemist så har jag naturligtvis en bra våg i köket. Skriver jag 10 g så är det verkligen 10.0 g.

Mallan
2002-11-06, 08:53
Tjenixen Sverker!
Nej jag tar varken KCG eller Kreapyr pa mina vilodagar.
Äter det 1/2 timme innan träning och far precis som du stickningar i huden (först i ansiktet).
Ligger pa en dos mellan 6-8g.

När är den "stora dagen"?...kanske star i din journal redan :rolleyes:

Sverker
2002-11-06, 20:09
Onsdagen den 6:e november.

Bröst, axlar, triceps, vader

Lutande hantelpress 35°, 10: på 44 kg, två 4or på 59 kg och en 6:a på 44 kg.
Platta hantelflies, 8:a på 31 kg, 5:a på 34 kg och en 8:a på 31 kg.
Snedbänk i Smithen, brett grepp, 6:a på 80 kg följt av en 7;a. I sista setet körde jag en 6:a på 80 kg, plockade av till 50 kg och gjorde 12 rep.
Cablecrossen 3 pumpset.

Side raise, 10 kg, 10 rep, 8 rep, 6 rep och 6 rep följt av 6 rep på 7 kg.
Drag till hakan i cablecrossen, 3 pumpset. Står i mitten av cablecrossen och drar en rörelse mot mig, uppåt, ca 45°.

Triceps extension med två hantlar, 10:a på 16 kg, 10:a på 21 kg, 4:a på 26 kg och en 6:a på 24 kg.
Liggande French press, hantel, 5:a på 50 kg och två 7or på 46 kg.
Puch down, brett grepp, 3 pumpset.

Sittande vadpress, 5 set tungt.

Körde de obligatoriska poserna i spegel för att kontrollera att de satt som de skulle.

Träningen gick bra. Ökade inte i vikter eller i rep men varje set kändes lättare än vanligt.

Vägde 92.7 kg på klubbens våg.
Träningen gick klart bra idag :thumbup:

Sverker
2002-11-08, 19:15
Fredag den 8:e november.

Mindre än en månad till Lucia. Får en extra träningskick av att bara tänka på det !

Rygg.
Smala latsdrag, 4 set tungt.
Breda chins till nacken, 7, 6 och 5 rep.
T-bar 5 set.
Gymleco latsmaskin, 4 set.

Baksida axlar.
Liggande i cable-crossen, 4 set.
Knästående i cable-crossen, 4 set.

Biceps.
Skivstångscurl, två 4or på 50 kg, en 6:a på 45 kg och en 8:a på 40 kg.
Gymleco bicepsmaskin, 3 set.
Konc.curl i hiss,3 set.
Omvända curl, två 5or på 30 kg, en 8.a på 25 kg, lägger stången, byter grepp och kör bicepscurl, 6 rep med makalös mjölksyra.

Stående vadpress 5 set.

Poseringsträning och streching.

Träningen har kommit ett läge som leder till konflikt. Jag vägrar sänka träningsvikterna men jag vill fortfarande ha kontakt med musklerna. Chins var tråkigt men T-baren gick mycket bra, därför 5 set.
50 kg i bicepscurl var med bra kontakt och strikt men den omvända curlen var mer av att gunga upp vikten på slutet.

Poseringsträningen är nu mer att träna detaljerna, spänna absolut alla musklerna, ett snyggt leende mm. Det är synnerligen svårt att le i en ben/mage-pose.
:mad:

Örjan
2002-11-09, 06:30
Med tanke på att du tävlat en del och nu poserar mycket.

Arnold skriver att poseringen är en mycket viktig del av träningen, eftersom den ju är statisk styrketräning, och därför ger hårdare muskler med ett bättre utseende. Han anser t.o.m. att det är så effektivt, att folk som ställt upp i sin kanske första tävling, ofta säger någon dag efteråt, att "nu är jag i mitt livs form". Detta beror då, enligt Arnold, på att han fick så mycket statisk träning av musklerna på tävlingen.

Vad har du för kommentar till denna Arnolds tanke?

Sverker
2002-11-09, 06:59
God morgon Örjan !

Att jag har träningsvärk i rectus femoris sa att jag knappt kan gå:D . Konstig känsla men tydligen träffar man rectus exakt i en ben-mage-pose och inte speciellt bra i vanlig benträning.

Jag tränar posering nu för att ge ett bra intryck. Att kunna ORKA hålla poserna, att kunna hålla in magen, att göra dem rätt. Jag är ingen expert så jag jobbar ju på med det jag tror är rätt.
Jag tror absolut att det finns mycket att vinna på att vara säker i poseringen när man väl står där.

Att formen blir bättre dagen efter en tävling tror jag är mer en fråga om att ladda rätt. Har man laddat för mycket och burit på vatten i kroppen under tävlingsdagen så kan formen förbättras dagen efter. det är tufft att stå på scen, och varmt.
Har man laddat för lite och efter tävlingen äter allt man kommer över så kanske " trycket i musklerna blir bättre ".

Kjellstroem
2002-11-09, 13:21
Poseringsträning hade nog många kunnat ta några placeringar på om dom gjorde det mera.

Har själv ingen tävlingserfarenhet eller liknande men vet t.ex när jag tog bilder på mig själv att en liten ändring i vinkel på armarna t.ex kan göra stoor skillnad på hur det ser ut.

Det är ju inte alltid det som känns bäst som ser bäst ut.

Sverker
2002-11-09, 20:43
Min egna tävlingssatsning är Lucia den 7. december.

För att få inspiration, tips och idéer så var jag och tittade på SM-kvalet i Stockholm.
Fråga mig inte om resultat för det minns jag inte utan jag tittade mer på hur andra ” slår ” sina poser, rör sig på scenen och givetvis vilka poser som gäller i det fria programmet. Färgen på byxorna är mest svart, rött och några blå.
Va tråkigt att det bara var en tjej med ! Har ingen förklaring men det var fler tjejer förr. Är det fitness som tagit ifrån byggningen ?

Full av intryck och imponerad av klassen på de tävlande så kommer jag att mala på. Fyra veckor till bara.

Några andra från Kolozzeum träffade jag i pauserna.

Helen@ träffade jag och pratade med. Det är en stark tjej! på alla sett och jag lovar att hon kommer att vinna + 57 kg, lätt. Lugn och sansad, stabil.

Lasse på Fairing var där och Henrik på eiselt. Pratade högt och lågt om byggning i allmänhet och lite proteinpulver också, faktiskt. Kul att träffa Er och se vad som gömmer sig bakom tangent-bordet

Rob the Man känner jag ju sedan tidigare och är alltid trevlig att småprata med.

Hälsar till Er alla !

:)

Okay ! Lite om tävlingen. Fredrik Age var bäst !

Sverker
2002-11-10, 20:31
Söndagen den 10:e.

Glömde hälsa till Jocke Bartoll ! Vi hann i alla fall byta några ord igår.

Träning på FeelGood, Västerås.

Benträning.
Knäböj. Tuff 12:a på 140 kg, tre 6or på 150 kg och en sista elva på 140 kg igen. Ingen bra start på träningspasset.
Hackmaskinen 4 set a´12 rep.
Liggande Hacklift 4 set.
Benpress 3 tunga 10or.

Liggande lårcurl, 4 set.
Sittande lårcurl, 4 set.
Stiffleg med lätt böjda knän, 12:a på 80 kg, två 7or och en 6:a på 110 kg.
Bellyback, 15 rep.

Hängande benlyft 3 set.
Crunches 2 set.


Träningen var en Pyrrhus-seger ! Måste jag lägga ner så mycket vilja och j-a annama en gång till är jag förlorad. Taskig start där jag fick slita för varje rep i knäböj. Kompenserade med att köra brutalt hårt resten av passet.

Ooops, 90.5 kg på vågen på FeelGood. Åt ganska dåligt på Stockholmsresan igår. Räknar lugnt med att gå upp ett par hg när jag börjar äta min vanliga makrill och ris.
:eating:

Helen@
2002-11-10, 21:18
Kul att Du kom fram och hälsade.....blev en trevlig pratstund om byggning och tävlingar :) snart vår tur att äntra tävlingsscenen......om inte förr, så ses vi i Gbg 7 december :)

Kör så det ryker :bpump:

Mvh Helena

Rob The Man
2002-11-10, 21:53
Originally posted by Sverker
Min egna tävlingssatsning är Lucia den 7. december.

För att få inspiration, tips och idéer så var jag och tittade på SM-kvalet i Stockholm.
Fråga mig inte om resultat för det minns jag inte utan jag tittade mer på hur andra ” slår ” sina poser, rör sig på scenen och givetvis vilka poser som gäller i det fria programmet. Färgen på byxorna är mest svart, rött och några blå.
Va tråkigt att det bara var en tjej med ! Har ingen förklaring men det var fler tjejer förr. Är det fitness som tagit ifrån byggningen ?

Full av intryck och imponerad av klassen på de tävlande så kommer jag att mala på. Fyra veckor till bara.

Några andra från Kolozzeum träffade jag i pauserna.

Helen@ träffade jag och pratade med. Det är en stark tjej! på alla sett och jag lovar att hon kommer att vinna + 57 kg, lätt. Lugn och sansad, stabil.

Lasse på Fairing var där och Henrik på eiselt. Pratade högt och lågt om byggning i allmänhet och lite proteinpulver också, faktiskt. Kul att träffa Er och se vad som gömmer sig bakom tangent-bordet

Rob the Man känner jag ju sedan tidigare och är alltid trevlig att småprata med.

Hälsar till Er alla !

:)

Okay ! Lite om tävlingen. Fredrik Age var bäst !













Hej Sverker!!

Får säga desamma om dig att det är alltid roligt att prata med dig.Jag får väl komma till din klubb och köra ett rejält steinhårt pass med både dig och matte

Hörde av Hasse att du hade vart på Feelgood idag,nästa gång får du komma till Bjurhovda Atletklubb så ska vi träna.

Kör hårt nu och lycka till med deffen

/Robban














:) ;)

Sverker
2002-11-11, 19:13
Måndagen den 11:e november.

Platta hantelpressar, 10.a på 44 kg och tre 5or på 49 kg.
Lutande flies 35°, tre 8or på 31 kg och en 12:a på 26 kg.
Decline press i Hammer-maskinen, 4 set.
Lutande cableflies 45°, 3 pumpset.

Side raise,lätt framåtböjd i höften, 10 kg 3 set och ett pumpset på 8 kg.
Drag till hakan, en 8:a och två 6or på 50 kg, 8 rep på 45 kg.

Triceps extension med EZ-stången, 10:a på 40 kg, 10:a på 50 kg, 4.a på 60 kg och en sista 4:a på 55 kg.
Triceps extension i cablecrossen 4 set.
Breda Puchdown a´la Bartoll, 2 pumpset.

Sittande vadpress, 5 set.

Poseringsträning.

Självförtroendet åker Berg-o-Dal-bana. Styrkan fanns kvar i bröst och triceps träningen med mindre ökningar. På klubbens våg vägde jag 92 kg vilket var en lättnad för annars hade det gott för fort.
Poseringen var kul ! Mycket lättare att visualisera att man står på en scen när man har andra i färskt minne.

Sammantaget en bra dag
:thumbup:

Sverker
2002-11-13, 19:46
Onsdagen den 13:e november.

Rygg.
Chins med 21 kg hantel i knävecken, 5 rep, 4 rep, 4 rep + 4 rep obelastade.
Chins, två 6or.
Hantelrodd, tre 5or med 61 kg och en 8:a med 55 kg.
Latsdrag fram, 4 set tungt.
Sittande rodd, 2 pumpset.

Baksida axlar.
Framåtlutande i cable-crossen, 4 set.
Framåtlutande hantellyft, två set med 8 kg hantelar, ett set med 6 kg och
ett pumpset med 4 kg hantlar.

Biceps.
Scottcurl, 5 rep, 4 rep och 4 rep+ 4 halva med 40 kg.
Bicepscurl 40 kg, 6 rep följt av två 7or.
Hammarcurl, två 5or på 16 kg hantlar, 8:a med 13 kg och sist 12 rep med 10
kg hantlar.
Konc.curl i cablecrossen, 3 pumpset.

Pga tidsbrist hoppar jag över vadträningen.

Ett hyfsat träningspass. En dag på jobbet ungefär.

;)

Sverker
2002-11-15, 19:45
Fredagen den 15:e november.

Bentäning och korsrygg.
Benpress, 4 tunga set.
Benspark, 3 tunga set.
Hacklift, 1 lätt set och 3 tunga set, är försiktig med knät här.
Knäböj fram, 10:a på 90 kg, 9:a på 100 kg.
6:a på 110 kg, hänger tillbaka stången på racket, tar ett djupt andetag, lägger stången på nacken och backar ett steg, andas djupt en gång och gör 10 rep vanliga knäböj.
Upprepar med en ny 6:a fram och en 8.a bak på 110 kg.

Marklyft, 8:a på 110 kg, 8:a på 140 kg, 4:a på 150 kg och en 6:a på 140 kg.
Bellyback 17 rep = max. Tänker julgran i varje rep.

Sittande lårcurl, 4 set.
Enbens stående lårcurl, 3 set.
Gymleco magmaskin, 4 set.
Hängande benlyft, 1 set.

Poseringsträning ca 10 minuter och sist streching.

Vägde på klubbens våg 90.9 kg.
Ett bra benpass, fullt av vilja och bra styrka.
:thumbup:

Joachim B
2002-11-15, 23:04
Originally posted by Sverker
Söndagen den 10:e.

Glömde hälsa till Jocke Bartoll ! Vi hann i alla fall byta några ord igår.


Tack Sverker! Det var tråkigt att det blev så hastigt. Det var mycket folk som slet i mig den helgen, framförallt Pia Jansson och den där Norrbaggen Alex Henden, skyll på dem! :angel:

Hoppas vi ses på Scandinavian Fitness Expo! Och kör hårt nu, det ser bra ut!! :thumbup:

clash
2002-11-16, 00:14
Ja o på expot kommer inte jocke gå nånstans då han kommer ligga i partärläge bakom sin monter medans ja o pez stoppar våra fickor fulla med protein och janna :devil:

Danne
2002-11-16, 11:43
Sverker : Ska du på Expot ?

Sverker
2002-11-16, 15:34
Hej Danne !
Jag har inte planerat att åka men man vet aldrig.

Sverker
2002-11-16, 15:38
Lördagen den 16:e november.

Nu har det blivit mitten av november och det är endast tre veckor kvar till LuciaPokalen.
Faktiskt är det nog snarare två veckor för den sista veckan är inte mycket att deffa på. Träningen blir kanske inte så annorlunda men det är dumt att gå max. Sedan blir det två dagar att fylla kroppen med kolhydrat och då gör jag inte många knyck.

Jag tycker jag nått fram till mina uppsatta mål. Jag väger 90.9 kg vilket är lite mer än förväntat faktiskt. Jag har kunnat behålla min styrka och min muskelmassa och formen är vad den borde vara. Jag är inte klar men det är inga valkar som skall bort heller. Det gäller endast att slipa det sista.

Jag har ätit som jag tänkt mig och jag har inte missat ett enda träningspass!
Axeln har smärtat några gånger under hösten men läget är under kontroll.
Triceps träningen lider en aning genom att jag inte vågar träna dips, bänkdips eller smal bänkpress. Lite enformigt men det blir
Triceps-extension och Puch downs för mig.
Bicepsträningen blir också annorlunda utan gamla klassiska hantelcurlen. Hantelcurl smärtar direkt.
Rygg- och ben- träningen går mycket bra och bröstträningen är stabil. Jag har tidigare varit starkare i bröstövningarna men min teknik är förfinad ytterligare där jag drar tillbaka axlarna ännu mer och arbetar mindre med axlarna.

Maten fungerar utmärkt. Har aldrig varit under 3 800 kcal och ligger i snitt snarare kring 4200 kcal. Jag har därtill en liten variation upp och ned på 300 - 400 kcal för att balansera blodsockret. De sista veckorna har jag ökat promenerandet till 40 minuter på morgonen och någon kvart på kvällen.
Visst var jag lite hungrig i början men efter någon vecka så försvinner sådana signaler. På de tyngsta och tuffaste träningarna har jag även känt att energin tagit slut.



Maten jag äter finns på ICA och Konsum. Kosttillskotten jag använder finns på många ställen i Sverige och kan köpas på Kolozzeum.
Denna satsning är helt doping fri och jag hoppas kunna stimulera andra till att göra som jag.

Det är roligare Ren !

:thumbup:

Mallan
2002-11-16, 16:12
Denna satsning är helt doping fri och jag hoppas kunna stimulera andra till att göra som jag.

:thumbup: :hbang: :thumbup:

Skönt att se/läsa att det finns karlar med lite "stake i sig"
:notme:

Powerbear
2002-11-16, 18:38
:thumbup: Härligt Sverker! :thumbup:
Håller på dig och din satsning, som är av rätta sorten.
Ser vi har likadana mat och kosttillskottsleverantörer, men även samma budskap.

Kör hårt så håret ryker!
:bpump:

Sverker
2002-11-17, 15:25
Jag behåller nog helst håret PowerBear.

Söndagen de 17.e november.

Träning i Västerås på FeelGood.

Bröst.
Bänkpress till halsen, 10:a på 90 kg, 6:a på 100 kg, 4:a på 110 kg och en 6.a på 100 kg igen.
Butterfly Pecdec, 4 set.
Bänkpress i maskin, 3 set.
Lutande hantelpress 35 grader, 7:a och en 6:a på 36 kg, 6:a på 34 kg och en sista 8:a på 31 kg.

Axlar.
Side raise, 3 set 11 kg hantlar, 2 set 8 kg hantlar.
Axelpress i Hammer Behind the Neck Press, 10:a på 40 kg, 6:a på 70 kg, 4:a på 80 kg och en 8:a på 70 kg.

Triceps.
Tricepsextension i maskin, 4 set.
Liggande French Press, två 5or på 46 kg och en 7:a på 44 kg.
Tricepsmaskinen som piper ! 3 st 12or.

Stående vadpress. Det märktes direkt att vaderna fått vila. Körde fullt mag + 200 kg, 7 – 10 rep.

Vägde 91 kg på FeelGoods våg.

Bänkpressen gick bra och jag var fylld av självförtroende. Bra styrka genom hela passet. Dock fanns det många spännande personer att prata med så jag tappade kanske en aning tempo. Men vad gör det, man lär hela tiden av andra och deras satsningar.
:)

Rob The Man
2002-11-18, 11:15
Originally posted by Sverker
Lördagen den 16:e november.

Nu har det blivit mitten av november och det är endast tre veckor kvar till LuciaPokalen.
Faktiskt är det nog snarare två veckor för den sista veckan är inte mycket att deffa på. Träningen blir kanske inte så annorlunda men det är dumt att gå max. Sedan blir det två dagar att fylla kroppen med kolhydrat och då gör jag inte många knyck.

Jag tycker jag nått fram till mina uppsatta mål. Jag väger 90.9 kg vilket är lite mer än förväntat faktiskt. Jag har kunnat behålla min styrka och min muskelmassa och formen är vad den borde vara. Jag är inte klar men det är inga valkar som skall bort heller. Det gäller endast att slipa det sista.

Jag har ätit som jag tänkt mig och jag har inte missat ett enda träningspass!
Axeln har smärtat några gånger under hösten men läget är under kontroll.
Triceps träningen lider en aning genom att jag inte vågar träna dips, bänkdips eller smal bänkpress. Lite enformigt men det blir
Triceps-extension och Puch downs för mig.
Bicepsträningen blir också annorlunda utan gamla klassiska hantelcurlen. Hantelcurl smärtar direkt.
Rygg- och ben- träningen går mycket bra och bröstträningen är stabil. Jag har tidigare varit starkare i bröstövningarna men min teknik är förfinad ytterligare där jag drar tillbaka axlarna ännu mer och arbetar mindre med axlarna.

Maten fungerar utmärkt. Har aldrig varit under 3 800 kcal och ligger i snitt snarare kring 4200 kcal. Jag har därtill en liten variation upp och ned på 300 - 400 kcal för att balansera blodsockret. De sista veckorna har jag ökat promenerandet till 40 minuter på morgonen och någon kvart på kvällen.
Visst var jag lite hungrig i början men efter någon vecka så försvinner sådana signaler. På de tyngsta och tuffaste träningarna har jag även känt att energin tagit slut.



Maten jag äter finns på ICA och Konsum. Kosttillskotten jag använder finns på många ställen i Sverige och kan köpas på Kolozzeum.
Denna satsning är helt doping fri och jag hoppas kunna stimulera andra till att göra som jag.

Det är roligare Ren !

:thumbup:










Mycket intresann läsning Sverker och ett jävla bra jobb av dig.

Du har verkligen balanserat upp kosten ordentligt tanke på att du har behållit både styrka och muskelmassa.
Hur mycket av varje äter du om dagen som protein kolhydrat och fett och vilka tillskott tar du?
Skulle verkligen vara roligt att se hur ditt upplägg har sett ut inför Luciapokalen.


/Robban

AnderssoN
2002-11-18, 12:05
Tjenare Sverker,

Du kan inte bjussa på några bilder, så man får se den fina formen?

Lycka till på Lucia!

Daemon
2002-11-18, 16:16
Originally posted by Sverker

Denna satsning är helt doping fri och jag hoppas kunna stimulera andra till att göra som jag.

Det är roligare Ren !

:thumbup:

Det är verkligen inspirerande att se att man kan komma i den form du är utan prepp! :thumbup:
Lycka till på Lucia!

Sverker
2002-11-18, 20:05
" Mycket intresann läsning Sverker och ett jävla bra jobb av dig.

Du har verkligen balanserat upp kosten ordentligt tanke på att du har
behållit både styrka och muskelmassa.
Hur mycket av varje äter du om dagen som protein kolhydrat och fett och
vilka tillskott tar du?
Skulle verkligen vara roligt att se hur ditt upplägg har sett ut inför
Luciapokalen.


/Robban "

Hej Robban !


Jag är ju inget proteinfreak utan äter 2 g / kg kroppsvikt vilket räcker för mig. Det gör jag året om. När det gäller att deffa anser jag att kroppen som helhet förbränner protein, fett och kolhydrat, tillsammans.
Om jag under deffen låter fettet komma från mina fettreserver så fyller jag istället på med långsamma kolhydrater för att ersätta förlusten av glykogen. Jag är inte rädd för att insulin skulle stoppa utsöndringen av fett från fettdepåerna utan jag tror att det hela tiden sker en omsättning.

I andra ord som exempel: Från fettdepåerna kommer 900 kcal eller 100 g som jag förbränner men via kosten kommer endast 450 kcal eller 50 g att lagras in. Nettoeffekten blir -50 g / dag, ungefär.

Min kost blir då 180 g protein eller 15 %, 700 g kolhydrat eller 70 % och 50 g fett eller 15 %, ungefär 4200 kcal / dag.

Kosten blir ungefär som följande:

Frukost, havregrynsgröt och minimjölk, en tesked linolja alt. Efalex.

100 g bröd och 15 g Complete II i 2 dl minimjölk.

Lunch med ris och makrill / kycklingfilé / mager skinka.

100 g bröd och 15 g Complete II i 2 dl minimjölk.

Träning:
Efter träningen drink. 25 g protein och 60 g socker ( O´boy ).

Middag med med ris och makrill / kycklingfile / mager skinka alternativt bara gröt och minimjölk.

100 g bröd med hamburgerkött ( häst ).


Denna kost passar mig, men säkert inte för många andra. Fördelen är att glykogendepåerna alltid är välfyllda och jag orkar träna. Om det kommer att lyckas i slutändan kan jag ju inte lova men formen skäms inte för sig idag.

Jag har få variationer i maten jag. Kokt torsk och potatis slutade jag med på 80-talet och jag har bara ätit två burkar tonfisk under hela hösten. Fläskfilé vore gott att ha till men budgeten är begränsande. Det animaliska proteinet är till för att komplettera det vegetabiliska proteinet. Får ca 100 g av vardera sorten.



Kosttillskotten jag använder är valda med omsorg från företag jag litar på och som håller mycket hög kvalitet.
Fairing och eiselt !

Efter träningen har jag 15 g av Hydro som är Mycket snabbt och 15 g Hi-Whey som är lite mindre snabbt. Proteinpulvret under dagen är Complete II som nog är det bästa proteinet jag hittat.
eiselt HMB, 3 g / dag.
Glutamin 10 g varje morgon och 10 g till middagen på träningsfria dagar.

Före träningen tar jag Fairing KCG som är mycket bra och gör att jag kan ge järnet hela träningen.
I efter-träningsdrinken finns dessutom 10 g kreatin-monohydrat och 10 g glutamin-peptid..

ALC tar jag på morgonen. Inte för just fettförbränningen utan för att jag tror det är bra att hålla tillbaka överträningen med.

Det var nog allt.:D

Sverker
2002-11-18, 20:12
Måndagen den 18:e november.

Träningsvärk i trapesius efter axelpressarna. tränar nästan aldrig pressar.

Rygg.
Latsdrag fram, 4 set.
Smala chins till magen, en 7.a och två 5or.
T-bar, 60 kg, 70 kg, 75 kg ! topp, 70 kg och sist 60 kg. Inget set under 6 rep. Stark.
Gymleco latsmaskin,4 set.

Baksida axlar.
Liggande i cablecrossen, 4 set.
Knästående i cablecrossen, 4 set.

Biceps.
Bicepscurl, två 4or på 50 kg, en 6:a på 45 kg och en 8.a på 40 kg.
Konc.curl i hiss, 3 set.
Omvända curl för underarmarna, två 6or på 30 kg och en 8:a på 25 kg.
Körde sittande hantelcurl lätt för att prova rörelsen.
En 12:a på 10 kg hantlar för känslan och en sista 15 repare på 10 kg. Gick bra utan smärta. Smärtan var mjölksyran i rep 13, 14 och 15.

Vaderna behövde vila sedan igår så jag gav järnet i poseringen istället. Höll poserna extra länge, drog in magen allt vad jag kunde, tryckte vaderna mot golvet stenhårt, och lite annat.

Ett bra träningspass.
:) :thumbup:


Jag har ingen möjlighet att ta bilder, så jag slipper lägga ut mig på nätet:D .

Lovar att göra mitt bästa för att vara i bra form den 7:e december istället.

Rob The Man
2002-11-20, 11:00
Tjena Sverker!!

Du satsar verkligen hårt du och det är ju kanon.
Måste säga att du har lagt på dig mer muskler nu än sista gången jag såg dig,på båten till Danmark.
Dina vader är ju enorma det kan jag hålla med från gammla Work out Studion tiden när du tränade på som fan.
Men har du slutat att köra marklyft?Det körde du ju mycket av förut.
Sedan måste jag säga att du är den jag som kör mest kolhydrater under en deff,har aldrig sett någon köra så mycket kolissar under dieten tror folk är rädda för dom.Själv är jag för kolhydrater energi behöver man och sedan är man ju aldrig seg eller orkeslös många är under dieten.
Tror man kan strypa kolhydraterna om man inte börjar bli hårdare annars tror jag det är meningslöst.
Själv ska jag gå samma väg som dig tänker inte förlora någon muskelmassa eller styrka under deffen sedan.
Du får hälsa Matte att han tränar hårdare och äter mera.
Vi får la köra ett pass i Fagersta.

/Robban

Sverker
2002-11-20, 19:05
Hej Robban ! Det var ett tag sedan vi möttes på båten till Grenå, 5 år sedan tror jag bestämmt. Jag var med familjen på väg till LegoLand.:D

Visst tränar jag marklyft ! Övningen finns med i någon form varje benträningspass, senast idag.

Skall hälsa till Matte och hoppas att du kommer upp !

Sverker
2002-11-20, 19:07
Onsdagen den 20:e november.


Börjar bli lite nervös att inte bli klar i tid ! Promenerar mer nu än tidigare. Försöker äta lite mindre.


Benträning.
Knäböj fram. 10:a på 100 kg, 10:a på 110 kg, 7:a, 6:a och en 5:a på 120 kg. Avslutar med en 10:a på 110 kg.
Benspark, 4 set.
Gymleco hacklift, står med fötterna intill varandra, 4 set.
Knäböj, 15 rep på 110 kg, 12 rep på 120 kg och två 8or på 130 kg, urstarkt !

Stående legcurl, 4 set.
Liggande legcurl, 4 set.
Stiffleg med lätt böjda knän, 10:a på 80 kg, 8:a på 100 kg och två 6or på 110 kg.

Hängande benlyft, 3 set.
Crunches, 2 set.

Stiffleg är nog lite lik marklyft. Jag böjer inte i knäleden och lyfter intemed lårens framsida utan böjer i höftleden och arbetar med baksidan och rumpan. Jag kör den mer som en övning för korsryggen och får som bonus att lårbiceps sträcks ut.

Två veckor kvar och jag känner mig urstark i benen. Full av energi till träningen, och mycket motiverad. Inte långt kvar nu !
:devil:

Sverker
2002-11-22, 18:14
Fredagen den 22:a november.

Bröst, axlar, triceps, vader.

Lutande hantelpress 35 grader, 10:a på 41 kg, två 4or på 49 kg, en 7:a och en 6:a på 44 kg.
Platta flies, 10:a på 26 kg, 8:a på 31 kg, 6:a på 34 kg, 6:a på 31 kg.
Cablecross, 3 set.
Lutande bänkpress i Smithen, brett grepp, två 6or på 80 kg och en 10:a på 70 kg.

Side raise, lätt framåtböjd i höften, tre set med 10 kg hantlar och två set med 8 kg.
Drag till hakan, 7,6 och 5 rep på 50 kg, 8:a på 45 kg.

Triceps extension med EZ-stången, 10:a på 40 kg, 10:a på 50 kg och två 4or på 60 kg.
Triceps extension i cablecrossen, 3 set.
Puch down med rep, två pumpset.

Sittande vadpress, 5 set.

Poseringsträning i 10 min och streching efteråt.

Vägde 91.4 kg på klubbens våg. Kör hårdare men går inte ned i vikt ! Är inte speciellt orolig, kilona kan ramla av en när man minst anar det. Formen lite bättre.

Ett bra träningspass. Jag var stark i Triceps extension vilket känns efteråt i armbågen, trotts ordentlig uppvärmning. Hoppas att den klarar sig.
:mad:

Rob The Man
2002-11-22, 20:25
Härligt pass Sverker!!!

Vad sägs om att vi satsar på att tävla tillsammans nästa år genom att träna,mm
Du verkar ha en jävla gnista och det behöver man ha någon som har om man själv ska satsa hårt.


Kör hårt

Robban

Sverker
2002-11-23, 07:11
Visst Robban ! God morgon föresten.

Vad jag minns när jag sett dig är att du utstrålar bra vilja och j-l annama när du tränar !

Rob The Man
2002-11-24, 04:17
Originally posted by Sverker
Visst Robban ! God morgon föresten.

Vad jag minns när jag sett dig är att du utstrålar bra vilja och j-l annama när du tränar !


Stämmer bra det Sverker precis som du gör.
Du kommer väl ihåg den gammla WorkoutStudion tiden då jäklar körde du hårt robban har minne.

Nej skulle va jäkligt skoj om vi kunde satsa tillsammans kan vi ju coacha varann med.
Kör hårt nu Sverker

Robban

Sverker
2002-11-24, 15:35
Söndagen den 24:e november.

Träning FeelGood Västerås.

Chins, 21 kg hantel i knävecken, 5 rep, 4 rep, 4 rep + 5 rep utan hantel.
Vanliga chins, 7 rep och en sista 6:a.
Sittande rodd, 4 set tungt.
Skivsstångsrodd, 10.a på 80 kg, en 6.a och en 5.a på 90 kg och en sista 8:a på 80 kg.
Life latsmaskin som piper, 3 set a´12 rep.

Baksida axlar i Pec-dec, 4 set.
Framåtlutande hantellyft, ett set med 8 kg hantlar, två set med 6 g och en sista 15 repare med 4 kg.

Life Bicepsmaskin, 4 set.
Hammer Bicepsmaskin, 3 set.
Hammarcurl, 4:a på 16 kg, 6:a på 13 kg, en 9:a och en 10:a på 11 kg hantlar.

Stående vadpress, 5 set. Fullt mag och upp till 220 kg med två st 6 repare.

Vägde 90.8 kg på balansvågen.

Träningen går bra men jag börjar känna mig sliten. Armbågen varnade för någon dag sedan och känns lite grann. Knäna gillar inte tung träning + långa promenader. Axeln gör sig påmind nu och bicepsträningen blev förlagd till maskiner. Varje träningspass fram till nästa onsdag är noggrant inplanerad.
:mad:

Jag fortsätter med det jag är bra på.... att aldrig ge upp:)

z_bumbi
2002-11-25, 12:21
Sverker: Du har aldrig hört talas om att man brukar bli svag när man deffar va ? :confused:
Chins med 21 kilos hantel ! :thumbup: :kickass:

Sverker
2002-11-25, 19:55
Ja, det känns lite konstigt faktiskt z_bumbi.
Jag var aldrig så här stark under deffen 2001.

Förutsättningarna är ju annorlunda detta året när jag bara skulle slipa bort 5 kg.
Man får många snurriga tankar i huvudet när deffen går så långsamt som den gör med minimala förändringar i spegeln.

Jag tränar på i min takt och hoppas att jag toppar till den 7:e december. För mig är varje muskel hg betydelsefull.

Sverker
2002-11-25, 19:57
Måndagen den 25:e november.

Tung benträning. Detta är den sista tunga benträningen innan Lucia.


Knäböj, 12:a på 140 kg, fyra 6or på 150 kg och en 10:a på 140 kg.
Benspark, 3 set tungt 6 – 8 rep.
Benpress, 4 set tungt, 6 – 10 rep.
Knäböj fram i Smithen, kör upp och ned med spänning i låren utan att stanna.
12:a på 90 kg, två 8or på 100 kg och en sista 10.a på 90 kg.

Marklyft, 8.a på 110 kg. Kändes inte bra i ryggen och fortsätter med Stiffleg istället.
12:a på 60 kg, 12:a på 90 kg och två 8or på 110 kg.

Sittande lårcurl, 4 set.
Stående enbenscurl, 3 set.

Gymleco magmaskin, 4 set.
1 set hängande benlyft.

Poseringsträning i ca 10 minuter.

Starkt jobbat ! Bra benpass.

Har bytt kreatin från monohydrat till Kreapyr nu idag. Tanken är att fylla på kreatinlagren med ett kreatin som löser sig bättre. Att det sitter en pyruvat-molekyl på kreatinet har mindre betydelse för mig eftersom jag kör en högkolhydratdiet. Det är löslighetsegenskaperna jag vill åt.

Kreapyr var det absolut suraste jag stoppat i munnen någonsin !

Sverker
2002-11-27, 07:31
Onsdagen den 27:e november.

Saltladdningen börjar.

Tidigare gånger jag saltladdat en vecka innan tävling har jag vägt saltet och stegvis ökat dagsdosen med 5 g, 8 g 10 g och kanske 12 g de sista två dagarna.
Det blir lite onödigt så jag nöjer mig att salta maten rejält. Havregrynsgröt med salt var inte så dumt faktiskt:eating: , .
Jag brukar vara ganska snål med salt och använder normalt Seltin ( natrium-reducerat salt ), oftast får man bra med salt från den vanliga maten.

När aldosteronhalten sjunker så ökar även utflödet av kalium så hälften av saltet jag kommer att använda blir Seltin i alla fall.

Ut åker nu Makrill i tomatsås och ris, och in kommer julens sill i glas, Löksill, Sill i Dill, Brännvinssill ( men Senapssillen får vänta till julafton:D ) och potatis.

Danne
2002-11-27, 16:23
Lycka till nu !
håller tummarna för dig :thumbup: :thumbup:

Powerbear
2002-11-27, 20:39
:thumbup: Kämpa på Sverker och jag önskar dig lycka till. :thumbup:

Håller tummarna som du ser.:D

Sverker
2002-11-28, 07:56
Tack ! Jag behöver all lycka jag kan få:) Onsdagen 27:e november.



Bröst, axlar , triceps, vader.

Platta hantelpress, 9.a på 44 kg, en 4:a och en 5:a på 49 kg och en sista 6:a på 44 kg.
Lutande flies, 35 grader, 12.a på 26 kg, 8:a på 31 kg, 6:a på 34 kg och en 8:a på 31 kg.
Hammer Wide benchpress 4 set.
Lutande cableflies, 45 grader, 3 set.


Sittande hantellyft åt sidan, 4 set med 10 kg hantlar.
Sittande lutande hantellyft, 80 grader, 2 set med 10 kg hantlar och 2 set med 8 kg.


Liggande tricepsextension med två hantlar, försiktigt i början.
12 rep med 13 kg, 12 rep med 19 kg, 10 rep med 21 kg och två 5or på 24 kg.
Liggande french press med hantel,två 5or med 50 kg hantel och en7:a på 46 kg.
Puch down brett grepp, 3 set.

Sittande vadpress, 5 set.

Poseringsträning ca 10 minuter. Känns klart bättre nu. Står stabilt i golvet, orkar hålla poserna och le !.

Vägde 91 kg på klubbens våg. Vikten står stilla. Inte så farligt för jag fyller på med salt och kreatinpyruvat.

Ett bra täningspass
:thumbup:

Sverker
2002-11-29, 18:01
Fredagen den 29:e november.

Rygg, baksida axlar, biceps och vader.

Smala latsdrag, 4 set.
Chins, brett grepp till nacken, 7 rep , 6 rep och en sista 6.a.
Hantelrodd, 61 kg hantel, tre 5or och en 8.a på 56 kg.
Gymleco latsmaskin,två tunga set och två pumpset.

Liggande baksida axlar i cablecrossen, 4 set
Knästående baksida axlar i cablecrossen, 3 set.

Bicepscurl, två 4or på 50 kg, 6:a på 45 kg och en 7:a på 40 kg.
Gymleco bicepsmaskin, 3 set.
Konc.curl i hiss, 3 set.
Omvända curl, två 5or på 30 kg och en 10:a på stången, 20 kg.

Stående vadpress, 5 set.

Lite tyngre att träna idag men fullt godkänt.

Har gått och frusit hela dagen, tog en stund innan jag blev varm på gymet.

Sverker
2002-11-30, 15:05
Lördagen den 30:e november.

Träning i Västerås, FeelGood.

Sista benträningen en vecka innan tävlingen. Satsade på att köra 12 rep rakt igenom alla seten. Det gick inte så det blev några 11or och 10or också.

Benpress, 4 set.
Hacklift i maskinen som piper, 3 set.
Benspark, 3 set.
Liggande Hacklift, 3 set.

Sittande legcurl, 4 set.
Liggande legcurl, 3 set.
Stiffleg, 15 rep på 70 kg, 12 rep på 90 kg och en sista 10:a på 90 kg.
Bellyback, ett set med 15 rep.

Hängande benlyft, 3 set max.
Crunches, 2 set max.

Sista benpasset gick bra. Hoppas på minimal träningsvärk till imorgon.

Vägde 89.6 kg på balansvågen. Första gången under 90 kg. Det går fort ned på slutet.

:rolleyes:

Örjan
2002-12-02, 01:13
Nu börjar det dra ihop sig. Det ska bli spännande att se hur det går. Vi håller :thumbup::arna

Jag minns inte om du skrivit något om det tidigare, men ökar "discoövningarna" efterhand som deffen pågår? Och är det isf för att du inte har kraft för tyngre träning, eller hur ligger det till?

Sverker
2002-12-02, 07:11
Hej Örjan !

Nää, det tror jag inte ? Jag har ju ett antal övningar som snurrar runt enligt ett löst schema och återkommer var 3:e eller 4:e träningspass. Jag tränar ju helst med skivstång och hantlar ett visst antal maskiner som jag tycker passar mig.

Jag tränar däremot Iso-Tension dvs att man trycker benen extra hårt " på toppen " i bensparken, trycker triceps lite extra i Puchdownen när armen är rak och de sista centrimetrarna in mot kroppen i Cable-Crossen.
Detta för att simulera en pose´och få lite mjölksyratålighet inför tävlingen. Om det fungerar vet jag faktiskt inte.. men det känns bra :)


Att jag inte gick max i det senaste benpasset var för att ge benen en lagom genomkörare och möjlighet att hinna återhämta sig till lördag. De flesta gör så just med benen enligt teorin att en större muskelgrupp behöver mer vila för att återhämta sig.
Bena är faktiskt bäst på mig samma dag som det nya benpasset dvs efter 5 - 6 dagars vila.

Sverker
2002-12-02, 19:15
Måndagen den 2:a december.

Bröst, axlar, triceps, vader.

Lutande hantelpress 35 grader, 44 kg hantlar, 8:a, 7:a, 6:a och en sista 6:a.
Lutande cableflies 45 grader, 3 set.
Hantelpress, 15 grader, roterar in händerna mot varandra på slutet, 10:a på 36 kg, 6 rep på 41 kg och en sista 9:a på 36 kg.
Cablecross, 3 pumpset.

Drag till hakan, 12:a på 45 kg, 8.a, 7:a och en 6:a på 50 kg.
Hantellyft åt sidan, 4 set med 10 kg hantlar.

Puch down med brett grepp, 4 set tungt.
Tricepsextension i hiss, 3 set.
Tricepsextension med EZ-stång, 10:a på 40 kg, en 7:a och en 6.a på 50 kg och en sista 9:a på 40 kg.

Stående vadpress, 3 set med raka ben och 3 set med lätt böjda knän ca 15 grader. Meningen är att träna hela vadmuskulaturen.

Poseringsträning i ca 10 minuter.

Tränade hårt men gick inte upp på det tyngsta vikterna idag. Kändes bra idag, börjar se slutet på träningstunneln nu.

Sverker
2002-12-03, 07:50
Jag har naturligtvis läst Arnes tråd om vad som hände ner i Lund på DC-tävlingen. Vad som hände där nere och vilket uppsåt vissa personer hade har jag ingen aning om men självklart skall man vara försiktig.
Brunkräm är inte kul alls. Tillsammans med olja är det vidrigt.

På Lucia 2001 var arrangörerna på en hela tiden
" -Ta bara på det plastade ! "
" -Rör inte väggarna ! "
"- Se var Ni sätter fötterna "

Det är inte lätt. Man är fullt medveten om att man kan lämna bruna spår efter en så man går omkring i sina sämsta träningskläder med händerna i byxfickorna.
Hur gärna man än skulle villa titta närmre på utställarnas nya frächa kläder låter man bli. Vilken utställare vill ha en brun näve på burken med nya MegaPeptiWonderWhey2002 för 800:- ?

I år har jag solat 12 st halvtimmar och kommer lägga på ett antal lager ProTan. Hoppas det räcker för någon DreamTan har jag inte att lägga på 20 minuyter innan jag skall upp på scen.

Sverker
2002-12-03, 18:57
Tisdagen den 3:e december. Sista träningspasset.

Rygg, baksida axlar, biceps.
Vanliga chins, 10:a, 8.a och två 7or.
Sittande rodd, 4 set tungt.
T-bar, 10:a på 60 kg, två 6or på 70 kg och en 8:a på 60 kg.
Latsdrag fram, 3 pumpset.

Framåtböjd i caclecrossen, 4 set.
Framåtböjda hantellyft, ett set på 10 kg hantlar och 3 set med 6 kg hantlar.

Scottcurl, 5:a på 40 kg, 4:a på 4:a halva på 40 kg, en 9:a på 30 kg och en 9:a + 3 halva på 30 kg.
Gymleco bicepsmaskin, 3 set.
Liggande konc.curl i hiss, 3 set.
Sittande bicepscurl i cablecrossen, två pumpset.

Sista hårda poseringsträningen i 10 minuter. + några poser inne på gymmet och ett antal dunkar i ryggen. Alla är nyfikna och önskar lycka till
:) . Fagersta Atlet klubb har ju faktiskt haft tre killar och två tjejer som tävlat under de senaste åren så man är inte ensam här uppe:)

z_bumbi
2002-12-03, 20:01
Sverker: Vill passa på att önska lycka till, har följt din journal under en en längre tid nu och det har varit intressant att följa hela vägen fram till tävling (Tre dar kvar iofs) ! :thumbup:

Så nu är det dags att :kickass:

spinkoo
2002-12-03, 20:04
Jag har också läst troget och säger också lycka till:thumbup: :thumbup:

EXTRA inspirerande att du är drogfri (du sa det va?), det får du några extra:thumbup: :thumbup: för!!!

Fairing
2002-12-04, 08:52
Hej Sverker!

Jag har följt din journal troget och det ska bli spännande att se hur det går på Luciapokalen.Om jag orkar åker jag ner till landets baksida (Göteborg) och ställer ut lite produkter i Gymlecos monter .

Om du hör någon som skriker "kom igen Sverker" så är det bara lilla jag:)

Lycka till!!!!

/Lasse

Sverker
2002-12-04, 15:12
ALLA tillrop kommer att varmt uppskattas:)

Man ser inte publiken den första halvtimmen men det hörs upp på scen.

AnderssoN
2002-12-04, 15:40
Ta med en Kolozzeum-tröja och gör lite reklam för det här stället. Du kanske kan locka hit fler tävlingsinriktade tränande...

Det har varit intressant att läsa din journal fram till nu, kör hårt på Lucia!

Mallan
2002-12-04, 22:00
Jag http://www.smiliemania.de/smilie/00000451.gif och http://www.smiliemania.de/smilie/00000299.gif sa mycket jag orkar!!

Ge järnet!

Sverker
2002-12-05, 06:17
Skall tänka på det där med T-shirt:) men den jag har är vit:( annars blir det nog klubbens tröja.

Onsdagen den 4:e december.

Ingen träning alls idag. Jag vill låta kroppen vila till lördag. Jag promenerade ett par långa promenader, både på morgonen och sedan på kvällen igen.

Rakning av hela kroppen. Något som måste göras. Huden blir irriterad och det känns allmänt olustigt i kroppen.

Sverker
2002-12-05, 06:21
Oj ! 19 st anmälda i -90 kg. Några kanske väger över eller under så vi blir nog 19 st på scen. Det kommer ta lång tid.

Torsdag den 5:e december.


En sista morgonpromenad på ca en timme.
Jag har inte ” nollat ” kolhydraterna och tränat intensivt de sista dagarna så kroppen skriker inte efter socker vilket den gjort inför tidigare tävlingar.

Nu kommer jag att äta lite försiktigt. 4 000 – 5 000 kcal, mest potatis och ris och lite eget bakat bröd.
Jag har ju ätit rejält med vanligt salt i en vecka så nu blir det inget salt alls. Det kalium jag behöver kommer nu från potatis. Kommer att dricka mycket idag och se vad som händer till imorgon. Får fatta nya beslut då.

Pez
2002-12-05, 06:47
Får verkligen önska lycka till på Luciapokalen Sverker! :cheers:

/pez

Sverker
2002-12-06, 11:31
Nu gäller det:devil:

Jag har inte ätit speciellt mycket. Två kg potatis per dag, några dl ris, lite pasta och bröd, några bananer för att balancera blodsockret och några gurkor för vattnets skull.

Lagt ett lager ProTan och flexat i spegel. Kollat tågbiljetter och packat lackan och örngott !


Hoppas att allt klaffar:devil:

Vi syns i Göteborg:)

Pudzianovski
2002-12-06, 11:41
lycka till!

:thumbup:

Fairing
2002-12-06, 11:46
Hejaaa Sveerkeeeer!!!!

Eftersom att jag har blivit "Bartoll dvs sjuk så åker jag tyvärr inte ner till Göteborg.

Håller mina tummar för dig Sverker i -90 och Tor Lundsten i tungvikten.

Längtar redan nu tills jag får reda på tävlingsresultaten.

Kör hårt nu Sverker !!! :bpump:

/Lasse

Deceptor
2002-12-06, 23:40
HEJJA!! har likt många andra följt din väg fram till tävling och hoppas verkligen det går bra.

:thumbup: :thumbup:

Pez
2002-12-08, 01:55
Även fast det var tråkigt att du inte hamnade bland de 6 bästa som du ville får jag gratulera till 9e placeringen Sverker. :cheers:
Hur tycker du nivån i -90klassen var detta året jämfört med förra?

mvh
/pez :thumbup:

Jarod
2002-12-08, 05:12
Grattis Sverker!! Tyckte personligen att du borde hamnat lite högre då du lätt hade dom grymmaste vaderna på scen!! :hbang: Tyckte iofs att du va lite slät över ryggen, så du får ta ett extra sittande rodd-pass till nästa år.. ;)

Tror nästan att du hörde mig oxå... Jag va den som skrek högst på dig på både förbedömningen och finalen...:angel:

Mvh

Sverker
2002-12-08, 14:56
Jaha… vad skall man skriva nu……

Att jag satsade allt och jag lyckades bra med formtoppningen… men nåde inte ända fram.
9:a av 18 startade. Jag tror att standarden var högre och jämnare 2002 än 2001.

Jag vägde in på 86.6 vilket var ett halvt kg mindre än förra året. Formen var fullt jämförbar med förra året och fullt acceptabel.
Vad jag förbättrat betydligt är tävlingsutförandet. JP har förklarat för mig som är rätt och inte rätt vilket har varit till stor hjälp.
Tack JP !
Av kille på gymmet i Västerås har jag fått lära mig hur jag med små detaljer kunnat förbättra mina poser. Tack även där !
Nu kunde jag agera med större självförtroende och slå poserna mer korrekt.

Tävlingen började som vanligt med insmörjning av olja, uppumpning med skivstångsrodd, hantellyft, drag till hakan, armhävningar och vad fantasin kan hitta på i pump-rummet. En sista avtorkning av den olja som blev för mycket och börjar rinna när man blir varm. Pumpen behålls genom att hela tiden trycka de obligatoriska poserna och sedan är det ut på scen.
Med ett relativt lågt start nr ( nr 53 ! ) så hamnade jag långt till vänster på scenen. Kanske inte riktigt idealiskt men med bra ljus i alla fall. Med ett par gröna byxor var jag ensam i färgvalet bland alla svarta och röda byxor. Jag var med i första gruppen om fem som slog de obligatoriska poserna vilket säkert är bra för mig som är lite mindre men har en bra flex.
Jag fick därefter särbedömma två gånger till med jämbördiga medtävlare.
Allt som allt tog förbedömningen drygt en timme. Själv kunde jag med hjälp av särbedömningarna anta att jag rimligen borde vara 8:a. Inte i final och knappast sämre än 10:a. Står man själv på scen är det jättesvårt att se alla medtävlare och man är ju inte heller helt opartisk i sin egen bedömning.

Under finalen satt jag en stund på läktaren och såg på damerna final med Helen@.
En jättebra tävling och presentation gjorde Helen@ och jag tror hon vann sin klass lätt.

Den egna finalen blev en inre kamp om hopp och realism. Det är lika bra att ge järnet hela vägen och visa upp det bästa man kan.
Ny uppvärmning och insmörjning med olja. Lyssnade till instruktionerna om hur vi skulle göra entré i rockarna och därefter göra vår bästa valfria pose vid presentationen.
Jag valde att göra en Sidechest som är min bästa pose med bra ögonkontakt med domare och publik och därefter började nedräkningen.
Pinans minuter är det. Varje gång det inte är ens egna namn som ropas upp andas man ut djupt i sitt inre. När elfte platsen ropades ut fylldes jag av någon form av lättnad. Jag kommer att få en bra planering och allt slit har inte varit förgäves kändes det. 10:a ropas ut och man står fortfarande kvar. 8:a, 8:a tänker man men ens namn ropas ut som 9:a. '
Den nya känslan är att allt är klart nu. Man blir liksom tom.

Jag och min coach, som för övrigt är min fru
:love: lämnade Svenska Mässan och gick till McDonald’s. Kvällen fortsatte med en vacker promenad bland alla vackra lampor och lyktor på Liseberg. Jag behövde något att lugna ned min sinnen med.

Daemon
2002-12-08, 15:28
Grattis till din topp tio placring!

razores
2002-12-08, 19:38
Jag måste bara säga att du är en förebild för mig när du tävlar i -90kg och är ren...

Jag beundrar det verkligen och jag hoppas själv kunna klara av en sådan prestation vid en BB-tävling, en sådan ren prestation.

har du hunnit fundera över vad ditt nästa mål blir?

Nåväl, trots att du kanske inte var nöjd me din placering, så ska du vara det!!! :kickass:
MVH
Kristian

ToXY
2002-12-08, 21:46
Instämmer med Kristian!!!

JJ
2002-12-08, 22:19
Bra jobbat Sverker, du ska vara stolt över din prestation!:thumbup:

Powerbear
2002-12-08, 23:43
:thumbup: Mycket bra gjort Sverker. Gratulerar stort.
Klart du ska vara nöjd över en sådan prestation.

:thumbup:

Om du ej riktigt var nöjd så vet du att potentialen finns där för framtida prestationer. :D

Allan
2002-12-09, 00:26
Mina varma gratulationer till en mycket bra prestation. Den blir än förnämligare eftersom vi alla kunnat ta del av förberedelserna här i din journal. Bit ihop, kom igen - det är bara 52 veckor kvar till nästa Lucia....

alln

allan::thumbup:

Deceptor
2002-12-09, 03:17
Jag håller med Razores till 100%
är tokimpad när man går upp ren på scenen och kommer bland top 10 i dagens läge. :kickass:

Vart det nå bilder btw?

Sverker
2002-12-09, 07:44
Tack så mycket allesammans:)

Vad man glömmer bort varje gång är att man har huvudvärk i tre dagar när man laddar och tävlar:( :(
Tror att blodvolymen sjunker när man blir uttorkad och kroppen svarar med huvudvärk som varning. Det släpper så fort man börjar dricka.

Det finns en liten tävlings-:devil: i mig. En liten :devil: som aldrig ger upp utan vill tillbaka och göra bättre.

För utom de tre sista dagarnas migrän så har hela satsningen gott helt utan problem. Träningen gich KANON och jag har inte offrat några muskler alls under deffen.

Jag får se hur träningen går under våren och sommaren...

..och så börjar jag deffen två veckor tidigare

JP
2002-12-09, 13:05
Gratulerar till en strong prestation! Du tog dig hela vägen, vilket inte jag gjorde p g a jobb. MEN nästa år så...

Enligt de rapporter jag fått var du snäppet bättre i år än sist, så det går åt rätt håll, verkar det. Skit i placeringen, de andra kan man ju inte påverka, utan det är i första hand en tävling mot/med sig själv, eller hur?:thumbup:

Sverker
2002-12-11, 08:21
Visst hördes du Jarod !
Det är sådant som behövs. Då såg du också att jag har en lite egen taktik i särbedömningarna:)

Jag har inte haft samma tur med bilderna som förra året men N. O. har en bra bild med sidecheast i " särbedömning -90 ".

Kloka ord JP.