handdator

Visa fullständig version : Da Vincikoden


Dissector
2006-02-27, 22:25
Good evening.

Varning för eventuella spoilers





Så var det ju denna Da Vincikoden av Dan Brown. Jag har nyligen läst den (Eller rättare sagt lyssnat. Mor min hade lånat ut boken så jag lyssnade på en utmärkt talbok. Ska även läsa den när vi får den tillbaka) - Och jag är mycket imponerad. Som fiktiv roman är den ju otroligt spännande och trevlig att läsa.
På den mer faktamässiga biten finns ju en del debatter. Det är onekligen en intressant teori som får en att tänka. Däremot verkar ju mycket vara motbevisat idag.

Prieué de Sion verkar aldrig ha existerat mer än som en bluff skapad av Pierre Plantard på 1950-talet... Opus Dei är inte mycket mer än en vanlig öppen organisation och inte i närheten så sektbaserat som den framställs av Dan Brown o.s.v o.s.v.

Man borde kanske inte heller ta Da Vincikoden som någon representant för denna enorma konspirationsteori för Jesus och Maria Magdalenas förhållande, utan kanske bara som en liten intressant tankeställare. (Teorin i sig är ju inte heller Dan Brown först med utan har snarare framfört vad som redan skrivits i boken "Holy blood, holy grail")

Så vad tycker du om boken? Som fiktiv skönlitteratur, som konspirationsteori m.m? Har du någon intressant fakta rörande ämnet?

Skriv på om denna bok. Som sagt så är jag själv väldigt väldigt förtjust i den, dels för spänningen och hur den är skriven, dels för att jag älskar konspirationsteorier :D

apa_ola
2006-02-27, 22:29
boken är helt klart läsvärd. Det är cliff-hangers hela tiden och man kan knappt lägga bort den..

Det bästa tycker jag är hur väl Brown döljer vilka som utför vad. Istället för att använda namn används "mästaren" osv., vilket gör att man hela tiden tror sig listat ut vem som är vem, men ack så fel man har...

minus får den dock på kärlekshistorian, den känns onödig, påklistrad. Som om den var tvungen att vara med (för att kunna göra film?)

Larsson
2006-02-27, 22:30
Jag tycker boken var bra, bra tempo och spännande handling. Jag ser den som ren fiktion, just eftersom man inte vet vad som är sant och vad som inte är det. Kan också rekomendera Änglar och Demoner som utspelar sig före Da Vinci Koden.

zoltan_hellhound
2006-02-27, 22:30
Skönt att smurfen som skrev(stal) boken har blivitt stämd :laugh:

Krampus
2006-02-27, 22:30
Sträckläste den. Mkt bra och spännande bok.
Blir ju genast intressant när det inte bara är möjligt, utan i flera fall troligt, att vissa av scenariona skulle kunna ha inträffat, då mycket av fakta var korrekt när boken kom ut (endel nu motbevisad som sagts.).
Har stora förväntningar på den som film.
Dock inte så stora som på P-4-L The movie redux.

Dissector
2006-02-27, 23:05
boken är helt klart läsvärd. Det är cliff-hangers hela tiden och man kan knappt lägga bort den..

Det bästa tycker jag är hur väl Brown döljer vilka som utför vad. Istället för att använda namn används "mästaren" osv., vilket gör att man hela tiden tror sig listat ut vem som är vem, men ack så fel man har...

minus får den dock på kärlekshistorian, den känns onödig, påklistrad. Som om den var tvungen att vara med (för att kunna göra film?)

Men kärlekshistorian uttryckte ju sig inte mer än en liten liten bit i slutet ju... Samt små små ledtrådar inne i boken. Men visst, lite väl påklistrat, men inget som störde mig i det stora.

Men mest av allt intresserar mig själva teorin i boken, och alla detaljer i Da Vincis målningar som helt klart överensstämmer med hur de beskrivs i boken. Frågan är ju bara vad som var Da Vincis syfte med det hela. Är "kvinnan" på Nattvarden aposteln Johannes, eller är det Maria Magdalena? Trodde Da Vinci att hon var den heliga graal? Är det medvetet att alla på bilden redan har sina vin-bägare? Ska det föreställa vin-bägare?
Sådana saker tycker jag är otroligt intressant att spekulera i


Har stora förväntningar på den som film.


Samma här, kan knappt bärga mig :D Tror Tom Hanks blir utmärkt som Langdon, och även McKellen som Teabing

BigForre
2006-02-27, 23:09
Gillade den, kanske inte imponerande, men mycket spännande, svår att släppa...

grisbil3n
2006-02-27, 23:10
Blir jävligt sewgen på att läsa den, verkar het.

Dissector
2006-02-27, 23:21
Blir jävligt sewgen på att läsa den, verkar het.

Rekommenderas helt klart enligt mig. Läs inte för mycket här innan då, för då missas ju lite av spänningen =)

Trance
2006-02-28, 00:00
Helt ok bok. Som jag läste någonstans, den får dumma människor att tro att de är smarta. Lite elakt men lite så är det, allt blir ju väldigt tillrättalagt och uppenbart. Han tar upp kända saker som folk känner igen och fixar till lite så det passar bra..

Men den är spännande och helt klart läsvärd.

Dumleman
2006-02-28, 00:00
Jag har varit lite anti mot den boken eftersom jag ser den som ett enda stort masskonsumtionsjippo vars enda mål är att sälja 100 miljarder exemplar, typ :). Jag stör mig på att den använder historiska personer som verkligen har levat och tydligen blandar in högst tvivelaktiga "fakta" och fram kommer en helt galen tes men jag har som sagt inte läst boken men eftersom den får så bra omdöme här så ska jag kanske ge den en chans ändå :).

Är han tydlig med att framhålla att boken ska inte läsas som fakta utan som fiction eller anger han det inte ens?

tossefar
2006-02-28, 00:15
Jag gillade boken. Den var inte särskilt välskriven, men intressant.

Mandus
2006-02-28, 02:07
Precis som du säger; som fiktiv roman är den fruktansvärt bra. Töntigt dock att han försöker framställa högst tveksamma påståenden som fakta. Hans andra böcker är också mycket läsvärda, min favorit är I cirkelns mitt. Kunde han bara skippa den ur-löjliga, malplacerade kärlekshistorien i nästa bok så är den fulländad.

Hades
2006-02-28, 09:30
Är han tydlig med att framhålla att boken ska inte läsas som fakta utan som fiction
Nej, snarare hävdar han att det han skriver är fakta.

Jag tyckte boken var ganska fånig. Speciellt Langdons övermänskliga problemlösningsförmåga under press.

hangatyr
2006-02-28, 10:04
tråkig, fegt skriven och förutsägbar. en superusel kopia av focaults pendel.

skaparn
2006-02-28, 10:14
Jag tyckte första halvan av boken var sådär, andra halvan var mindre bra. Det verkar också som att det finns de som menar att delar av boken är snodd.

Datum satt för Da Vinci-rättegång (http://www.svd.se/dynamiskt/kultur/did_10879394.asp)