handdator

Visa fullständig version : Kosthjälp - Bygga muskler


kostkrig
2006-02-27, 22:17
Hej,
jag har lite frågor och så som jag skulle behöva hjälp med.
Jag är 17 (fyller 18 iår), mäter dryga 188 cm lång och väger 75 kg.
Som ni ser är detta kanske inte ideealiskt utan jag vill gå upp några kilo. Planeringsenligt bör dessa kilo vara muskler :)

Nu är det så att jag tränar innebandy cirkus 4-5 gånger i veckan och har därför inte alltför mycket tid över till styrketräning men innebandyn är snart slut så då kommer jag börja träna på gymmet igen.

Och nu till mina frågor:
Mjölk är uppenbarligen nyttigt och bra att dricka, men om man blandar i O'Boy, förstör man då mjölkens "nyttighet"?

Nu vet jag inte heller exakt hur mycket jag ska äta för att få i mig ordentligt, men nu kommer jag skriva ner hur en typisk matdag kan se ut för min del.
Frukost:3 fullkornsbröd med pålägg, 2 glas mjölk, 1 frukt
Mellanmål: (skolan) 1 frukt
Lunch: Skollunch (försöker få i mig ganska mycket grönsaker), 1 glas vatten + 1 glas lingondricka, 4 hårdbrödmackor
Mellanmål: (skolan) 1 frukt
Mellanmål: (hemma) Filtallrik med havrefras
Middag: kyckling m. ris, 1 glas mjölk, 1 hårdbrödmacka
Kvällsmål: 3 fullkornsbröd med pålägg, 1 glas mjölk

Hur ser detta ut? Något ni tycker jag ska komplementera med? Något jag bör byta ut? Är frukt ett bra mellanmål eller ska jag försöka ta med mig någon macka istället?

Sen så brukar jag vanligtvis egentligen inte äta något speciellt efter träning utan som det är nu tränar jag kvällar och sen efter träningen äter jag bara mitt vanliga "kvällsmål" så att säga. Bör jag dricka någon proteindrink av något slag istället? Förslag på någon speciell i sånna fall?


JÄTTETACKSAM för svar! =)

/Alex

Anonym112
2006-02-27, 22:31
Hej,
jag har lite frågor och så som jag skulle behöva hjälp med.
Jag är 17 (fyller 18 iår), mäter dryga 188 cm lång och väger 75 kg.
Som ni ser är detta kanske inte ideealiskt utan jag vill gå upp några kilo. Planeringsenligt bör dessa kilo vara muskler :)

Nu är det så att jag tränar innebandy cirkus 4-5 gånger i veckan och har därför inte alltför mycket tid över till styrketräning men innebandyn är snart slut så då kommer jag börja träna på gymmet igen.

Och nu till mina frågor:
Mjölk är uppenbarligen nyttigt och bra att dricka, men om man blandar i O'Boy, förstör man då mjölkens "nyttighet"?

Nu vet jag inte heller exakt hur mycket jag ska äta för att få i mig ordentligt, men nu kommer jag skriva ner hur en typisk matdag kan se ut för min del.
Frukost:3 fullkornsbröd med pålägg, 2 glas mjölk, 1 frukt
Mellanmål: (skolan) 1 frukt
Lunch: Skollunch (försöker få i mig ganska mycket grönsaker), 1 glas vatten + 1 glas lingondricka, 4 hårdbrödmackor
Mellanmål: (skolan) 1 frukt
Mellanmål: (hemma) Filtallrik med havrefras
Middag: kyckling m. ris, 1 glas mjölk, 1 hårdbrödmacka
Kvällsmål: 3 fullkornsbröd med pålägg, 1 glas mjölk

Hur ser detta ut? Något ni tycker jag ska komplementera med? Något jag bör byta ut? Är frukt ett bra mellanmål eller ska jag försöka ta med mig någon macka istället?

Sen så brukar jag vanligtvis egentligen inte äta något speciellt efter träning utan som det är nu tränar jag kvällar och sen efter träningen äter jag bara mitt vanliga "kvällsmål" så att säga. Bör jag dricka någon proteindrink av något slag istället? Förslag på någon speciell i sånna fall?


JÄTTETACKSAM för svar! =)

/Alex


Nepp mjölken får bara mer kolhydrater av oboyen, själva mjölken "förstörs" inte.
Tycker att du äter väldigt lite mat, du bör öka på maten om du vill se lite resultat. och varför vatten till skollunchen i ett av glasen? Ta 3 glas mjölk där. samma med brödmåltiderna och middagen, 3 glas mjölk till dom så ska du se att de händer grejer ^^

Sen rekommenderar jag något mer en enbart en frukt som mellanmål. Något protein behöver du där (byggstenar) och protein finns inte i frukt. Jag förstår att du tänker att det är enkelt med en frukt när man är på skolan men har ni inte en kiosk där typ? det brukar finnas saftiga mackor, eller yalla drickyoghurt att köpa. mycket bättre alternativ så du får i dig protein :)
Annars om de inte finns en kiosk (ovanligt..?) så kan du ju alltid ta me dig en färdig macka med ost och skinka, mycket bättre än enbart frukt.

m0gh
2006-02-27, 22:32
Inte för att jag är speciellt erfaren, men jag drar väl den klassiska ramsan.
Käka innan träningen (protein)
Snabba kolhydrater direkt efter träningen.
Protein en, två och även tre timmar efter träningen.

Alltså, käka ngt innan träningen, proteindrink ifall du inte har ngt riktigt krubb.
Bananer eller vad du nu väljer att ha för kolhydratkälla direkt efter träningen.
Proteindrink eller middag eller ngt 1 timma efter träningen.
Två timmar efter träningen, mer protein :devil:
Och ytterligare en timma efter de andra målet du hade, käkar du lite. sen ska du sova :sleep: :sleep:

kostkrig
2006-02-28, 17:08
Man får tacka så himla mycket för dom snabba och informationsrika svaren :)
Jag ska försöka etablera vanorna som ni föreslog.

Hädanefter kommer jag att ta med mig 2 stycken dubbelmackor (fullkorn?) med ost och skinka som, kombinerat med frukten, utgöra 2 mellanmål på skoldagarna.
Sen ta 3 glas mjölk istället för min vanliga 1vatten+1lingon variant.

Sen kör jag på proteindrink innan träning och en banan direkt efter träningen.
(Här kan jag alltså inte köra på en proteindrink direkt efter träningen?)

Och sen kommer jag försöka äta något "riktigt" någon timme efter sådär.


Låter det vettigare?

LuThe
2006-02-28, 19:38
då du äter ost o skinka på mackan... byt ut det mot rökt kalkonbröst.. 19 gram protein / 100 gram... tjacka viktökning :D

kostkrig
2006-02-28, 19:45
jag får kanske testa det, lät smarrigt också :)

Hur skulle en proteindrink stå sig som "mellanmål" i skolan?

Anonym112
2006-02-28, 22:19
Proteindrinken är mer effektiv direkt innan passet än direkt efter. (proteiner), sen kolhydrater ska du ha direkt efteråt. Men om du har en proteindrink med både kolhydrater och protein (Gainer) så kan du ju dricka t.ex halva innan, halva efter.

Proteindrink som mellanmål på skolan skulle iaf jag tycka är lite onödigt. Mackorna bättre :)

JaggedAxe
2006-02-28, 22:26
/Alex

... Jönsson, Skanör?