handdator

Visa fullständig version : Rysslandsfonden is teh shit.


Fettecke
2006-02-27, 19:45
Jag måste bara gratulera alla ni som har vart smart och investerat i Rysslandsfonden.... Idag gick de förjävla grymt.! overklig uppgång.!!!!!!!

Tack vare folket som köper och säljer skit så att fonden går plus - det gav mig ca +11´000 i kassan idag.... (0.05% av hela innehavet)

//Fettecke i 50% shocktillstånd

Ryska_raketen
2006-02-27, 19:46
Är du tillräckligt chockad för att köpa ett par böjskor nu då? :D

Officer
2006-02-27, 19:47
Jag tjänade en hacka i samma fond jag med :hbang:

Fettecke
2006-02-27, 19:49
Är du tillräckligt chockad för att köpa ett par böjskor nu då? :D
Har redan köpt ett par för 300:- kanske hade haft råd att köpa ett par för 400 om jag väntat några dagar till :D

christian
2006-02-27, 19:50
Easy come, easy go. Been there, done that. Bought the t-shirt. :thumbup:

Kruxet är att ta hem vinsten...

Fettecke
2006-02-27, 19:51
Jag tjänade en hacka i samma fond jag med :hbang:hur mkt har du i fonden ?

Jag hade 227´900:- ungefär.... som nu är uppe i 239´000:-
(totalt sedan årsskiftet: +41´000)

Alltås, normalt om det går Väldigt bra så brukar jag tjäna kanske max 3´000:- och nu står det 11´000:- Det är fan overkligt igentligen.... sjukt mkt... detta är fan större än ett OS-guld.

Yankeee
2006-02-27, 19:51
Har 50% av mina ppmfonder där, och har haft det i ett par år. Inte för att det är några summor att tala om men kul ändå :)

The_RobRoy
2006-02-27, 19:51
220 000 i en rysslandsfond, antingen har du väldigt mycket pengar, eller så är du alldelles för riskbenägen med dina surt förvärvade skulle jag säga.

När du får sånna uppgångar måste du väl inse att risken är i proportion till dom enorma uppgångarna?

Måste väl säga GRATTIS till en jävligt fin vinst :thumbup:

Kul att betala vinstskatt sen ;)

Perscitus
2006-02-27, 19:52
(0.05% av hela innehavet)

Grattis. Och är du mångmiljonär eller menar du 5% av innehavet? :)

Fettecke
2006-02-27, 19:53
Grattis. Och är du mångmiljonär eller menar du 5% av innehavet? :)
att uppgången motsvarade ungefär 0.05% av hela mitt innehav i just rysslandsfonden. vilket är Jävligt mkt... normlat är det kanske kring 0.02, 0.03 i väldigt bra fall.

christian
2006-02-27, 19:53
220 000 i en rysslandsfond, antingen har du väldigt mycket pengar, eller så är du alldelles för riskbenägen med dina surt förvärvade skulle jag säga.

När du får sånna uppgångar måste du väl inse att risken är i proportion till dom enorma uppgångarna?

Måste väl säga GRATTIS till en jävligt fin vinst :thumbup:

Kul att betala vinstskatt sen ;)

Är han smart har han kanske pengarna i en fondförsäkring. Andra regler och du skattar på hela innehavet årligen istället. Bra vid uppgång, mindre bra vid nedgång. =)

Eller varför inte betala lite extra pensionspengar? Mildrar skatten lite iaf och man får en pensionering med lite större valfrihet.

The_RobRoy
2006-02-27, 19:54
Kan ju tillägga, att jag misstänker att du inte vart med i samma omfattning med pengar på 90-talet.

Det har varit 3 år med oavbruten uppgång, efter så lång tid börjar man tycka att det naturliga är ju upp upp upp, man kan ta, 1-2 dagar med nedgång, för sen går det ju ändå upp upp.

Shifta över OMX index till åren 2000-2003 så ska du se att det inte går lika fint alla år.

The_RobRoy
2006-02-27, 19:55
Är han smart har han kanske pengarna i en fondförsäkring. Andra regler och du skattar på hela innehavet årligen istället. Bra vid uppgång, mindre bra vid nedgång. =)

Eller varför inte betala lite extra pensionspengar? Mildrar skatten lite iaf och man får en pensionering med lite större valfrihet.

Jo det vore ju det absolut bästa, när man med facit ihand har sin jätteuppgång, valet känns dock inte lika självklart den dagen man ska investera

Fettecke
2006-02-27, 19:55
220 000 i en rysslandsfond, antingen har du väldigt mycket pengar, eller så är du alldelles för riskbenägen med dina surt förvärvade skulle jag säga.

När du får sånna uppgångar måste du väl inse att risken är i proportion till dom enorma uppgångarna?

Måste väl säga GRATTIS till en jävligt fin vinst :thumbup:

Kul att betala vinstskatt sen ;)

skatten blir en fet bonus som jag kommer betala på posten när avi:t kommer :D person till person, med kontanter.!

jag räknar med att plocka hem kring 110´000:- om det går bra iår...
åsså 30% på det... det blir ändå en fin peng som jag har tjänat in :D

christian
2006-02-27, 19:56
Kan ju tillägga, att jag misstänker att du inte vart med i samma omfattning med pengar på 90-talet.

Det har varit 3 år med oavbruten uppgång, efter så lång tid börjar man tycka att det naturliga är ju upp upp upp, man kan ta, 1-2 dagar med nedgång, för sen går det ju ändå upp upp.

Shifta över OMX index till åren 2000-2003 så ska du se att det inte går lika fint alla år.

Folk glömmer, tyvärr.


"Those who do not remember the past are condemned to repeat it"

Själv brände jag mig en hel del runt 2000 och har lärt mig min läxa. :)

The_RobRoy
2006-02-27, 19:58
Folk glömmer, tyvärr.


"Those who do not remember the past are condemned to repeat it"

Själv brände jag mig en hel del runt 2000 och har lärt mig min läxa. :)

Inte lätt att komma ihåg sånt när man som fettecke är typ 20 år (gissa)

Själv var jag inte heller mer än en knatte när farsan satt och gjorde stora pengar i allt som hette någonting med IT i namnet, vaju upp 3-4% varje dag där på slutet.

Fettecke
2006-02-27, 20:00
Folk glömmer, tyvärr.


"Those who do not remember the past are condemned to repeat it"

Själv brände jag mig en hel del runt 2000 och har lärt mig min läxa. :)
Jag måste ju fråga om du var uppmärksam på vad du höll på med osv ? kollade läget varje dag, eller bytte du i otid till en annan dålig fond osv ?

en tjejkompis till mig blåste 70´000:- pga att hon inte kollade fonden på länge.

The_RobRoy
2006-02-27, 20:03
Jag måste ju fråga om du var uppmärksam på vad du höll på med osv ? kollade läget varje dag, eller bytte du i otid till en annan dålig fond osv ?

en tjejkompis till mig blåste 70´000:- pga att hon inte kollade fonden på länge.

Fonder är ju främst tänkt som ett långsiktigt sparande, kanske inte rysslandsfonder då dock :)

Men om du ändå är så intresserad att du sitter och gluttar varje dag, skaffa ett (om du inte har) konto hos avanza och gör dina egna aktieaffärer, även om det inte går lika bra som fonderna i början, så slipper du fondavgiften och du lär dig nått på kuppen, så inom något år gör du det bättre än fondförvaltarna + att du kan sälja direkt och behöver inte vänta dendär hela dagen innan försäljningen utförs

Fettecke
2006-02-27, 20:07
The_Robroy du har ingen aning om nån webbsida som har stenkoll på vad som orsakade en upp/nergång osv ?

christian
2006-02-27, 20:12
Jag måste ju fråga om du var uppmärksam på vad du höll på med osv ? kollade läget varje dag, eller bytte du i otid till en annan dålig fond osv ?

en tjejkompis till mig blåste 70´000:- pga att hon inte kollade fonden på länge.

Stenkoll, trodde jag, givetvis.

Problemet med högriskfonder är att när proppen väl börjar gå ur så går det fort och du hinner inte ens sälja fonderna samma dag (det går väl inte ens på de flesta förvaltarna?). När de stora kamelerna trycker på sälj så går det på en gång. Låg i lumpen så det var väl -97 någon gång som rysslandsfonderna gick så fruktansvärt bra ett tag, vi pratade +10% på en dag eller något liknande. En dag backade den ~30%. Där kunde jag tyvärr inte följa allt iom att jag låg i lumpen så det var ju lite fel av mig.

Likadant var det med Nokiarapporten som "startade" allt. Jag låg inne med i runda slängar 200' inför rapporten i hopp om att tjäna stora pengar. Det var minus 35' på lite drygt 10 minuter. Inte en chans att jag hann sälja då ingen ville köpa längre.

Numera är det både hängslen och livrem som gäller. Bostadsrätt, pensionsspar i flera olika fonder, privatspar, aktier, fondförsäkringar, obligationer osv. Dvs diversifierat.

The_RobRoy
2006-02-27, 20:13
The_Robroy du har ingen aning om nån webbsida som har stenkoll på vad som orsakade en upp/nergång osv ?

Det var väl så att din fond låg tung i något/några bolag som steg ordentligt idag på börsen, vet inte vilken fond du hade, finns massor av rysslandsfonder, bara kolla upp vilka bolag fonden investerat i och kolla vilket/vilka av bolagen som steg mycket idag.

rQx
2006-02-27, 20:14
Vart får ni alla pengar ifrån :P

Själv köpte jag en aktie i 0.7 kr och den är uppe i 4.9 nu :)

The_RobRoy
2006-02-27, 20:15
Vart får ni alla pengar ifrån :P

Själv köpte jag en aktie i 0.7 kr och den är uppe i 4.9 nu :)

Oj, ruggig uppgång, vilket företag?

Min bästa aktieaffär hittils (har inte handlat med aktier så länge) var precis nyligen, med en liten chanspost i Obducat, fick 50% vinst på 2 dagar.

christian
2006-02-27, 20:17
Vart får ni alla pengar ifrån :P

Själv köpte jag en aktie i 0.7 kr och den är uppe i 4.9 nu :)

Vi sparar och gnetar. Köper bara mjölk till jul och äter grusvälling.

Allt för att få chansen att förlora pengarna på börsen.. =) Eller förtjäna lite om man har tur.

Fettecke
2006-02-27, 20:18
Vart får ni alla pengar ifrån :P

Själv köpte jag en aktie i 0.7 kr och den är uppe i 4.9 nu :)
morsan dog, sen blåste jag ett par 100´000 innan jag insåg att jag måste placera pengarna innan dom är borta. sen har det gått bra.... det va för snart 4 år sen... börjar komma upp i ursprungs-summan, men fattas jävla mkt ändå =(....

Dumleman
2006-02-27, 20:18
Jag köpte några rysslandfonder när robur släppte dem för 10 kr i början(läs 1000 kr, jag var typ 14 hehe). De sjönk som en sten såklart till 2 kr och då köpte jag några fler och sålde när de hade gått upp någon krona men jag sålde på tok för tidigt. Lätt att vara efterklok dock :D. Jag köpte en del strax efter förra nyår och sålde dem efter några månader och tjänade 10-20% om jag inte minns fel.

The_RobRoy
2006-02-27, 20:21
morsan dog, sen blåste jag ett par 100´000 innan jag insåg att jag måste placera pengarna innan dom är borta. sen har det gått bra.... det va för snart 4 år sen... börjar komma upp i ursprungs-summan, men fattas jävla mkt ändå =(....

Tråkigt att höra.

för tre år sen stod svenska börsen som lägst iallafall, så du har ju haft gyllene år att få avkastning på dina pengar, det kan nog fortsätta upp ett bra tag till, men bli inte förvånad om det rasar.

Pumpitup
2006-02-27, 20:26
Jag hade tänkt placera 10000 i nått lite mer kryddigt och 40000 säkra. har ni aktiegudar några tips?

The_RobRoy
2006-02-27, 20:27
Jag hade tänkt placera 10000 i nått lite mer kryddigt och 40000 säkra. har ni aktiegudar några tips?

aktier eller fonder?

Fettecke
2006-02-27, 20:29
Tråkigt att höra.

för tre år sen stod svenska börsen som lägst iallafall, så du har ju haft gyllene år att få avkastning på dina pengar, det kan nog fortsätta upp ett bra tag till, men bli inte förvånad om det rasar.

Jodå, jag är väl medveten om det... har mina egna gränser för vad som är "acceptabelt" att förlora osv...

redan då placerade jag i fonder, Penningsmarknadsfonden var det... allt i den, gav kring 3000:- per år och jag tog ut pengar på löpande band då också...

Till slut var vinsten nere på 1000:- per år pga alla uttag efter 2 år. sedan 1 år tillbaka har jag satsat fullt ut på Realinvest (tills den rasade), sen vart det Balkan... och nu kör jag fullt på Ryssland... då jag märkt att den gått jävligt bra nu och genererar mer än Balkan... iofs så är Balkan steget stabilare tycker jag... men mindre pengar i slutändan....

Just nu kör jag i princip: "Gasar tills det rasar" rasar det 3 dagar, eller 1 dag rejält. så byter jag fond till en säkrare, sen spana läget ett tag och se hur det går....

Bara jag ligger över inköpssumman så är det acceptabelt... den dag jag förlorar pengar utöver det jag har satsat så ska jag fundera på att göra annat. Iofs så har jag en egen personlig gräns på vad som får "försvinna" just nu ligger den gränsen på kring 220´000:-

Fettecke
2006-02-27, 20:32
aktier eller fonder?
Måste väll vara fonder ?...

är lite overkill för en medelsvensson att handla med Aktier tycker jag...
(om nu pumpitup är medelsvensson inom ekonomi?)

Men personligen så hade jag kört 10´000 på Balkanfonden.... Den går upp rejält, sedan får den inte lika stora nergångar som de andra klass 6 fonderna får.... sen har den vart väldigt stabil sedan den startade för ett tag sen, den är ganska ny den fonden...

alt. Realinvest, den har jag haft fina tider med innan den rasade senast, nu är den iaf stabil tycker jag...

The_RobRoy
2006-02-27, 20:37
Fettecke du pratar som om det bara fanns en bank med dess fondutbud. Det finns massor av banker och fondförvaltare, vissa duktiga andra kassa.

Fettecke
2006-02-27, 20:40
Fettecke du pratar som om det bara fanns en bank med dess fondutbud. Det finns massor av banker och fondförvaltare, vissa duktiga andra kassa.

Nejnejnej, klart det finns fler, jag har bara nyttjat FSBs fondutbud... vet att Nordea har bra skit också, alt. utländska fonder...

jag är lite insnöad i FSB :D

The_RobRoy
2006-02-27, 20:43
Nejnejnej, klart det finns fler, jag har bara nyttjat FSBs fondutbud... vet att Nordea har bra skit också, alt. utländska fonder...

jag är lite insnöad i FSB :D

Dom riktigt bra fondförvaltarna är inte storbanker, även om storbankerna bättrat sig på sista tiden, från att ha varit urusla till att nu faktiskt ha en del duktiga förvaltare.

Kolla in en mindre förvaltare som ODIN: www.odinfonder.se

finns massor av andra, en guldsida för fondintresserade är www.morningstar.se - som även rankar fonder.

Pumpitup
2006-02-27, 20:49
Jag är inne på både fonder och akiter men mest fonder.

Har varit och snackat med min bankman i en timma och vi diskuterade både det ena och det andra vad det gäller risktagande o.s.v

Jag tillhör Nordea.

Vill alltså ha 10k mer riskabelt placerat och 40 som man kan luta sig tillbaka mot :)

The_RobRoy
2006-02-27, 20:56
Jag är inne på både fonder och akiter men mest fonder.

Har varit och snackat med min bankman i en timma och vi diskuterade både det ena och det andra vad det gäller risktagande o.s.v

Jag tillhör Nordea.

Vill alltså ha 10k mer riskabelt placerat och 40 som man kan luta sig tillbaka mot :)

För det första är Nordea en skitbank, dom har ett par vettiga fondförvaltare säkerligen, men hur lätt är det att hitta dem bland 200 dåliga.. ..lite nål i en höstack.

Har haft alla mina pengar i nordeas fonder i många år, ångrar det bittert.

Se min post ovanför om odin och morningstar.

Sen finns det inga aktiefonder som är "säkra", särskilt inte med dom uppgångarna vi haft, sjunker börsen rejält kommer de flesta fonder sjunka rejält också, säkra pengar - då skaffar man ett räntekonto (dock inte på nordea), köper obligationer eller något liknande.

Mitt val på aktiefond med medelhög till högrisk faller på ODIN Europa, så det är mitt stalltips

mmmCay
2006-02-27, 21:08
Verkar som om man kan få lite tips från "kunniga" här (ledtrådar om inget annat :) )

Sitter på ungefär 70k som bara samlar ränta på ett sparkonto (=värdelöst).

Skulle gärna använda de på något smartare sätt. Vad skulle ni tipsa om? Jag vill inte låsa upp de på jättelång tid, måste gå att få ut de på iaf någon månad. Jag har dock inga planer på att använda de snart.

Fettecke
2006-02-27, 21:16
Läs RobRoys post....

sedan får du ju tänka lite kortsiktigt också när du handlar på lite större riskklasser... går det ner så kan det gå ner rejält, så är du på hugget kan du ju minimera skadan genom att sälja vid rätt tillfälle... oftast får du betala kring 1% vid högre riskklasser om du säljer inom en månad...

Är du inte insatt så är det bara att vända dig till din bank och prata...

The_RobRoy
2006-02-27, 21:17
Verkar som om man kan få lite tips från "kunniga" här (ledtrådar om inget annat :) )

Sitter på ungefär 70k som bara samlar ränta på ett sparkonto (=värdelöst).

Skulle gärna använda de på något smartare sätt. Vad skulle ni tipsa om? Jag vill inte låsa upp de på jättelång tid, måste gå att få ut de på iaf någon månad. Jag har dock inga planer på att använda de snart.

Om det är pengar du har råd att förlora en heldel på, sätt dom i någon fond som du tror på, t.ex. Odins fondutbud tycker jag är kanon (dock väldigt dyr förvaltning och inköpsavgift).

Annars leta upp någon bank/företag som ger bättre ränta på pengarna än där du har dom nu, t.ex. ikanobanken har rätt bra ränta:

Effektiv årsränta Tillväxtkonto 24 (bundet 2 år)
2,50%

Rörlig ränta är 1,35%

Har inte direkt satt mig in i vilka som ger bäst ränta, läste förrut om något ställe där man fick 4% ränta, vet inte under vilka vilkor dock.

Fettecke
2006-02-27, 21:24
Jag kom och tänka på att FSB har några SPAX fonder som kanske är lite intressant... vissa ger en garanterad avkastning på 4.5%+ på 3 år... samt att du kan sälja av dem tidigare om du vill det... (men då säljer du till den aktuella kursen)... Även om fonden går back efter 3 år så får du ändå 4.5%, går den plus så kanske du får mer än 4.5%...

Jag hade Spax tidigare, men den gick så dåligt så jag tog ut pengarn coh placerade dem i klass6-fonder istället.... Mkt bättre investering just nu

ArooN
2006-02-27, 21:26
Jag har också Rysslandsfonder, inga större summor då jag endast är en liten pojk.
Men de har gått spikrakt upp iår.
Ibland har man tur.

andreas

OggeP
2006-02-27, 21:48
För det första är Nordea en skitbank, dom har ett par vettiga fondförvaltare säkerligen, men hur lätt är det att hitta dem bland 200 dåliga.. ..lite nål i en höstack.

Har haft alla mina pengar i nordeas fonder i många år, ångrar det bittert.

Se min post ovanför om odin och morningstar.

Sen finns det inga aktiefonder som är "säkra", särskilt inte med dom uppgångarna vi haft, sjunker börsen rejält kommer de flesta fonder sjunka rejält också, säkra pengar - då skaffar man ett räntekonto (dock inte på nordea), köper obligationer eller något liknande.

Mitt val på aktiefond med medelhög till högrisk faller på ODIN Europa, så det är mitt stalltips


Jag vet att det är lite reklam, men jag måste slå ett litet slag för vår fondlösning Fonddepå XL. Där kan du samla alla dina fonder i en och samma depå, samt få möjlighet att handla med många externa fondförvaltare, över 2000 olika fonder om jag inte missminner mig.

http://www.danskebank.se/XL


Förlåt för reklamen, men det är faktistk en rolig lösning som vi är ensamma om.

När det gäller placering i fonder skulle nog jag satsa mina pengar på Japan och läkemedel, men även på svenskfokuserade fonder. Fast Ryssland och Östeuropa är inget dumt val, absolut inte.

The_RobRoy
2006-02-27, 22:03
OggeP danskebank är inte ensamma om en sånhär tjänst, sågottsom alla nätmäklare kan man göra dehär på.

T.ex. avanza eller nordnet, man gör som det står på danskebanks sida, man fyller i ett formulär för att överlåta fonden från sin gamla bank (utan att sälja den) till t.ex. avanza.

Sen har avanza precis som dankebank ett jättefond urval.

Jag tycker någon av dessa mäklare är överlägsna de gamla bankerna. MYCKET större fondurval och skulle man vilja handla aktier är det mycket smidare och till mycket förmånligare courtage.

Så alla som vill va aktiva fondinnehavare, skaffa genast. avanza/nordnet/danskebank eller någon annan bättre mäklare.

P.S skaffar ni avanza får ni gärna skicka ett PM så kan jag få en värdecheck på köpet :)

OggeP
2006-02-27, 22:30
OggeP danskebank är inte ensamma om en sånhär tjänst, sågottsom alla nätmäklare kan man göra dehär på.

T.ex. avanza eller nordnet, man gör som det står på danskebanks sida, man fyller i ett formulär för att överlåta fonden från sin gamla bank (utan att sälja den) till t.ex. avanza.

Sen har avanza precis som dankebank ett jättefond urval.

Jag tycker någon av dessa mäklare är överlägsna de gamla bankerna. MYCKET större fondurval och skulle man vilja handla aktier är det mycket smidare och till mycket förmånligare courtage.

Så alla som vill va aktiva fondinnehavare, skaffa genast. avanza/nordnet/danskebank eller någon annan bättre mäklare.

P.S skaffar ni avanza får ni gärna skicka ett PM så kan jag få en värdecheck på köpet :)

Helt korrekt Robroy. Jag uttryckte mit lite slarvig att innan, vi är ensamma av Bankerna med att erbjuda den här tjänsten. Ursäkta.

Men helt klart utbudet hos oss, eller någon av de andra internetmäklarna är vida överlägset de andra storbankerna.

Daniiiel
2006-02-27, 22:37
har tjänat 35 000 i aktier senaste året..hoppas att kunna dra in mer i år..jag är all in i ett bolag nu som jag tror starkt på..så nu får det bära eller brista:p

The_RobRoy
2006-02-27, 22:40
har tjänat 35 000 i aktier senaste året..hoppas att kunna dra in mer i år..jag är all in i ett bolag nu som jag tror starkt på..så nu får det bära eller brista:p

Vilket bolag?

OggeP: misstänkte nått sånt, trivs du i bankvärlden? :)

OggeP
2006-02-27, 22:43
Vilket bolag?

OggeP: misstänkte nått sånt, trivs du i bankvärlden? :)

Som fisken i vattnet, så länger det går bra för oss iaf. :D


Nejdå, det faktiskt riktigt kul att jobba i bank, finns mycket möjligheter att inrikta sig på det man gillar. Du får väl blir placeringstrateg på kapitalförvaltning, det verkar vara jäkligt roliga jobb. Iaf när börsen peka uppåt. :D

The_RobRoy
2006-02-27, 22:54
Som fisken i vattnet, så länger det går bra för oss iaf. :D


Nejdå, det faktiskt riktigt kul att jobba i bank, finns mycket möjligheter att inrikta sig på det man gillar. Du får väl blir placeringstrateg på kapitalförvaltning, det verkar vara jäkligt roliga jobb. Iaf när börsen peka uppåt. :D

Ok kul :)

Funderar på något sånt, läser inriktning mot finansiell matematik

Coldsmith
2006-02-27, 23:09
Jag måste bara gratulera alla ni som har vart smart och investerat i Rysslandsfonden.... Idag gick de förjävla grymt.! overklig uppgång.!!!!!!!

Tack vare folket som köper och säljer skit så att fonden går plus - det gav mig ca +11´000 i kassan idag.... (0.05% av hela innehavet)

//Fettecke i 50% shocktillstånd

Har du 22 miljoner i fonder? Inte illa du.

OggeP
2006-02-27, 23:16
Ok kul :)

Funderar på något sånt, läser inriktning mot finansiell matematik

Ok, finansiell matematik låter intressant. Iaf så intressant man kan göra matematik. :D

Vad läser du? I?

The_RobRoy
2006-02-27, 23:17
Ok, finansiell matematik låter intressant. Iaf så intressant man kan göra matematik. :D

Vad läser du? I?

Jag borde väl läst I, men jag läser Y

OggeP
2006-02-27, 23:22
Jag borde väl läst I, men jag läser Y

Ok, men det finns nog hopp för dig ändå. Vi anställde en kille nyss som har gått I, men bortsett från de så har nästan alla, som är akademiker, läst ekonomi. '

Men mattesnillen finns det alltid plats för, du kan ju jobba på avstämningen.

Wain
2006-02-27, 23:28
Jag borde väl läst I, men jag läser Y

Borde vara bra om du vill pyssla med lite avancerade saker, som exempelvis derivat eller quants.

The_RobRoy
2006-02-27, 23:28
Ok, men det finns nog hopp för dig ändå. Vi anställde en kille nyss som har gått I, men bortsett från de så har nästan alla, som är akademiker, läst ekonomi. '

Men mattesnillen finns det alltid plats för, du kan ju jobba på avstämningen.

Tänker inte försöka utklassa ekonomerna på det dom kan, utan försöka tillföra annan kunskap (främst inom matematik) som jag tror bankerna behöver mycket mera av.

Fettecke
2006-02-27, 23:30
Har du 22 miljoner i fonder? Inte illa du.
har du supit?

11´000 = Det jag tjänade på uppgången idag.
225´000 = den summa jag hade i fonden innan den gick upp.

11´000 / 225´000 = 0.04888888888% uppgång.

OggeP
2006-02-27, 23:32
Tänker inte försöka utklassa ekonomerna på det dom kan, utan försöka tillföra annan kunskap (främst inom matematik) som jag tror bankerna behöver mycket mera av.

Absolut, det gäller att hitta sin nisch. Jag tror på det du säger, det är rätt tuff konkurrens mellan bankerna och kan man hitta ett udda/vinnande koncept så kan det betyda många marknadsandelar. Det finns en hel del att räkna på inom bankvärlden, dock tror jag även att det finns mycket outforskad mark inom detta område.

Wain
2006-02-27, 23:32
har du supit?

11´000 = Det jag tjänade på uppgången idag.
225´000 = den summa jag hade i fonden innan den gick upp.

11´000 / 225´000 = 0.04888888888% uppgång.

Ta bort procenttecknet så har du mer rätt.
*innocent*

Fettecke
2006-02-27, 23:33
Ta bort procenttecknet så har du mer rätt.
*innocent*
är det jag som har supit eller vad ?

aliquis
2006-02-28, 00:14
Jag måste bara gratulera alla ni som har vart smart och investerat i Rysslandsfonden.... Idag gick de förjävla grymt.! overklig uppgång.!!!!!!!

Tack vare folket som köper och säljer skit så att fonden går plus - det gav mig ca +11´000 i kassan idag.... (0.05% av hela innehavet)

//Fettecke i 50% shocktillståndVa? Gick du 11.000kr plus på en dag på den? Eller totalt för att du sålde? Och än värre, har du 22 miljoner eller menar du att rysslandsfonden är värd totalt 22 miljoner?

aliquis
2006-02-28, 00:17
Fonder är ju främst tänkt som ett långsiktigt sparande, kanske inte rysslandsfonder då dock :)

Men om du ändå är så intresserad att du sitter och gluttar varje dag, skaffa ett (om du inte har) konto hos avanza och gör dina egna aktieaffärer, även om det inte går lika bra som fonderna i början, så slipper du fondavgiften och du lär dig nått på kuppen, så inom något år gör du det bättre än fondförvaltarna + att du kan sälja direkt och behöver inte vänta dendär hela dagen innan försäljningen utförsMen kostar inte varje köp/sälj en slant? Spelar kanske inte så stor roll på 100.000-tals kronor dock.

Coldsmith
2006-02-28, 00:17
är det jag som har supit eller vad ?

Jao ;).

Fettecke
2006-02-28, 00:18
Va? Gick du 11.000kr plus på en dag på den? Eller totalt för att du sålde? Och än värre, har du 22 miljoner eller menar du att rysslandsfonden är värd totalt 22 miljoner?
Fonden gav mig ett tillskott på +11´000 ifall jag får för mig att sälja idag, men det kan jag inte då jag skulle få morgondagens kurs, då kan det lika gärna gå ner med 11´000:-
Men teoretiskt så är jag 11´000:- rikare idag än vad jag var igår... fast igentligen inte då jag inte har sålt mitt fondinnehav ännu.

jag menar inget med 22 miljoner... jag har ingen aning vart den siffran kommer ifrån. jag har runt 240´000 i rysslandsfonden just nu efter uppgången...

Rysslandsfonden är värt så otroligt mkt mer än 22 miljoner....

aliquis
2006-02-28, 00:20
Jag vet att det är lite reklam, men jag måste slå ett litet slag för vår fondlösning Fonddepå XL. Där kan du samla alla dina fonder i en och samma depå, samt få möjlighet att handla med många externa fondförvaltare, över 2000 olika fonder om jag inte missminner mig.

http://www.danskebank.se/XL


Förlåt för reklamen, men det är faktistk en rolig lösning som vi är ensamma om.

När det gäller placering i fonder skulle nog jag satsa mina pengar på Japan och läkemedel, men även på svenskfokuserade fonder. Fast Ryssland och Östeuropa är inget dumt val, absolut inte.Avanza gör det väl gratis som sagt?

Fettecke
2006-02-28, 00:20
Men kostar inte varje köp/sälj en slant? Spelar kanske inte så stor roll på 100.000-tals kronor dock.
det enda som blir är om jag säljer inom 1 månads innehav... sen tar ju banken ut en avgift varje dag för att dom handhåller fonden...
det är inget courtage osv som det är med aktier...

Fettecke
2006-02-28, 00:21
Jao ;).
Va... hur har jag supit ?
förklara för mig... :D

aliquis
2006-02-28, 00:23
Va? Gick du 11.000kr plus på en dag på den? Eller totalt för att du sålde? Och än värre, har du 22 miljoner eller menar du att rysslandsfonden är värd totalt 22 miljoner?gammal tab ;)

men som sagt, 11/225=0.048=4.8%

aliquis
2006-02-28, 00:23
det enda som blir är om jag säljer inom 1 månads innehav... sen tar ju banken ut en avgift varje dag för att dom handhåller fonden...
det är inget courtage osv som det är med aktier...men det var aktier på avanza som jag menade.

Fettecke
2006-02-28, 00:24
gammal tab ;)

men som sagt, 11/225=0.048=4.8%

Det var ju så jag menade, fast ändå inte :D
k*ken också... *slap*

aliquis
2006-02-28, 00:25
gammal tab ;)

men som sagt, 11/225=0.048=4.8%
och på samma sätt:

0.05% = 0.0005

11000/0.0005=22000000

tossefar
2006-02-28, 00:30
Har vi kommit fram till vilken rysslandsfond det talas om än? Är det roburs?

Daniiiel
2006-02-28, 00:30
Vilket bolag?

OggeP: misstänkte nått sånt, trivs du i bankvärlden? :)


Arcam, bolag som säljer en ny teknik. Har sega några år men nu har dom börjat få ordning på ordrarna och fick nyligen även in en order från NASA vilket måste båda gott. Väldigt seg aktie som just nu ligger i nedåttrend men varje gång en order skuttar in så hoppar dom mellan 20-50% uppåt.

Fettecke
2006-02-28, 08:26
Har vi kommit fram till vilken rysslandsfond det talas om än? Är det roburs?
jag vet inte hur mkt Roburs fond gick upp, då systemet verkar ha fått nån smäll... men troligen kring +3.5-3.7 kanske...

men HQ Rysslandsfond och Nordeas rysslandsfond gick upp med 3.7... vilket är jävla mycket.
"standard" är kring 1

oftast så handlar det om ungefärligt samma uppgång för alla rysslandsfonder...

Nydelaw
2006-02-28, 09:47
Personligen har jag svårt att förstå varför man överhuvudtaget ska spara i StorBankerna med tanke på att dom ofta tar ut en avgift om man vill sälja innehav som förvaltats i mindre än 1mån/1år.

Spara istället via en fondförvaltare, som Avanza lr Nordnet...
Hade själv mina fonder tidigare hos Nordea och där ville dom att man skulle ha pengarna innestående i ett år om man inte ville ha någon "uttagssavgift". Flyttade över fonderna till Nordnet, och vips, blev man av med uttagsavgiften.

F.ö. så borde ni "högriskare" överväga hur mycket ni lägger i Rysslandsfonder osv, med tanke på de omfattande raset förra gången. Kom inte o tro att ni kan "förutspå" raset och att ni kommer att få sälja fonden direkt o därmed undgå raset. Med tanke på att handeln med fondandelar inte sker i samma ögonblick som ni trycker på sälj kommer ni ju att sälja för de efterkommande dagarnas kurser, men om man inte sparar allt för kortsiktigt så är ju det inga problem igentligen, bara o härda ut ;).
Dock så är ju inte Ryssland/Östeuropa ensamma om att gå bra, Latinamerika/Indien/Kina har oxå gått bra. Självklart kan man gambla o satsa allt på dessa tillväxtmarknader, själv så försöker jag sprida riskerna endel genom att iaf ha lite i globala fonder, eu/sv/ o så lite korta räntefonder o hedge som en buffert, utifall att...

hahavaffan
2006-02-28, 09:49
Gratulerar till storvinst :D
Min vän fixade "några tusen" på Bolidens aktier... jäääklar vad bra de gick.

Jag har Svenska Handelsbanken som bank, och för lite mer än en månad sedan satt jag på mitt konto på deras hemsida och klickade runt... då helt plötsligt kommer jag in på en sida som heter "Mina fonder", och där ser jag att jag tydligen har satt in 100kr i månaden i över ett år. Det hade jag helt glömt! Så jävla gött. Nu hade ju pengarna blivit lite drygt 3000kr bara, men ändå!

Så jag bestämde mig för att lägga den grova summan av 3000kr i en ny fond, och inte röra den förrän till sommaren. Jag satte pengarna i Östeuropa, som nu gått upp 15% sen jag köpte. Hur säker tror ni den är? Vågar jag sätta 10 000kr till? Frågan är om den kommer gå ner nåt innan sommaren? Jag jobbar, men är bara 19år, så att förlora pengar på sånt här är inget jag kan riskera att göra... har lite planer för framtiden som kräver minst de pengarna jag lyckas spara varje månad.

Fettecke
2006-02-28, 09:54
Personligen har jag svårt att förstå varför man överhuvudtaget ska spara i StorBankerna med tanke på att dom ofta tar ut en avgift om man vill sälja innehav som förvaltats i mindre än 1mån/1år.

Spara istället via en fondförvaltare, som Avanza lr Nordnet...
Hade själv mina fonder tidigare hos Nordea och där ville dom att man skulle ha pengarna innestående i ett år om man inte ville ha någon "uttagssavgift". Flyttade över fonderna till Nordnet, och vips, blev man av med uttagsavgiften.

F.ö. så borde ni "högriskare" överväga hur mycket ni lägger i Rysslandsfonder osv, med tanke på de omfattande raset förra gången. Kom inte o tro att ni kan "förutspå" raset och att ni kommer att få sälja fonden direkt o därmed undgå raset. Med tanke på att handeln med fondandelar inte sker i samma ögonblick som ni trycker på sälj kommer ni ju att sälja för de efterkommande dagarnas kurser, men om man inte sparar allt för kortsiktigt så är ju det inga problem igentligen, bara o härda ut ;).
Dock så är ju inte Ryssland/Östeuropa ensamma om att gå bra, Latinamerika/Indien/Kina har oxå gått bra. Självklart kan man gambla o satsa allt på dessa tillväxtmarknader, själv så försöker jag sprida riskerna endel genom att iaf ha lite i globala fonder, eu/sv/ o så lite korta räntefonder o hedge som en buffert, utifall att...

klart det inte går att förutspå ett ras, men fortfarande så går det att minska skadan när den sker... ifall jag nu drar in 90´000:- innan den rasar, och säljer den direkt nör jag märker att den rasar, så får jag till morgondagens kurs, går den ner 10´000:- dagen efter, och totalt sett kanske 20´000:- på de 2 dagar jag har på mig att sälja allt... så har jag ändå fått 70´000;-till i min plånbok...

Jag har iaf en liten egen regel att sälja ifall det blir en större nergång några dagar... oftast så brukar det peka på att nått har hänt, sen läseer jag tidningar osv mestr varje dag... det går inte att lämna stora summor i klass6-fonder åt slumpen... det är då det går åt storhelvete....

Nydelaw
2006-02-28, 10:27
klart det inte går att förutspå ett ras, men fortfarande så går det att minska skadan när den sker... ifall jag nu drar in 90´000:- innan den rasar, och säljer den direkt nör jag märker att den rasar, så får jag till morgondagens kurs, går den ner 10´000:- dagen efter, och totalt sett kanske 20´000:- på de 2 dagar jag har på mig att sälja allt... så har jag ändå fått 70´000;-till i min plånbok...

Jag har iaf en liten egen regel att sälja ifall det blir en större nergång några dagar... oftast så brukar det peka på att nått har hänt, sen läseer jag tidningar osv mestr varje dag... det går inte att lämna stora summor i klass6-fonder åt slumpen... det är då det går åt storhelvete....

Faktum är att det kanske inte ens går att sälja fonden överhuvudtaget, (ngn måste ju köpa aktierna som fondbolaget säljer), och än viktigare - Under ett börsras kan handeln bli inställd (Hände 11 sep. o liknande incident hände för ngn månad sen i japan efter livedoor-incidenten - systemen kraschade o man stängde handeln!). Men som du säger, som RTS har gått upp det senaste tiden så skulle du tjäna en fin hacka även om den skulle falla 20%-30% på några dar. a
Glöm inte reavinstskatten bara :whipped:

Melker
2006-02-28, 10:29
[/QUOTE]
Jag har iaf en liten egen regel att sälja ifall det blir en större nergång några dagar... oftast så brukar det peka på att nått har hänt, sen läseer jag tidningar osv mestr varje dag... det går inte att lämna stora summor i klass6-fonder åt slumpen... det är då det går åt storhelvete....[/QUOTE]

Sitter själv och funderar på att sätta in 40 papp East Capital Ryssland men känner en viss oro. Blir det storras så är det inga småprocent fonden dalar med. Morningstar varnade om att det kan ske ras upp till 50% om det väl händer något! Då spelar det mindre roll hur mycket man bevakar, då även handeln brukar stoppas. Helt klart oroande när man hör sådant!

Nu vet jag inte vad som talar för att det ska bli ett bakslag förutom att det har gått uppåt enormt de senaste 5 åren. Hur länge kan det fortsätta?

Jag själv hade tänkt placera pengarna kort tid, max 6 mån, istället för att ha dom liggande på ett sparkonto med 1%.
Men det är en chansning !

Bolio
2006-02-28, 11:46
Jag trodde tråden hette "Ryssfemmor is teh shit". :em:

Fettecke
2006-02-28, 12:02
Fast, jag tror att chansen för att handeln ska stoppas är ganska minimal, ett ras kommer troligen, men när är ju den stora frågan, det kan ingen förutspå...

men som sagt, det ska till mkt för att handeln ska stoppas helt... blir det så blir det ju inget bra direkt...

men det ska till mkt om handeln osv ska stoppas.

Nydelaw
2006-02-28, 13:41
Fast, jag tror att chansen för att handeln ska stoppas är ganska minimal, ett ras kommer troligen, men när är ju den stora frågan, det kan ingen förutspå...

men som sagt, det ska till mkt för att handeln ska stoppas helt... blir det så blir det ju inget bra direkt...

men det ska till mkt om handeln osv ska stoppas.

Inget vidare ras i historisk bemärkelse, och Japan istället för Ryssland...
Men faktum kvarstår, så mkt krävs det inte för att stoppa handeln ;) :
http://di.se/Nyheter/?page=%2fAvdelningar%2fArtikel.aspx%3fO%3dIndex%26 ArticleId%3d2006%5c01%5c18%5c172174

Nydelaw
2006-02-28, 13:46
Inget vidare ras i historisk bemärkelse, och Japan istället för Ryssland...
Men faktum kvarstår, så mkt krävs det inte för att stoppa handeln ;) :
http://di.se/Nyheter/?page=%2fAvdelningar%2fArtikel.aspx%3fO%3dIndex%26 ArticleId%3d2006%5c01%5c18%5c172174

En "liten" incident som skapade ett börsras i Ryssland - förutspå den du ;)
http://www.dagensps.se/article.aspx?articleID=325&categID=0

Tror det finns liknande incidenter att dra upp vid alla dom senaste rasen/krasherna.
Problemet vid de största var att ngt höjdes så enormt te skyarna att ballongen te slut smällde. Vare sig det e fastigheter lr IT. Men, men, nu ska jag inte vara så j*vla negativ...

Russia FTW!

rQx
2006-02-28, 19:35
Oj, ruggig uppgång, vilket företag?

Min bästa aktieaffär hittils (har inte handlat med aktier så länge) var precis nyligen, med en liten chanspost i Obducat, fick 50% vinst på 2 dagar.
Sensys traffic

Fettecke
2006-02-28, 19:59
Spännande.... Ryssland gick ner ganska fint idag... -3,59 *skitfond* :D

troligen en bieffekt av gårdagens tokuppgång... nu är ordningen återställd :D

Nydelaw
2006-02-28, 20:06
Spännande.... Ryssland gick ner ganska fint idag... -3,59 *skitfond* :D

troligen en bieffekt av gårdagens tokuppgång... nu är ordningen återställd :D

Snarare en effekt av nedgången på de övriga börserna samt att många säkert hämtar hem vinsten efter den finfina uppgång som har varit sen årsskiftet, just att Moskva drog det tyngsta lasset i världen beror väl på att Energi-sektorn gick såpass dåligt som den gick idag... Men ge den ngn vecka så ska du se ;)

christian
2006-03-10, 14:32
Fråga: Är Fettecke lika klad idag? Rysslandsbörsen gick ju lite skakigt i veckan.. :confused:

JaggedAxe
2006-03-10, 14:38
Är inte rysslandsfonden ganska osäker egentligen? Med tanke på eventuella framtida konflikter med Tjetjenien? NÅgon kunnig som kan uttala sig?

kharon
2006-03-10, 14:42
Är inte rysslandsfonden ganska osäker egentligen? Med tanke på eventuella framtida konflikter med Tjetjenien? NÅgon kunnig som kan uttala sig?

Eventuella framtida konflikter med tjetjenien bidrar väl till osäkerheten med Rysslandsfonder, men är blott en droppe i havet.

tossefar
2006-03-10, 14:53
Är inte rysslandsfonden ganska osäker egentligen? Med tanke på eventuella framtida konflikter med Tjetjenien? NÅgon kunnig som kan uttala sig?
Så länge ryssland kan producera energi så är det inget problem.

edit: men kul är det då inte just nu, en massa kilokronor back senaste veckan.

Melker
2006-03-10, 15:09
Är inte rysslandsfonden ganska osäker egentligen? Med tanke på eventuella framtida konflikter med Tjetjenien? NÅgon kunnig som kan uttala sig?

Tjetjenien? Nja. Det är väl snarare resultatet av OPEC-mötet i veckan som påverkat kursen samt den enorma kursutvecklingen de senaste åren.

Utveckligen i Iran kommer troligvis påverka oljepriset mer särskilt om USA droppar in.

lillnisse
2006-03-10, 18:32
Fuckelifuck, fortsätter "rasa" :confused:

Dock lär den ju stiga så kanske värt att slänga in lite extra ändå *flex*

Fettecke
2006-03-10, 21:43
Fråga: Är Fettecke lika klad idag? Rysslandsbörsen gick ju lite skakigt i veckan.. :confused:

njaa, inte direkt.. men det är inga probs. den går upp igen på måndag.

tappade drygt 21´000:- på dessa nergångar (k*kun också!)

är en liten bieffekt av att folk har sålt sina andelar så innåt helvete nu att den gått ner, inte bara därför... men liten bidragande orsak isf(tror jag). den har lugnat ner sig verkar det som.

aliquis
2006-05-22, 17:37
och nu då?

mathor
2006-05-22, 17:38
och nu då?

Nu är han ledsnare och visare.

aliquis
2006-05-22, 17:55
Fast kollade på avanza, om det är roburs vi talar om verkar den ju inte ha gått ner så mycket? 15% eller så?

http://www.avanza.se/aza/aktieroptioner/indikatorer/indikator.jsp?orderbookId=18988&isin=SE0000744195&timeframe=3month
Var ju stilig iaf