handdator

Visa fullständig version : Hjälp mig lägga upp konditionsträningen


pdc9
2006-02-27, 19:35
Jag har i två månader nu försökt att kombinera under samma pass konditionsträningen med styrketräningen men har nu gett upp. Det ena tar för mycket energi från det andra och tvärtom.

Därför tänkte jag lägga konditionsträningen 2ggr i veckan. Det jag vill ha hjälp med är upplägget på träningen. De tre sakerna jag vill få med är:

1. cykel 15 min, ganska högt tempo (hinner med ca 6 km) och med motstånd 8 av 12 (medeltungt alltså).

2. Rask promenad/jogging (8-9 km/h) 25 min.

3. Intervallträning 12 min. 45 sekunder i 15km/h och 30 sekunder vila.

Hur bör jag lägga upp träningen ? Vad bör komma först och vad sist ?

Rent naturligt skulle jag vilja lägga intervallträningen sist av dessa tre men å andra sidan ser jag vissa fördelar med att gå ut hårt och sedan trappa ner då de andra två känns betydligt mindre jobbiga.

Alla tips och råd mottages med glädje ! :)

Apansson25
2006-03-04, 19:07
hmm... jag antar att du tänker vara på ett gym och nåt och träna, eftersom du vill ha både cykling , promenad och intervall i ett "paket"?

Jag skulle nog inte rekommendera att bränna av intervallerna direkt. Du behöver nog värma upp en fem-tio minuter innan intervallen för att undvika skador, och då kan du ju passa på att köra 20-30 min när du ändå är i gång - det borde ge lite mer effekt och spara tid. Annars får du ju fem-tio minuter rätt lätt träning som inte ger så mycket effekt.

Själv har jag konditionstränat en del (mest långlöpning dock), och jag tycker inte att det finns någon nackdel med att dra av ett par intervaller en 30-40 minuter in på ett pass. Då är man riktigt ordentligt varm och har kanske dragit igång lite sköna endorfiner/adrenalin så att man kan pressa lite hårdare i intervallerna. Då är tempot lite snabbare än jogging dock.

Cykling först, sen intervall och sen jogging som avslut borde ju funka rätt bra om ser på ditt program ovan. Låter det rimligt?