handdator

Visa fullständig version : Andas jag lite?


kalle_banan
2006-02-27, 18:49
Jag har upptäckt att jag suckar ofta, andas lite och drar till med några djupa andningar då o då, det sker inte om jag är aktiv (skola osv), warum? Jag tänkte att det var pga dålig luft men jag gör det om jag vädrar (länge dessutom) likförbenat. Warum?

kalle_banan
2006-02-27, 19:08
aaw, se vad fel jag skrev, o så kan jag inte editera...
det ska stå: ...pga dålig luft men jag gör det även om jag vädrar (länge dessutom) likförbenat. Warum?

tossefar
2006-02-27, 19:08
Vi mätte på gymnasiet. Då andades jag sju andetag/minut.

sunkan
2006-02-27, 20:16
Vi mätte på gymnasiet. Då andades jag sju andetag/minut.
i total vila eller när du gick omkring typ?

keffat_liv
2006-02-27, 20:26
Vi mätte på gymnasiet. Då andades jag sju andetag/minut.

Wow, låter som sjukt lite. Jämfört med mig iaf.

Jman
2006-02-27, 20:36
Jag har upptäckt att jag suckar ofta, andas lite och drar till med några djupa andningar då o då, det sker inte om jag är aktiv (skola osv), warum? Jag tänkte att det var pga dålig luft men jag gör det om jag vädrar (länge dessutom) likförbenat. Warum?
Att ta en djupt andetag emellanåt är väl bara bra. Lungorna behöver tömmas helt på luft och få in ny fräsh luft. Som när man joggar. Med jämna intervall så tar man ett djupt andetag för att förbättra syreupptaget.

Att andas gör man omedvetet och automatiskt. Men börjar man tänka på det så blir man bara nojjig. Det är nog inget fel. Tänk på något annat.

tossefar
2006-02-27, 20:46
i total vila eller när du gick omkring typ?
Satt på lektionen. Särskilt upphetsad var jag alltså inte.

Jarod
2006-02-27, 20:57
Det är nog ingen fara eftersom jag är likadan. Andas extremt "tunt" sas...drar in väldigt lite luft i lungorna och tar få andetag - men med jämna mellanrum så behöver jag ta jättedjupa och då tror alla att jag suckar och är uttråkad. :D

lillakillen
2006-02-27, 21:18
En vuxens människas normala andning är 12-18 andetag i minuten i vila... Ska ha prova på detta på onsdag.. :)

Sniggel
2006-02-28, 17:02
Om man tänker på hur man andas så andas man nog annorlunda, samma sak om man ska kolla sin puls, pulsen ändras då (iaf i vila)

Shadow Warrior
2006-02-28, 17:08
Jag har upptäckt att jag suckar ofta, andas lite och drar till med några djupa andningar då o då, det sker inte om jag är aktiv (skola osv), warum? Jag tänkte att det var pga dålig luft men jag gör det om jag vädrar (länge dessutom) likförbenat. Warum?

Samma för mej, har vart så hela livet, tror inte andningen är en automatisk process för mej eller nått.... haha.