handdator

Visa fullständig version : Trådlöst nätverksproblem!


sibbemannen
2006-02-27, 17:50
Tja
Har jätte stora problem med mitt trådlösa nätverk, det har funkat jättebra i ett par veckor men idag kan jag inte gå igång det helt enkelt. När jag söker på trådlösa nätverk så hittar programet inte mitt nätverk så jag kan ansluta... bak på datorn så blinkar lampan på nätverkskortet grönt... kan inte mycket om det här alltså, men igår så var jag tvungen att stänga av det trådlösa nätverket, för att jag skulle köra memtest, men nu hittar datorn inte det alls...jag har testat att avvaktivera nätverkskortet och aktivera igen gång på gång! men funkar fan inte, behöver hjälp!

MVH

christian
2006-02-27, 18:00
Kör du gömd SSID? Det kan göra att den inte hittas längre. Vissa drivrutiner klarar inte av det speciellt bra.

Prova http://www.netstumbler.com/ och se om du kan få fram ngn AP öht.

Kör via kabel och confa om den om det går, annars kan du nog nollställa den genom att dra ur elen, trycka in resetknappen, tryck i elen och hålla inne resetknappen i 20 sekunder. Ett standardförfarande iaf.

sibbemannen
2006-02-27, 18:14
a jag kör ssid men jag fattar inte ett ord av vad du skrev precis:D, vad ska jag nollställa? *screwy*

sibbemannen
2006-02-27, 18:30
körde det där nätverksprogramet och hittade dels min grannes trådlösa nätverk, men det hittar jag när jag uppdaterar nätverk i datorn oxå, men så hittade jag en till som var på kanal 6, den hade bara en grön rund ikon framför sig i listan, men vad ska jag göra åt det här??

sibbemannen
2006-02-27, 18:46
Nu funkar internet! Jag resetade som du sa! så det funkar fan nu! tack för hjälpen! men hur ska jag göra så det inte ska bli så här igen?

christian
2006-02-27, 18:53
Verkar som att du kör med dolt SSID, alltså din routers namn skickas inte ut i luften och annonserar inte sig själv på vanligt vis. Finns nog en inställning för det.

Alternativt att din router hängde sig och behövde startas om. Inte helt ovanligt med vanliga hemma-prylar.

sibbemannen
2006-02-27, 18:57
nä ok, jag har det inställt så att ssid namnet inte ska skickas ut, men den kanske jag ska ha så den ska skicka ut signalerna? tack för hjälpen iaf!

Larsson
2006-02-27, 19:00
Måste man ha hulken avatar för att skriva i tråden?

christian
2006-02-27, 19:05
nä ok, jag har det inställt så att ssid namnet inte ska skickas ut, men den kanske jag ska ha så den ska skicka ut signalerna? tack för hjälpen iaf!

Egentligen spelar det inte så stor roll, men visst, vill du inte annonsera för dina okunniga grannar att du har ett WLAN och deras 12-åriga scriptkiddie får för sig att börja leka med det så.

Slå på kryptering (helst WPA men WEP är bättre än ingenting) och lås mot MAC-adress istället. Kör du WEP bör du byta lösenord då och då. WEP kan man knäcka på under en timme med rätt verktyg...

sibbemannen
2006-02-27, 19:05
japp det är tvunget så tyvärr du måste sluta skriva nu... :D

sibbemannen
2006-02-27, 19:06
a ok tack för hjälpen, får se hur jag gör!