handdator

Visa fullständig version : Hur viktigt är det egentligen med snabba kolhydrater efter träning?

Spritza
2006-02-27, 17:22
Ja, kom nyss från träningen.....dextron jag skulle druckit direkt efter träningen var slut, så det var ungefär 2 timmar sen jag åt/drack något.....nu skall jag äta kyckling och råris.mm

Har detta påverkat mig negativt, vet ju att musklerna bryts ner, men de byggs väl upp lika bra nu två timmar efter träning, som direkt efter träningen?

King Grub
2006-02-27, 17:29
Att vänta med kolhydrat flera timmar efter ansträngning betyder att glykogeninlagringen nedregleras med 50% eller mer.

Du har två timmar (plus träningstiden) där proteinbalansen är negativ och din muskelmassa minskar under den tiden; du får mindre tid på dig att utnyttja tiden då proteinsyntesen är maximalt stimulerad av styrketräning. Utan aminosyror kan inte den stimuleringen utnyttjas.

Spritza
2006-02-27, 17:32
jaha, upp till 50% förlorat resultat om jag äter efter två timmar än om jag äter direkt efter träning, eller har jag förstått fel?

Aminosyror finns väl inte i kolhydraterna, innan träning drack jag whey-80 och dextro...

Spritza
2006-02-27, 17:44
Jag nämnde inte whey-80 och dextro innan träning, men men, hur förändras situtionen nu då....är det lika illa, jag drack inget direkt efter träningen, utan skall nu efter 2 timmar äta kyckling...Grub?

King Grub
2006-02-27, 17:48
Du missade tillfället att maximera glykogensyntes och hade oförminskad muskelnedbrytning i flera timmar, det är allt.

Spritza
2006-02-27, 17:54
joo, men....kommer muskeln gå+ eller minus nu när jag skall äta, eller kanske den återställs......jag menar,
1.muskeln bryts ner under träning
2.när man äter snabba kolhydrater efter träningen så byggs dem upp, men går lite i +.....eller har jag fel?

Eftersom jag äter senare, kommer dem vara kvar i minus eller kommer dem gå upp i samma plus som dem hade gjort om jag tagit drycken direkt efter träningen.....går jag - eller+?

Ursäkta mig om frågorna jag ställer är otydliga eller dumma, men man vill ju veta en gång för alla.

King Grub
2006-02-27, 17:55
EAA stimulerar proteinsyntesen lika väl 3 h efter träning som 1 h efter.

Du gick miste om (minst) ett tillfälle att stimulera proteinsyntesen, helt enkelt. Och att vänta med kolhydratintag nedreglerar återsyntesen av muskelglykogen kraftigt.

Spritza
2006-02-27, 17:58
Och att vänta med kolhydratintag nedreglerar återsyntesen av muskelglykogen kraftigt.

Vilket betyder att jag går minus?
Kan du ta det på alldaglig svenska :)

apa_ola
2006-02-27, 18:16
det ebtyder att det kommer ta längre tid för dig att fylla på med kolhydrater i musklerna, än om du hade ätit kolhydrat tidigare...

Spritza
2006-02-27, 18:20
jaha, Tack för alla svar

Max
2006-02-27, 22:29
Det är omöjligt att säga om du gått plus 3 g muskler eller minus 2 gram. Se det i sin helhet. Glykogeninlagringen tar längre tid och det tar därför lite extra lång tid innan du kan träna samma muskler lika effektivt och proteinsyntesen blev inte stimulerad på några timmar men blir det nu och vad gäller den är det precis som Grub skrivit (såklart :-) ).

Träningen lär hur som helst inte vara bortkastad på någon vis ;)