handdator

Visa fullständig version : Duger drinken ?


theden
2002-10-03, 00:51
5 dl mini mjölk P:17,2g K:25g F:0,6g
2 dl apelsinjuice P:1,4g K:22g F:0,8g
1 banan P: K: F:
2 skopor protec+ P:20g K:0g F:0g
1 msk whey hydro P:6g K:0g F:0g
80 gram kesella P:10g K:2,5g F:0,7g
2 dl havregryn P:9,1g K:40g F:4,9g
2 äggvitor P:8g K:0g F:0g


Totalt P:71.7g K:89,5g F:7g


Duger den här drinken som frukost eller som ett mellanmål? den kanske inte är så specielt god men det är inte menningen heller ....men vill du ha den godare då ere bara tillsätta det man vill........men den va iallafall rik på protein och kolhydrater. Ge era synpunkter är ingen expert precis =) ere för myckert protein? eller kolhydrater?


om ni undrar varför jag använder äggvitor bara så ere bara för att man inte kan äta för mycket ägg i veckan pga kolesterolen. och äggvitan har ingen kolesterol

mange_
2002-10-03, 09:41
FY fan vad äcklig den verkar :)...kessella hhmmm aja.....verkar vara lite väl mycket proteiner i den. ligga på 40 kanske är mera lagom, annars är den väl helt ok!!

Khadon
2002-10-04, 17:12
Är häller ingen expert … men tänkte ta och svar ändå. :D

Jag tycker också att det är lite onödigt mycket protein. Jag läste någonstans att kroppen bara kan ta upp mellan 20-30 gram protein per måltid och att proteinet inte ligger kvar i kroppen mer än 3 timmar. Men å andra sidan så använder väll kroppen det överblivna proteinet till energi…..

Så mitt tips blir att dela upp proteinet på mer måltider istället!

Peter
2002-10-05, 02:04
Har du verkligen provdruckit den där häxblandningen? Tycker inte det låter gott alls. Som du säger så är inte meningen att det ska smaka gott men det blir inte bättre bara för att det smakar illa. Med så fullvärdiga proteinkällor som det är frågan om här vinner man knappast något på att blanda så många saker. Tycker du det går bra att dricka är det väl bara att köra på men frågan är om det verkligen är någon fördel mot att nöjda dig med lite färre ingredienser.

Även om det inte finns någon absolut gräns för hur mycket protein man kan ta upp vid ett visst tillfälle finns det en begränsning i hur mycket aminosyror man kan lagra. Detta gör att det är bättre att äta lite mindre protein ofta än ett fåtal jättemål med protein. Får du i dig protein minst 5-6 gånger per dag behöver du inte få i sig såna enorma mängder varje gång för att få ett högt totalintag under dagen. Skulle hellre öka kolhydratmängden om jag ville få mig mer energi.

Om du vill öka energimängden ytterligare kan du hälla i lite olja eftersom den är ganska fettfattig nu.

Peter

theden
2002-10-05, 13:41
ok tack för din synpunkt....men hur mycket olivolja tycker du jag ska använda? :confused:

Peter
2002-10-05, 14:01
Beror ju på hur mycket fett du äter under resten av dagen och hur mycket energi du vill få i dig. Så det går inte att ge något bra svar på frågan. 1 msk kanske kan funka.

Peter

theden
2002-10-05, 17:25
Haru några tips på bra kolhydratskällor som jag kan blanda i för mer energi?

Peter
2002-10-05, 18:32
Om du inte nödvändigtvis måste blanda i allt i drinken skulle jag föreslå frukt eller bröd som du äter till. Skadar inte att få i sig lite mat i fast form också.

theden
2002-10-05, 18:51
ok tack för tipset :D