handdator

Visa fullständig version : Kakao vs Mörk Chocklad?


televized
2006-02-27, 14:36
Hej!

Vi har ju alla hört talas om att det är nyttigt med ett intag av 20 till 40 gram mörk chocklad per dag. Nu undrar om man istället för mörk chocklad kan använda vanligt kakao pulver i samma mängd, alltså 20 till 40 gram av vanlig kakao, sån som man gör varm chocklad av..

Clyde
2006-02-27, 14:41
Jag använder vanligt kakaopulver, är ju det bästa och biligaste alternativet, ren kakao. Brukar ta 2-3 matskedar och blanda ut med en skvätt minimjölk 1-3 ggr om dagen.

Mac
2006-02-27, 15:13
Annars så finns det kakao med sötningsmedel? tror av märket Canderel?

Cerberus
2006-02-27, 16:04
Annars så finns det kakao med sötningsmedel? tror av märket Canderel?

Rekommenderas starkt! Svindyrt men jag dricker inte choklad så ofta längre, bara om det får plats i energi-intaget och jag har förtjänat det :)

Det borde väl fungera med kakao tycker jag. Hellre dricker jag choklad gjord på kakao än mörk choklad *popcorn* = *spy*

Isdrake
2006-02-27, 18:43
Nu är jag ute på hal is men är inte kakaopulver rostat? Dvs inte samma effekt som kakao i choklad.

aliquis
2006-02-27, 19:03
Jag har också funderat på om det inte är lika bra, trevligare näringsvärden ju (även om fettet i vanlig choklad skall vara ok med.)

Canderel innehöll väl något otrevligt sötningsmedel också? Eller? Minns inte.

Cerberus
2006-02-27, 19:55
Jag har också funderat på om det inte är lika bra, trevligare näringsvärden ju (även om fettet i vanlig choklad skall vara ok med.)

Canderel innehöll väl något otrevligt sötningsmedel också? Eller? Minns inte.

aspartam och acelsulfam k om jag inte missminner mig.

maRRtin
2006-02-28, 07:20
http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_11962760.asp

televized
2006-02-28, 13:57
kan vi alltså uppnå konsensus här och förklara att vanlig kakao är lika bra som mörk chocklad och i samma mängd?

televized
2006-03-03, 13:16
har mailat expert, avvaktar svar. återkommer.

Nitrometan
2006-03-03, 13:25
Kakaofakta

Kakao, cacao (Theobroma cacao), är ett träd som växer och odlas i de tropiska delarna av Sydamerika, Afrika och Asien. Släktet Theobroma, som tillhör familjen Sterculiaceae, omfattar 20 arter, men det är bara T. cacao som används till kakao- och chokladframställning.

Beroende på växtförhållanden kan trädet bli 4-20 meter högt, men på plantagerna hålls det nere i lämplig plockhöjd. En egenhet är att blommor (och givetvis även frukter) växer direkt på stammen och grövre grenar, en företeelse som kallas kauliflori. T. cacao härstammar ursprungligen från området kring Amazonas, men spreds vidare norrut av djur människor som åt fruktköttet och spottade ut fröna. Det antas ha börjar skördas av mayaindianerna för minst 2000 år sedan. Kakao var okänt i Europa före den spanska erövringen av Mexiko.

Trädet odlas för sina fröer, kakaobönorna, som sitter i fem rader inne i frukten vilken är ungefär av en amerikansk fotbolls form och storlek. Bönorna bereds genom att de först får fermenteras i ett till sex dygn varefter de torkas och rostas. Efter avsvalning krossas bönorna och skalet som lossnat blåses bort med varmluft. Bönorna valsas och ombildas till kakaomassa som varmpressas vid cirka 70°. Vid pressningen avskiljs en nästan klar vätska som stelnar vid 32° till kakaosmör. Detta används till vit choklad och återförs i varierande grad till kakaomassan vid annan chokladframställning. Kakaopulver är mald kakaomassa.
Kolla bara att det är ren kakao du har köpt så är det nog bra. Det finns flera olika sorters kakaobönor och de billigare brukar givetvis oftast användas till kakaopulver. De är lite bittrare i smaken än de dyrare varianterna.

Om man letar upp en chokladbutik brukar de ha även såna (de dyarare, godare) kakopulver.

n1tro
2006-03-03, 13:31
ngn speciell mörkchokladsprodukt som e bra då? lindt kanske ? 85% lr vad det är

Nitrometan
2006-03-03, 13:35
Allt över 70% är bra. Gå gärna och prata med dem i en chokladaffär. Mycket trevligt. Här i stan är det nästan som i filmen "Chocolat", de gör egna praliner och sånt.

userfriendly
2006-03-03, 13:44
ngn speciell mörkchokladsprodukt som e bra då? lindt kanske ? 85% lr vad det är


tycker maraboues 86% är mkt god :em:

Lord_Real
2006-03-03, 14:33
Glöm inte att kakao inte är helt energilöst.
Fettmängden i kakao varierar också väldigt kraftigt mellan märke.

televized
2006-03-04, 11:38
jag använder änglamarks ekologiska kakao? är det ok? krav och rättvisemärkt.

Zerohero
2006-03-04, 15:24
När det står kakaomängd minst 70 % i chokladen, räknar man med det tillsatta kakaosmöret då?

Verkar vara så att kakaopulver är bra så länge man väljer kvalitetskakaopulver.

Nitrometan
2006-03-04, 16:22
När det står kakaomängd minst 70 % i chokladen, räknar man med det tillsatta kakaosmöret då?
Nej. Då räknas bara kakao. Sen tillförs kakaosmöret som fett i chokladen om den är av hög (bra) kvalitet. Är den dålig (billig) använder de ofta nåt billigare fett än kakaosmör.

tano
2006-03-04, 16:57
Hej!

Vi har ju alla hört talas om att det är nyttigt med ett intag av 20 till 40 gram mörk chocklad per dag. Nu undrar om man istället för mörk chocklad kan använda vanligt kakao pulver i samma mängd, alltså 20 till 40 gram av vanlig kakao, sån som man gör varm chocklad av..

Varför är det bra med ett intag av choklad varje dag?

televized
2006-03-06, 11:27
Vi har mottagit förfrågan om Änglamark kakao.

Produkten är rostad precis som märkesvarorna är. Vi har inga siffror på
hur mycket flavonider kakao innehåller. Om du söker på internet på Kakao
kan du säkert finna en del intressant läsning.

Lycka till!

Vi tackar för ert intresse och hoppas ni är nöjd med svaret.

Med vänliga hälsningar

Barbro
Coop Kundkontakt
020-71 10 10
www.coop.se

Vid eventuell fortsatt kommunikation i detta ärende är det bra om du har
ärendenumret tillgängligt.

r3mpuh
2011-01-19, 19:10
ngn speciell mörkchokladsprodukt som e bra då? lindt kanske ? 85% lr vad det är
Lidls ger uppenbarligen mest "Opti for the Buck":
http://img213.imageshack.us/img213/8190/mrkchoklad.png

Frumpish
2011-01-19, 20:20
Ang. kakaopulver rekommenderar jag markattas kravmärkta kakao (cylindriskt blå burk), finns på diverse ica Maxi bl a. runt 160kr/kg

Änglamarks ekologiska var riktigt nice också, båda dessa tycker jag passar perfekt att köra i t ex. kvarg/kesella med lite uppvärmda fd. frysta bär eller i yoghurt med lite frukt.

Ögonkakao är betydligt beskare enligt mig, men väl billigare.

eiri
2011-01-19, 20:24
har hört mycket bra om Lidl's J.D Gross dock inte hunnit testa än men blir nästa gång jag ska dit och inhandla quark :)

finns det sockerfria mörka chokladkakor?(70%+)

r3mpuh
2011-01-19, 21:29
har hört mycket bra om Lidl's J.D Gross dock inte hunnit testa än men blir nästa gång jag ska dit och inhandla quark :)

finns det sockerfria mörka chokladkakor?(70%+)
Jag tyckte om den iaf, tar 1 "bit"/dagen för blodtrycket.