handdator

Visa fullständig version : Hur farligt är det egentligen med transfetter ??

Krille 87
2006-02-27, 11:12
Som topicen låter.. Känns inte som alla närlingsgurus runt om i världen är helt överrens om hur farligt det är när cis-formen övergår i sin trans-form..

Mvh

Krille 87
2006-03-01, 15:55
Måster tyvärr bumpa denna tråden... Ingen som har något matnyttigt ?

jwzrd
2006-03-01, 15:57
Vad vill du ha för enhet på svaret? 25 logiska riskpoäng i kvarten? Lika farligt som att cykla baklänges? Något farligare än syltlök smakar illa?

Krille 87
2006-03-01, 16:08
Vad vill du ha för enhet på svaret? 25 logiska riskpoäng i kvarten? Lika farligt som att cykla baklänges? Något farligare än syltlök smakar illa?

Va snackar du om ?? Det jag vill ha svar på är hur farligt det är att äta transfetter.. Hört att de kan rubba vissa cellers funktioner.. Hur kommer detta sig ? Är hälsospekterna de samma som på mättat fett ? Kanske kan hänvisa till någon trovärdig källa ? Tacksam för svar :thumbup:..

Mvh

Ola Wallengren
2006-03-01, 16:10
Kolla vad livsmedelsverket har att säga om saken.

http://www.slv.se/SiteSeeker/SiteSeekerSearch.aspx?id=12647&quicksearchquery=transfett

Sverker
2006-03-01, 19:32
Det enklaste är ju att undvika biligt godis och choklad, undvika billigt margarin och undvika billiga kex och bakverk.

Välj istället kex och kakor som bakas med palmolja. Välj choklad med riktigt kakaosmör, välj Bredgott som klister på mackan osv osv.

Med en diet där kaloriintaget är balanserat med kaloriförbrukningen ( man håller vikten ) är det liten risk att ev. transfetter samlas på hög och förfettar blodkärl mm.

Metal_boy_
2006-03-01, 20:02
Transor har la inga fetter heller!

Krille 87
2006-03-01, 20:49
Det enklaste är ju att undvika biligt godis och choklad, undvika billigt margarin och undvika billiga kex och bakverk.

Välj istället kex och kakor som bakas med palmolja. Välj choklad med riktigt kakaosmör, välj Bredgott som klister på mackan osv osv.

Med en diet där kaloriintaget är balanserat med kaloriförbrukningen ( man håller vikten ) är det liten risk att ev. transfetter samlas på hög och förfettar blodkärl mm.

Så de förfettar blodkärl ? Har hört att de kan störa cellers funktioner, hur ser du på det Sverker ?

Isdrake
2006-03-01, 20:52
Så vitt jag vet så är det den värsta sortens fett, det är till och med värre än mättat fett och sätter sig i blodkärlen. Bör undvikas. :P

Isdrake
2006-03-01, 20:56

Låter bra men varför skulle palmolja vara bättre? Det härdas ju också. :P Jag tycker man ska se upp för palmolja eftersom det skördas så mycket regnskog för att få fram det.
Dessutom är det väl främst palmolja som används i chips, tacotillbehör, barkverk mm.

Sverker
2006-03-01, 20:56
Så de förfettar blodkärl ? Har hört att de kan störa cellers funktioner, hur ser du på det Sverker ?

Visst kan de störa, och på många olika sätt. Det är lite knepigt med transfetter eftersom det finns lika många artiklar om att de är hälsovådliga som det finns att transfetterna är harmlösa och omsätts som mättat fett i kosten. Det är av den anledningen Livsmedelsverkat likställer transfett med mättat fett.

Jag är av den åsikten att vi ska använda nya moderna transfria fetter. Det gäller för oss att påverka tillverkare av choklad/margarin/kakor att välja lite dyrare men hälsosamma transfria fetter.

Sverker
2006-03-01, 21:00
Låter bra men varför skulle palmolja vara bättre? Det härdas ju också. :P Jag tycker man ska se upp för palmolja eftersom det skördas så mycket regnskog för att få fram det.
Dessutom är det väl främst palmolja som används i chips, tacotillbehör, barkverk mm.

Visst så leder ökad odling av oljepalmer till att regnskogen huggs ned. Det gäller för oss att välja regnskogssäkra alternativ.

Palmolja härdas inte. Palmoljan är ett fast fett i vårat klimat ( men flytande olja nere i tropikerna ).

Det är billiga oljor som raps och soja som härdas till fasta fetter i rumstemperatur.

Sök på palmolja kommer du att upptäcka att palmoljam är en rik källa till olika E-vitaminer och innehåler höga halter steroler som har possitiva effekter på våra blodfetter.

Krille 87
2006-03-01, 22:12
Visst kan de störa, och på många olika sätt. Det är lite knepigt med transfetter eftersom det finns lika många artiklar om att de är hälsovådliga som det finns att transfetterna är harmlösa och omsätts som mättat fett i kosten. Det är av den anledningen Livsmedelsverkat likställer transfett med mättat fett.

Jag är av den åsikten att vi ska använda nya moderna transfria fetter. Det gäller för oss att påverka tillverkare av choklad/margarin/kakor att välja lite dyrare men hälsosamma transfria fetter.

Låter som en bra idé ja. Läste precis en artikel från Livsmedelsverket (http://www.slv.se/templates/SLV_Page____11416.aspx) och där de tagit materialet ifrån, deras referens. Och efter jag läst borde artikeln och referensen så känns det som de bara har läst första stycket och sedan skrivit artikeln, vilket jag förövrigt inte alls tycker är bra. De säger att mättat fett är en större hälsorisk än transfetter men transfetter är väldigt lika mättade fetter i sin stukturformel. Den är mer lik mättat fett än sin cis-form, läste jag någonstans. Så hela överskriften känns ganska irrelevant. Vad tycker du om sådana rekomendationer ??

Krille 87
2006-03-01, 22:17
Låter som en bra idé ja. Läste precis en artikel från Livsmedelsverket (http://www.slv.se/templates/SLV_Page____11416.aspx) och där de tagit materialet ifrån, deras referens. Och efter jag läst borde artikeln och referensen så känns det som de bara har läst första stycket och sedan skrivit artikeln vilket jag förövrigt inte alls tycker är bra. De säger att mättat fett är en större hälsorisk än transfetter men transfetter är väldigt lika mättade fetter i sin stukturformel. Den är mer lik mättat fett än sin cis-form, läste jag någonstans. Så hela överskriften känns ganska irrelevant. Vad tycker du om sådana rekomendationer ??

Edit funktion !!!
Ska vara:
Och efter jag läst både artikeln och referensen så känns det som de bara har läst första stycket och sedan skrivit artikeln. Tycker förövrigt artikeln inte alls är bra...

Isdrake
2006-03-01, 23:04
Visst så leder ökad odling av oljepalmer till att regnskogen huggs ned. Det gäller för oss att välja regnskogssäkra alternativ.

Palmolja härdas inte. Palmoljan är ett fast fett i vårat klimat ( men flytande olja nere i tropikerna ).

Det är billiga oljor som raps och soja som härdas till fasta fetter i rumstemperatur.

Sök på palmolja kommer du att upptäcka att palmoljam är en rik källa till olika E-vitaminer och innehåler höga halter steroler som har possitiva effekter på våra blodfetter.

Jag har kontaktat både Olw och Estrella och dom båda använder palmolja till sina chips (något utav dem även till nötterna, kommer inte ihåg vem) och dom är väl fulla med transfetter? Samma sak med tacotillbehören.

Fast det är klart, finns det inte transfett i chips, margariner osv så blir jag bara glad. :D Fast det skulle vara lite surt för jag har precis köpt en fritös för att kunna göra egna transfria-chips. :P

Sverker
2006-03-02, 05:47
Isdrake !

Palmolja innehåller inga transfetter. Det finns ingen vegetabilisk olja som innehåller transfetter. Det krävs en härdning/hydrering av oljan för att transfetter ska bildas.

Ifall de svenska tillverkarna använder palmolja till sina chips så är det :thumbup: , klart värt att uppmuntra :bow:

Krille87, jag får läsa dina länkar i helgen när jag får tid.

pragmatist
2006-03-02, 10:06
Kött och mejeriprodukter innehåller också lite naturliga transfetter, så allt är inte artificiellt. Om jag inte minns fel kommer det från matsmältningssystemet hos idisslande djur. Förmodligen är inte dessa naturliga transfetter alls lika farliga som de artificiella (CLA är en transfettsyra till exempel).

Isdrake
2006-03-02, 11:47
Isdrake !

Palmolja innehåller inga transfetter. Det finns ingen vegetabilisk olja som innehåller transfetter. Det krävs en härdning/hydrering av oljan för att transfetter ska bildas.

Ifall de svenska tillverkarna använder palmolja till sina chips så är det :thumbup: , klart värt att uppmuntra :bow:

Jo men chips är ju typiskt produkt som innehåller transfett så palmoljan till dessa måste härdas. Friterade saker rent allmänt friteras ju i fett som är härdat. Det var därför jag skaffade min fritös ju. ;P

Sverker
2006-03-02, 13:54
Isdrake !

Sojaolja och rapsolja koster kanske 5 kr kg. Efter hydrering kostar fetterna 6 kr per kg.

Palmolja som redan är fast och fin och tål att friteras kostar 25 - 30 kr per kg. Finns ingen vettig mäniska som härdar palmolja :D

Isdrake
2006-03-02, 15:17
Isdrake !

Sojaolja och rapsolja koster kanske 5 kr kg. Efter hydrering kostar fetterna 6 kr per kg.

Palmolja som redan är fast och fin och tål att friteras kostar 25 - 30 kr per kg. Finns ingen vettig mäniska som härdar palmolja :D

Då tar jag och frågar Estrella och Olw ifall dom använder härdat fett eller inte. Eller är det bättre att fråga ifall deras varor innehåller någora transfetter? Så jag får det svart på vitt. För jag har fått lär mig att friterade saker är typiska källor för transfett. :cool:

hasse36
2006-03-02, 15:35
Palmolja som redan är fast och fin och tål att friteras kostar 25 - 30 kr per kg.Va, jag trodde palmoljan var billig.

Är det inte palmolja som används när man gör den pommes frites som man köper djupfryst?

På Lidl kan man köpa djupfryst pommes billigare än man köper potatis på ICA.

Isdrake
2006-03-02, 16:04
Va, jag trodde palmoljan var billig.

Är det inte palmolja som används när man gör den pommes frites som man köper djupfryst?

På Lidl kan man köpa djupfryst pommes billigare än man köper potatis på ICA.

Pamlolja är det billigaste oljan. Därför använder nästan alla företag den. Ifall det står "vegetabilisk olja" på en vara kan jag slå vad om att det är just palmolja.

Krille 87
2006-03-02, 16:30
Kött och mejeriprodukter innehåller också lite naturliga transfetter, så allt är inte artificiellt. Om jag inte minns fel kommer det från matsmältningssystemet hos idisslande djur. Förmodligen är inte dessa naturliga transfetter alls lika farliga som de artificiella (CLA är en transfettsyra till exempel).

Helt rätt, bildas å våmmen hos idisslande djur. Men vad jag har läst så finns det endast tvivelaktig och ifrågasatt forskning som säger att det är farligare med kemiskt framställda transfetter än naturliga, vilket jag själv tycker är märkligt. Med alla lösningmedel, katalysatorer man använder vid framställiningen.

Krille 87
2006-03-02, 16:36
Pamlolja är det billigaste oljan. Därför använder nästan alla företag den. Ifall det står "vegetabilisk olja" på en vara kan jag slå vad om att det är just palmolja.

Vad jag har förstått så är anledinngen till att man härdar fetter att man vill ha ett fast, billigt och hållbart fett.. Och detta fanns tydligen inte så därför började man att härda vegetabiliska fetter.. Så jag tvekar storligen att palmoljan är den billigaste oljan..

Sverker
2006-03-03, 07:45

Nu har jag aldrig arbetat på Inköp och har dålig koll på världsmarknadspriset just idag ! men mina siffror är mellan tummen och pekfingret och skiljer sig säkert inte nämnvärt från vad det skulle kosta dig att börja tillverka chips.

Att det finns transfett i chips beror på att tillverkaren vill köra billigt och köper in hydrerad raps/soja med transfetter med ( från hydreringsprocessen ).

Att de svenska tilverkarna använder palmolja betyder att det inte finns transfett i deras chips.

Sverker
2006-03-04, 16:39

Det sa ju inte så mycket.
Transfettsyror har en större verkan på LDL-kolesterolet än mättat fett. Men eftersom intaget av mättat fett är större så blir den skadliga verkan ungefär samma.
Transfettsyror kan störa bildandet av prostaglandiner från essentiellt fett. Genom att äta rekommenderade mängder av essentiellt fett så blir det ingen påverkan...ungefär så.

pragmatist
2006-03-06, 13:19
Tilläggas kan att de flesta mättade fettsyror också höjer HDL-kolesterolet i motsvarande grad som det höjer LDL-kolesterolet, medan transfetter sänker HDL-kolesterolet. Den negativa effekten av transfetter är alltså dubbel - sänkt HDL, höjt LDL, medan det mättade fettets effekt är i stort sett neutral i termer av förhållandet mellan HDL och LDL. Vissa mättade fettsyror, t.ex. laurinsyra, höjer HDL mycket mer än LDL, och borde alltså vara klart hälsosamt om man inte redan har sjukligt höga LDL-nivåer.

SLV är alltså delvis ute och cyklar när de säger att det är viktigare att minska det mättade fettet än transfetterna. Att minska det mättade fettet har förvisso större effekt på LDL-kolesterolet, men då ignorerar man ju effekterna på HDL-kolesterolet.

fuckthepainaway
2006-03-06, 13:40
asså..

palmolja. nej nej! den värsta oljan du kan äta.

kallpressad rapsolja. den bästa. den ska man steka i.

olivolja går igenom härdningsproccesser vid 40 grader. steker ni i den är ni lurade.

säg för bövelen inte att palmolja är bra. för hell no!

z_bumbi
2006-03-06, 15:30
asså..

palmolja. nej nej! den värsta oljan du kan äta.

För att?