handdator

Visa fullständig version : Tips på (hyffsat) okvalificerade jobb?


Yes
2006-02-27, 02:19
Jag har ett problem(jag vet vad ni tänker nu ;) ), mitt jobb suger hårig apballe. Det är mördande mot kroppen, taskigt betalt, värdelösa arbetstider och enda gången man inte fryser är på sommaren när man istället svettas ihjäl. Fram tills nu har det dock varit skitsamma, för det har funnits en stor fördel. 80% på ett skift-schema ger ganska mycket ledighet, något som jag verkligen behövt till mina projekt fram tills nu. Idag är dock läget mer sådant att jag behöver pengar, jävligt mycket pengar, och därför ett mer välbetalt jobb(är det dessutom roligare ser jag det som en enormt stor bonus).

Hursomhelst, nu är det ju så att jag inte har någon utbildning att komma med. Det betyder lyckligtvis inte att jag är helt tappad bakom en vagn, men det försvårar ju när jag skall "sälja" mig till en potentiell arbetsgivare(lät det där snuskigt?). Jag har bland annat hållt på väldigt mycket med datorer, även om jag tappat kollen på "det senaste" och mycket gamla kunskaper behöver fräshas upp igen. Senaste åren har jag även börjat skaffa mig ett stort kunnande om bilar och jag börjar få en del praktiska erferenheter uppepå det. Inom dom här områdena är det nog inte helt omöjligt att hitta jobb som passar mig, så länge utbildningskraven inte är för höga.

Nåja, jag tror ni fattar vad jag är ute efter - tips på hyffsat okvalificerade jobb, eller sånt som kan passa in lite mer på det jag redan kan. Självklart så välbetalt som möjligt(bögporr och prostitution är inga alternativ ;) ).
Sånt jag funderat lite själv på hittils är att antingen ta taxi-licens eller C-körkort. Jag har fått uppfattningen att det kan vara ganska välbetalt och det är garanterat bättre än det jag har nu. Risken är ju om man inte får jobb och har lagt ut en massa pengar i onödan. Det avskräcker mig lite.

Nu har jag pladdrat tillräckligt känns det som, så ös på med bra tips!

grisbil3n
2006-02-27, 02:21
Väktare, ordningsvakt. Ska väl gå å fixa om ja förstått de hela rätt.

Lagerjobb. 100 spänn timmen kan du räkna med, inte mycket pengar men jobb finns det.

Yes
2006-02-27, 02:35
I dom platsannonser jag sett för väktare har jag fått intrycket av att dom är noga med gymnasieutbildning. Jag saknar några ämnen så jag har bara ett samlat betygsdokument(något jag iof tänker ordna så snart jag har tid/ork). Det hindrar mig visserligen inte från att söka. Elaka rykten säger dock att det är lätt att bli sparkad efter en provanställning, eller om det var lite längre tid, då företaget måste bekosta utbildning. Det är vad jag fått höra från en kompis som jobbat hos Falk.

100kr/timmen för ett lagerjobb är ju lite bättre än det jag har nu iaf. :)

grisbil3n
2006-02-27, 03:22
Åfan, finns goda möjligheter till massa övertid med. Snackade med en arbetskamrat som jobbat tills han stupat bokstavligt talat, hade inkasserat en jävla massa på OB o fan. Ta ett truckkort om du inte redan har så är du garanterad jobb mer lr mindre.

Yes
2006-02-27, 04:00
Hur tar man truckkort? Det borde ju inte ta mer än 5 minuter. :D

mangemani
2006-02-27, 04:11
truckkort?har aldrig behövt truckkort på dom lager ställen jag har arbetat på...."upp i trucken och kör" sa dom när jag sa att jag ej hade nått kort.

visst,dom första gångerna man körde innan man lärde sej blev det väl att man gjorde lite misstag som tex att man slidade rakt in i varu ställningarna osv och vill man undvika detta så kan ju ett truckkort vara bra så man har lärt sej.
prata med AF,dom fixar lektionen åt dej.

Bönne
2006-02-27, 05:23
Har en kompis som arbetar på en fabrik, han arbetar bara natt nu, från elva till sju (tror jag det är, eller till och med kortare kanske), han får ut ~22k före skatt.

Han har ingen som helst utbildning för det arbetet.

petersson
2006-02-27, 08:03
Har en kompis som arbetar på en fabrik, han arbetar bara natt nu, från elva till sju (tror jag det är, eller till och med kortare kanske), han får ut ~22k före skatt.

Han har ingen som helst utbildning för det arbetet.

Det är sånt där som gör en väldigt motiverad till att fortsätta plugga

Hades
2006-02-27, 08:05
Om du kan tänka dig att flytta utomlands så finns det mängder med IT-jobb på Irland. Framförallt helpdesk (telefonsupport) då. Standardlön är runt €22k/år. Vilket i praktiken blir runt 15000 kr i månaden efter skatt. Det krävs oftast bara lite grundläggande datorkunskaper.

Tolkia
2006-02-27, 09:43
Vården, äldrevården, omsorgen? Finns många varianter att välja på, från ren sjukvård till "lekledare". Som kille har du förmodligen ett försteg; om inte vid antsällning så kommer du att ha goda utsikter att vinna gillande (och nu menar jag inte något slags "tantslem"-gillande) på arbetsplatsen eftersom du a) är större och starkare än många kvinnor som jobbar där, b) det är trevligt för vårdtagarna/pataienterna att även träffa killar (särskilt inom omsorgen där manliga vårdtagare kan må bra av att se några personer av det ega könet (de tankar som nu uppstod hos ett antal utvalda kan vi alla gissa oss till utan att ni ger dem luft, OK?), c) det som regel är trevligare på "blandade" arbetsplatser (gäller f.ö. åt båda hållen).

Seriöst; det är värt ett försök; inte ens de som provat och kommit fram till att de inte gillar det brukar tycka att det var precis som de hade trott att det skulle vara.

MasterChief
2006-02-27, 10:11
...eftersom du a) är större och starkare än många kvinnor som jobbar där...

:D Notera denna mening extra noggrant Yes. Tolkia skriver nämligen att du är starkare än många kvinnor i vården. Ordet att hänga upp sig på är många. :booty:


Ska väl försöka bidra med något också. Att tjäna, som du skriver, jävligt mycket pengar är inte så lätt med ett vanligt knegarjobb. Visst, det finns alltid någon som har en polare som tjänar 47 miljarder på att plocka bajs, men vanligtvis är det inte så lätt att komma över 30k på enkla jobb (om man nu helst vill jobba ca 40/vecka). Alltså, vad är "jävligt mycket pengar" för dig egentligen?

Har du säljartalang är dock det en snabbväg till riktigt bra lön. Många föraktar ineesäljarjobb men faktum är att inom B2B-försäljningen kan man tjäna bra om man nu är en bra säljare. Det dräller av jobb och alla företag är alltid intresserade av bra säljare.

tuppen
2006-02-27, 10:33
Ställningsbyggare.. det behvös alltid folk och vem som helst kan hjälpa till att bygga/riva en ställning

Bönne
2006-02-27, 11:57
Det är sånt där som gör en väldigt motiverad till att fortsätta pluggaNu vet jag inte ifall du var ironisk eller inte, men tycker det är hyfsat att få 22k, han har inte ens jobbat där i ett halv år, han får 190kr timmen, så han arbetar från elva till fem.

Ställningsbyggare.. det behvös alltid folk och vem som helst kan hjälpa till att bygga/riva en ställningDe kan väl dessutom arbeta på något slagsarkord? Hört något om 200kr/timmen med lite tur.

Chdengoe
2006-02-27, 12:07
Nu vet jag inte ifall du var ironisk eller inte, men tycker det är hyfsat att få 22k, han har inte ens jobbat där i ett halv år, han får 190kr timmen, så han arbetar från elva till fem.

De kan väl dessutom arbeta på något slagsarkord? Hört något om 200kr/timmen med lite tur.

Kommer inte ihåg riktiga siffror men en polare får ut ~15-17 lök efter skatt som ställningsbyggare. En annan polare började precis nytt jobb som ställningsbyggare i norra Norge där han jobbar 2 veckor följt av 3 veckor ledigt. Han cashar ut ~22-23 lök innan skatt och tror även han skattar efter norska tabeller = lägre skatt.

Bönne
2006-02-27, 12:09
Kommer inte ihåg riktiga siffror men en polare får ut ~15-17 lök efter skatt som ställningsbyggare. En annan polare började precis nytt jobb som ställningsbyggare i norra Norge där han jobbar 2 veckor följt av 3 veckor ledigt. Han cashar ut ~22-23 lök innan skatt och tror även han skattar efter norska tabeller = lägre skatt.20% skatt tror jag det är.

Jag är ganska säker på att även de i alla fall kan arbeta på ackord och då ska de tydligen kunna tjäna riktigt bra. Fast sedan har jag även hört om olyckor och nya regler som kräver att de har en säkerhetslina som är väldigt dryg att gå och släpa på :p

Officer
2006-02-27, 12:10
:

Har du säljartalang är dock det en snabbväg till riktigt bra lön. Många föraktar ineesäljarjobb men faktum är att inom B2B-försäljningen kan man tjäna bra om man nu är en bra säljare. Det dräller av jobb och alla företag är alltid intresserade av bra säljare.



I Double that. Jobbade som innesäljare ett tag, tjänare rätt grova pengar, men man fick ju ligga i.


Sysslar just nu med lite skrivbordsskit, blir säljare så småningom igen. Då blir det $$$!
Fördelarna är många med säljarjobb. Man lär sig knyta kontakter, enorma mängder kontakter. Alltid bra att ha!

petersson
2006-02-27, 12:15
[QUOTE=Bönne]Nu vet jag inte ifall du var ironisk eller inte, men tycker det är hyfsat att få 22k, han har inte ens jobbat där i ett halv år, han får 190kr timmen, så han arbetar från elva till fem.

Det jag menade var att jag aldrig skulle kunna börja plugga om jag hade fått ett sånt jobb. Inte en chans :)

Yes
2006-02-27, 12:33
:D Notera denna mening extra noggrant Yes. Tolkia skriver nämligen att du är starkare än många kvinnor i vården. Ordet att hänga upp sig på är många. :booty:
Men jag är ju också yttepytteliten. :em:


Ska väl försöka bidra med något också. Att tjäna, som du skriver, jävligt mycket pengar är inte så lätt med ett vanligt knegarjobb. Visst, det finns alltid någon som har en polare som tjänar 47 miljarder på att plocka bajs, men vanligtvis är det inte så lätt att komma över 30k på enkla jobb (om man nu helst vill jobba ca 40/vecka). Alltså, vad är "jävligt mycket pengar" för dig egentligen?
Alltså, det är inte så att jag räknar med att kunna tjäna jävligt mycket pengar, utan det är mer att jag behöver jävligt mycket pengar. Typ, godtyckligt sexsiffrigt belopp skulle sitta fint... *rolleyes*

Har du säljartalang är dock det en snabbväg till riktigt bra lön. Många föraktar ineesäljarjobb men faktum är att inom B2B-försäljningen kan man tjäna bra om man nu är en bra säljare. Det dräller av jobb och alla företag är alltid intresserade av bra säljare.
Jag vet inte om jag är tillräckligt "framåt" och välsmord i käften, dessutom finns risken att jag är alldeles för ärlig. ;)
Nä, jag vet faktiskt inte vad som gör en bra säljare så det är svårt att säga om jag skulle lyckas eller inte. Det är dock något jag faktiskt skulle kunna tänka mig är kul och lite utmanande. Sedan är det såklart en stor bonus att man kan ha rena snygga kläder på sig.

Yes
2006-02-27, 12:34
I Double that. Jobbade som innesäljare ett tag, tjänare rätt grova pengar, men man fick ju ligga i.


Sysslar just nu med lite skrivbordsskit, blir säljare så småningom igen. Då blir det $$$!
Fördelarna är många med säljarjobb. Man lär sig knyta kontakter, enorma mängder kontakter. Alltid bra att ha!
Kan du inte berätta lite hur det funkar, och hur du tycker man skall vara som person för att lyckas bra?

Tolkia
2006-02-27, 12:40
:D Notera denna mening extra noggrant Yes. Tolkia skriver nämligen att du är starkare än många kvinnor i vården. Ordet att hänga upp sig på är många. :booty:
Idiot. Vill du kasta skit så ta den med egen hand, tack.

MasterChief
2006-02-27, 12:47
Idiot. Vill du kasta skit så ta den med egen hand, tack.

Ehhh? Ber om ursäkt. Jag och Yes tjafsar jämt med varandra och sådana här tillfällen utnyttjas. Det kan ju inte du veta om, men jag kan garantera att Yes inte tog illa upp för fem öre.

Officer
2006-02-27, 12:47
Kan du inte berätta lite hur det funkar, och hur du tycker man skall vara som person för att lyckas bra?

Jag har jobbat som säljare i både butik och som innesäljare.
Det förstnämnda jobbet är ju mycket enklare på så sätt att kunderna som kommer till dig redan är intressenter, så att säga. De är där för att kika efter något som ni har i butiken. Det enda du behöver göra då oftast är att hjälpa till när de frågar något, eftersom du inte får någon provis om du jobbar i butik så spelar det inte dig nån roll om de köper eller inte så länge du får din lön.

Men när det gäller innesälj så måste du vara enormt jävla framåt om du ska lyckas bra. Rapp i käften, dock ödmjuk när det gäller, social och trevlig.
Beroende på företaget och produkten du säljer så kan det vara allt mellan 1-40 kunder du måste sälja till per dag för att kunna tjäna ditt dagsbehov av matintag. Jobbar du för riktigt stora företag som t ex Aftonbladet och ska sälja in reklamplatser åt de så kan det räcka med ett godkänt avslut per kvartal för att kunna få ett par månadslöner :hbang:

Yes
2006-02-27, 12:51
Om du kan tänka dig att flytta utomlands så finns det mängder med IT-jobb på Irland. Framförallt helpdesk (telefonsupport) då. Standardlön är runt €22k/år. Vilket i praktiken blir runt 15000 kr i månaden efter skatt. Det krävs oftast bara lite grundläggande datorkunskaper.
Utlandsjobb tar bort en stor del av syftet med att jag faktiskt söker jobb. Jag behöver det här för att finansiera mitt lilla projekt som står i ett garage i Stockholm.

Vården, äldrevården, omsorgen? Finns många varianter att välja på, från ren sjukvård till "lekledare". Som kille har du förmodligen ett försteg; om inte vid antsällning så kommer du att ha goda utsikter att vinna gillande (och nu menar jag inte något slags "tantslem"-gillande) på arbetsplatsen eftersom du a) är större och starkare än många kvinnor som jobbar där, b) det är trevligt för vårdtagarna/pataienterna att även träffa killar (särskilt inom omsorgen där manliga vårdtagare kan må bra av att se några personer av det ega könet (de tankar som nu uppstod hos ett antal utvalda kan vi alla gissa oss till utan att ni ger dem luft, OK?), c) det som regel är trevligare på "blandade" arbetsplatser (gäller f.ö. åt båda hållen).

Seriöst; det är värt ett försök; inte ens de som provat och kommit fram till att de inte gillar det brukar tycka att det var precis som de hade trott att det skulle vara.
Vården är något jag absolut kan tänka mig. Ambulansförare är exempelvis lite av ett drömjobb för mig. :D
Nävars, det är intressant så länge jag inte behöver torka pensionärer i röven. Där någonstans går väl gränsen, liksom. Men brukar det inte vara krav på utbildning för dom flesta vårdjobb?

Har en kompis som arbetar på en fabrik, han arbetar bara natt nu, från elva till sju (tror jag det är, eller till och med kortare kanske), han får ut ~22k före skatt.

Han har ingen som helst utbildning för det arbetet.
Lönen verkar inte så dum, men hur är det med arbetsförhållandena?

Det är sånt där som gör en väldigt motiverad till att fortsätta plugga
Prova jobba ett år i en sunkig fabrik eller liknande, så får vi se om du inte är motiverad att plugga sen. ;)

MasterChief
2006-02-27, 12:54
Kan du inte berätta lite hur det funkar, och hur du tycker man skall vara som person för att lyckas bra?


Jag har själv arbetat som innesäljare när universitetet gick på "halvfart".

Som innesäljare är det bara en sak som gäller i början. Att våga lyfta luren och ”möta kunden”. Det kan låta lätt men när man väl sitter där så blir luren ofta förbannat tung. Orkar man gå över den tröskeln och känner till och med en njutning så har man första och viktigaste egenskapen att bli en bra säljare, nämligen att ta kundkontakt. Resten av arbetet är faktiskt saker man kan lära sig ganska lätt. Säljteknik är inte raketvetenskap utan det kräver bara lite sunt förnuft och viljan att tro på sig själv. Om du kombinerar det med god produktkännedom, och en bra telefonröst kan du gå långt.

Men som sagt, det viktigaste är att man faktiskt njuter lite av att prata med folk och att sälja saker. Det kan kännas motigt i början men om man går över tröskeln och faktiskt möter kunderna så kan hela ens ”personlighet” förändras på några veckor och man kan bli en riktigt kompetent säljare.


De bästa säljarna på mitt förra jobb låg upp mot 40k i månaden. Men då låg det mycket slit bakom.

MasterChief
2006-02-27, 13:10
Vad är det som ska hända, Yes? Är det rallysatsningar på gång? :naughty:

Yes
2006-02-27, 13:17
Jag har jobbat som säljare i både butik och som innesäljare.
Det förstnämnda jobbet är ju mycket enklare på så sätt att kunderna som kommer till dig redan är intressenter, så att säga. De är där för att kika efter något som ni har i butiken. Det enda du behöver göra då oftast är att hjälpa till när de frågar något, eftersom du inte får någon provis om du jobbar i butik så spelar det inte dig nån roll om de köper eller inte så länge du får din lön.

Men när det gäller innesälj så måste du vara enormt jävla framåt om du ska lyckas bra. Rapp i käften, dock ödmjuk när det gäller, social och trevlig.
Beroende på företaget och produkten du säljer så kan det vara allt mellan 1-40 kunder du måste sälja till per dag för att kunna tjäna ditt dagsbehov av matintag. Jobbar du för riktigt stora företag som t ex Aftonbladet och ska sälja in reklamplatser åt de så kan det räcka med ett godkänt avslut per kvartal för att kunna få ett par månadslöner :hbang:
Att sälja saker i butik är jag övertygad om att jag kan göra bättre än 90% av dom säljare jag stött på. Fast då är många av dom rent dåliga också. Men i en butik, gärna med produkter jag verkligen kan något om och gillar, skulle det vara hur kul och enkelt som helst.
Sen har vi det där med innesäljare... det låter lite läskigare. Jag är framförallt kanske inte världens mest utåtriktade och sociala person. Fast det är väl sånt som man får lära sig överbygga, och många kunder kanske t.om. uppskattar att man inte är för "på". Men det där med lönen, man har väl något i grunden så man inte behöver klara sig på nudlar ett par månader om det gått dåligt?

Jag har själv arbetat som innesäljare när universitetet gick på "halvfart".

Som innesäljare är det bara en sak som gäller i början. Att våga lyfta luren och ”möta kunden”. Det kan låta lätt men när man väl sitter där så blir luren ofta förbannat tung. Orkar man gå över den tröskeln och känner till och med en njutning så har man första och viktigaste egenskapen att bli en bra säljare, nämligen att ta kundkontakt. Resten av arbetet är faktiskt saker man kan lära sig ganska lätt. Säljteknik är inte raketvetenskap utan det kräver bara lite sunt förnuft och viljan att tro på sig själv. Om du kombinerar det med god produktkännedom, och en bra telefonröst kan du gå långt.

Men som sagt, det viktigaste är att man faktiskt njuter lite av att prata med folk och att sälja saker. Det kan kännas motigt i början men om man går över tröskeln och faktiskt möter kunderna så kan hela ens ”personlighet” förändras på några veckor och man kan bli en riktigt kompetent säljare.


De bästa säljarna på mitt förra jobb låg upp mot 40k i månaden. Men då låg det mycket slit bakom.
Att våga lyfta luren låter då inte lätt för mig. Jag vet att jag skulle göra bort mig i varje fall dom första gångerna. Men det släpper ju efter ett tag, när man blivit mer varm i kläderna.
Jag avskyr visserligen telefoner och ringa upp en massa konstigt folk, men själva säljbiten verkar faktiskt lockande och riktigt rolig(alltså, efter jag kommit över det där med att ringa upp helt ointresserade människor).

Så, vadfan, jag skall ge det en chans om jag hittar något sälj-jobb, men eh... vad talar vi om för lön för en säg... medelbra säljare(bara så man har en referenspunkt)?

MasterChief
2006-02-27, 13:35
Att våga lyfta luren låter då inte lätt för mig. Jag vet att jag skulle göra bort mig i varje fall dom första gångerna. Men det släpper ju efter ett tag, när man blivit mer varm i kläderna.
Jag avskyr visserligen telefoner och ringa upp en massa konstigt folk, men själva säljbiten verkar faktiskt lockande och riktigt rolig(alltså, efter jag kommit över det där med att ringa upp helt ointresserade människor).

Så, vadfan, jag skall ge det en chans om jag hittar något sälj-jobb, men eh... vad talar vi om för lön för en säg... medelbra säljare(bara så man har en referenspunkt)?

Är det ett seriöst företag så står dom ju för utbildning och ger dig en garantilön första tiden. Den brukar suga rätt hårt om det inte är så att du har bra referenser. Lönebilden är nog väldigt skiftande beroende på företag. Däremot krävs det hårt psyke för att bli en medelbra säljare. Personligen är jag mer attraherad av B2B försäljning eftersom det blir en mer "professionell" miljö. Baksidan är att man stör folk på jobbet. Det bästa är om man får in en fot på ett företag som är bland de mest etablerade inom sin bransch. Det finns väldigt mycket "udda" företag som har i princip all sin försäljning kring innesälj men som ändå har tunga produkter. Dock så är de okända för den allmänna publiken.

Det här företaget, exempelvis, är ett av världens största inom informationslösningar och som ekonom har jag utnyttjat en del av deras produkter. De når sina kunder nästan enbart via inneförsäljning:
Thomson (http://www.thomsonfakta.se/om_thomson/default.aspx?s=jobb.aspx)

Yes
2006-02-27, 13:37
Vad är det som ska hända, Yes? Är det rallysatsningar på gång? :naughty:
Nästan, fast lite mer åt racing-hållet. Jag har ju min bil som jag bygger på, och budgeten för projektet höll inte ens från början. Vad jag tänkt bygga är i princip en seriöst snabb ban"räser" av en Nissan 200sx. Målet är inte bara att den skall bli snabb, utan att den skall utmärka sig bland dom snabba 200;or som redan finns. Det är också något jag hoppas skall kunna "promota" mig själv eller min verksamhet(som jag vill starta) i framtiden. Kort och gott... eh, jag försöker bygga en framtid på en biljävel - vilket mycket väl kan vara den mest rubbade tanke som någonsin tänkts. :D

MasterChief
2006-02-27, 13:42
Nästan, fast lite mer åt racing-hållet. Jag har ju min bil som jag bygger på, och budgeten för projektet höll inte ens från början. Vad jag tänkt bygga är i princip en seriöst snabb ban"räser" av en Nissan 200sx. Målet är inte bara att den skall bli snabb, utan att den skall utmärka sig bland dom snabba 200;or som redan finns. Det är också något jag hoppas skall kunna "promota" mig själv eller min verksamhet(som jag vill starta) i framtiden. Kort och gott... eh, jag försöker bygga en framtid på en biljävel - vilket mycket väl kan vara den mest rubbade tanke som någonsin tänkts. :D

Tycker det låter rätt kul. Sen är det nog bättre att bygga sitt liv kring en Nissan än en Alfa i alla fall. :D

Du kör i alla fall inte från min nya RS4:a som jag beställde för en månad sedan.

Snafu
2006-02-27, 13:50
Om du kan tänka dig att flytta utomlands så finns det mängder med IT-jobb på Irland. Framförallt helpdesk (telefonsupport) då. Standardlön är runt €22k/år. Vilket i praktiken blir runt 15000 kr i månaden efter skatt. Det krävs oftast bara lite grundläggande datorkunskaper.

Mmm jag hamnar i Dublin när jag ringer supporten. Snackade med en svensk för ett halvår sedan minns jag. Någon italienare också.

Precis som Hades säger finns det en hel del jobb i England/Irland för svensktalande.

Yes
2006-02-27, 14:54
Är det ett seriöst företag så står dom ju för utbildning och ger dig en garantilön första tiden. Den brukar suga rätt hårt om det inte är så att du har bra referenser. Lönebilden är nog väldigt skiftande beroende på företag. Däremot krävs det hårt psyke för att bli en medelbra säljare. Personligen är jag mer attraherad av B2B försäljning eftersom det blir en mer "professionell" miljö. Baksidan är att man stör folk på jobbet. Det bästa är om man får in en fot på ett företag som är bland de mest etablerade inom sin bransch. Det finns väldigt mycket "udda" företag som har i princip all sin försäljning kring innesälj men som ändå har tunga produkter. Dock så är de okända för den allmänna publiken.

Det här företaget, exempelvis, är ett av världens största inom informationslösningar och som ekonom har jag utnyttjat en del av deras produkter. De når sina kunder nästan enbart via inneförsäljning:
Thomson (http://www.thomsonfakta.se/om_thomson/default.aspx?s=jobb.aspx)
Det är alltså ofrånkomligen en risk man tar, om det visar sig att man är dålig som säljare. Fast det finns ju en lika enkel som bra lösning - ge fan i att vara dålig! :D

Hur lång utbildning är det frågan om, och brukar den vara betald?

Vad innebär B2B? Är det försäljning mellan företag?

Är det annars frågan om en stressig miljö, eller är det mer bara frågan om att man vill sälja så man tjänar lite pengar?

Fan, nu har du fått mig riktigt intresserad. Kommer det sluta med att jag blir en slemmig typ som måste snorta koks för att hantera stressen, eller har jag sett för många dåliga filmer? :D

(Det här betyder förstås inte att andra tips inte längre är välkomna, bara att det där med säljare känns som ett lockande jobb :) )

Tycker det låter rätt kul. Sen är det nog bättre att bygga sitt liv kring en Nissan än en Alfa i alla fall. :D

Du kör i alla fall inte från min nya RS4:a som jag beställde för en månad sedan.
Jo, det är hur kul som helst när det går som jag vill. Tyvär känns det som jag mest jobbat i en lång uppförsbacke. Men lyckas jag bara ordna ekonomin kommer det bli jäkligt fint.
Fördelen med en Nissan är annars endast att elen är lite mer pålitlig och dörrarna fryser inte fast när det är minusgrader, så jag slipper krypa in genom bakluckan...

Den största skillnaden, när jag kört ifrån dig, är att jag kommer fram vibrationsskadad, genomsvettig, döv och med lungorna förstörda av bromsdamm. Du slipper det, vilket ju faktiskt gör RS4;an till ett jäkla fint köp! :D

Kaboffastar
2006-02-27, 15:10
Nej sluta inte ge förslag gott folk =)
Jag är minst lika intressarad. Speciellt av liknande jobb i norge ( gärna svart ;D ) men det kanske är en annan tråd det.

n1tro
2006-02-27, 15:11
lite offtopic (förlåt Yes), men vad finns det för lagerjobb egentligen? går ju knappt o söka på ams... , alltså vad osm helst likosm, ett vanligt lagerjobb..

Kaboffastar
2006-02-27, 15:12
lite offtopic (förlåt Yes), men vad finns det för lagerjobb egentligen? går ju knappt o söka på ams... , alltså vad osm helst likosm, ett vanligt lagerjobb..

Tex något av systembolagets lager.. det finns ett par 3 st i sverige och det jobbet ska tydligen inte vara nån lek ! =)

n1tro
2006-02-27, 15:14
sthlm typ asså man kollar ju på de olika stora varuhusens hemsidor (där de oftast har sina lager säg bauhaus osv) men det står ju inte att de söker lagerfolk utan bara folk som glider runt i affärerna o kan mkt om sitt område...

Yes
2006-02-27, 15:31
sthlm typ asså man kollar ju på de olika stora varuhusens hemsidor (där de oftast har sina lager säg bauhaus osv) men det står ju inte att de söker lagerfolk utan bara folk som glider runt i affärerna o kan mkt om sitt område...
Du kan ju kolla med lite fraktföretag. Kanske mer pakethantering iof, men det är väl ungefär samma typ av jobb. Hör efter med DHL, UPS, FedEx och TnT. Jag vet inte riktigt hur spännande lönerna är men jag tror inte dom är jättekassa.

n1tro
2006-02-27, 15:47
grejen är den att jag är 18 just nu, skulle gärna vilja ha ett deltidsjobb (tro mig har sökt ... o sökt.. o ja, har lite otur när det gäller jobb, har faktikst ganska mkt erfarenhet också trots min ålder) o sen försöka fixa ett heltidsjobb i 1-2 år för o bara jobba o bo hemma... menmen nog om detta, lycka till yes

Bönne
2006-02-27, 15:55
Lönen verkar inte så dum, men hur är det med arbetsförhållandena?Ganska bullrigt ibland, bara han och en till på natten, väldigt lite för honom att göra då, har ingen lunch och arbetar från elva till fem på morgonen.

Yes
2006-02-27, 15:56
grejen är den att jag är 18 just nu, skulle gärna vilja ha ett deltidsjobb (tro mig har sökt ... o sökt.. o ja, har lite otur när det gäller jobb, har faktikst ganska mkt erfarenhet också trots min ålder) o sen försöka fixa ett heltidsjobb i 1-2 år för o bara jobba o bo hemma... menmen nog om detta, lycka till yes
Jag vet inte om dom söker något just nu, men DHL ute på Arlanda har deltidstjänster med jobb från 16:00-22:00. Lönen efter skatt tror jag ligger runt 9000kr/mån, kanske lite högre ibland. Så tja, har du inte allt för lång resväg tycker jag du skall tjata på dom om jobb(och då menar jag också att du kan få tjata lite). :)

Yes
2006-02-27, 16:13
Ganska bullrigt ibland, bara han och en till på natten, väldigt lite för honom att göra då, har ingen lunch och arbetar från elva till fem på morgonen.
Ingen lunch verkar ju mindre bra. Det jag är mest rädd för är alldeles för "låsta" arbetsuppgifter. Typ stå vid ett band och göra vad man nu gör vid bandet och lämnar man stället annat än vid fikarast och lunch stannar verksamheten. Sånt funkar inte av rent medicinska skäl.

Bönne
2006-02-27, 16:19
Ingen lunch verkar ju mindre bra. Det jag är mest rädd för är alldeles för "låsta" arbetsuppgifter. Typ stå vid ett band och göra vad man nu gör vid bandet och lämnar man stället annat än vid fikarast och lunch stannar verksamheten. Sånt funkar inte av rent medicinska skäl.Helt klart inte skön, men det är priset man får betala för att få ut de pengarna för så lite arbete, trotts avsaknande av utbildning och ansvar :)

Nu har visserligen personen i fråga inte det riktigt så tufft, men han är väldigt ensam om situationen, så inget att dra upp :p

hahavaffan
2006-02-27, 16:19
Du kör i alla fall inte från min nya RS4:a som jag beställde för en månad sedan. :( Skämta inte om så allvarliga ting.

Yes
2006-02-27, 16:54
Helt klart inte skön, men det är priset man får betala för att få ut de pengarna för så lite arbete, trotts avsaknande av utbildning och ansvar :)

Nu har visserligen personen i fråga inte det riktigt så tufft, men han är väldigt ensam om situationen, så inget att dra upp :p
Okej, fast det finns ju förstås olika farbriksjobb. På vissa kanske man har tid att äta t.om. :D

Skämta inte om så allvarliga ting.
Jag tror inte den gode Chiefen skämtar. Inte varje dag jag säger det här men... fan, jag blir nästan lite avis. Dom verkar ju gå som bävrar på amfetamin, dom där RS4;orna(vilket alltså är något bra, ifall någon undrar). :)

hum
2006-02-27, 17:07
Brukar vara lätt att få lager/industijobb via bemanningsföretag, och lönen är för det mesta hyfsad. Riktigt jävla tråkigt kan det också vara :D

n1tro
2006-02-27, 17:11
Brukar vara lätt att få lager/industijobb via bemanningsföretag, och lönen är för det mesta hyfsad. Riktigt jävla tråkigt kan det också vara :D

hur? :P

hum
2006-02-27, 17:23
hur? :P

lätt? Jag fick jobb efter gymnasiet, ingen direkt erfarenhet.
hyfsat? Brukar få ut runt 15k efter skatt
tråkigt? Varierar. Räkna inte med att ha kul. ;) Man träffar många trevliga människor dock.

aliquis
2006-02-27, 17:59
Det är sånt där som gör en väldigt motiverad till att fortsätta pluggaJag har två polare som visserligen är 15-26 men som tjänade över 20kkr utan utbildning, ena hoppade av gymnasiet halvvägs med en massa IG och började jobba, men saken är ju den att han fick ju inte 20kkr direkt utan först efter flera är (när han var 24-25..) och sedan kanske det är svårt att fortsätta öka utan att få en chefsposition (han jobbade med second line support, teletjosan). Nu läste han dock upp betyg på komvux och läser naturvetenskapligt basår, sedan tänkte han väl läsa civ-ing teknisk fysik, får se hur det blir med det.

Den andra killen har nog inte gjort något speciellt efter gymnasiet men kodar på Bofors, han tjänar säkert helt ok med pengar.

En annan kompis hade dock värsta turen, inte fullständiga gymnasiebetyg och hade praktik på ett företag (3000kr/mån). Sedan gick de i konkurs och han fick därför jobba åt dem som företaget hade jobbat åt direkt, med en timlön på 750kr eller vad det var ;). Tillslut tyckte de att det var jobbigt att hålla koll på timmarna så han blev istället anställd på 25% och fick 15kkr, men oftast jobbade han mer så runt en 40% och fick 20kkr+. Han kan inte ett skit egentligen (om man får uttrycka det så, han utbildade i datorkörkorttjosan...)

Yankeee
2006-02-27, 18:16
Du kan alltid ha kvar ditt jobb och ta ett extrajobb. På premo t.ex (tidningsutdelning på natten) får du ~10.000 kr för 3-4 h 5 dagar i veckan, kör du 7 dagar så får du ~15.000 / mån. Dessutom kan du, om du är snabb, dela fler än två områden och på så sätt tjäna ännu mer pengar.

Kaboffastar
2006-02-27, 18:50
Ni som jobbar @ industri / lager berätta gärna vad det är för lager / vad ni gör på ett ungefär.

mangemani
2006-02-27, 18:57
Ni som jobbar @ industri / lager berätta gärna vad det är för lager / vad ni gör på ett ungefär.


det är ett lager som säljer byggmaterial.
vad man får göra?tja,kommer det in en kund så får man hjälpa honom med det han vill(tex plocka fram,mäta upp,såga till en planka/bräder osv)..ordrar kommer det in hela tiden från byggen som man sen får plocka ihop så att det blir färdigt för transport.
annars när det inte finns några ordrar/kunder att ta hand om så är det sopa/städa och lite plock här och där som gäller.
det är iaf den erfarenheten jag har fått av lager jobb.

MasterChief
2006-02-27, 18:59
Hur lång utbildning är det frågan om, och brukar den vara betald?
Väldigt olika och jag har inte haft så många säljjobb att jag kan göra ett exakt uttalande. Beror nog på vilken säljchef man har mest. Men oftast är det ett par dagar, max. Sen är det bara att nöta med kontinuerlig feedback från någon mentor. Men den seriösa läser givetvis själv bra litteratur och förkovrar sig.

Vad innebär B2B? Är det försäljning mellan företag?
Yepp! Jag kan ibland ha våta drömmar om att jobba som säljare i en HighEnd butik eller dylikt men sen inser jag att 10-19 och helger inte är så kul. B2B sker oftast normal kontorstid och det är bra. Sen går det på många företag att avancera till "account manager" eller "key account manager". Försvenskat kan man väl säga "storsäljare"; man har alltså hand om företagets viktigaste kunder och ofta förekommer kundbesök. Lönen brukar vara riktigt bra eftersom de flesta KAM:are är mycket duktiga säljare. Med seriös inställning till säljarjobbet tror jag detta är en av de yrken man kan tjäna riktigt med kosing. Däremot krävs det att man klarar av representation, resor och dylikt.

Är det annars frågan om en stressig miljö, eller är det mer bara frågan om att man vill sälja så man tjänar lite pengar?


Det är ofta en mycket stressig miljö med mycket fokus på prestation och att lyfta fram dem som är bäst. En härlig randiansk arbetsmiljö helt enkelt. :D


Fan, nu har du fått mig riktigt intresserad. Kommer det sluta med att jag blir en slemmig typ som måste snorta koks för att hantera stressen, eller har jag sett för många dåliga filmer? :D

Nej, du slutar som en slemmig kokainist på sture. Men är det något dåligt? Jag förstår inte riktigt?

tossefar
2006-02-27, 19:10
Nej, du slutar som en slemmig kokainist på sture. Men är det något dåligt? Jag förstår inte riktigt?
Hur ska man annars få ****** madde? *screwy*

MasterChief
2006-02-27, 19:55
Hur ska man annars få ****** madde? *screwy*

Ja, det är ju precis det jag menar.

Road-kill
2006-02-27, 20:59
1.Passa på nu under våren att ringa runt till olika fraktbolag så som DHL och dyl....där kan du säkert få säsongsanställning över sommaren. Oftast har de små paketbilar som inte kräver annat än B-körkort. Du bör dock vara stresstålig. ingångslönen tror jag är ca 17.500:- men höjs till ca 1900 efter ett år. Börjar man som vikarie brukar de ofta leda till tjänst ganska snart då omsättningen är stor på folk pgr av stressen och alla oergonomiska lyft....men om du vill deffa så tycker ja du ska köra stycke en sommar ....hehe.
2.Taxi kort is the way. Att rekomendera för alla studenter. Dock inget man blir rik på ...men du behöver garanterat inte gå arbetslös.

3. Vill du tjäna bra pengar utan längre utbildning. C-kort. Ta kortet och erbjude sen att komma in och "provjobba" åt företag. Är helt emot de själv och är medlem i facket ..men man kan bara se till sig själv närmast idag. Va givetvis noggran med att inte bli utnyttjad....givetvis kanske du går på en nit men de kommer funka i slut ändan.

4. Kombinera Transport med sälj och du har en enligt mig ultimat arbetsplats. Kräver bara rätt person och ett c-körkort+ lite tid.

5. Busskort är oxå bra ...iofs cp-arbetstider och cp-jobb...men alla är ju olika.

Har själv suttit och funderat på de som du gör och tycker själv att detta är en kanonlösning
Funderade ett tag på att plugga men kom fram till att risken för att ja skulle bli en arbetslös akademiker idag är ganska hög. Så ja valde denna vägen.

Pumpitup
2006-02-27, 21:21
det är ett lager som säljer byggmaterial.
vad man får göra?tja,kommer det in en kund så får man hjälpa honom med det han vill(tex plocka fram,mäta upp,såga till en planka/bräder osv)..ordrar kommer det in hela tiden från byggen som man sen får plocka ihop så att det blir färdigt för transport.
annars när det inte finns några ordrar/kunder att ta hand om så är det sopa/städa och lite plock här och där som gäller.
det är iaf den erfarenheten jag har fått av lager jobb.

Det är ju för fan mina arbetsuppgifter du pratar om.
Plus en massa truck- och traktorkörning fast man inte har nå förarbevis =P

hum
2006-02-27, 22:02
Ni som jobbar @ industri / lager berätta gärna vad det är för lager / vad ni gör på ett ungefär.

Har jobbat som montör på diverse företag.

Mycket skruvande, buntbandande osv. Arbetsuppgifterna varierar såklart beroende på arbetsplats, har monterat allt från finelektronik till butiksinredningar. Skoj för det mesta, jag gillar att bygga! :)

För tillfället skittråkigt precisionsarbete med pincett som ger mig ont i nacken. Tråkigaste jobbet hittills.

Yes
2006-02-28, 02:11
Väldigt olika och jag har inte haft så många säljjobb att jag kan göra ett exakt uttalande. Beror nog på vilken säljchef man har mest. Men oftast är det ett par dagar, max. Sen är det bara att nöta med kontinuerlig feedback från någon mentor. Men den seriösa läser givetvis själv bra litteratur och förkovrar sig.

Okej, hmm... innan jag ger mig på att börja söka jobb, finns det något lättillgängligt jag kan förkovra mig i? Bara så jag kan skaffa mig lite koll.

Yepp! Jag kan ibland ha våta drömmar om att jobba som säljare i en HighEnd butik eller dylikt men sen inser jag att 10-19 och helger inte är så kul. B2B sker oftast normal kontorstid och det är bra. Sen går det på många företag att avancera till "account manager" eller "key account manager". Försvenskat kan man väl säga "storsäljare"; man har alltså hand om företagets viktigaste kunder och ofta förekommer kundbesök. Lönen brukar vara riktigt bra eftersom de flesta KAM:are är mycket duktiga säljare. Med seriös inställning till säljarjobbet tror jag detta är en av de yrken man kan tjäna riktigt med kosing. Däremot krävs det att man klarar av representation, resor och dylikt.
Det verkar finnas rätt bra framtidsutsikter, om man lyckas bra som säljare. Sånt är ju verkligen inte fel. :)

Hmm, tror du det är svårt som färsking att tjäna mer än min redan mäktiga 10kkr efter skatt?


Det är ofta en mycket stressig miljö med mycket fokus på prestation och att lyfta fram dem som är bäst. En härlig randiansk arbetsmiljö helt enkelt. :D
Heh, hoppas det inte är för mycket "Atlas" över det hela, att alla som inte är bäst dör på slutet. :D

Brukar det vara hårt intern konkurrens, där alla slåss som gamar efter säljjobben och man hinner max med en kopp kaffe till lunch(vilket är bra, för då blir snart svårt förstoppad, behöver aldrig mer gå på toa och hinner därför sälja mer)? Eller har jag sett för mycket dålig film igen?

Nej, du slutar som en slemmig kokainist på sture. Men är det något dåligt? Jag förstår inte riktigt?
Njae, iof... har man råd att missbruka kokain lär man tjäna skapligt med pengar. ;)

Har du några tips på fler företag att söka till? Jag hade tänkt börja skicka ut lite ansökningar och ringa runt lite så snart jag har några dagars ledighet igen. Kanske har du också lite tips på bra frågor att ställa när man snackar med rekryterarna?

grisbil3n
2006-02-28, 04:53
Läste lite i din journal, du bor i Väsby? Kolla in Breddens industriområde, ligger skapligt med lager o industrier där. Har sett ett par annonser därifrån men det är ju bara o söka oavsett om dom sagt att dom söker folk lr inte.

Yankeee
2006-02-28, 05:53
OM du nu ska fixa C-kort, så se till att ta E samtidigt. Med CE-kort kan du få långkörningar istället, vilket är betyligt mycket bättre än att stressa omkring i staden, inga tunga lyft eller sådant heller. Dessutom kan du om du har tur och vill jobba på traktamente osv.

MasterChief
2006-02-28, 09:05
Okej, hmm... innan jag ger mig på att börja söka jobb, finns det något lättillgängligt jag kan förkovra mig i? Bara så jag kan skaffa mig lite koll.


Det verkar finnas rätt bra framtidsutsikter, om man lyckas bra som säljare. Sånt är ju verkligen inte fel. :)

Hmm, tror du det är svårt som färsking att tjäna mer än min redan mäktiga 10kkr efter skatt?



Heh, hoppas det inte är för mycket "Atlas" över det hela, att alla som inte är bäst dör på slutet. :D

Brukar det vara hårt intern konkurrens, där alla slåss som gamar efter säljjobben och man hinner max med en kopp kaffe till lunch(vilket är bra, för då blir snart svårt förstoppad, behöver aldrig mer gå på toa och hinner därför sälja mer)? Eller har jag sett för mycket dålig film igen?


Njae, iof... har man råd att missbruka kokain lär man tjäna skapligt med pengar. ;)

Har du några tips på fler företag att söka till? Jag hade tänkt börja skicka ut lite ansökningar och ringa runt lite så snart jag har några dagars ledighet igen. Kanske har du också lite tips på bra frågor att ställa när man snackar med rekryterarna?


Det här är en känd säljare som skrivit en del (men jag är ingen expert, det var några år sedan jag sålde):
http://www.laurelli.com/rolf/bocker.asp

10k efter skatt måste du tjäna annars kommer du inte få stanna kvar. Ofta så har man en grundlön och på det en provision. Grundlönen varierar avsevärt och första månaden kanske det bara är det du får ut. Men efterhand kräver de ju att du säljer och då får du provision. Skulle du ligga på 10K ut så är du en usel säljare och blir kickad. De använder sig jämt av 6-månaders provanställning.

Det kan vara en rätt hård konkurrens på en säljavdelning och det gäller att våga ta för sig.

http://jobb.eniro.se/ är bland de bästa jobbsajterna eftersom den är en sökmotor som plockar upp lediga jobb från massor av sidor. Men när det gäller försäljning finns det mycket på att vinna genom att även kolla upp företag som inte annonserar. Jag har inga speciella förslag men börja gå igenom sådana företag som säljer saker du har kunskap om redan.

När du pratar med en rekryterare så är det bra att du redan innan har det klart för dig varför du vill söka till säljare. Bestämda åsikter och inget velande! Var sparsam med dina egna frågor.

Yes
2006-02-28, 12:00
Det här är en känd säljare som skrivit en del (men jag är ingen expert, det var några år sedan jag sålde):
http://www.laurelli.com/rolf/bocker.asp

10k efter skatt måste du tjäna annars kommer du inte få stanna kvar. Ofta så har man en grundlön och på det en provision. Grundlönen varierar avsevärt och första månaden kanske det bara är det du får ut. Men efterhand kräver de ju att du säljer och då får du provision. Skulle du ligga på 10K ut så är du en usel säljare och blir kickad. De använder sig jämt av 6-månaders provanställning.

Det kan vara en rätt hård konkurrens på en säljavdelning och det gäller att våga ta för sig.

http://jobb.eniro.se/ är bland de bästa jobbsajterna eftersom den är en sökmotor som plockar upp lediga jobb från massor av sidor. Men när det gäller försäljning finns det mycket på att vinna genom att även kolla upp företag som inte annonserar. Jag har inga speciella förslag men börja gå igenom sådana företag som säljer saker du har kunskap om redan.

När du pratar med en rekryterare så är det bra att du redan innan har det klart för dig varför du vill söka till säljare. Bestämda åsikter och inget velande! Var sparsam med dina egna frågor.
Att vara rent usel är jag iaf säker på att jag kan hålla mig ifrån. Men det verkar ju onekligen som en tuff miljö där man måste vara duktig för att lyckas. Det är dock bara bra, så länge jag klarar konkurrensen.

Tack för alla bra svar iaf! Det är nog svårt att veta såhär i förväg exakt vad det är man ger sig in på(om jag ens kommer så långt att jag får något jobb), men man måste ju våga för att vinna - som det heter. :)

En sista fråga bara. Hur viktigt är det att ha bra koll på produkterna redan från början? Tar vi t.ex. Thomson som du tipsade om innan så har jag ju liksom inte direkt några djupare kunskaper inom juridik och ekonomi. Det kan ju bli krångligt om en kund skulle ha specifika frågor. Samtidigt är det förstås inte rimligt att en vanlig säljare är utbildad jurist och ekonom, precis som en bilförsäljare förmodligen inte är mekaniker också.

MasterChief
2006-02-28, 13:47
En sista fråga bara. Hur viktigt är det att ha bra koll på produkterna redan från början? Tar vi t.ex. Thomson som du tipsade om innan så har jag ju liksom inte direkt några djupare kunskaper inom juridik och ekonomi. Det kan ju bli krångligt om en kund skulle ha specifika frågor. Samtidigt är det förstås inte rimligt att en vanlig säljare är utbildad jurist och ekonom, precis som en bilförsäljare förmodligen inte är mekaniker också.

Du har garanterat högre kunskap om ekonomi än de flesta av deras säljare. Som säljare behöver man inte vara expert däremot ska man förstå värdet av produkten man säljer samt ha grundläggande kunskaper. Har man även ett visst grundintresse för området så är saken biff. När jag tex går in i en expertbutik så är chansen väldigt stor att jag har mer koll än säljaren. En kompetent säljare inser snabbt att rabbla specifikationer är inget sätt att få mig att köpa. Han måste förstå vad JAG går igång på och jobba med de mjuka värdena. Det är ju detta som är det svåraste med telefon. Du kan inte läsa av din kund på samma sätt. Jag kommer ihåg när jag satt en halvdag och lyssnade på en ruggigt duktig innesäljare för några år sedan. Han hade en nästan magisk förmåga att fånga kundernas intresse och få dem att köpa saker rakt upp och ner för tiotusentals kronor efter 20 minuters samtal.
Han var väldigt lyhörd för kundens signaler och kunde mästerligt selektera fram vilka signaler han valde att bearbeta. En kund kan ju visa ett visst intresse men samtidigt poängtera tydligt att de inte har tid eller behov. Men han gav lite beröm, vände diskussionen och helt plötsligt kunde han få dem att berätta/erkänna vad som helst. Han hade kunskaper som låg långt under sina kunders nivå. Men han hade förmåga att prata med kunderna, fånga upp rätt signaler, bearbeta denna information på rätt sätt, och därefter förmedla produkters värde så att det till 100% matchade kundens önskemål.

Yes
2006-02-28, 13:57
Du har garanterat högre kunskap om ekonomi än de flesta av deras säljare. Som säljare behöver man inte vara expert däremot ska man förstå värdet av produkten man säljer samt ha grundläggande kunskaper. Har man även ett visst grundintresse för området så är saken biff. När jag tex går in i en expertbutik så är chansen väldigt stor att jag har mer koll än säljaren. En kompetent säljare inser snabbt att rabbla specifikationer är inget sätt att få mig att köpa. Han måste förstå vad JAG går igång på och jobba med de mjuka värdena. Det är ju detta som är det svåraste med telefon. Du kan inte läsa av din kund på samma sätt. Jag kommer ihåg när jag satt en halvdag och lyssnade på en ruggigt duktig innesäljare för några år sedan. Han hade en nästan magisk förmåga att fånga kundernas intresse och få dem att köpa saker rakt upp och ner för tiotusentals kronor efter 20 minuters samtal.
Han var väldigt lyhörd för kundens signaler och kunde mästerligt selektera fram vilka signaler han valde att bearbeta. En kund kan ju visa ett visst intresse men samtidigt poängtera tydligt att de inte har tid eller behov. Men han gav lite beröm, vände diskussionen och helt plötsligt kunde han få dem att berätta/erkänna vad som helst. Han hade kunskaper som låg långt under sina kunders nivå. Men han hade förmåga att prata med kunderna, fånga upp rätt signaler, bearbeta denna information på rätt sätt, och därefter förmedla produkters värde så att det till 100% matchade kundens önskemål.
Jo, det är klart, jag har ju lite George Reisman och Henry Hazlitt i bagaget trots allt. :D
Jag antar att man får lära sig värdet av produkterna rätt grundligt innan man börjar som säljare? Isåfall är det ju inget problem, så länge produkterna inte är så jäkla tråkiga att minnet vägrar lagra någon information om dem.

Och, eh, den där säljaren var alltså JÄKLIGT duktig, och inte vad ett företag förväntar sig från en vilsen ungdom som söker sitt första säljjobb? ;)

MasterChief
2006-02-28, 14:08
Jo, det är klart, jag har ju lite George Reisman och Henry Hazlitt i bagaget trots allt. :D
Jag antar att man får lära sig värdet av produkterna rätt grundligt innan man börjar som säljare? Isåfall är det ju inget problem, så länge produkterna inte är så jäkla tråkiga att minnet vägrar lagra någon information om dem.

Och, eh, den där säljaren var alltså JÄKLIGT duktig, och inte vad ett företag förväntar sig från en vilsen ungdom som söker sitt första säljjobb? ;)

Med Reisman kommer man långt. :D
Att på något sätt gilla det man säljer tror jag är en förutsättning för att kunna lyckas riktigt bra om man nu inte går igång 100% på själva säljprocessen. Det finns ju sådana och det är dem som blir bäst.

Denna säljare var den bästa någonsin i företaget. Så du kan vara lugn, ingen kommer begära sådana prestationer första dagen.

*Lyckta till* :thumbup:

Yes
2006-03-01, 11:28
Med Reisman kommer man långt. :D
Att på något sätt gilla det man säljer tror jag är en förutsättning för att kunna lyckas riktigt bra om man nu inte går igång 100% på själva säljprocessen. Det finns ju sådana och det är dem som blir bäst.

Denna säljare var den bästa någonsin i företaget. Så du kan vara lugn, ingen kommer begära sådana prestationer första dagen.

*Lyckta till* :thumbup:
Sant, det märks nog lätt om en säljare inte tror på produkten och det är knappast kul att sälja sånt man inte gillar. Och apropå det så har jag hittat en väldigt intressant platsannons med vad som borde vara det perfekta säljjobbet för mig(om det nu finns något sådant). Så nu har jag avsatt en hel dag till att fila på min ansökan, något jag tyvär är rätt dålig på att skriva. :)

Så, det där var typ företagets John Galt? Jag kanske skall sikta på att vara Dagny istället? :D