handdator

Visa fullständig version : hehe*skäms*, hur kokar man ägg i mikro?


Spritza
2006-02-27, 00:08
jag vill veta hur man kokar ägg i mikro, på vilken effekt, är det farligt på nåt sätt och hur länge skall det koka?

Tolkia
2006-02-27, 00:35
Glöm inte att göra hål i skalet först, annars blir det kul att göra rent i ugnen. :D
Allvaligt talat vet jag inte hur bra det går att koka ägg i mikron; det går att knäcka dem och mikra dem utan skal (ppicka gärna hål på gulan först), men de blir ganska sega och otrevliga i konsistensen eftersom de "torkar" lite. Möjligen funkar det att "förlora" dem, alltså knäcka dem ner i hett vatten och koka dem så. Koka vanligt på spisen verkar enklast.

paddanboy
2006-02-27, 00:56
Aldrig hört talas om detta förut, är de inte så att man har äggen i ett glas vatten?

Då kanske de fungerar...

Krille 87
2006-02-28, 00:00
Aldrig hört talas om detta förut, är de inte så att man har äggen i ett glas vatten?

Då kanske de fungerar...

Håller med Paddan..

Cerberus
2006-02-28, 00:50
fungerar detta verkligen? Vore nice med kokade ägg på några minuter...har ingen lust o städa den dock. Är inte så sugen på experiment :P

db
2006-02-28, 08:57
alltså det är bara mer stökit att göra i mikron än på spisen. på spisen: ta bara ca 3cm vatten, i med ägg och på med lock. de kokar upp på 2 min då stänger man bara av plattan å väntar 3-4 min eller nåt man får bra känsla efter ett tag.

Tomten
2006-02-28, 13:35
fungerar detta verkligen? Vore nice med kokade ägg på några minuter...

Tänkte du alls före du började skriva? Nu tar det faktiskt bara några minuter att koka ägg, även om du inte använder microvågsugnen.

Klo
2006-02-28, 13:43
Funkar utmärkt i micro går fortare också men är jobbigt att diska (det fastnar), glöm inte att ha sönder äggulorna och ha på lock bara. Personligen tycker jag vanliga kokta är godare.

Cerberus
2006-02-28, 13:45
Tänkte du alls före du började skriva? Nu tar det faktiskt bara några minuter att koka ägg, även om du inte använder microvågsugnen.

Ja, det tar tid att värma vattnet sen tar det tid för att ägget ska kokas hårt.

Srednq
2006-02-28, 21:06
knäck de på en tallrik eller i en skål. slå sönder gulan lite och in i mikron. jag gör två samtidigt och har de inne i 2-2,5 min. blir segt och jobbigt å diska. men kl 6 e man inte så kräsen

mangs
2006-03-01, 10:18
Köp en äggkokare. Kostar några 100 beroende på modell och den sköter sig själv samt att man slipper disk mm.

En mycket bra investering om man äter ägg så gott som dagligen.