handdator

Visa fullständig version : Jävla, jävla OS! (Finland)


Daniel_S
2006-02-26, 22:49
Det var det. Varför ska man överhuvudtaget vara idrottsintresserad? Nu har två veckor av misär passerat, man har bara glott på TV och samtidigt försakat en massa andra plikter och intressen. Innan tävlingarna ens började hade Finland lagt beslag på minst 4-6 GULD och allt verkade frid och fröjd.

Efter att förhoppningarna grusats en efter en så krossades den sista ikväll av ärkepesten Tre kronor (grattis ändå), och Finland lämnade utan guld denna gång. Småningom börjar man inse att vi håller på att glida ner till bananrepubliknivå i internationella sammanhang på alla fronter. Förutom i motorsport så bevisas det gång på gång att våra enmanslandslag inte kan konkurrera. För att strö salt i såren så hävde herrskidåkarna att de skulle ta guld i stafetten, samt att Kattilakoski hade medaljchans i femmilen *whatever* (samt att Manninen INTE var missnöjd efter 9:e plats i nord.komb., justitiemordet i puckelpist, oväntat dåliga insatser i backhoppning, Aftonbladet... etc. (Lasse Anrell börjar nog vara ca. två artiklar ifrån en finländsk fatwa)).

Fan, jag börjar bli trött på att se finska idrottare underprestera gång efter annan. Min högst tillförlitliga undersökning visar att högst 10% av finska idrottare gör säsongsbästa eller lyfter ett par snäpp i mästerskap, samtidigt som drygt hälften av övriga länders överträffar sig själva.

Så hur ligger vi till?

MasterChief
2006-02-26, 22:55
Mmm...Sisu känns rätt "b" nu för tiden. Ni äter för dåligt (sämst i Europa har jag hört). :D

Garnax
2006-02-26, 22:59
Skit i sport, spelar du inte själv eller känner någon som spelar
så spelar väl inte resultaten någon roll?

Jag kunde inte bry mig mindre om några svenskar är bäst eller sämst
i hockey.

Om en homo sapiens efter många många 1000 timmars träning kan hoppa 2.08
eller inte skiter jag också i.

stahlberg
2006-02-26, 23:00
Det är tyvärr tvärtom så att finska idrottsmän INTE har så mycket s.k sisu.

DTH
2006-02-26, 23:08
OS-guld i hockey hade lämnat med nöjd ändå men icke.. :-( SÅ TYPISKT ALLTSÅ! Sverige ska alltid vinna i slutet med minsta möjliga marginal.. :-(

Skall blir intressant o följa F1 VM iaf men McLaren kommer säkert o sabba Kimis Chanser.

Marcus Grönholm ser det bra ut för iaf. :-) Vunnit de två första loppen.



Idag så hade man lust o dra ut o bränna sverigeflaggor eller nåt.

stahlberg
2006-02-26, 23:18
Inte ens de finska SL-arna är mera vad de varit.

Jarmo Virtanen var till synes alldeles kolugn när han gick fram till lyftpodiet. Men vikterna steg ändå. Hans morbror Raimo Välineva drog 322,5 kg i marklyft i klass 75 kg, däremellan drack han Koskenkorva. Jouko Nyyssönen satte sig ber och grät när han tog "bara" brons i VM i SL 1978.

Hannu Saarelainen svarade för många tunga lyft. Han dog som en äkta finne. Han hade feber. Men eftersom det var bastudag gick han ändå i bastun, medhavande den vanliga "Kossu"flaskan. Han fick åka likbil från bastulaven.

Min ungdomsadept har finsk sisu. Men det beror bara på att han egentligen är svensk medborgare.

Ibland saknar jag min f.d adept KT. Han plågades av ryggbesvär som gjorde att han inte kunde gå tillräckligt djupt i knäböjning (på träning). När han skulle tävla i sin (som det visade sig) sista FM-tävling gick han på smärtstillande medicib. Uppvärmningslyften gick dåligt. Nästsista värmaren på 345 såg usel ut. Jag gissade att han inte skulle klara sista värmaren på 385, och jag hade rätt, han tappade vikten. Han hade tänkt börja på 405,5 kg (nytt FR) i böj. Jag föreslog att han skulle börja lättare. Han svarade : "Antingen lyfter jag 405,5 eller inget alls". Det gick segt, mycket segt - men upp kom det. Och sedan klarade han av bara farten också 415.

Men han var finlandssvensk, precis som en annan sisulyftare, ålänningen Ove Lehto.

Var är den finska sisun?

tano
2006-02-26, 23:23
Sverige brukar iof åka ut på snöpliga förluster.
Så det här var en revansh för Sverige.
Hoppas fotbollskillarna också kan få det i sommar och klara
sig ett steg efter gruppspelet.

Nä men nog kommer finländarna igen. :thumbup:
7 silver (var det så?) är väl inte fel. Det är så små marginaler i många av sporterna.
Men lite synd att ni inte fick något guld, det ger en liksom energi
nu när man sett så många framgångar i Sverige.

Bara för finländarna att kämpa hårdare till nästa gång :whipped:
:)

Daniel_S
2006-02-26, 23:36
Det intressanta med Kimi, Grönholm och co. är att det satsas väldigt mycket på nya förmågor i deras kretsar, så min helt kvalificerade åsikt är att satsningar föder framgång som föder framgång. I övriga idrotter verkar ganska kortsiktigt tänkande dominerande, finsk fotboll säljer vanligen sina juniorer som 15-17 åringar för en spottstyver, medan lite äldre inspelade spelare skulle stärka klubbarnas ekonomi något oerhört mycket mer.

En gång så stolta TPS Åbo (mångfaldiga finska hockeymästare sedan slutet av -80 talet) fostrade under sin storhetstid en mängd spelare av internationell klass (Koivu, Lehtinen, Nummelin, Kallio, Salo, Berg, Rintanen, målvakter som: Niittymäki, Norrena, Kiprusoff, Hurme, m.fl., alla i NHL-/landslagsklass) och mästerskapen haglade in trots att de bästa alltid försvann. Nu börjar de flesta vara borta och allt köps utifrån, samtidigt som resultaten sviker. Samma mönster finns troligen inom alla idrotter, långsiktighet framför allt.

Noodles
2006-02-27, 08:36
Ni i Finland kan väl trösta er med att Sverige gjorde ett uselt OS i Salt Lake City och betydligt bättre nu. Hur många trodde inte att Sverige var slut som vintersportnation? Även om Finland är en traditionell vintersportnation så är det fortfarande ett litet land. När andra (större) länder satsar mer är det svårt att hänga med. Tycker inte ni ska deppa för mycket. Hockeylaget gjorde en grym turnering hela vägen fram till finalen.

När det gäller motorsport får Sverige fortfarande vara glada om Björn Wirdheim blir testförare och drömma om Ronnie Peterssons dagar. :D

hahavaffan
2006-02-27, 08:42
När det gäller motorsport får Sverige fortfarande vara glada om Björn Wirdheim blir testförare och drömma om Ronnie Peterssons dagar. :D*host* Mattias Ekström :naughty:

bubbe
2006-02-27, 08:58
Men han var finlandssvensk, precis som en annan sisulyftare, ålänningen Ove Lehto.

Var är den finska sisun?

Alltid lika läsvärt!

Kan det möjligtvis vara så att sisun helt enkelt har flyttat till sverige? en sorts efterhandsmigrering, en eftersläng från 60-talet?

Eller är det någon sorts trend som flyter runt, just nu verkar sverige ha gått väldigt bra prestationsmässigt bland eliterna, går det lika bra på klubbnivån?

Hur mycket satsas/satsades det på idrotten, finns det historik? kan man dra slutsatser av något sådant?

osv, Norge har ju gått grymt bra senaste 10-15 åren gällande vintersport, men inte lika överlägset längre, varför?

skaparn
2006-02-27, 10:11
Oh.. Garnax är sådär rebelliskt bitter och hånar oss som bryr sig om något så banalt som tävlingsidrott. Tänk den som ändå hade kommit till hans insikter i livet.

Förövrigt är Finlands resultat bra, men det kan såklart bli bättre.

Sultanen
2006-02-27, 10:47
verkar som det är slut på "hemohes'n" bland finska idrottare och då går det ju inte så bra heller...

Nitrometan
2006-02-27, 11:21
Vem är sisu?

Finnar kan köra bil som fan!
F1, rally och säkert nåt mer.

Men nån annan sport verkar de inte klara av.

Det är fotbolls-VM i sommar. Där vinner Finland ingen medalj.

DTH
2006-02-27, 11:32
Vem är sisu?

Finnar kan köra bil som fan!
F1, rally och säkert nåt mer.

Men nån annan sport verkar de inte klara av.

Det är fotbolls-VM i sommar. Där vinner Finland ingen medalj.

World strongest man har Finland varit mycket bra på. :-)

Daniel_S
2006-02-27, 12:11
Vi har ju boboll! Där är vi överlägset bäst i världen, ingen annan har en suck. Att sporten väl närmast är en strandlek glömmer vi för stunden... Finland har faktiskt en stående inbjudan till softball turneringen i sommar-OS, men har inte hittills nappat eftersom de bästa spelarna skulle tvingas lägga all tid på softball, vilket inte lockar klubbarna.

Iofs inte något jag fastnat för, trots att det är vår nationalsport :/

Nidning
2006-02-27, 12:55
jävla hockey hur fan kan finland altid lyckas med konststycket att nästan altid förlora när det gäller??

varför är finnarna så jävla rädda för svenskarna??

stryk ska de ha!!

Nitrometan
2006-02-27, 13:17
Vi har ju boboll! Där är vi överlägset bäst i världen, ingen annan har en suck. Att sporten väl närmast är en strandlek glömmer vi för stunden... Finland har faktiskt en stående inbjudan till softball turneringen i sommar-OS, men har inte hittills nappat eftersom de bästa spelarna skulle tvingas lägga all tid på softball, vilket inte lockar klubbarna.

Iofs inte något jag fastnat för, trots att det är vår nationalsport :/
Är inte boboll bara en ursäkt för ett uppgjort vadslagningsspel?

Nitrometan
2006-02-27, 13:20
World strongest man har Finland varit mycket bra på. :-)
Men nu talar vi inte uråldrig historia utan i dagens läge.

Annars kan vi ju säga att Sverige är bäst på skidor för att Mora-Nisse och Sme-Harald dubblerade i femmilen på nåt vinter OS på 50-talet. *screwy*

Noodles
2006-02-27, 13:26
*host* Mattias Ekström :naughty:

DTM är tyvärr inte samma som Formel 1. ;)

Det kvittar vilka förare som egentligen är bäst. Formel 1 har alltid en speciell status.

stahlberg
2006-02-27, 18:25
Idrottspsykologi och idrottsmäns personliga psyke har alltid intresserat mig oerhört mycket.

Finsk sisu är rätt långt en ren myt. Lagidrott passar överhuvudtaget inte för finnar. Vad orsaken är vet jag inte, men finnar har ofta dåligt självförtroende. och saknar den viktiga förmågan att överträffa sig själva i ett visst speciellt viktigt ögonblick (t.ex en OS-final).

En viktig skillnad mellan ett finskt ishockeylandslag och ett svenskt - och det som gör att Sverige ofta lyckas där Finland ,isslyckas - är följande : svenskarna HATAR att fölora (och VILL vinna). medan finnarna är RÄDDA för att de ska förlora. Detta gör att finnarna täbker negativt i en pressad situation ("Hjälp, tänk om vi förlorar"), medan svenskarna tänker positivt ("Vi ska inte förlora, utan VINNA").

De idrottsgrenar som passar en finsk idrottsman är grenar där han kan gå in på tävlingsarenan och GE ALLT utan att behöva överträffa sig själv. En fimsk idrottsman bör vara i överlägsen form för att vinna, att han skulle bara I LIKA GOD (eller sämre) form som en annan idrottsman och TÄNJA SIG till seger är ett undantag och ingen regel.

Att använda ekonomiska resurser i idrott hjälper inte alltid. Man kan köpa Chelsea och köpa in tillräckligt skickliga (och dyra) spelare för att vinna engelska ligan. Men det är inte säkert att man kan bygga upp ett EGET lag på motsvarande sätt. Finska friidrottsmän klarade sig mycket bra internationellt på 1970-talet. Efter detta har förstås konkurrensen ökat. Men i takt med att Finland satt in mer ekonomiska resurser på friidrott blir resultaten bara sämre. Idrottsmän som har allting gratis redan från mycket låga nivåer har svårare att motivera sig för att träna så hårt som behövs för att verkligen nå toppen.

Detta är iof inte den enda faktorn som påverkat finsk friidott begativt. Det att talangerna satsar på andra grenar istället har också betydelse. Men man kunde använda resurser till att locka talangerna istället för att offra en massa pengar på dem som ändå aldrig når toppen.

Nidning
2006-02-28, 11:53
Idrottspsykologi och idrottsmäns personliga psyke har alltid intresserat mig oerhört mycket.

Finsk sisu är rätt långt en ren myt. Lagidrott passar överhuvudtaget inte för finnar. Vad orsaken är vet jag inte, men finnar har ofta dåligt självförtroende. och saknar den viktiga förmågan att överträffa sig själva i ett visst speciellt viktigt ögonblick (t.ex en OS-final).

En viktig skillnad mellan ett finskt ishockeylandslag och ett svenskt - och det som gör att Sverige ofta lyckas där Finland ,isslyckas - är följande : svenskarna HATAR att fölora (och VILL vinna). medan finnarna är RÄDDA för att de ska förlora. Detta gör att finnarna täbker negativt i en pressad situation ("Hjälp, tänk om vi förlorar"), medan svenskarna tänker positivt ("Vi ska inte förlora, utan VINNA").

De idrottsgrenar som passar en finsk idrottsman är grenar där han kan gå in på tävlingsarenan och GE ALLT utan att behöva överträffa sig själv. En fimsk idrottsman bör vara i överlägsen form för att vinna, att han skulle bara I LIKA GOD (eller sämre) form som en annan idrottsman och TÄNJA SIG till seger är ett undantag och ingen regel.

Att använda ekonomiska resurser i idrott hjälper inte alltid. Man kan köpa Chelsea och köpa in tillräckligt skickliga (och dyra) spelare för att vinna engelska ligan. Men det är inte säkert att man kan bygga upp ett EGET lag på motsvarande sätt. Finska friidrottsmän klarade sig mycket bra internationellt på 1970-talet. Efter detta har förstås konkurrensen ökat. Men i takt med att Finland satt in mer ekonomiska resurser på friidrott blir resultaten bara sämre. Idrottsmän som har allting gratis redan från mycket låga nivåer har svårare att motivera sig för att träna så hårt som behövs för att verkligen nå toppen.

Detta är iof inte den enda faktorn som påverkat finsk friidott begativt. Det att talangerna satsar på andra grenar istället har också betydelse. Men man kunde använda resurser till att locka talangerna istället för att offra en massa pengar på dem som ändå aldrig når toppen.

villken jävla goja skulle svenskarna med sin jantelags mentalitet var bättre inställda psykist att vinna, medans finnarna nöjer sig med förlust?? skärp dig.
Man kan ju jämföra med vinterkriget i så fall där gällde det mer än en pokal och fienden var överlägsen men inte fan lyckades ryssarna ockupera finland som de planerade.
Jag vet att krig inte kan jämnföras med idrott men din skit snack om att finnarna inte vill vinna håller inte, då finnarna gjorde en bättre turnering än sverige i övrigt men misslyckades kapitalt i finalen.

sen ska du inte komma och tjafsa om att finland skulle köpa dyra spelare hade inte sverige foppa kan tänka mig att han inte är så billig heller.

du generaliserar välldigt mycket och din resomang håller inte, visst finnarna förlorade mot sverige och jag tror att det var psyket som spelade in finnarna förlorar ofta mot sverige när det gäller, men du kan inte komma och påstå att finnarna inte ville vinna det håller inte om du ska anklaga nån för nåt nåt titta först under egen matta, det är allmänt kännt att sverige är jantelagens hemland.

kharon
2006-02-28, 12:44
Problemet med Finland är att vi tror att vi är så mycket bättre än vad vi egentligen är. På tok för höga förväntningar, som blomstrar upp t.ex. tack vare media. Likaså i de flesta vänskapskretsar och sällskap så snackas det upp jävligt mycket före varje tävling. Därtill en obotlig avundsjuka på Sverige.

Ok, vi har vunnit ett VM-guld en gång! Hurra, nu tror vi att vi kommer att vinna alla andra hockeyturneringar som följer, och gör vi det inte så blir vi besvikna.

Vi har tidigare haft skidlöpare, backhoppare, löpare o.s.v. som varit fenomenalt bra, bäst. Nu är vi inte längre bäst, men vi skulle så gärna vilja vara det.

I Lahtis var vi tvungna att dopa arslet av oss för att alls nå upp till förväntningarna.

Ett OS-silver är ju helt fenomenalt! Likaså resten av silvren. För ett land som Finland, ett pytteland med 5 mil. invånare är det ju fantastiskt.

Naturligtvis kan vi ju inte vara glada för grannarna - som är bättre än oss. Det är ju helt jävla sjukt.

Nidning
2006-02-28, 14:24
Problemet med Finland är att vi tror att vi är så mycket bättre än vad vi egentligen är. På tok för höga förväntningar, som blomstrar upp t.ex. tack vare media. Likaså i de flesta vänskapskretsar och sällskap så snackas det upp jävligt mycket före varje tävling. Därtill en obotlig avundsjuka på Sverige.

Ok, vi har vunnit ett VM-guld en gång! Hurra, nu tror vi att vi kommer att vinna alla andra hockeyturneringar som följer, och gör vi det inte så blir vi besvikna.

Vi har tidigare haft skidlöpare, backhoppare, löpare o.s.v. som varit fenomenalt bra, bäst. Nu är vi inte längre bäst, men vi skulle så gärna vilja vara det.

I Lahtis var vi tvungna att dopa arslet av oss för att alls nå upp till förväntningarna.

Ett OS-silver är ju helt fenomenalt! Likaså resten av silvren. För ett land som Finland, ett pytteland med 5 mil. invånare är det ju fantastiskt.

Naturligtvis kan vi ju inte vara glada för grannarna - som är bättre än oss. Det är ju helt jävla sjukt.

jag håller med dig i mycket av det du skriver, nästan allt, men jag skiljer mig från din analys i det att jag tror att de flesta på elit nivå dopar sig (om inte alla) de gör omänskliga prestationer och har valt att leva det liv de gör villket inebär dopning.
det gäller att inte vara naiv och tro att doping är nåt som ett fåtal sysslar med för att fuska, så är det inte.

kharon
2006-02-28, 15:38
jag håller med dig i mycket av det du skriver, nästan allt, men jag skiljer mig från din analys i det att jag tror att de flesta på elit nivå dopar sig (om inte alla) de gör omänskliga prestationer och har valt att leva det liv de gör villket inebär dopning.
det gäller att inte vara naiv och tro att doping är nåt som ett fåtal sysslar med för att fuska, så är det inte.

Personligen försöker jag inte ha någon egentlig uppfattning om dopning på elitnivå, skillnaden är väl att några åker fast, andra inte. Jag har ingen aning om det är alla eller endast någon enstaka som fuskar.

I övrigt tycker jag att sport är mycket roligare, både att titta på och utöva själv, då man inte har så stora förhoppningar Då blir man desto gladare då man vinner eller presterar bra, och förlorar man så var det i alla fall roligt, och man fick i alla fall njuta av en spännande match/kamp. Blir man totalt utklassad så tränar man lite hårdare, så kanske det går bättre nästa gång!


Va fan hände med "det är huvudsaken att man är med och kämpar"? :thumbup:

jwzrd
2006-02-28, 15:46
villken jävla goja skulle svenskarna med sin jantelags mentalitet var bättre inställda psykist att vinna, medans finnarna nöjer sig med förlust?? skärp dig.
Man kan ju jämföra med vinterkriget i så fall där gällde det mer än en pokal och fienden var överlägsen men inte fan lyckades ryssarna ockupera finland som de planerade.
Jag vet att krig inte kan jämnföras med idrott men din skit snack om att finnarna inte vill vinna håller inte, då finnarna gjorde en bättre turnering än sverige i övrigt men misslyckades kapitalt i finalen.

sen ska du inte komma och tjafsa om att finland skulle köpa dyra spelare hade inte sverige foppa kan tänka mig att han inte är så billig heller.

du generaliserar välldigt mycket och din resomang håller inte, visst finnarna förlorade mot sverige och jag tror att det var psyket som spelade in finnarna förlorar ofta mot sverige när det gäller, men du kan inte komma och påstå att finnarna inte ville vinna det håller inte om du ska anklaga nån för nåt nåt titta först under egen matta, det är allmänt kännt att sverige är jantelagens hemland.

Stopp på belägg, du kan väl för tusan inte försöka banka Stahlbergs generaliseringar i huvudet med en egen? Jantelagen kan du peta upp i stenåldersgrottan.

Nidning
2006-02-28, 16:35
Stopp på belägg, du kan väl för tusan inte försöka banka Stahlbergs generaliseringar i huvudet med en egen? Jantelagen kan du peta upp i stenåldersgrottan.

jag generaliserar inget, sverige vann guld finnarna kom på första förlorar plas.

spelar man så uselt som finnarna gjored under finalen förtjänar man inte guld.

i övrigt så är jantelagen rena skiten bra att folk börjar fatta det, vi behöver fler jwzrd:s :hbang:

jwzrd
2006-02-28, 16:54
jag generaliserar inget, sverige vann guld finnarna kom på första förlorar plas.

spelar man så uselt som finnarna gjored under finalen förtjänar man inte guld.

i övrigt så är jantelagen rena skiten bra att folk börjar fatta det, vi behöver fler jwzrd:s :hbang:

Du sa att alla svenskar ordnade sig under jantelagen, om det inte är en generalisering så vet jag inte vad som är det.

Nidning
2006-02-28, 17:11
Du sa att alla svenskar ordnade sig under jantelagen, om det inte är en generalisering så vet jag inte vad som är det.


aah! det var inte så jag menade, jag var väl otydlig, det jag menade var att jantelagen föddes i sverige ínte att alla svenskar ordnar sig under den, det gör ni inte.

stahlberg
2006-02-28, 19:16
Jag visste när jag skrev att jag generaliserade. Tiden var knapp (och det är den nu också).

Vinterkriget och idrott är som sagt olika saker. Just det att Finland spelar en fenomenal turnering, men brister i avgörandets stund är typisk för den finska idrottsmannamentalitet som jag försökte visa på.

Svenskarna har en helt annan inställning, som är till fördel för dem i idrott, i synnerhet i lagidrott.

Nidning
2006-02-28, 21:30
Jag visste när jag skrev att jag generaliserade. Tiden var knapp (och det är den nu också).

Vinterkriget och idrott är som sagt olika saker. Just det att Finland spelar en fenomenal turnering, men brister i avgörandets stund är typisk för den finska idrottsmannamentalitet som jag försökte visa på.

Svenskarna har en helt annan inställning, som är till fördel för dem i idrott, i synnerhet i lagidrott.

jag tror fortfarande inte på din analys, det brukar bara vara när det handlar om sverige vs finland i olika hockey tourneringar som finnarna drabbas av denna löjliga skräck som gör att de förlorar en match som de borde kunna ta.

men nu ska jag inte lipa över spild mjölk, grattis för guldet.
så kasst som finnarna presterade under finalen förtjänar de inte nåt annat än det de fick, första platsen som förlorare.

stahlberg
2006-03-04, 12:58
Nidning tror inte på min analys. Det gör ingenting. Det som är betydligt värre är att de finländska idrottsbeslutsfattarna inte heller tror på den. För om man inte inser, att de uteblivna internationella finländska idrottsframgångarna under de senaste åren beror på idrottsmännens psyke, så kommer man inte heller att försöka vidta nödvändiga åtgärder.

Jag har varit styrkelyftstränare i 25 år. Eftersom jag anser att idrottsmannens psyke är en viktig faktor som påverkar såväl träningsresultaten som - framförallt - tävlingsframgångrana så har jag läst en hel del psykologisk och idrottspsykologisk litterattur. Jag har i arbetslivet sysslat huvudsakligen med arbetsuppgifter av psykiatrisk resp. pedagogisk natur. Jag har studerat SL-are och andra idrottsmän, och dessas psykologiska funktion, på träning och på tävling. Jag har följt åtskilliga träningspass i många olika grenar för att studera tränarnas verksamhet, och hur de bygger upp (eller inte bygger upp) träningspassen rent psykologiskt.

Som alla som läst mina åsikter tidigare redan vet, så anser jag att goda tävlingsnerver mycket långt är medfödda (dvs de ingår i idrottsmannens personliga egenskaper). Goda tävlingsnerver kan tränas upp bara i liten utsträckning.

Det går inte att skriva någorlunda kort om finska idrottares psykologiska egenskaper utan att generalisera. Men individuella grenar där man kan träna stenhårt och vara i överlägsen form passar bäst för finländska idrottsmän. I några fall (typ Pekka Vasala, OS-segrare i 800m löpning 1972) kan finska idrottsmän tänja sig när det gäller. Men ofta är de finska idrottsmänen som en samtida med Vasala, Lätsä-Pekka Päivärinta (finsk långdistanslöpare, samtida med Vasala). Päivärinta gjorde fantastiska tider i små bytävlingar, men i varje stortävling klappade han ihop helt.

Jag är övertygad om att RÄDSLA FÖR ATT FÖRLORA är den viktigaste negativa egenskap som hindrar idrottsmän från att vinna. Tyvärr är just finska idrottsmän ovanligt rädda för att förlora. Svenska idrottsmän däremot HATAR ATT FÖRLORA, och gör därför ALLT för att vinna.

Idag analyserade en finsk kvällstidning orsakerna till att Finland klarade sig så dåligt i OS. Tidningen intervjuade en idrottspsykolog (vars namn jag glömt), en ishockeytränare (rikskände Juhani Tamminen) samt en f.d långdistanslöpare (som faktiskt råkade vara just Pekka Päivärinta). I artikeln konstaterades för det första att man i Finland satsar alltför lite på att utveckla idrottsmännens psyke. Juhani Tamminen konstaterade ungefär såhär : "Alla idrottsmän vill vinna. Men det är få förunnat att inte vara rädda för att fölora. De som inte är det har en stor fördel". Det var mycket roligt för mig att kunna konstatera att andra kunniga tränare har tänkt i samma banor som jag.

Pekka Päivärinta konstaterade för sin del, att man hamnar i en negativ förväntningsspiral. När man klarar sig dåligt blir man besviken och börjar förvänta sig (tro, vara rädd för) att det går dåligt nästa gång också. När det sedan igen går dåligt ökar de negativa förväntningarna (rädslan för att fölora). Päivärinta borde veta vad han talar om : som jag nämnde ovan misslyckades Lätsä-Pekka ALLTID i stortävlingar på bana. En nutida mostvarighet till Päivärinta är för övrigt skidlöparen i nordisk kombination Hannu Manninen.

Päivärinta har alldeles rätt om negativ spiral. Men man kan också bygga upp en positiv spiral : en förväntan att alltid lyckas. Detta har jag beskrivit i kolo tidigare, då jag i trådar om feedback och koncentration försökt beskriva hur jag tillsammans med sina adepter bygger upp en positiv förväntningsspiral.

Somliga skyller matchförluster på otur. Men otur har mycket liten andel i en förlust. En ishockeymatch består av 60 minuter effektiv speltid. Under dessa 60 minuter får båda lagen både situationer med tur och situationer med otur. Turen och oturen kommer under dessa 60 minuter att fördela sig ganska jämnt mellan lagen.

Svensken Curre Lindström lyckades leda Finland till VM-guld i ishockey år 1995. Dels kunde Finland ta guld för att de bästa NHL-spelarna saknades i turneringen. Men en lika viktig orsak var att Lindström - som knappast är någon strålande taktiker - lyckades psykologiskt, med att moitvera sina unga spelare, få dem att tro på sig själva, och bygga upp en positiv förväntningsspiral.

Ska finska idrottsmän få större framgångar i internationella stortävlingar de kommande åren så är det på det psykologiska planet som förändringar ska göras.

Metal_boy_
2006-03-04, 13:24
Ett Silver i OS är i vilket fall ett framsteg inom Finsk Ishockey. Ni går sakta men säkert framåt och det har varit så hela tiden.

Visserligen så kanske ni får börja om nu när många veteraner ryker inför framtiden.

Noodles
2006-03-04, 14:24
Som jag har skrivit tidigare så borde Finland vara glada över ett silver i OS när alla proffs är med. Det är en stor bedrift och de spelade inte direkt dåligt i finalen heller.

Paavo Nurmi lyckades ju rätt bra även när det var stora tävlingar. Nio OS-guld (fem guld i samma OS!) är inte fy skam. Idrottsforskningen i Finland borde koncentreras kring hans förberedelser. :)

Noodles
2006-03-04, 14:32
Om man ska ta i modern tid så är Matti Nykänen en finne som lyckats bra i OS. Sedan är han kanske inte den bästa förebilden när det gäller agerande efter karriären. :D

stahlberg
2006-03-04, 17:20
Om man vinner alla matcher fram till finalen, och sedan förlorar finalen mot en motståndare som är ungefär lika bra som de andra man mött, så är finalen inget framsteg. Om man spelar SÄMRE i finalen istället för lika bra (eller helst bättre), så är finalen en besvikelse.

En annan typisk företeelse i finsk idrott är just detta att idrottsmännen, idrottsledarna, pressen eller allmänheten aldrig blir öppet besviken när det går åt helvete.

En idrottsman som ligger sexa i statistiken, presterar personrekord och blir trea har ALL ORSAK att vara nöjd. Han har gjort sitt bästa och t.om resultatmässigt överträffat sig själv.

Ser man resultaten på lång sikt var både det finska ishockeylagets och det finska curlinglagets prestationer framgångar. Men ser man prestationerna i finalerna mot vad lagen borde kunna prestera, så var ishockeylagets prestation underkänd och curlinglagets insats ett rent fiasko.

stahlberg
2006-03-04, 17:28
Matti Nykänen är en ganska speciell människa. Han var en gudabenådad talang i backhoppning. Dessutom var han på alla sätt en orädd människa. Jag tror inte att Nykänen funderade på att han skulle - eller kunde - förlora.

Däremot är Nykänen rätt eneklspårig som människa. Han saknar andra talanger än i backhoppning. Han hade säkert alkoholproblem redan under sin karriär som aktiv hoppare. När han slutade tävla (och träna) kunde han inte fylla tomrummet med något annat. Han utnyttjades, och utnyttjas, av andra människor, som vill rida på hans kända namn. Hans efteridrottsliga karriärer - bl.a som strippare resp. sångare - bygger inte på någon större färdighet för de yrken han utövat.

Tyvärr har Nykänens missbruk blivit allt svårare. Hans eviga bråk och försoningar med alkoholisthustrun Mervi har inte gjort saken bättre. Nykänen borde helt ändra livsstil för att klara sig i framtiden.

Det finns idrottsmän som vid sidan av sin idrottskarriär satsar på att utbilda sig eller skapa yrkeskontakter med tanke på framtiden. Andra tjänar en massa pengar på att idrotta, pengar som - i synnerhet väl investerade - ger dem en god ekonomisk grund att stå på efter karriären. Idrottsmän med en enda stor talang, som Nykänen, som inte "bäddat" för framtiden, har ett strort tomrum att fylla när karriären är över.