handdator

Visa fullständig version : Världens största sporter...


Allan
2006-02-26, 18:46
Eftersom frågan är uppe i en annan tråd kan vi väl ta en snabb frågesport - vilka är världens största sporter när det gäller utövare? Som ledtråd kan jag säga att en sport som skytte har över femtio miljoner utövare..

Nån som vet mer bestämt?

allan.

Griip
2006-02-26, 18:47
Fussball!

Definiera "utövare" på ett väldigt speciellt sätt, annars måste det vara fussball.

Allan
2006-02-26, 18:49
Fussball!

Definiera "utövare" på ett väldigt speciellt sätt, annars måste det vara fussball.

Licensierade utövare är väl det enklaste. Det blir lite ruttet eftersom man inte kan motionera golf utan måste tas upp som aktiv tävlande, men det är det bästa sättet tror jag. Och det enda sättet att få fram statistik.

allan

tp_88
2006-02-26, 18:50
Fotboll, kanske?

Finns förövrigt sporten "skytte"? Är inte det lite som att bunta ihop alla bollsporter och kalla dem just "bollsport" o.s.v? Verkar ju finnas mängder av olika sorters varianter av skytte. ( OBS: Inget påstående utan mer än fråga... )

Griip
2006-02-26, 18:52
Licensierade utövare är väl det enklaste. Det blir lite ruttet eftersom man inte kan motionera golf utan måste tas upp som aktiv tävlande, men det är det bästa sättet tror jag. Och det enda sättet att få fram statistik.

allan


Hur blir man en licensierad fotbollsspelare? Om 10 miljoner gatungar spelar fotboll några timmar om dagen, räknas inte det alls då?

Allan
2006-02-26, 18:54
Hur blir man en licensierad fotbollsspelare? Om 10 miljoner gatungar spelar fotboll några timmar om dagen, räknas inte det alls då?

Eller basket? Eller alla ungar som badar i havet eller i bassäng? Inte vet jag - men om man bara går efter licensierade spelare, och det betyder att man är med i en klubb - vilka är de största idrotterna?

allan

Spiffy
2006-02-26, 18:54
Ridsport är min gissning

Allan
2006-02-26, 18:54
Fotboll, kanske?

Finns förövrigt sporten "skytte"? Är inte det lite som att bunta ihop alla bollsporter och kalla dem just "bollsport" o.s.v? Verkar ju finnas mängder av olika sorters varianter av skytte. ( OBS: Inget påstående utan mer än fråga... )

http://hem.passagen.se/vargon40/ssf/

Seglare finns i seglarförbundet, för att inte tala om friidrotten.


allan

Fredrik S
2006-02-26, 18:55
Jag har hört att det är:

1. Fotboll
2. Volleyboll
3. Skytte

HenrY
2006-02-26, 18:55
Måste väl vara fotboll?

Griip
2006-02-26, 18:56
Eller basket? Eller alla ungar som badar i havet eller i bassäng? Inte vet jag - men om man bara går efter licensierade spelare, och det betyder att man är med i en klubb - vilka är de största idrotterna?

allan


Fotboll :)

Jo men bada i havet eller springa till skolan räknas ju inte, man måste ju göra det för träningen/motionens skull. Kanske inte är kristallklart men nåt sånt där tycker jag.

Basket skulle gå, men det är nog inte ens hälften så populärt i sydamerika, afrika, indien..

Ninjasmurf
2006-02-26, 18:56
Fickpingis? :)

Allan
2006-02-26, 18:57
Snart kommer nån att hitta en knastertorr sida med fakta men vi kan väl gissa ett tag.. Själv vill jag nog ha med både simning och basket i toppen. För att inte tala om bordtennis - ska visst vara nån miljard som spelar det...


allan

Yankeee
2006-02-26, 18:58
http://www.regeringen.se/sb/d/1371/a/25773

Fotboll enligt dem iaf :)

Skytte enligt svt.

http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=16299

Griip
2006-02-26, 19:00
Snart kommer nån att hitta en knastertorr sida med fakta men vi kan väl gissa ett tag.. Själv vill jag nog ha med både simning och basket i toppen. För att inte tala om bordtennis - ska visst vara nån miljard som spelar det...


allan


Jao men beror ju på hur man definierar det. Simning och pingis lär ha större % av sina utövare i en klubb jämfört med fotboll, lär vara en enorm skillnad.

Simning tror jag inte är på topp 5, inte en chans(ifall man definierar som jag dåra). Tänk bara hur mycket fotbollsklubbar det finns i Sverige, och ändå är inte Sverige nåt enormt fotbollsland. Frågan är vad alla i indien och kina gör.. pinigs är ju stort i kina, men lär ju knappast stå ett pingisbord i varje gathörn. I indien kör alla taxi.

Griip
2006-02-26, 19:01
"I dag är skytte, med cirka 50 miljoner utövare, världens största individuella idrott. Endast lagidrotterna basket, volleyboll och fotboll är större."

Yankeee
2006-02-26, 19:06
"I dag är skytte, med cirka 50 miljoner utövare, världens största individuella idrott. Endast lagidrotterna basket, volleyboll och fotboll är större."

Ah, jag såg inte hela meningen på google, gick inte att komma in på sidan :D

bigtraps
2006-02-26, 19:14
Oavsett hur man räknar utövare så är och förblir fotboll den största idrotten
VM i basket och vollyboll drar inte på långa vägar till sig lika stort intresse

Piranha
2006-02-26, 19:15
Det finns konstiga sporter med en massa utövare.

Cricket tex.

Jense
2006-02-26, 20:02
fotbollsVM drar väl in mer pengar än hela OS..

Ryska_raketen
2006-02-26, 20:03
Fotboll är nummer 1.

Las
2006-02-26, 20:16
FOtboll är dne största idrotten om man ser till antalet utövare. MEn den mest utbredda sporten är volleyboll:P..

Pumpitup
2006-02-26, 20:18
Pingis är väl den största psorten om jag inte minns helt fel, för hela den asiatiska väärlden utövar ju den idrotten som vi spelar fotboll. Och de är ju några stycken.....

SÅ, PINGIS är den största sporten!

Johan_P
2006-02-26, 20:19
Är inte golf rätt så stort också?

Griip
2006-02-26, 20:31
Är inte golf rätt så stort också?


1, golf är ingen sport (alt "En sport för fjantar där man ska ha par i allt förutom i vantar" :D)
2, pingis är inte alls lika stor

delta_mats
2006-02-26, 20:46
Finns ju som sagt tidigare många olika former av skytte. Finns många olika former av kampsport också, där tror jag man hittar många utövare med.

Arne Persson
2006-02-26, 20:49
Glima!

Krampus
2006-02-26, 20:55
Glima!

Haha, eller hur?
Störst i hela världen på Island.. :D

Grahn
2006-02-26, 20:56
Är väl lite lurigt att räkna på, skytte klubbar går ju många med i. Men att säga att alla de som är med där pysslar med skyttesport är väl som att säga att alla på gym pysslar med byggning.

Lillgrabben
2006-02-26, 20:59
Kan tänka mig att dart eller som jag vill kalla det: pilkastning kan vara ganska stort. Pilkastning är däremot alldeles säkert inte störst!

Sen om pilkastning är en sport vete fan, men utövarna hävdar det. Själv skulle jag vilja kalla det ett spel.

Fettecke
2006-02-26, 21:08
senaste nummret av Stadium(butikens egen tidning) så är sverige uppe i runt 250´000 reggade spelare under 2005 (om jag minns rätt)
i fotboll-

Allan
2006-02-26, 21:29
Nå här finns en del av svaren.. http://www.rf.se/files/%7B0CCC26A1-ABDE-4F9E-8266-4BAABF62A7DE%7D.pdf


allan

mangemani
2006-02-26, 22:00
om styrketräning är en sport så måste ju självklart det vara den största.
tänk efter själv,alla som utövar nån sport(fotboll,hockey,whatever)ligger ju på ett gym och pumpar för att förbättra sej för sin sport,samt att miljontals andra svenssons styrketränar med.
men det är ju bara om styrketräning räknas som en sport.

Allan
2006-02-26, 22:03
om styrketräning är en sport så måste ju självklart det vara den största.


Den och aerobics nämndes faktiskt i pdf:en jag länkade till, som två av de absolut vanligaste motionsformerna. Men vi måste nog begränsa oss till de sporter där man tävlar.

allan

Trance
2006-02-26, 22:07
Svårt att lita till sådana undersökningar, t.ex. volleyboll rapporterade ett felaktigt antal utövare osv kom vi väl fram till sist dock kom upp. Jag tror fotboll är störst.

MacLeod
2006-02-27, 00:16
Innan VM i fotboll spelades i USA så har jag för mig att korgboll var den största sporten i världen. Speciellt efter Team Magic och hela pr-maskinen runt dom på den tiden det begav sig.

Dumleman
2006-02-27, 01:37
Fotboll för det har flest medlemmar och får mest uppmärksamhet. Jag tror för övrigt att gångsportens mörkertal är stort.

andreaz
2006-02-27, 01:47
Jag har alltid hört att det varit fotboll väldigt tätt följt av landhockey eller vad det kallas.. mest pga att varenda indier springer efter den där stenbollen med sin pinne

HookersUnited
2006-02-27, 01:53
om styrketräning är en sport så måste ju självklart det vara den största.
tänk efter själv,alla som utövar nån sport(fotboll,hockey,whatever)ligger ju på ett gym och pumpar för att förbättra sej för sin sport,samt att miljontals andra svenssons styrketränar med.
men det är ju bara om styrketräning räknas som en sport.
Har mycket svårt att se en aktivitet utan tävlingsmoment som en sport.

theoppositescollide
2008-07-12, 19:10
om styrketräning är en sport så måste ju självklart det vara den största.
tänk efter själv,alla som utövar nån sport(fotboll,hockey,whatever)ligger ju på ett gym och pumpar för att förbättra sej för sin sport,samt att miljontals andra svenssons styrketränar med.
men det är ju bara om styrketräning räknas som en sport.

Det vore ju logiskt?


Med den tankegången så borde ju "gång" vara den största sporten i världen, den utövar ju 95% av världens befolkning dagligen typ :D

skaparn
2008-07-12, 19:16
Stabil bump.

Exdiaq
2008-07-12, 19:28
Det vore ju logiskt?


Med den tankegången så borde ju "gång" vara den största sporten i världen, den utövar ju 95% av världens befolkning dagligen typ :D



Tråden..

är..

två..

och..

halvt..

år..

gammal..

Floddan
2008-07-12, 19:39
Antagligen basket.

3.1415926535
2008-07-12, 19:48
Basket ja, basket är största sporten i Kina, och som alla vet är det som i störst i Kina störst i världen.

Allan
2008-07-12, 19:55
Eftersom tråden kommit upp igen kan det vara läge att påpeka att frågan var hur många licensierade utövare sporterna hade. Inte hur många som spelar på skoj, utan som gör det organiserat. Handlar det om o-organiserad verksamhet är jag också övertygad om att det är fotboll

Allan
2008-07-12, 19:55
Basket ja, basket är största sporten i Kina, och som alla vet är det som i störst i Kina störst i världen.

Nej, det är bordtennis.

3.1415926535
2008-07-12, 23:30
Källa?
Jag har varit i Kina, och enligt de kineser jag pratat med är basket största sporten.

Exdiaq
2008-07-12, 23:33
http://en.wikipedia.org/wiki/Sports_in_China

nr16
2008-07-12, 23:44
Bollsporter är det fotboll och rugby.
För om man kollar vilka som är dom största evenemangen så är det 1. Fotbolls VM, 2. Olympiska Spelen och 3. Rugby VM..

Om man kollar utövare är det nog fotbollen som är i topp där med...

Och om inte golf är en sport som någon sa tidigare i tråden så är f-n inte skytte det iheller. En sport ska man anstränga sig fysiskt och psykist i och framförallt svetas som en gris! För om man ska räka skytte och dart o sånt som en sport är fan korvvm också en riktig sport.

forslund
2008-07-13, 00:10
Enligt TV4s nyhetsinslag för något år sen är det mer folk som spelar datorspel än som spelar fotboll och hockey tillsammans i världen.

Sen går det ju att diskutera om datorspel räknas som sport. Det både tränas, tävlas, spelare bytes, stora prispengar osv.

Men om man måste säga fysisk sport så är det säkert något helt random. Fotboll skulle jag säga om man räknar med alla som spelar på bakgården osv.

L-Sami
2008-07-13, 01:12
Fotboll och basket är väl de största sporterna som har licensierade spelare.

tano
2008-07-13, 01:26
Om man inte räknar licensierade medlemmar skulle jag definitivt säga löpning.
Någon sorts löpträning gör väl nästan alla friska någon gång i sitt liv. Licensierade är svårare men skidlöpare är ju också en sorts löpare (springer ofta i löptävlingar) friidrottsklubbar likaså.

Om licensierade tror jag inte löpning platsar så högt men som evenemang är det nog i topp. Olika marathon evenemang kan ju dra till sig 50 000 löpare så det lär ju platsa som största idrottsevenemangen, iaf återkommande. Det genomförs ju en hel del löpartävlingar i denna storleksordning varje år.

bigtraps
2008-07-13, 10:44
Fotboll är den sport som utan tvekan är störst. Sedan kan man ju trolla med siffror och sätt att räkna hur man vill. Har för mej att IFBB gjorde anspråk
på en placering bland de fem största för ett antal år sedan

Tricce
2008-07-13, 13:35
Om man ser till enskilt event har jag för mig Indy 500 är världens största enskilda sportevenemang sett till åskådare iaf, även om det nu inte va det tråden handlade om så ville jag inflika det som den motorsportsnörd jag är :cool:

nr16
2008-07-14, 00:31
Om man ser till enskilt event har jag för mig Indy 500 är världens största enskilda sportevenemang sett till åskådare iaf, även om det nu inte va det tråden handlade om så ville jag inflika det som den motorsportsnörd jag är :cool:

Eller inte...?
Hur menar du med största enskilda sportevenemanget?

Tricce
2008-07-14, 00:45
Eller inte...?
Hur menar du med största enskilda sportevenemanget?

Eller inte, det jag menade är att det (iaf var tidigare) and i quote "the largest single-day sporting event in the world."

Ralle
2008-07-14, 02:14
är rätt säker på att han menar, antal personer i publiken. Eftersom att indy 500 kan ha runt 250 000 personer vilket är lite svårt att slå i många andra sporter.

pragmatist
2008-07-14, 07:21
Det här är en sån där fråga där man kan undra om det finns någon pålitlig och internationellt jämförbar statistik. Särskilt eftersom det antagligen finns miljontalsmänniskor som spelar t.ex. fotboll i länder där "licensiering" knappast förekommer alls annat än på absolut elitnivå. Om kriterierna för "licensiering" skiljer sig åt kan man få absurda resultat som att det finns fler ryttare i Sverige än fotbollsspelare i Nigeria.

"Main suspects" är dock fotboll, volleyboll och basketball, så mycket kan vi nog enas om.

skaparn
2008-07-14, 08:29
Om man ser till enskilt event har jag för mig Indy 500 är världens största enskilda sportevenemang sett till åskådare iaf, även om det nu inte va det tråden handlade om så ville jag inflika det som den motorsportsnörd jag är :cool:

Fast frågar du en fransman kommer kanske denna försöka få det till att TdF är det enskilt största med sina ca 10 miljoner åskådare längs vägarna. Om detta är unika besökare (internet style) eller inte vet jag inte.

Imni
2008-07-14, 08:40
Om man ser till enskilt event har jag för mig Indy 500 är världens största enskilda sportevenemang sett till åskådare iaf, även om det nu inte va det tråden handlade om så ville jag inflika det som den motorsportsnörd jag är :cool:

Läste nånstans att Indy-seriens 36 tävlingar har en budget på 1/4 av hela Sveriges statsbudget. Det är helt sjukt.:smash: sorry för OT.

Solros
2009-06-28, 20:55
Vilket evenemang är störst, VM i fotboll eller OS?

egge
2009-06-28, 21:24
Min gissning är att fotbolls-VM är störst.

Verbatim
2009-06-28, 21:40
Schack ligger antagligen rätt bra till, det är enormt i Ryssland, och har under dom senaste åren växt en hel del i både Kina och Indien. Det är inte vidare stort i dom flesta delarna av västvärlden dock, och Amerikanarna har tappat en hel del aktiva spelare under dom senare åren. Men när det har växt så mycket som det har, i 1 miljard+ länderna så är Amerikanarna inte mer än en droppe i havet.