handdator

Visa fullständig version : Bälte vid knäböj


larre
2006-02-26, 16:52
Vad ger det för effekter på belastning på rygg/mage, avlastar man mage eller rygg och går då miste om träning på de muskelgrupperna?

Jag har ett litet problem med knäböjen och det är att det är på tok för lite vikt på den, knäböjer på 60kg, stångroddar på 60kg och bänkar 75kg, lite skum styrkesats *screwy*
Då fick jag som råd att testa köra med bälte för att se ifall jag lasta på lite mer vikt, skulle det även hjälpa att i ett tag köra i smith med bälte för att få upp vikten lite?

polaren
2006-02-26, 16:57
Bältet gör väl att du får hjälp att hålla buktrycket, kanske ska du satsa på lite hård magträning innan du köper dig ett?

larre
2006-02-26, 17:05
Bältet gör väl att du får hjälp att hålla buktrycket, kanske ska du satsa på lite hård magträning innan du köper dig ett?
Kanske det kanske, han som tipsade mig sade att man skulle dra åt bältet riktigt hårt så man kunde pressa magen mot det när man pressa sig upp.
Kan alltså mina kassa böjar bero på en slapp mage?

Tänker fiö inte köpa ett, det finns på Olympiagymmet här i Östersund.

emmzan
2006-02-26, 17:07
Kanske det kanske, han som tipsade mig sade att man skulle dra åt bältet riktigt hårt så man kunde pressa magen mot det när man pressa sig upp.
Kan alltså mina kassa böjar bero på en slapp mage?

Tänker fiö inte köpa ett, det finns på Olympiagymmet här i Östersund.

Bättre träna upp magen. Drar man åt bältet riktigt hårt tycker jag det är lättare att fälla ryggen och tappa tekniken eftersom det blir en fin brytpunkt mitt på buken av bältet (vad jag upplevt). Man måste lära sig att få ett bra bukstöd och sedan pressa magen mot bältet.

Hur är böjtekniken då?

larre
2006-02-26, 17:15
Jag går långsamt ned, när röven nästan når backen så skjuter jag upp.
Står med ca 2 fötters längd i bredd(43or), fötterna rakt framåt.
Hålller överkroppen väldigt rak, inte luta sig framåt så man tar i med rygg.

Ingen som har petat på mig än och sagt till iaf :)

Ser många som går ned så kort och visst då kan jag också lasta på mer vikt men det blir väl knappast samma övning?

emmzan
2006-02-26, 17:23
Jag går långsamt ned, när röven nästan når backen så skjuter jag upp.
Står med ca 2 fötters längd i bredd(43or), fötterna rakt framåt.
Hålller överkroppen väldigt rak, inte luta sig framåt så man tar i med rygg.

Ingen som har petat på mig än och sagt till iaf :)

Ser många som går ned så kort och visst då kan jag också lasta på mer vikt men det blir väl knappast samma övning?

Och vad händer om du lägger på mer vikt?
Man kan ju iofs skilja på djupa och djupa böj - för mig är djupa böjar strax under paralellt läge, nere i botten med häcken mot vaderna är i mina ögon för djupt eftersom det är svårt att inte böja korsryggen därnere.

Kebab-Arne
2006-02-26, 17:23
Själv upplever jag enorm lättnad med bälte vid böj. Men visst inte speciellt smart att fästa sig vid ett bälte och dyl. hjälpmedel.

larre
2006-02-26, 17:24
Och vad händer om du lägger på mer vikt?
Man kan ju iofs skilja på djupa och djupa böj - för mig är djupa böjar strax under paralellt läge, nere i botten med häcken mot vaderna är i mina ögon för djupt eftersom det är svårt att inte böja korsryggen därnere.
Om jag lägger på mer vikt så fastnar jag när låren är parella med golvet, kommer upp lite men fastnar.

emmzan
2006-02-28, 09:25
Antingen testar du med bälte eller så (vilket jag skulle göra), kör du på ett tag till med vanliga böj utan bälte och ser om det händer något.

Hur länge har det stått still? Man kan ju stagnera rätt rejält i perioder för att sedan bli starkare igen.

mini
2006-02-28, 10:45
Jag skulle tro att dina svårigheter med böj inte avhjälps med bälte utan med teknikträning alternativt mer styrka i benen. Hur många reps kör du? Hur tränar du ben i övrigt?

Baan
2006-02-28, 10:55
jag tror inte bältet ger dig några styrkeökningar alls, i alla fall inte om du behåller en god teknik och inte kör någon skum variant med att luta dig på bältet eller något annat konstigt.

bälte är väl bra för extra buktryck men tycker själv inte det är någon nödvändig investering för dom flesta motionärerna, då dom flesta ändå kör rätt många reps och knappast några maxningar. träna helre upp magmusklerna ordentligt.

larre
2006-03-02, 20:59
Jag skulle tro att dina svårigheter med böj inte avhjälps med bälte utan med teknikträning alternativt mer styrka i benen. Hur många reps kör du? Hur tränar du ben i övrigt?
Jag tränar numera ben enligt joakim bartolls träningsupplägg, ska se ifall det är ett träningssätt som passar mig - och det gör det än så länge.
http://forum.body.se/showpost.php?p=1226&postcount=12

Innan jag började med bartolls så körde jag knäböj, benspark, bencurl och benpress med 3 set och ca 6-8 reps.

mini
2006-03-02, 21:13
Jag tränar numera ben enligt joakim bartolls träningsupplägg, ska se ifall det är ett träningssätt som passar mig - och det gör det än så länge.
http://forum.body.se/showpost.php?p=1226&postcount=12

Innan jag började med bartolls så körde jag knäböj, benspark, bencurl och benpress med 3 set och ca 6-8 reps.

Jag tycker att det är ganska lite. En ren övning för baksida? 12 set totalt för ben? Hur många set körde du för andra muskelgrupper?
Nu har du ju bytt, ge det nya upplägget rimlig tid, och glöm inte att köra hårt. Benträning är oskönt och jobbigt. Just do it.

larre
2006-03-02, 22:08
Jag tycker att det är ganska lite. En ren övning för baksida? 12 set totalt för ben? Hur många set körde du för andra muskelgrupper?
Nu har du ju bytt, ge det nya upplägget rimlig tid, och glöm inte att köra hårt. Benträning är oskönt och jobbigt. Just do it.
Får hoppas bartolls schema ger pay-off.
Jag har inget emot att träna ben, även fast det är ett jävla slit, vad ska jag annars träna medans överkroppen vilar? :D