handdator

Visa fullständig version : Varm eller kall när man tränar?


larre
2006-02-26, 14:59
Är det att förebra att vara lättklädd och få ventilera värmen från kroppen lätt eller är det bättre att vara lite mer klädd så att man svettas lite och kroppen verkligen är varm?
Gillar musklerna/lederna att vara varma eller svala när man tränar?

Ryska_raketen
2006-02-26, 15:02
Vet inte vilket som är bäst. Men det borde ju vara att kroppen är varm, musklerna är uppvärmda. Har därför på mig kläder så blir jag för varm/svettig drar ja bara av mig. :)

Bönne
2006-02-26, 15:20
Med lite isolering så fryser man aldrig, helt seriöst, fett är jäkligt effektivt när det gäller att hålla värmen, fryser aldrig :p

Finns nog ingen nackdel med att ha det varmt, framför kallt.

sunkan
2006-02-26, 15:24
Vad går bäst? En varm eller kall bil?

larre
2006-02-26, 15:25
Vad går bäst? En varm eller kall bil?
Så ser jag det också.

polaren
2006-02-26, 16:20
Brukar för det mesta träna med tjocktröja, och gillar nog det bättre än t-shirt. Tycker om när det blir varmt!

King Grub
2006-02-26, 16:35
Jag presterer fullständigt överlägset bäst kall.

larre
2006-02-26, 16:49
Jag presterer fullständigt överlägset bäst kall.
Jag har gjort lite utvärdering utav det ni i veckan, short + linne men är inte fan..
Men vad tycker lederna o musklerna? Vill dom ha det varmt när som ska jobba eller vill dom ha det svalt?
Rör sig inte blodet lättare i kroppen när man är varm?

larre
2006-02-26, 16:54
Sm i stavfel... Ni = Nu, Som = Dom.
Skyller på kladdiga linement fingrar.

Bönne
2006-02-26, 16:55
Jag presterer fullständigt överlägset bäst kall.Det handla väl om vilket leder och muskler gillade bäst, inte när man presterade bäst?

Bönne
2006-02-26, 16:56
Jag har gjort lite utvärdering utav det ni i veckan, short + linne men är inte fan..
Men vad tycker lederna o musklerna? Vill dom ha det varmt när som ska jobba eller vill dom ha det svalt?
Rör sig inte blodet lättare i kroppen när man är varm?Samtidigt måste kroppen slösa mer energi på att kyla ner sig.

King Grub
2006-02-26, 16:59
Rent generellt minskar skaderisk och prestation förbättras efter uppvärmning.

Aktiv uppvärmning ger något bättre prestation på korttidsansträngningar (<10 sek), men denna prestation kan försämras, om uppvärmningsprotokollet är för intensivt eller återhämtningstiden mellan uppvärmning och aktivitet för kort, vilket resulterar i minskar tillgänglighet av högenergifosfater.

Aktiv uppvärmning förbättrar prestation både på medellång och lång (>5 min) aktivitet när den utförs så den tillåter idrottsmannen att påbörja sin aktivitet i ett icke-utmattat tillstånd men med förhöjd grundsyreförbrukning.

Aktiv uppvärmning kan försämra distansprestation, då det påverkar termoregleringen negativt.

En kort, grenspecifik kraftansträngning har rapporterats ge ytterligare ergogen effekt i vissa moment.

Ref:

Sports Med. 2003;33(7):483-98.
Med Sci Sports Exerc. 2005 Sep;37(9):1608-14.

muffe85
2006-02-26, 17:37
jag värmer upp 20 minuter, så jag är alltid svettig/varm när jag börjar lyfta.
Skaderisken är ju MYCKET högre om man lyfter när kroppen är kall...
Men även i slutet av passet är jag varm o svettig. men det beror väl på halltemperaturen :S
Jag tränar i shorts o T-shirt.