handdator

Visa fullständig version : Kan armhävningar störa bänkpressen?


hasse36
2006-02-26, 13:44
Som ung spelevink (för att citera Lizard) gjorde jag 50 armhävningar varje morgon och kväll. Jag vägde då ca 80 kg och idag väger jag ca 95 kg. Hmmm, kändes bra att skriva det där... efter att i 5-6 år pendlat mellan 100 och 105.

Nåja hursomhelst testade jag med vågen hur tung en armhävning är. När armarna är sträckta är belastningen 65 kg och i bottenläget ligger den på 70 kg.

För närvarande kör jag bänkpress varannan vardag. Jag kör så ofta eftersom jag bantar och vill behålla den styrka som jag har kämpat så länge för. Energibalansen ligger på ca -700 kcal/dygn.

När jag tränar bänk försöker jag att reppa på 90-95 kg. Kommer armhävningar på 65-70 kg att störa styrketräningen?

Bondlurk
2006-02-26, 14:04
Inte rädd för att det ska bli katabolt, eller tom överträning att träna bänk så ofta?

polaren
2006-02-26, 14:06
Gör du dom mellan passen så tror jag nog att det kan förstöra, eftersom att du redan har så lite återhämtningstid.

Lillgrabben
2006-02-26, 14:18
Ja, armhävningar kommer att störa din bänkpress.

Armhävningarna kommer störa bänkpressen särskilt mycket ifall du tränar bänk & armhävningar på skilda dagar. Du borde nog vila någon dag mellan träningspassen där samma muskelgrupper belastas.

Ifall du tränar armhävningar dagarna du vilar från bänken kommer i princip samma muskler belastas veckans alla 7 dagar. Det blir för "mycket" träning & för lite vila.

Om du nödvändigtvis måste träna armhävningar tycker jag att du borde träna övningen samma dag som du tränar bröst / bänkpress.

blekfet2
2006-02-26, 14:41
men frågan är väl varför bänkpress så ofta? inte kommer du tappa något av att ligga på 1 max 2 bröstpass i veckan.

hasse36
2006-02-26, 18:38
men frågan är väl varför bänkpress så ofta? inte kommer du tappa något av att ligga på 1 max 2 bröstpass i veckan.Jag ligger på -700 kcal/dygn.
Att träna varannan dag minskar risken för muskelförlust. (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showpost.php?p=1269686&postcount=8)
Kanske överdriver jag.