handdator

Visa fullständig version : Kvarg


Spritza
2006-02-26, 12:58
När det gäller kvarg från lidl, innehåller den kalcium och hur mycket?
hur många kcal är det i kvargen?

Yankeee
2006-02-26, 13:11
68 kcal / 100 g
Kalcium hittar jag inte, men förmodligen inte långt ifrån andra mjölkprodukter.

Sverker
2006-02-26, 13:13
Smygläs på Kessellaburken :D

Kessellan innerhåller 1 procent fett från grädde medan det andra joxet innehåller 0.2 % fett eftersom det inte är tillsatt grädde. Räkna bort 1 g fett och 9 kcal från näringsdeklarationen.

Sök på SLVs databas med Färskost. Annars så kan jag berätta att där står det 107 mg kalcium per 100 g.

King Grub
2006-02-26, 13:15
Arlas Lättkesella innehåller runt 110 mg kalcium/100 g, så alltför långt därifrån lär det inte vara.

Spritza
2006-02-26, 13:22
man kan verkligen inte akta sig för kalciumet, mjölken ger 15% av RDI/100g....
en mugg mjölk är lite mer än 200g, sen har vi kvarg, vilket jag äter 500g om dagen osv....så nu undrar jag om man verkligen borde tänka så mycket på intaget av kalcium, bara käka/dricka på, cancer får man ändå av allt om det är förmycket, vissa människor bor ju i radeon hus, damn, men dem lever långa liv

Bönne
2006-02-26, 14:12
Kompensera med att försöka käka mycket tomat (ska väl funka bra för att förebygga cancer) eller försök hitta något som förhindrar upptaget av kalcium. Eller ge upp, käka som du vill, om två år käkar du förhoppningsvis inte likadant :p

Spritza
2006-02-26, 22:06
Kompensera med att försöka käka mycket tomat (ska väl funka bra för att förebygga cancer) eller försök hitta något som förhindrar upptaget av kalcium. Eller ge upp, käka som du vill, om två år käkar du förhoppningsvis inte likadant :p
Jag äter faktiskt en tomat till varje måltid, ungefär.
Finns det nåt annat man kan använda sig av för att förebygga cancer?

Max
2006-02-27, 22:49
Jag äter faktiskt en tomat till varje måltid, ungefär.
Finns det nåt annat man kan använda sig av för att förebygga cancer?
Testa att söka på anticancer eller nåt i den stilen, finns en aktiv tråd med det ämnet. Där nämns, kålsorter, te, kaffe, lax, tillagade tomater, avokado, apelsin, äpple, lök och massa annat. I stort sett alla grönsaker och alla frukter är bra, några bättre än andra såklart. Bär och färska örter/kryddor är oftast ännu bättre.