handdator

Visa fullständig version : Inte längre minst på forumet


Sidor : [1] 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77

shadowfire
2006-02-26, 00:41
Ska för första gången i mitt liv ge mig på att försöka bygga lite massa.
Har alltid varit "gymhatare" :devil: och varit mer vän av bollsporter eller löpträning, har bara satt min fot någon enstaka gång på gym innan.

Steg 1 [avklarad]:
Att lära mig mer om kost och hälsa. Klar: Jobbet bjöd faktiskt på en friskvårdsutbildning med kost o näringslära.

Steg 2 [avklarad]:
Träna så många gånger att jag kommer över tröskeln att det känns roligt/givande. Klar: Det gav sig efter 10-12 gånger och har upptäckt att tävlingsmänniskan i mig gillar o tävla med sig själv!

Steg 3 [pågår]:
Lära mig utföra basövningar på ett korrekt sett med maximal kontakt.

Steg 4 [pågår]:
Hitta lämpliga vikter för varje övning (och komma ihåg vad jag körde på sist /ahlzeimers anm).

Steg 5 [pågår]:
Försöka lära mig o äta mer, särskilt med fokus på frukost: (från en mugg kaffe o macka på jobbet, till havregrynsgröt, banan och macka).

Steg 6 [ej påbörjad]:
Optimera, optimera, optimera, öka, öka, öka.

Mål:
Huvudmålet är att ha passerat 75kg i vikt till 1/6 2006.
Definition är att det ska vara 5kg ökning i massa, volym o muskler.
Vet inte om det är ett relevant mål, men det är vad jag siktar på, deffa är inget jag behöver göra än på ett tag iaf.

Fakta:
Ålder: Snart 29
Längd: 1,80
Vikt: 70
Jobb: Kontors/stillasittande (är mellanchef)
Kroppsutformning: Tanig, ej muskulös, aningen fettansamling vid midjan (har ej kvar värdet på BF, vattenmassa osv)

Kan nog titulera mig som den minsta och klenaste på detta forum storleksmässigt av män 20-30 år.

Jorgen
2006-02-26, 00:49
Välkommen hit.

Det kommer inte att bli några problem för dig att nå dina mål. :thumbup:

Yankeee
2006-02-26, 00:52
Lycka till, du verkar ha rätt inställning för att lyckas :thumbup:

shadowfire
2006-02-26, 01:02
Har gjort om min kost med för att hjälpa till med träningen och nu ser det ut som följer:

Veckokost:
¤ All pasta är fullkornspasta eller motsvarande
¤ Rapsolja & olivolja är numera standard, ska införa smörgåsmargarin med Omega3 med
¤ Veckokosten utgörs främst av ägg i mängder, mjölk i mängder, rökt skivad skinka i mängder, Pasta med tonfisk o frysta grönsaker, stekta kycklingfiléer o ris, tonfisksallad, kycklingsallad, stekt ryggbiff och stekt fjärilskotlett.

Kosttillskott:
¤ Brustablett med multivitamin för män till frukost + Whey80
¤ ALA(R), 1 kapsel 3ggr/dagen
¤ 2 kapslar Kre-Alkalyn + 1 kapsel ALA 60 min före träning
¤ Whey80 60 min före träning
¤ Gainer 10 min efter träning
¤ Drink med kaseinprotein 1 min före sängdags

Kom gärna med feedback om jag bör ändra något!

shadowfire
2006-02-26, 01:09
Det kommer inte att bli några problem för dig att nå dina mål. :thumbup:
Tackar! Tävlingsmänniskan i mig lär nog göra sitt till för att nå och passera målen iaf :whipped:

Lycka till, du verkar ha rätt inställning för att lyckas
Merci! Jo, RMI är ett effektivt vapen till det mesta i livet.. Rätt Mental Inställning :hbang:

aliquis
2006-02-26, 01:29
70kg är inte minst och 75 tills sommaren fixar du lätt om du ser till att äta ordentligt.

Stumpis
2006-02-26, 09:13
Hej, och välkommen hit!
Tycker dina mål verkar genomtänkta och realistiska. Ska bli roligt att följa dig! :)

bubbe
2006-02-26, 09:21
Du verkar ha kommit längre i ditt "tänk" än många gör under ett antal år av träning. Planen verkar bra! Se till att äta och kör basövningarna så kommer utvecklingen eftersom, ge inte upp pga resultaten inte syns direkt!

Målsättningar att nå tidsmässigt är nog det bästa i början då det är lättare att hålla sig kvar och mala på med träningen. Ibland är det svackor ibland går det som på räls, det viktiga är att inte ge upp vid motgång utan att komma på alternativ planer eller försöka ta sig igenom.

Vi hejar på och håller dig igång här i journalen.

Lycka till!

Yankeee
2006-02-26, 09:53
Glöm för allt i världen inte bort konditionen. Även om du vill bli större så är kondition a och o.

hasse36
2006-02-26, 11:26
Mål:
Huvudmålet är att ha passerat 75kg i vikt till 1/6 2006.
Definition är att det ska vara 5kg ökning i massa, volym o muskler.Du kan inte lägga på dig 5 kg muskler på 3 månader - om det är det du menar.

Cilia
2006-02-26, 11:50
välkommen hit.
och jag är inte så säker på att du är klenast men det spelar väl iofs inte ngn roll?

shadowfire
2006-02-26, 12:32
Du kan inte lägga på dig 5 kg muskler på 3 månader - om det är det du menar.
Nix, inte i ren muskelmassa, men jag räknar med att mina nya kostvanor kommer sätta sina spår på ett eller annat vis, om det nu inte blir så att ALA'n får mer krut på förbränningen och gör att jag ligger kvar på samma vikt.

välkommen hit.
och jag är inte så säker på att du är klenast men det spelar väl iofs inte ngn roll?
Tackar! Nej jag har surfat runt bland träningsjournalerna nu och hittat någon som verkar mindre än mig viktmässigt, dock betydligt starkare än mig :) .. På mitt nuvarande gym är jag definitivt den minsta i herrklassen 20-30 i varje fall, men det spelar iofs ingen roll. Det är lite utmanande mer, jag slår från underläge eller vad man säger och fördelen är ju att det lär synas rätt snabbt på mig om det blir resultat.

blekfet2
2006-02-26, 12:39
det kommer nog gå bra det här!

lycka till

shadowfire
2006-02-26, 17:15
Körde en timmes testpass idag för att prova lite nya övningar.
Gick sådär, men man får ta lärdom av allt! Var mentalt laddad och hade käkat som fan hela dagen, så nu jävlar...

Började med att testa knäböj i smith för första gången i mitt tunna liv.
Bara studerat lite guider bland annat på detta forum samt spanat på "proffsen" på gymet tidigare. Surrade på mig ett "magbälte" o intog ställning.

40kg 3 sets x 8 reps
50kg 2 reps (test)

40kg belastning var en bra start, kändes bra. Lite svårt o låta bli att lyfta hälarna från golvet i sittande ställning bara. Likaså vettefan om man ska använda ryggen så mkt som jag gjorde sista decimetrarna upp till upprätt ställning? Gjorde ett test på 50kg med bara två reps för att känna på, men ska hålla mig till 40kg minst ett pass till så jag är säker på att jag gör övningen rätt först. 50kg kändes som om det kan bli tufft o fixa dessutom.

Nästa test var o hitta ett lämpligt övningsschema för bicepsen. Här gick det lite sämre.

Bicepscurl i hiss, 10kg 3*8
Incline Hantelcurl i snebänk, 10kg 1 set, 7 reps vardera arm
Concentration curls mot knä, 10kg 1 set, 6 reps, failure på 7'e
Concentration curls mot knä, 6kg 1 set, 8 reps
Preacher curls, 10kg, 1 set 4 reps, failure på 5'e
Preacher curls, 8kg, 1 set 7 reps, failure på 8'e

Här hände något skumt. Failure på nästan varje övning, alltså på tok för tunga vikter. Ändå har jag så sent som i veckan kört preacher curls 3*8 på 10kg utan problem, men idag tvärdog bicepsen o jag blev nästan förvånad när jag "gick in i väggen". Verkar som om jag tog ut mig för hårt i första övningen, bicepscurlen i cablecrossen, som för övrigt kändes läskigt jobbig.

Tyvärr kändes concentration curls på tok för jobbiga med 10-kiloshantlar, medan 6-kilos var för lätta och några 8-kilos finns inte på gymet.

Slutsats:
Knäböj känns nu i efterhand som om det har tagit så in åt helvete på benen, särskilt quadsen. Känner mig mycket mer slut mot för då jag körde i benpressen förra veckan. Ska köra ett pass till på 3*8 på 40kg för o få in så bra kontakt o rörelse som möjligt från start.

Bicepsövningarna måste jag analysera o göra om helt, har fungerat bra i två månader att bara köra preacher-curls så känns lite skumt att behöva backa vikt nu bara för att man lagt till ett par övningar. :furious:

bubbe
2006-02-26, 19:17
Körde en timmes testpass idag för att prova lite nya övningar.
Gick sådär, men man får ta lärdom av allt! Var mentalt laddad och hade käkat som fan hela dagen, så nu jävlar...

Började med att testa knäböj i smith för första gången i mitt tunna liv.
Bara studerat lite guider bland annat på detta forum samt spanat på "proffsen" på gymet tidigare. Surrade på mig ett "magbälte" o intog ställning.


Ett tips kan vara att börja träna teknik och rörlighet i riktig knäböj direkt. Passa på under uppvärmningen att köra med en tom stång och öva på balans.

Träna teknik på marklyft/knäböj och starta lätt, försök även fråga någon av "proffsen" om hjälp med utförandet.

shadowfire
2006-02-26, 19:24
Ett tips kan vara att börja träna teknik och rörlighet i riktig knäböj direkt. Passa på under uppvärmningen att köra med en tom stång och öva på balans.

Träna teknik på marklyft/knäböj och starta lätt, försök även fråga någon av "proffsen" om hjälp med utförandet.
Tipset är bra, men dessvärre är det så läskigt trångt på gymet så det finns ingen plats egentligen o köra med fri stång o vikter på. Alla där kör med Smithen, men som det känns i mina ben nu så tror jag det gör mer nytta att köra knäböj i smithen än inte alls. :)

Har upptäckt ett fel till jag gjorde idag, jag hade tydligen stången för långt ner och inte på trapsen, då det har odlats fram ett fint blåmärke några centimeter under trapsen *rolleyes*

aliquis
2006-02-26, 22:26
Försöka lära mig o äta mer, särskilt med fokus på frukost: (från en mugg kaffe o macka på jobbet, till havregrynsgröt, banan och macka).Fixa till något proteinrikt till frukosten med.¤ Rapsolja & olivolja är numera standard, ska införa smörgåsmargarin med Omega3 med
Kosttillskott:
¤ Brustablett med multivitamin för män till frukost + Whey80
¤ ALA(R), 1 kapsel 3ggr/dagen
¤ 2 kapslar Kre-Alkalyn + 1 kapsel ALA 60 min före träning
¤ Whey80 60 min före träning
¤ Gainer 10 min efter träning
¤ Drink med kaseinprotein 1 min före sängdags
Kom gärna med feedback om jag bör ändra något!Olja som "tillskott" eller bara att den är i matlagningen?
Där kom proteinet till frukosten..
ALA är säkert bra om man har råd =P
Vassleproteinet borde väl tas närmare inpå början av passet?
Före sänggåendet borde det väl ändå vara med något mer än protein? Så varför inte bara äta mat?Glöm för allt i världen inte bort konditionen. Även om du vill bli större så är kondition a och o.:(, jag har kass kondition.Du kan inte lägga på dig 5 kg muskler på 3 månader - om det är det du menar.Men en del eftersom det är i början av karriären väl? Även om han är 29.Nix, inte i ren muskelmassa, men jag räknar med att mina nya kostvanor kommer sätta sina spår på ett eller annat vis, om det nu inte blir så att ALA'n får mer krut på förbränningen och gör att jag ligger kvar på samma vikt.


Tackar! Nej jag har surfat runt bland träningsjournalerna nu och hittat någon som verkar mindre än mig viktmässigt, dock betydligt starkare än mig :) .. På mitt nuvarande gym är jag definitivt den minsta i herrklassen 20-30 i varje fall, men det spelar iofs ingen roll. Det är lite utmanande mer, jag slår från underläge eller vad man säger och fördelen är ju att det lär synas rätt snabbt på mig om det blir resultat.ALA höjer väl inte förbränningen? Det gör väl bara att energin fördelas och används på ett fördelaktigare sätt?

Om du menar mig så är ju första posten från 2003, nu väger jag mer ;/

shadowfire
2006-02-27, 17:44
Olja som "tillskott" eller bara att den är i matlagningen?
Med tanke på att jag alltid använt stekmargarin förut, så är det bara för o försöka dra nytta av t.ex. omega-3 istället till matlagning. Jag är av tron att fett ÄR bra, bara av rätt sort och i rätt mängd. :)

ALA är säkert bra om man har råd =P
ALA höjer väl inte förbränningen? Det gör väl bara att energin fördelas och används på ett fördelaktigare sätt?
ALA kostar ju bara 149:- för en månads kur.. inte sååå blodigt. Jag provar mest kombinationen av ALA(R) och KRE-Alkalyn för o se vad det ger för effekt, men ALA'n påverkar ju både insulinkänsligheten o insulinsvaret.

Vassleproteinet borde väl tas närmare inpå början av passet?

Jag använder Gainern som "bracketer" + att jag brukar ta typ en banan eller så strax före passet. Det är säkert inte optimalt, men tycker det fungerar bra än så länge iaf.

Före sänggåendet borde det väl ändå vara med något mer än protein? Så varför inte bara äta mat?
Äta riktig mat strax före sänggåendet tror jag bara kommer göra mig smällfet, iaf vad jag har förstått så sabbar det hela förbränningen o näringscykeln med o äta sent, men jag ska försöka trycka i mig 2 mackor med skivad skinka o något ägg iaf.

Kom gärna med fler tips om ni har något konkret!

shadowfire
2006-02-27, 17:51
Idag är en dyster dag.
Ska nog döpa om denna journal till "en nybörjares misstagssamling" istället.
Har fått en fet svullnad över övre kotorna i ryggraden, tydligen gjorde jag mina knäböj med stången någon centimeter för långt ner, så istället för att använda trapsen så matade jag på med axlar och ryggrad. Hoppas det bara är vävnad som klagar och att det inte är någon skada på kotorna. Ajabaja nybörjarjävel, gör om, gör rätt! :whipped:

Likaså kan jag skriva 2006-02-27 till historien med mitt livs värsta träningsvärk. Jag har nog aldrig någonsin haft sådan smärta och blev till råge kallad för Robocop idag på jobbet bara för att quadsen mina är mjuka som två djupfrysta kalvfiléer.

Uppenbarligen gjorde alltså knäböjen rejält med effekt på benen, även om jag körde "fusket" i Smithen istället för riktiga böj.
Stryker dagens träningspass ur schemat då jag varken kan köra något mot bänk eller ens cardio. Får lyssna på kroppen o ta en vilodag istället. *bs*

I'll be back, more pissed off, angry and stronger than never ever before!

Stumpis
2006-02-27, 19:52
En blandning av skratt och gråt när jag läste dagens slutledningar i din tråd. Inte bra att du fått svullnad på ryggkotorna, men förhoppningsvis är det inget allvarligt, utan som du skrev, ett nybörjarmisstag. Du lär ju inte göra om det igen...
Gött att du fått ordentlig träningsvärk! :thumbup: Det kan ta precis lika bra i smithen, om inte annat för att man kan koncentrera sig på att trycka och glömma sånt som balans och dylikt.
Bra kämpat, njut av vilokvällen! :)

Yankeee
2006-02-27, 20:01
Svullnad på kotorna är ju fullt normalt när man inte är van. Vore konstigt om du inte hade fått det.

bubbe
2006-02-27, 20:57
Idag är en dyster dag.
Ska nog döpa om denna journal till "en nybörjares misstagssamling" istället.
Har fått en fet svullnad över övre kotorna i ryggraden, tydligen gjorde jag mina knäböj med stången någon centimeter för långt ner, så istället för att använda trapsen så matade jag på med axlar och ryggrad. Hoppas det bara är vävnad som klagar och att det inte är någon skada på kotorna. Ajabaja nybörjarjävel, gör om, gör rätt! :whipped:

Likaså kan jag skriva 2006-02-27 till historien med mitt livs värsta träningsvärk. Jag har nog aldrig någonsin haft sådan smärta och blev till råge kallad för Robocop idag på jobbet bara för att quadsen mina är mjuka som två djupfrysta kalvfiléer.

Uppenbarligen gjorde alltså knäböjen rejält med effekt på benen, även om jag körde "fusket" i Smithen istället för riktiga böj.
Stryker dagens träningspass ur schemat då jag varken kan köra något mot bänk eller ens cardio. Får lyssna på kroppen o ta en vilodag istället. *bs*

I'll be back, more pissed off, angry and stronger than never ever before!


Fyfan vad roligt att läsa! känner igen mig i det du skriver, hur träningsvärken kunde få en att tro att man mer hade drabbats av en bilolycka än ett frivilligt pass på gymmet.

shadowfire
2006-02-28, 21:23
Dagens kost:

Frukost:
1 port havregrynsgröt med liiiten klick blåbärssylt + 1 banan
1 drink Whey80 + 1 kapsel ALA

Mellanmål:
Grov macka med ost (jobbet) + kaffe

Lunch:
Barillas pastarör (med spenat bl.a) + frysta grönsaker + rökt skinka
1 drink Whey80 + 1 kapsel ALA

Fika på jobbet:
1 Semla, arghhhh + kaffe

Middag/Före träningsmål (90 min före träning):
Stekt potatis + 2 fjärilskotletter
1 drink Whey 80 + 1 kapsel ALA + 3 kapslar Kre-Alkalyn
Kaffe, arghhh

Bracketer 10 min före träning:
½ drink Gainer

5 min efter träning:
1 drink Gainer + 1 Banan

Kvällsmål:
2 Mackor med grovt bröd, ost o gurka + 2 Ägg

Före läggdags:
1 drink (Kaseinprot)

Kom gärna med feedback! Tar jag något mål på fel tidpunkt? Saknas något? Äter jag för lite? Alla säger man ska äta så jävla mycket, men jag kväver snart binnikemasken känns det som, har varit proppmätt hela dagen...

shadowfire
2006-02-28, 21:42
Kvällens träningspass:

Mål: Prova lite nya övningar, laborera med vikter.
Muskelgrupp: Bröst o triceps
Motivation: Nu jävlar ska jag riva gymhelvete!!!

Bröst:
Lutande bänkpress i smith, 3 set [8 x 40kg], 1 set [3 x 50kg]
Hantelpress 2 set [8 x 6kg], 2 set [8 x 10kg], 2 set [8 x 11kg]
Cablecross ståendes 1 set [8 x 3 plattor ], 1 set [8 x 6 plattor], 1 set [5 x 8 plattor]
Sittande flies i maskin 2 set [8 x 8 plattor], 1 set [8 x 10 plattor]

Triceps:
Repdrag i hiss över huvudet: 3 set [8 x 7 plattor] + 1 set [2 x 9 plattor]
Pushdowns: 3 set [8 x 7 plattor]
Dips på bänk utan vikt 1 set, 10 reps

Summering:
Ikväll ville jag ge igen efter katastrofen på gymet i söndags, snacka om att jag använde ilska o adrenalinet väl ikväll.. fungerade perfa! :)

¤ Bänkpressen är jag för rädd för o köra själv utan passare, fattas bara att jag fastnar under stången. Därför lite lättare vikter där ett tag till. Hade nog sitsen för högt lutad med, men kontakten kändes bra.

¤ Hantelpressen var ju löjligt lätt. Aldrig provat förut, men enda svåra var ju o lyfta spaghettiarmarna jämnt och inte flaxa som en skadeskjuten kråka. Tyngre nästa gång!

¤ Cablecrossen gjorde jag nog helt fel, tyckte jag hade alldeles för mkt axlar inblandade. Måste studera lite filmer o guider på övningen ikväll.

¤ Den där fliesmaskinen är bra skum, superlätt i 3 set ända fram till sista repsen, plötsligt tar det tvärstopp. Får alltid "väggen" i den.

¤ Tricepsövningarna kändes kanonbra, ska bara justera vikterna så jag hittar den optimala vikten o ligga på.

By the way, är hissens plattor detsamma som kilo?! Löjligt lite kilo isåfall... :( ... har köpt måttband med så ska ta mått på mig så jag har något o relatera till. Kom gärna med feedback på dagens pass om jag ska ändra ordningen på någon övning eller så, men ikväll var det snorskoj o träna!

Stumpis
2006-03-01, 08:39
Så länge det känns roligt att träna tycker jag inte att du behöver ändra om något i dina pass, åtminstone inte så länge du är i starten av din tränings-karriär. Tycker dessutom att du gör det bra, kör pressövningarna före flyes och cc, vilket är helt rätt. :thumbup:
Du kan nog köra på tyngre i hantelpressarna, för som du själv sa så flaxar armarna rätt rejält om man kör med för små vikter här...

Viktplattorna i magasinen brukar oftast väga 5kg, men det kan även vara 2,5kg ifall det är i cablecross-maskinen. Ensamma magasin brukar det vara 5kg per platta.

shadowfire
2006-03-01, 20:21
...Viktplattorna i magasinen brukar oftast väga 5kg, men det kan även vara 2,5kg ifall det är i cablecross-maskinen. Ensamma magasin brukar det vara 5kg per platta.
Jaaaaaaaaaaa!!!!! Fan bästa nyheten hittils, , känner mig genast starkare!! .. :hbang:
Trodde först det var kilovikter o tyckte jag blivit klen som satan, men det var ju lite skumt att jag tar mer med en arm o hantel än två armar o hiss.. *bs*

shadowfire
2006-03-01, 20:48
Kvällens träningspass:

Mål: Försöka få ordning på ett bra bicepspass
Muskelgrupp: Rygg, biceps, underarmar
Motivation: Växlade från icke motiverad till "mean machine"

Rygg:
Sittade small rodd i maskin (hög) 1x8 40kg, 1x8 45kg, 3x8 50kg
Latsdrag i maskin, brett/utåt 1x8 45kg, 2x8 55kg
Latsdrag i hiss (smalt till hakan) 3x8 25kg
Sittande smal rodd i maskin (låg) 3x8 45kg

Biceps:
Tvåarms bicepscurl i hiss 3x8 40kg
Hantelcurl i lutande bänk 1x6 6kg, 2x6 8kg
Concentration curls 3x8 6kg
Preacher curls 1x8 50kg, 1x5 50kg, 1x4 55kg

Underarmar:
Sittandes handledscurl i hiss underarm 3x8 40kg
Sittandes handledscurl i hiss överarm 1x8 25kg

Summering:
Ryggen gick skapligt, gillade dock inte latsdragen då jag körde bröst igår och det kändes som om latsdragen slet lite på bröstmuskulaturen med, särskilt de smala i hiss. Tordes inte gasa på med vikt då det kändes knas i ryggen på den övningen, måste få in rätt teknik där.

Underarmarna var läskigt lätt så länge jag körde just undre delen. Övre delen smärtade som fan, grymt svår muskel o isolera o träna.

Biceps var en jävla skillnad mot för i söndags. Kände mig stark som fan och fick hela tiden hålla mig tillbaka, sneglade o dreglade på de där hantlarna stora som traktordäck, men skulle bara se komiskt ut om gymets tunnaste snubbe börjar lasta på med hantlar större än sig själv...
Målet var trots allt att orka hela passet, inte att kötta 2 reps o sen lägga sig o dö. Sista momenet i preachern blev dock failure, så jag blev så förbannad så jag ökade en vikt o körde 4 snabba till failure igen..

Roligt pass, tänker inte minska vikterna i preachern, utan snarare öka på de andra övningarna tills jag blir så stark så jag fixar 3 set på 50kg i preachern på sista övningen med.

shadowfire
2006-03-04, 11:18
Lite mått också, ska bli kul o se hur snabbt man ökar i "omkrets". Har ingen aning, räknar ju inte med flera centimetrar i månaden direkt, men vore ju kul om man innan sommaren kunde ha ökat iaf 1cm på någon muskelgrupp så det blir påtagligt.

Vet inte hur man ska mäta riktigt, men handlederna tog jag där det var som smalast, bröst strax ovanför nipplarna o magen tog jag över naveln. Lår o armar där det var som grövst, err... minst smalt :cool:

Handleder: 16cm
Underarm: 28cm
Biceps: 32cm

Mage: 85cm
Bröst: 98cm

Lår: 50cm
Vader: 35cm

Där har vi svart på vitt att jag är en av de minsta på forumet ;)

shadowfire
2006-03-05, 15:51
Dagens pass:

Mål: Fortsätta hitta rätta vikterna för varje övning, samt testa en ny tricepsövning
Muskelgrupp: Bröst o triceps
Motivation: Brutalt laddad, så taggad så jag var förbannad... nu jävlar!!!!!!

Rotatorcuff:
1 set [8 x 5kg] med hantel liggandes på bänk, inåtrotation
1 set [8 x 5kg] med hantel liggandes på bänk, utåtrotation

Bröst:
Plan bänkpress i smith, 2 set [8 x 40kg], 1 set [8 x 50kg]
Lutande bänk, hantelpress 2 set [1 x 12kg], 2 set [8 x 15kg]
Sittande flyes i maskin 3 set [8 x 45kg]
Cable cross over ståendes 1 set [8 x 10kg], 1 set [6 x 12kg], 1 set [8 x 10kg]

Triceps:
Frenchpress i smith 3 set [8 x tom stång]
Push downs i cable crossen: 3 set [8 x 20kg]
Repdrag i hiss över huvudet: 3 set [8 x 17,5kg]
Dips på bänk utan vikt 2 set, 8 reps

Summering:
Jag kände mig riktigt aggresiv idag innan gymet, var så mentalt laddad att jag kände mig flyförbannad på ingenting (nej jag går inte på några sådana preparat). Märkligt, men effektivt, kände mig redo o giva gymhelvete.

Värmde upp rotatorcuffen idag, gick sådär. Tyckte det var en knepig övning.

Är för feg för o köra bänkpress själv utan passare egentligen, men vill fortsätta köra och lära känna kroppen så mycket att jag vet när "failure" kommer att komma. 40kg kändes lekande lätt idag. 50kg kändes bra, nästa pass kommer jag öka o köra 1 set 45 och 2 på 50kg. Vill upp på 50kg med för då kan man lasta på de stora vikterna istället, känner mig mentalt starkare om det ser tungt ut :) .. Tippar på att jag har 65-70kg som max i bänk just nu, har för mig jag gjorde någon 70 som yngre.

Sedan dagens roligaste grej. Såg inte upp med att jag tog fel hantlar till hantelpressen, så jag lade mig ner med 25-kilos klossarna utan att reflektera att de var lite för tunga. Inte förrän jag lyft armarna och de kom farande ner mot mig i full syra så hajjade jag... lol.. måste ha sett roligt ut.. var bara å gå tillbaka med hantlarna o hämta de jag skulle ha, dvs 15kg. :em:

Flyesen i maskin är löjligt lätta, måste på med tyngre där.
Cross-overn var dock märkligt tung med vikterna märkta "5", medan "4"orna kändes lätta. Är det verkligen bara 2,5 kg i vardera hissen i Precor-crossen?

Sedan dagens nya övning: french press i smith. Hur fan i helskotta ska man lyckas köra den övningen med vikter?! Jag hade grymma problem med o få upp bara stången, kändes helt knasigt att köra armarna bakom huvudet och armbågarna spretade åt alla håll o kanter. Tungt var det iaf.

Ska prova riktiga dips en dag, tror jag är en jävel på det med min lilla kropp... nåja, gott pass och helt slutkörda muskler, särskilt tricepsen!

Stumpis
2006-03-05, 16:08
Sanslöst underhållande att läsa om dina äventyr på gymmet! :laugh:
Kan se framför mig hur du kämpade med 25-kilos hantlarna... måste varit hjärnsläpp om du inte reagerade förrän du låg där på bänken och försökte pressa... ;)

Men för att snacka allvar, så tycker jag att du kämpar på bra. Din motivation är det nog många här som avundas, och det är en MYCKET stor bit av träningen.

Tror oxå att du kan vara en hejjare på dips, det underlättar klart att vara liten och smidig i den övningen. Prova! :thumbup:

shadowfire
2006-03-05, 16:53
Sanslöst underhållande att läsa om dina äventyr på gymmet! :laugh:
Kan se framför mig hur du kämpade med 25-kilos hantlarna... måste varit hjärnsläpp om du inte reagerade förrän du låg där på bänken och försökte pressa... ;)

Men för att snacka allvar, så tycker jag att du kämpar på bra. Din motivation är det nog många här som avundas, och det är en MYCKET stor bit av träningen.

Tror oxå att du kan vara en hejjare på dips, det underlättar klart att vara liten och smidig i den övningen. Prova! :thumbup:
Haha, jo det med hantelpressen så körde jag upp hantlarna explosivt upp till sträckt läge och det var inte förrän jag började bromsa/sänka armarna som jag upptäckte att jag hade fel hantlar... kände hur spaghettiarmarna började fladdra åt alla håll o kanter o ner kom hantlarna igen... :D

Motivationen känns grym faktiskt, å andra sidan jobbar jag som coach & chef så jag är tränad för att motivera och peppa. Inför varje träningspass så går jag mentalt igenom alla moment, känner efter i fantasin hur bra det kommer kännas i alla övningar osv. Sedan tar jag en post-it och skriver ner vilka vikter o reps jag körde med sist, sedan fäster jag den framför mig på de olika stationerna. Precis före jag ska köra ett nytt set så tittar jag på lapphelvete, sedan blir jag nästan ilsk o känner att jag ska krossa vikterna jag körde med sist... det fungerar för mig iaf! :) .. jag är den ende på gymet som går runt och dokumenterar min träning..

mela
2006-03-05, 17:00
HAHA.. Låter som ett äventyr varje gång du är på gymmet :laugh: :thumbup:

Men riktigt bra jobbat..
Var inte rädd för att öka i vikterna, även om du planerat att
köra på en viss vikt så kan du öka ändå.. Så länge du har
kontroll genom hela övningen.

Jag tycker att Frenchpress är lättare att köra fritt då du
kan kontrollera rörelsen mer själv. Det känns bättre, men man
kanske får köra med lägre vikter. Tycker att du ska testa iaf
och sedan bestämma om du vill köra i smithen eller fritt :)

Lycka till med dipsen och allt :thumbup:

bubbe
2006-03-05, 17:36
Precis före jag ska köra ett nytt set så tittar jag på lapphelvete, sedan blir jag nästan ilsk o känner att jag ska krossa vikterna jag körde med sist... det fungerar för mig iaf! :) ..

:laugh: lapphelvete

det är ju helt lysande!

Detta verkar mer än lovande må jag säja, du är inte halvfinne el likn? låter ju som en riktig marklyftstalang så som du tänder till!

shadowfire
2006-03-05, 18:10
:laugh: lapphelvete

det är ju helt lysande!

Detta verkar mer än lovande må jag säja, du är inte halvfinne el likn? låter ju som en riktig marklyftstalang så som du tänder till!
Hahah, neh men jag är en Norrlänning, räknas det? :hbang:
Marklyft ska jag börja köra nu i veckan, har inte testat det innan. Studerade noga en lyftare idag, såg grymt jobbigt ut. Är dock lite nervös för att släppa väder med en sådan övning, tycker magsäcken känns heliumfylld efter all jäkla mat jag proppar i mig... :naughty:

bubbe
2006-03-05, 18:15
Hahah, neh men jag är en Norrlänning, räknas det? :hbang:
Marklyft ska jag börja köra nu i veckan, har inte testat det innan. Studerade noga en lyftare idag, såg grymt jobbigt ut. Är dock lite nervös för att släppa väder med en sådan övning, tycker magsäcken känns heliumfylld efter all jäkla mat jag proppar i mig... :naughty:

ääh, marklyftsprutten är inget att oroa sig för, värre om du inte har varit på dass innan ett par tunga knäböj.

shadowfire
2006-03-06, 19:45
Eftermiddagens träningspass:

Mål: Öka i minst set på varje muskelgrupp mot föregående pass
Muskelgrupp: Rygg, biceps
Motivation: Skitbra tills jag kom till gymet och såg en medarbetare jag nyligen gett sparken. Blah! Tappade precis all fokus.

Rygg:
Sittade small rodd i maskin (hög) 3x8 55kg (+5kg ökning!)
Latsdrag i maskin, brett/utåt 3x8 55kg (+1 set ökning!)
Latsdrag med V-handtag i hiss 1x8 35kg, 1x5 50kg (ny viktgräns!)
Sittande smal rodd i maskin (låg) - N/A, maskin trasig

Biceps:
Tvåarms bicepscurl i hiss 3x8 20kg (lätt)
Hantelcurl i lutande bänk 3x6 12kg (+4kg ökning!)
Concentration curls N/A, blev för mycket folk på gymet
Preacher curls 1x8 50kg, 1x6 50kg (failure på 7'e), 1x5 50kg (failure på 6'e)

Summering:
Blandat dåligt/bra!
Tappade total fokus då jag såg medarbetaren som jag nyligen gett sparken och haft en jättekonflikt med på jobbet. FAN va dåligt fokus jag fick på träningen, fick skärpa mig mentalt flera gånger.

Ryggövningarna gick bra, men jag tar det med vilje väldigt lugnt då jag haft lätt att få skador i stora ryggmuskeln förut. Har ingen brådska med att lasta på fulla magasin osv. Provade att öka lite o det fanns mer o ge! Latsdrag med V-handtaget på 50kg testade jag mest och det kändes jefligt tungt, men inte omöjligt. Tror jag kör fel teknik på den övningen, borde kunna lasta på mer!

Bicepsschemat sprack då det blev så jefla mycket folk tillslut att jag varken fick plats eller hantlar till o köra concentration curls.
Tvåarmscurlen i hissen kändes dock riktigt lätt nu, här blir det ökning +5kg nästa pass.
Hantelcurl i lutande bänk alternerande ville jag köra 8 reps på, men det tar ju sådan jävla tid?!.. 8 reps på varje arm känns för tråkigt, 1 set tar alldeles för lång tid, så jag räknar till 12 istället o kör 6 på varje arm per set. Kul med ökning dock, nu kör jag med vikterna som ser lite större ut, byebye till kärringhantlarna!!! (om man nu kan säga så på detta forum där 90% av brudarna är 2x starkare än mig haha)...
Preachercurlsen var skumma, kändes hur lätt som helst i typ 5 reps o sen på 6'e så bara small det, tvärstopp i failure. Körde 5 reps extra bara i ren ilska o sedan lastade jag på med 5kg till o provade men klarade inte ens en repetition. Dags o gå hem.

Det sjuka var dock att vågen pekade på 73,5kg idag! WTF?!
Jag vägde 70 i julas, 71 förra veckan, hur fan kan det vara möjligt?
Måste väga mig igen imorgon, vågen måste vara utbränd...

Leanandtall
2006-03-08, 16:29
Alla säger man ska äta så jävla mycket, men jag kväver snart binnikemasken känns det som, har varit proppmätt hela dagen...

Det kommer snart igång. Snart kommer din förbränning att rusa. Kör på bara!

/Mvh Ett ständigthungrigtmonster

shadowfire
2006-03-08, 22:05
Eftermiddagens träningspass:

Mål: Totalt oförberedd, inget mål(?!!!)
Muskelgrupp: Ben o mage
Motivation: Inte alls motiverad eller fokuserad, ramlade in på gymet direkt efter jobbet och möttes av ett smockfullt gym. Fick köa till precis allt, hmpf.

Ben:
Började med att värma upp i smithen för knäböj och det första jag gör är att sträcka mig i vänstra sätesmuskeln i första dipet med tom stång... helt jävla otroligt. Å vad fan ska jag säga på jobbet imorgon då jag kommer o har sträckt mig i röven?! "Var en tuff onsdagskväll igår!"... ehhh! :furious:
Genomförde iaf 3 set benpress, 3 set böj, 3 set vadpress, 3 set benspark, 3 set lårcurl med varierande vikter, dock tyngre vikt på precis alla övningar än vad jag kört förut, dvs ökning i allt (noterade dock inte hur mkt jag körde).

Mage:
2 set i magpress-maskin (en slags sittande situps/magpress) och sedan först raka situps med 5kg vikt under hakan, därefter snea situps tills jag var knallröd i ansiktet, hade kräkkänningar i strupen, blodsmak i käften och kramp i nedre magmuskulaturen...

Summering:
Mycket dåligt pass. Ingen fokus, ingen planering, ingen målsättning, ingen tävlan med mig själv. Trött o less då jag fick köa till allt. Blev fan inte bättre av att jag sträckte mig i röven heller. Enda positiva var att tekniken i benböj börjar komma och att slitvargen i mig kom fram på situpsen.

Lite dumt dock att jag körde ben idag då jag ska köra lite cardio imorgon. Ska nämligen prova trappmaskin då. Det lär ju bli ett äventyr i sig o släppa lös en bindgalen norrlänning - smidig som ett kylskåp - i någon mackapär där man ska stampa på som om man vore på raveparty...

shadowfire
2006-03-09, 22:14
Kvällens träningspass:

Mål: Testa nya övningar för axlar o öva tekniken i bänkpress
Muskelgrupp: Bröst o axlar
Motivation: Inget kan stoppa mig idag. Skiter t.o.m. i afterworken(!). Här ska tränas!!!

Uppvärmning:
Cykel 10 minuter, lätt belastning
Rotatorcuffar, utåtrotation med 1 set per axel med 8kg hantel

Bröst:
Bänkpress i smith, 1 set [8 x 40kg], 2 set [6 x 50kg], 1 set [6 x 55kg] +5kg ökning!
Hantelpress 3 set [8 x 15kg], 1 set [8 x 20kg] +5kg ökning! - PB!
Sittande flyes i maskin, 3 set [8 x 45kg]
Cable cross over, 3 set [8 x 20kg]

Axlar:
Militärpress i smith, 1 set [8 x 20kg], 1 set [8 x 30kg], 1 set [6 x 25 kg], 1 set [4 x 25kg] Ny övning
Drag till hakan brett grepp, 3 set [8 x 20kg]
Hantel åt sidan, raka armar, 1 set [8 x 4,5kg], 1 set [6 x 4,5kg]

(här dog axlarna)

Summering:
Woooohoooooo, idag började bänkpress kännas riktigt, riktigt kul! Jag såg 50kg som lite magiskt (jaja, skratta inte, tänk på att jag aldrig styrketränat!) och nervöst, särskilt o köra utan passare.
Men 50kg gick ju som ett smäck, så var tvungen o testa 55kg och inga problem där heller, fick anstränga mig lite men hade bra mkt mer o ge. Sakta men säkert klättrar jag mot 100-gränsen i bänk, hoho! Är dock bara en tidsfråga innan jag tar mig vatten över huvudet och blir klämd mot bänken med för tunga vikter :)

Riktigt jäkla kul med PB i hantelpress med, tekniken börjar komma här med. Känns dock riktigt jobbigt för armarna i samma rörelse för o hålla balansen med hantlarna. Nu ska jag pressa satan med 20kg ett tag, sen ska jag på 25-kilona igen.

Militärpress har jag aldrig kört innan och det var mig något så gröndjävulskt tungt på 30kg. Drag till hakan känner jag mig dock stark på, där ska det ökas rejält nästa pass. Weehoo, *I'm a gym fool and weight amateur, but I'm fokkin proud to be it!!!*

shadowfire
2006-03-10, 20:56
Kvällens träningspass:

Mål: Hinna träna innan gymet stänger (19:00), phew...
Muskelgrupp: Biceps och om jag hinner: underarmar
Motivation: Nästan agressiv och rå vilja att kötta som f-n!

Biceps:
Preacher curls 3 set [8 x 50kg]
Stångcurl i cable cross 3 set [8 x 20kg]
Alternerande hantelcurl i lutande bänk 3 set [8 x 12 kg]
Concentration curls mot knä 3 set [8 x 8kg], 1 set [6 x 12kg] +4kg ökning sista set

Underarmar:
Sittandes handledscurl i hiss (undergrepp) 3 set [8 x 20kg]
Sittandes handledscurl i hiss (övergrepp) 2 set [8 x 10kg]

Summering:
Måste vara något galet när jag räknar med vikterna, är det verkligen 2,5kg per platta i Precor's Cable Cross??! Liksom 20kg där och stångcurl är lika tungt/lätt som 40kg preacher curls? Låter skumt, undrar om det inte är 5-kilos plattor i cable crossen med.
Blev tyvärr ett stresspass idag, gymet stänger 19 på fredagar, men kändes ändå bra, bättre det än inget.

shadowfire
2006-03-10, 21:08
Delsummering efter 10 veckors träning:

Ja, det är nu 10 veckor sedan jag bestämde mig för jävlar anama och från att ja vägt 70kg och aldrig någonsin tränat något annat än bollsporter så kan jag som "tandpetare" konstatera att följande har hänt på 10 veckor:

¤ har jag ökat från 69,5-70kg till en dagsvikt på 72,5-73,5kg
¤ biceps har kanske blivit lite större, men framför allt hårdare, underhudsfettet på överarmarna har gått upp i rök
¤ ser ut som Robocop när jag rör mig nu, konstant träningsvärk i fan alla muskelgrupper, särskilt benen o magmusklerna
¤ har ökat som mest i benspark, över 100% ökning från begynnelsevikten
¤ mina icke befintliga pecs har börjat ta form
¤ magen känns större, vet inte om det är pga magövningarna eller all mat :(
¤ matkontot har gått från 1100:-/mån till närmare 3000:- inkl tillskott.
¤ att köpa handskar med handledsstärkning har betytt mest mentalt, de får mig att ställa om fokus till att pumpa
¤ blodådrorna har börjat krypa ut på armarna främst, syns mest i spegeln vid bicepsövningar men ser dem även på deltroidsen
¤ viljan att träna har ökat med flera hundra procent, nu får jag abstinens om jag inte tränar på 2 dagar och har svårt att ta mig vilodagar
¤ stammisarna på gymet som väger +120 o ser ut som Arnold allihopa har börjat hejja på mig o nicka åt mig, verkar som om de uppmärksammat min motivation o viljestyrka
¤ jag har blivit Kolo-stammis och ägnar iaf en timme/dag till o hänga här :hbang:

Stort tack till alla som peppat mig antingen i journalen eller via PM och tack till alla tips och inspiration! *yourock*

cam
2006-03-11, 09:50
*yourock*

Vilken otroligt rolig journal att läsa!!! Nu ska jag följa denna med spänning ;)

Stumpis
2006-03-11, 10:31
Jag blir så glad av att läsa om dina pass; även om du en dag har låg motivation, så hittar du ändå den igen till passet därefter! :thumbup: Kul att du summerar lite då och då oxå, det gör ju att du märker att det faktiskt har hänt saker här!

När du nu börjar öka i bänkpressen så var inte rädd för att be någon om hjälp med passning, för antingen blir det som du säger att du fastnar under stången ;) eller så kan avsaknaden av passare göra att du inte vågar dig på de vikter du egentligen klarar. Men fortsätt som du gör nu med att skynda långsamt, det lönar sig i längden! :)

shadowfire
2006-03-11, 11:46
Tackar för era kommentarer Stumpis o Cam!
Idag är vilodag, finns inte en muskel jag inte har träningsvärk i...
Imorgon är en spännande dag, ska ge mig på marklyft för första gången... laddar mentalt redan nu...

Kombinationen ALA+Kre Alkalyn gillar jag, tycker mig känna en bra effekt av det, särskilt i återhämtningen (60 sek) mellan varje set...

shadowfire
2006-03-12, 16:00
Dagens träningspass:

Mål: Göra mitt livs första marklyft samt fortsätta öva bänkpress
Muskelgrupp: Marklyft = det mesta, sedan bröst o triceps som fokus
Motivation: Nervös pga marklyftet, men ändå taggad som fan, det ska jävlar min själ genomföras!

Uppvärmning:
8 min cykling, låg belastning

Bröst:
Plan bänkpress i smith, 1 set [8 x 40kg], 2 set [8 x 50kg], 1 set [8 x 55kg] +2 reps ökning

Marklyft:
3 set [8 x 50kg] ny övning!

Bröst forts:
Hantelpress i lutande bänk 1 set [8 x 15kg], 3 set [8 x 20kg] +2 set ökning!
Sittande flyes i maskin 3 set [8 x 50kg] +5kg ökning!
Cable cross over, 3 set [8 x 40kg]

Triceps:
Repdrag över huvudet i cable cross: 3 set [8 x 40kg] +5kg ökning!
French press i smith: Major failure - gav upp!
Push downs i cable cross: 3 set [8 x 40kg] +5kg ökning, tungt!
Dips mellan två bänkar, egen kroppsvikt, 2 set x 8 reps

Summering:
Eftersom det är samma vikter till den fria stången som till smithen, så fick jag börja med o köa. Blää. Sedan när det var dags så blev jag så nervös inför marklyftet att jag började med bänkpress istället. Skön skuldrahållning och svank, men svårt o få till en bra studs på bröstkorgen utan att krossa något, hoho... börjar kännas bra i bänk dock, nästa pass är det dags o öka.

Sedan dags för Marklyftet. Fick inte på de där fillifjonkerna man ska ha längst ut som stoppar vikterna, så bara det fick mig lite nervös. Körde med 50kg, utan remmar eller bälte, bara för att öva. Skojja att folk glodde, är ju mest bara gamla kärringar o disco-lirare på gymet annars.
Kändes OK förutom att jag fick lite känningar i korsryggen/svanken. Ingen aning varför. Tror jag gjorde ett kroklyft med där jag hade lite bananrygg...
Nåja, bra start iaf, kändes som en seg övning där man bara blir "slut" i kroppen och inte i någon särskild muskelgrupp.

Hantelpressen var riktigt tung, övervägde nästan att ge upp redan på 2'a repsen, men av ren tjurighet så körde jag på och fan va bra det gick! Blev nästan förbannad på hantelfanskapen o vips så kändes 8'e repetitionen nästan lättare än 2'a, ja bortsett från det i sista set'et då..

Triceps blev dagens surprise. De måste ha tagit stryk i bröstövningarna o marklyftet?!? Fick kämpa så in åt h-e, även om jag ökade i pushdowns så var jag helt knäckt i triccarna sen.. å french press kan jag bara inte köra i smith, jag slår bara knut på mig själv... skitövning!

Gott pass och världens bästa söndag! :hbang:

bubbe
2006-03-12, 16:23
MAAARKLYYYYFT!


Bra att du har börjat med lätt vikt!

Bänken har defintivt sin plats innan du kör marken, detta för att
man blir så slut i kroppen av alla dragen.

Apropå detta med vilken muskelgrupp som används, så säjer jag som så
här. När du har banat in tekniken och kan börja flytta vikt så kommer du
märka i flera dagar efteråt vilka muskler som används i marklyft......(ett hett
tips är bla rejält ömmande traps)

Jonna
2006-03-12, 16:34
Bra pass! :thumbup:

Men varför vill du studsa på bröstet i bänken??

marklyft :love:
Du kommer nog känna imorgon var det tog :naughty: , precis som bubbe sa...

Jorgen
2006-03-12, 16:39
Studsa i bänken? :nono: Nono, det skall man inte göra.

Bra pass fö. Kul att följa din journal. :thumbup:

shadowfire
2006-03-12, 16:44
Bra pass! :thumbup:

Men varför vill du studsa på bröstet i bänken??

marklyft :love:
Du kommer nog känna imorgon var det tog :naughty: , precis som bubbe sa...

oii, ska man inte göra det? .. tycker det känns bra att explodera i uppskjutet, dvs då stången nuddar bröstet så kommer "the killer instinct" och så ska stångjäkeln upp....

Jag sänker stången på ca 2-2½ sek och pressar upp på 2½-3s sek. Vilar lite i uppsträckt läge, sedan ner, vänder på bröstkorgen och sedan upp igen.
Kommentera gärna om ni tycker jag ska göra annorlunda, övar som sagt var tekniken fortfarande i bänk...

shadowfire
2006-03-12, 16:48
MAAARKLYYYYFT!


Bra att du har börjat med lätt vikt!

Bänken har defintivt sin plats innan du kör marken, detta för att
man blir så slut i kroppen av alla dragen.

Apropå detta med vilken muskelgrupp som används, så säjer jag som så
här. När du har banat in tekniken och kan börja flytta vikt så kommer du
märka i flera dagar efteråt vilka muskler som används i marklyft......(ett hett
tips är bla rejält ömmande traps)

Kändes bra iaf, men jag vet inte om jag ska köra 8 reps på marklyft, tror jag ska gå ner 2 reps sedan då jag lärt mig köra det riktigt. Ska köra med bälte nästa gång med, men 50kg var en bra ingångsvikt iaf. Snart åker lapphelvete fram o sedan ska det köttas!!

Jorgen
2006-03-12, 17:37
oii, ska man inte göra det? .. tycker det känns bra att explodera i uppskjutet, dvs då stången nuddar bröstet så kommer "the killer instinct" och så ska stångjäkeln upp....

Jag sänker stången på ca 2-2½ sek och pressar upp på 2½-3s sek. Vilar lite i uppsträckt läge, sedan ner, vänder på bröstkorgen och sedan upp igen.
Kommentera gärna om ni tycker jag ska göra annorlunda, övar som sagt var tekniken fortfarande i bänk...
Vänd kontrollerat, utan att studsa i bröstet istället.
Pressa sen explosivt upp stången.

cam
2006-03-12, 20:12
Grattis till marklyften! Med din attityd kommer det att gå kanonbra både med teknik och ökningar :thumbup:

shadowfire
2006-03-13, 12:54
Apropå detta med vilken muskelgrupp som används, så säjer jag som så här. När du har banat in tekniken och kan börja flytta vikt så kommer du
märka i flera dagar efteråt vilka muskler som används i marklyft......(ett hett
tips är bla rejält ömmande traps)
... ok, jag måste in o läsa på vilka muskelgrupper som Marklyft tar på för jag kan fan knappt röra mig idag. Känner inget i benen, inget i trapsen, inget i axlarna eller övre ryggen... däremot nedre ryggen, precis i svanken och in mot ryggraden. På en anatomikarta så skulle det vara typ innersta/nedersta delen av latsen?! Normalt o få träningsvärk där eller har jag lyft totalt galet månne?

Gott med lite smärta iaf. :devil:

bubbe
2006-03-13, 13:04
... ok, jag måste in o läsa på vilka muskelgrupper som Marklyft tar på för jag kan fan knappt röra mig idag. Känner inget i benen, inget i trapsen, inget i axlarna eller övre ryggen... däremot nedre ryggen, precis i svanken och in mot ryggraden. På en anatomikarta så skulle det vara typ innersta/nedersta delen av latsen?! Normalt o få träningsvärk där eller har jag lyft totalt galet månne?

Gott med lite smärta iaf. :devil:

låter bra tycker jag :devil:

Jag tycker träningsvärken brukar vandra runt lite i kroppen beroende på hur van vissa muskler blir vid ansträningen. Sist brukar smärtan släppa på trapsen, men det beror säkerligen på att jag överarbetar mina utlåsningar för att få till det även sen på maxlyften.

shadowfire
2006-03-13, 20:19
Kvällens träningspass:

Mål: Öka vikt i minst ett set
Muskelgrupp: Biceps och ev. lite mage
Motivation: Medel. Fokuserad på att träna, men inte killer instinct... mer "no retreat, no surrender!"

Biceps:
Preacher curls 2 set [8 x 50kg], 1 set [8 x 55kg] +5kg ökning!
Stångcurl i cable cross 3 set [8 x 45kg] +5kg ökning!
Alternerande hantelcurl i lutande bänk 3 set [8 x 12 kg]
Concentration curls mot knä 2 set [6 x 12kg]

Mage:
Situps i lutande bänk utan vikt...

Summering:
Skumt pass! Hade dels haft utvecklingssamtal på jobbet, dels väntar en resa till Gran Canaria till helgen, så jag hade inte helt rätt mental inställning ikväll.

Åt tyvärr för mycket tonfisksallad lite för tätt inpå passet med (å den blir bara sååå god med massa tomat och mängder av kesella smaksatt med citronmajonäs)... fick avbryta situpsen för det kändes som 2kg tonfisksallad var på väg mot strupen varje gång jag gick ner i lutande viloläge.

Kvällens bästa: Bicepsen ökar, spaghettiarmarna är kanske historia snart! Likaså är vikterna i crossen 5-kilos o inte 2,5, så jag är dubbelt så stark på tidigare övningar jag gjort där :hbang:
Kvällens sämsta: Det som växer snabbast på mig nu är ju magen?! WTF? Kan man inte styrketräna som folk utan att hamna i 7'e månaden... arghhh

Stumpis
2006-03-13, 20:28
Jädrar vad du jobbar på flitigt! :thumbup:
Skoj att du börjat med marklyft, och fick respons av ryggen så direkt efter! :D
Ett bra pass idag oxå, trots dålig motivation.

Är det en vecka som gäller på Gran Canaria? (Är inte avundsjuk alls... *cry* )

Sniggel
2006-03-13, 21:38
Fan va kul journal. Du är ju duktigt motiverad och gillar det du gör :thumbup:

shadowfire
2006-03-13, 22:40
Stumpis: Flitigt o flitigt, jag sliter o kämpar o resultat ska det bli! Har lite svårt o vänja mig vid konstant träningsvärk bara, tycker höra mig gnälla på jobbet varje dag om någon muskel som jag knappt kan röra, haha...
Gran Canaria på lördag, jajamen!... fick kommentarer på gymet idag om min solbränna, slängde mig i kärringgrillen igår o grundade lite.. gott ska det bli, ska klämma en gin o tonic (får man skriva så i detta forum?) o tänka på er i en vecka :cool:

Sniggel: Jag varken lyfter tungt eller kan det här med träning, men min livsstil går ut på att inget är omöjligt... =) ... med vilja, motivation och en sjuhelvetes jävlar anama så kommer man långt här i livet.. :hbang:

cam
2006-03-14, 19:50
Bra jobbat :thumbup:
Drick en gt åt mig också :) Jag ska också söderut, fast bara till Malmö, nästa vecka. Skönt med ett litet bryt i tillvaron.

shadowfire
2006-03-15, 21:27
Vilodag igår! Blev dock svettigt då det spenderades 2 timmar att försöka nita en polare i NHL på playstation. Måste räknas som greppträning, ehh??... tummarna kändes mörbultade iaf... :bow:

Kvällens träningspass:

Mål: Lite lamt mål, mest bara att ta mig till gymet o faktiskt köra lite ikväll
Muskelgrupp: Bröst o axlar
Motivation: Trött o seg efter jobbet, men jag SKA till gymet, nothing can fokkin stop me...

Bröst:
Bänkpress i smith, 1 set [8 x 40kg], 2 set [3 x 50kg]
Hantelpress 1 set [5 x 20kg], 1 set [4 x 20kg] major failure!
Cable cross over, 3 set [8 x 50kg] +5kg ökning! (dock lite fusk i sista 2 repsen i två sista seten)
Sittande flyes i maskin, 3 set [8 x 50kg] +5kg ökning!

Axlar:
Drag till hakan brett grepp, 3 set [8 x 45kg] +5kg ökning! mer o ge!
Hantel åt sidan, raka armar, 2 set [6 x 4,5kg] tungt!
Axelpress i maskin 1 set [7 x 20kg] (failure på 8), 2 set [6 x 15kg] (här hade axlarna dött helt)

Summering:
Halva passet rent utsagt SKIT.
Precis noll i styrka idag. Beror troligen på att jag suttit med en skitrolig föreläsare hela dagen på jobbet i en kreativitetsövning. Typ garvat konstant i 9 timmar. Sedan tokhungrig innan en sen lunch (pasta), blodsockret spikrätt upp och spikrätt ner, sedan tokhungrig innan en sen middag och en ny blodsockerspik. Skrattandet lär ju förbruka en hel del energi??

Kände mig svagare i bänk, men kom på ikväll att jag har nog för smalt grepp. Kopplar på för mycket biceps. Blir bredare nästa gång. Hantelpressen gick bara inte, jag tvärdog helt med 20-kiloshantlarna. Fan! Vägrare växla ner till lättare vikter också, blev så jäkla lack...

... så skitförbannad så slängde jag på tyngre vikt i flyesen o gjorde PB istället, men fick pressa på bra mot slutet. Bara fyra plattor kvar i den maskinen innan jag kör fullt mag. Nytt mål!.. weehoo .. :hbang:

PB i drag till hakan med och där fanns mycket kvar att ge, ska öka igen nästa gång. Hantellyft till sidan är dock så jäkla tungt med raka armar, små fjolliga 4,5 kilosvikter och jag håller på o smälla av sista repsen... "jag kan flyga jag är inte rädd"...

Trevligt veckoslut på Kollisar, Gran Canaria nästa för mig!

Stumpis
2006-03-16, 20:53
Tufft att träna efter en lång dag och med huvudet redan på väg till sommar och sol... Strongt jobbat med tanke på det! :thumbup:

Att köra hantellyft åt sidan med raka armar är något som väldigt få gör, just för att dom tycker att det blir så låga vikter och det kan ju betecknas som mesigt... Men det är ju helt omöjligt att fuska/gunga upp vikten och det tar som du själv märkt utav bara f-n i axlarna! Så fortsätt med det, eventuellt med lite variation med böjda armar ibland, men sluta för allt i världen inte med det du gör nu! :whipped:

Ha en skön semester! :sleep:

shadowfire
2006-03-17, 08:41
Nu när jag läste mitt eget inlägg så såg jag att jag av trötthet skrivit att det tog på biceps i bänkpressen, lol... triceps menade jag såklart.

Cam: Hoppas du får en skön tripp nudå... för det ska jag ha =)

Stumpis: Hantellyft åt sidan med raka armar är nog underskattat och ses nog som fjolligt, men jag låter resultatet på axlarna tala sitt språk i sommar istället =) .. i min symmetri så verkar det vara bröstet som ligger efter, så efter semestern så blire till o bo i bänkpressen resten av våren =) ...

Ha det gott hemma i svea rike, sol o bad nästa!

shadowfire
2006-03-26, 14:48
Ojoj, ska bli kul o ställa sig på vågen på tisdag då träningen ska återupptas efter en vecka på Gran Canaria, dvs öl, grogg, oxfilé mingon o bearnaise + grönpepparsås, pizza, hamburgare och allt annat man har svullat i sig.
Dock en del cardio i form av o fläska loss på dansgolvet från 23-06:00, promenader i skyttetrafik mellan sprithyllan i supermarket o hotellet + allt simmande i poolen :)

22-26 grader, klarblå himmel o fullt med toples... hmm... kanske ska utelämna detaljerna här.. :cool:

Enda träningsrelaterade på resan var en spanjorska på ett bageri som på spanska sa att jag såg vältränad ut... what the f**k?!
Kan det vara så att mitt livs första 3 månader på gym faktiskt börjar synas lite!? Här ska pumpas skrot, ska bara ta en dag o avlusa mig och acklimatisera mig till snö, kyla o svensk mat UTAN bärs o irish coffee... :)

Stumpis
2006-03-26, 17:19
Välkommen hem igen! Låter onekligen som en skön vecka... :cool:

Pinglan
2006-03-26, 17:49
Du verkar ha haft det riktigt trevligt på semestern :thumbup: Man blir ju inte det minsta avundssjuk *grr27* ;) Trevligt att få komplimanger! Kör hårt nu *flex*

shadowfire
2006-03-28, 19:47
Kvällens träningspass:

Mål: Komma igång o träna igen efter semester, känna på lite vikter bara
Muskelgrupp: Bröst o axlar o smithen är ledig, annars biceps o mage
Motivation: Motiverad att komma igång med träningen, men inte att spränga något rekord

Biceps:
Preacher curls 1 set [8 x 50kg], 2 set [8 x 55kg] +1set ökning på 55!
Stångcurl i cable cross 3 set [8 x 45kg]
Alternerande hantelcurl i lutande bänk 2 set [4 x 12 kg]

Mage:
Sneda o raka situps i lutande bänk utan vikt tills illamåendet kom

Summering:
Weeehooooo, matchvikt på 75kg nådd! ... :hbang:
Haha, har gått upp 2kg på en veckas utlandssemester, så det är tyvärr inte muskler, men har alltså totalt ökat 5kg sen i jul, både i fett misstänker jag och muskelmassa + vatten. För första gången i mitt liv väger jag iaf 75, weehoo. Dags o sikta på 80, här ska pumpas!

Passet annars blev roligt, hade inte tänkt träna idag då arbetsdagen efter semestern blev tuffare än jag räknat med + alldeles för lite sömn.. men växlade om och kul som fan att preachercurlsen ökar. Här ska pressas!

Stångcurlen i crossen kändes också riktigt fin, fick pressa lite sista repsen men ändå perfekt kontakt. Sedan tvärdog bicepsen i alternerande hantercurls i lutande bänk... Skönt o komma igång med träningen igen iaf, nu rullar vi tåget igen!

shadowfire
2006-03-28, 19:49
Välkommen hem igen! Låter onekligen som en skön vecka... :cool:
Tackar för det! =)

Du verkar ha haft det riktigt trevligt på semestern :thumbup: Man blir ju inte det minsta avundssjuk *grr27* ;) Trevligt att få komplimanger! Kör hårt nu *flex*
Tackar! Veckan var helt underbar! Hela jobbet bara stirrade på mig idag när jag kom som en halvneger, givetvis i ljusblå sommarskjorta med uppkavlade ärmar, lol...

shadowfire
2006-03-29, 19:42
Kvällens träningspass:

Mål: Fortfarande värma upp träningen och komma igång igen efter semestern
Muskelgrupp: Bröst o triceps
Motivation: Trött som satan efter jobbet, men minut för minut närmare gymet taggades jag upp till "killer instinct".. YEAH!

Bröst
Bänkpress i smith: 2 set [12 x 40kg], 1 set [10 x 45kg], 1 set [8 x 50kg], 1 set [4 x 60kg] ökning! (nära att fastna) *grr27*
Hantelpress i lutande bänk 1 set [8 x 15kg], 1 set [6 x 20kg fail], 1 set [5 x 20kg fail]
Sittande flyes i maskin 3 set [8 x 50kg] gott tryck!
Cable cross over, 2 set [8 x 40kg]

Triceps:
Repdrag över huvudet i cable cross: 1 set [8 x 45kg] +5kg ökning!, 2 set [8 x 40kg]
Push downs i cable cross: 1 set [6 x 40kg fail], 1 set [4 x 40kg fail], 1 set [8 x 30kg]

Summering:
Blev lite distraherad av en polare då jag värmde upp i bänkpressen, pratade för mycket o tappade fokus = glömde räkna reps första två set'en, huh! Tränar fan bäst själv jag.

Då polaren gått igen och gymet var halvtomt på folk så blev jag lite övermodig o provade 60kg i bänkpressen. Nu jävlar! Kan säga att jag hade ren tur som inte fastnade under stången på 4'e repetitionen, GAH. Tog mig säkert en halv minut att få upp stången så jag kunde haka fast den. TACK att jag hamnade i kuvösen för tjuriga barn på BB!

Första repsen gick dock bra. Har för mig jag maxade 70kg i bänk som tonåring, så 60 är väl inte PB, men det känns som det nu iaf. Nästa bänkpass ska jag börja mata som fan på 55. Längtar till att få känna på 70'n igen en vacker dag i vår.

Triceps vettefan vad som hände med, måste ha kört slut triceps totalt i bröstövningarna. Blev iofs kaxig på repdraget o ökade, men sen tvärdog jag totalt i pushdowns, började skaka i hela överkroppen o trodde jag skulle tappa upp stången.

Gott pass iaf! Känns konstigt nog som om det tagit lite på latsen också??!
Skumt är också att jag alltid får sjuhelvetes håll av gainern då jag ska promenera hem... utan gainer = inget håll, med gainer = håller på o avlida... :)

Stumpis
2006-03-29, 19:50
Bra pass, du börjar komma upp i bra vikter nu! :thumbup:
Det är inte så konstigt att det känns i latsen när du kört bröst och triceps; dels är rygg antagonist till bröst, vilket gör att du kan inte aktivera bröstmusklerna utan att ryggen involveras, lite enkelt sagt. Sen när du kör pushdowns spänner du säkert latsen lite när du pressar, eller? ;)

Du jobbar på bra på alla sätt! Keep it up! :whipped:

shadowfire
2006-03-30, 20:01
Kvällens träningspass:

Mål: Komma igång med benträningen igen, var länge sedan sista benpasset nu. *slap*
Muskelgrupp: Ben (komplett)
Motivation: Impad över mig själv som trots spöregn o innesittarväder envist stövlade iväg till gymet. Klent med folk ikväll, tydligen inte alla som har en envis norrlännings viljestyrka :)

Benpasset
Uppvärmning med lätta vikter lårcurl i väntan på smithen
Knäböj i smith 3 set [8 x 40kg]
Lårcurl 3 set [8 x 30kg]
Vadpress (massa set o ett jäkla daltande med vikter)
Benspark 3 set [8 x 35kg]
Plan Benpress 3 set [8 x 30kg] + 1 set [4 x 40kg]

Summering:
HUH! Vilken näsbränna! Har inte kört benpass på länge o vad händer?! Orkade ju fan inte ens köra vikterna jag körde sist. Berodde iofs på att rörelserna kändes ovana och jag spände mig som fan o sträckte bland annat en sena (den på baksidan knät). Vadpressen begriper jag inte varför de har en massa viktplattor på, jag gav upp på 90kg då jag fortfarande inte tyckte det var någon belastning o prata om direkt. Får gå o hämta vikter från smithen nästa gång o häkta på.

Naeh, bättre upp, herr Skuggeld ska dicplinera in ett riktigt benpass varje vecka nu så man får fart på det hela, detta var skam på torra land.

Stumpis
2006-03-30, 20:14
Ben är tufft när man varit ifrån det ett tag, det är bara att bita ihop och ta nya tag! :)

Känner igen det där med knepiga vadpressar där det inte känns som om man har någon vikt trots att det på magasinet står tresiffrigt. Har råkat ut för sådana på gym jag tränat på innan. Så är det dock inte längre... ;)

shadowfire
2006-03-31, 17:17
Tack för dina värmande ord Stumpis!

... och jag ska fan inte köra benpass igen innan jag skaffat en lägenhet som INTE ligger på 3'e våningen utan hiss iaf... tog mig knappt till jobbet imorse, bara lite mer träningsvärk o det hade blivit färdtjänst... längesedan jag hade såhär ont i röva...

Cilia
2006-03-31, 21:32
Ben är hemskt när man inte har kört det på ett tag.
jag får fruktansvärd träningsvärk som sitter i minst en vecka.
wonderful *L*

shadowfire
2006-04-01, 11:06
Uppdaterade mått:

Handleder: 16cm (+/- 0)
Underarm: 28cm (+/- 0)
Biceps: 33,5cm (+1,5 cm!?!)

Mage: 87cm (+2cm ?! GAH!)
Bröst: 100cm (+2cm ?!)

Lår: 52cm (+2cm !!?)
Vader: 35,5cm (+0,5cm ??!)

Summering:
Börjar fundera på om detta är ett aprilskämt?!
Asså jag mätte mig för typ exakt en månad sedan, inte fan kan jag ha ökat med 1-2cm på flera områden på en månad?! Iofs har jag en dödens träningsvärk idag i hela kroppen och känner mig svullen/pumpad, men jag vettefan, tyckte mätningarna var oroväckande positiva. Följer upp min storlek och kommer mäta mig nästa månad med för o se om jag får samma värde o inte bara har mätt helt galet.

Ska se om jag törs posta bilder med, verkar ju som om man blir flame'ad på detta forum om man postar bilder på en inte alltför vältränad kropp.

Edit: Då jag mäter magen så blåser jag ut den så mkt jag bara kan, dvs det är absoluta maxmåttet. Vet inte hur man mäter på "riktigt" sätt, men jag har försökt mäta maxmåttet på samtliga områden.

shadowfire
2006-04-01, 14:26
Pga de skumma måtten så har jag lagt ut bilder med nu:

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=66535

cam
2006-04-01, 16:20
Veckan var helt underbar! Hela jobbet bara stirrade på mig idag när jag kom som en halvneger, givetvis i ljusblå sommarskjorta med uppkavlade ärmar, lol...

:laugh: Det är rätta takter, strö salt i såren på dem bara!

Bilderna såg ju bra ut ju! Du är ju ingen tunnis om man säger så, ser inte ut som någon kroppsbyggare än men du ser ju fräsch och fit ut. Bra grund att bygga på :thumbup:

shadowfire
2006-04-01, 16:53
:laugh: Det är rätta takter, strö salt i såren på dem bara!

Bilderna såg ju bra ut ju! Du är ju ingen tunnis om man säger så, ser inte ut som någon kroppsbyggare än men du ser ju fräsch och fit ut. Bra grund att bygga på :thumbup:

ojoj, det var inga dåliga ord en lördagskväll som denna! :em:
men fit är jag väl inte, däremot så är jag en tunnis, går jag in i en helt avslappnad posé så blir jag skitliten... men som sagt var, det jag vill se med mått och foton är just att det går åt rätt håll, dvs att jag utvecklas.
Jag måste ha målmedvetenhet och resultat i precis allt jag gör i livet, heh..

Snorkfröken
2006-04-01, 17:14
men som sagt var, det jag vill se med mått och foton är just att det går åt rätt håll, dvs att jag utvecklas.
Jag måste ha målmedvetenhet och resultat i precis allt jag gör i livet, heh..

Perfekt - med den inställningen kommer du komma långt. Och jag kommer hålla koll... nu då jag hittat hit :D

Jonna
2006-04-01, 19:14
Oj! du är ju inte så liten & klen som du vill ge intryck av!
Jag håller med Cam; du ser fräsch & fit ut! Bara fortsätt kämpa så kommer det bli riktigt bra ska du se! *flex*

shadowfire
2006-04-01, 19:43
Snorkfröken: kul med en ny läsare, välkommen hit får man väl säga! =)
Min inställning känns bra iaf, får se hur långt man kommer...

Jonna: Huh, jag ÄR liten o klen, fan jag är 40-50kg ifrån dina marklyft o jag är faktiskt den minsta på gymet, bortsett från en 17-åring jag såg nu i veckan som såg lite mindre ut... men av de som är 25+ så är jag definitivt skitliten. Men som sagt, jag jobbar på det! Det har hänt apmycket på 3 månader och jag ska fanemig spräcka rekord så det ryker om det.

Ps. I sommar har vi återförening med gymnasieklassen o 10årsfest å brudarna som pissade mig i ögat i gymnasiet för att jag var liten o klen ska få sig en liten chock iaf... moha.. ds.. =)

Stumpis
2006-04-02, 16:40
Inte alls omöjligt att öka såpass på kort tid såhär i början. Det händer rätt mycket med kroppen när man går från 0 till en hel del. Kämpa vidare med detta som sporre, förr eller senare hamnar du på en platå där det känns som allt stannat upp och då behöver du all jävlar anamma du kan uppbringa! :whipped: :D

Tycker bilderna ser bra ut, du är på rätt väg, lilleman! :D

Fettecke
2006-04-02, 20:10
Din gris... du skulle ha stannat kvar pa Gran Canaria nar jag val kommer dit :D
jag ar kvar en vecka till om du vill tillbaka ;D

vart bodde du nan stanns, har du natt att tipsa om?

Jag har gjort de du gjort, lensat sprithyllorna, simmat lite.... rockat loss pa krogarna... mest i Puerto Rico iofs... Bulkat som man bor pa utlandet... 3kg +, och det ar Inte muskler!... syns pa magen att det inte finns nagon beack-06 form kvar... *snyfft*

Ska nog lagga till denna journal i mina favoriter... rolig lasning!

shadowfire
2006-04-02, 20:22
Din gris... du skulle ha stannat kvar pa Gran Canaria nar jag val kommer dit :D
jag ar kvar en vecka till om du vill tillbaka ;D

vart bodde du nan stanns, har du natt att tipsa om?

Jag har gjort de du gjort, lensat sprithyllorna, simmat lite.... rockat loss pa krogarna... mest i Puerto Rico iofs... Bulkat som man bor pa utlandet... 3kg +, och det ar Inte muskler!... syns pa magen att det inte finns nagon beack-06 form kvar... *snyfft*

Ska nog lagga till denna journal i mina favoriter... rolig lasning!

Haha, där ser man! Hade lätt tagit en vecka till nu asså, fasiken så gott det var. Bodde i Playa del Inglés på ett hotell som hette Amazonas, sjukt bra. Lugnt o fridfullt, hygglo pool o ändå nära till både beach och Plazan med alla pubar osv.

Var mest på Scandic + Glade Viking + Garaget. Bra ös!
Vi drog till Garaget vid midnatt och när de stängde (vid 02-snåret) så körde vi vidare på Viking.. lite hög volym där bara, man var fan stendöv dagen efter.

Vill du käka gott där så kan jag rekommendera Gaucho, brasiliansk restaurang med grillat. Världsklass! Åt oxfilét mingon där, helt otroligt gott. Dyrt, men mätt blev man :p.. bulk som sagt =)

shadowfire
2006-04-03, 20:33
Kvällens träningspass:

Mål: KÖTTA!!!! Efter vila lör/sön så blev målet ikväll bara att kötta så svetten sprudar o blodsmaken fyller svalget
Muskelgrupp: Bröst o axlar
Motivation: Började ladda mentalt redan igår... grymt taggad! å stolt över att besegra ösregn och promenera till gymet ändå. YEAH!

Bröst:
Rotatorcuff-grejs: stående o joddlande med 4,5kg hantel, 1 set x 8 vardera arm
Bänkpress i smith: 1 set [8 x 40kg], 1 set [8 x 50kg], 1 set [8 x 55kg] +5kg ökning sista set, men inte pb
Sittande flyes i maskin 1 set [8 x 50kg], 2 set [8 x 55kg] +5kg ökning!
Bröstpress i maskin, slags sittande/bakåtlutad bänkpress 2 set [8 x 60kg], 1 set [7 x 60kg] failure på 8

Axlar:
Drag till hakan med brett grepp, 1 set [8 x 45kg], 2 set [8 x 55kg] +10kg ökning! mer o ge!!
Hantellyft åt sidan, raka armar, 3 set [6 x 4,5kg] (bet mig i tungan här)

Bröst (igen):
Cable cross over, 3 set [8 x 40kg] lätt! mer o ge!

Axlar (igen):
Axelpress i maskin 1 set [7 x 20kg] failure på 8, 1 set [7 x 15kg] failure på 8

Summering:
Vafaaaaaaaan?! Vågen visade idag 76kg!!! Jag sväller ju som en bullimisk flodhäst!! Jag gick ärligt o kollade efter en dold kamera, nog för att jag åt en flottig kebabpizza i helgen men vafan! Gamla målet 75kg till midsommar är ju redan passerat!!! Nytt mål: 78kg till midsommar!

Inte mycket o hurra över kanske ni tänker, men jag har i snart 30 år aldrig kunnat ta mig över 70kg, hur mycket pizza o annat jag än svullat så har jag varit en tunnis. Nu jävlar händer det grejjor, 76kg = PB!!!! ... å jag ser inte ens fet ut!!

Övrigt så var passet gott, var sådan kö till hantlarna så hantelpress fick jag skita i, tog en bröstpressmaskin istället. Bänkpressen är jag så feg i, halva min fokus går ut på att vara rädd att fastna under stången. Fan också, jag vill helst slippa passare, men jag blir nog så illa tvungen för att få full fokus på lyftet. Fick inte nog med bröst ändå, var tvungen o köra lite cross-over mitt i axelpasset. Kändes grymt lätt! Drag till hakan ska jag fan spräcka 70kg snart med, nu jävlar, skuggan är på G!!!!!!!

Fed up
2006-04-03, 20:38
Kvällens träningspass:

Mål: KÖTTA!!!! Efter vila lör/sön så blev målet ikväll bara att kötta så svetten sprudar o blodsmaken fyller svalget
Muskelgrupp: Bröst o axlar
Motivation: Började ladda mentalt redan igår... grymt taggad! å stolt över att besegra ösregn och promenera till gymet ändå. YEAH!

Bröst:
Rotatorcuff-grejs: stående o joddlande med 4,5kg hantel, 1 set x 8 vardera arm
Bänkpress i smith: 1 set [8 x 40kg], 1 set [8 x 50kg], 1 set [8 x 55kg] +5kg ökning sista set, men inte pb
Sittande flyes i maskin 1 set [8 x 50kg], 2 set [8 x 55kg] +5kg ökning!
Bröstpress i maskin, slags sittande/bakåtlutad bänkpress 2 set [8 x 60kg], 1 set [7 x 60kg] failure på 8

Axlar:
Drag till hakan med brett grepp, 1 set [8 x 45kg], 2 set [8 x 55kg] +10kg ökning! mer o ge!!
Hantellyft åt sidan, raka armar, 3 set [6 x 4,5kg] (bet mig i tungan här)

Bröst (igen):
Cable cross over, 3 set [8 x 40kg] lätt! mer o ge!

Axlar (igen):
Axelpress i maskin 1 set [7 x 20kg] failure på 8, 1 set [7 x 15kg] failure på 8

Summering:
Vafaaaaaaaan?! Vågen visade idag 76kg!!! Jag sväller ju som en bullimisk flodhäst!! Jag gick ärligt o kollade efter en dold kamera, nog för att jag åt en flottig kebabpizza i helgen men vafan! Gamla målet 75kg till midsommar är ju redan passerat!!! Nytt mål: 78kg till midsommar!

Inte mycket o hurra över kanske ni tänker, men jag har i snart 30 år aldrig kunnat ta mig över 70kg, hur mycket pizza o annat jag än svullat så har jag varit en tunnis. Nu jävlar händer det grejjor, 76kg = PB!!!! ... å jag ser inte ens fet ut!!

Övrigt så var passet gott, var sådan kö till hantlarna så hantelpress fick jag skita i, tog en bröstpressmaskin istället. Bänkpressen är jag så feg i, halva min fokus går ut på att vara rädd att fastna under stången. Fan också, jag vill helst slippa passare, men jag blir nog så illa tvungen för att få full fokus på lyftet. Fick inte nog med bröst ändå, var tvungen o köra lite cross-over mitt i axelpasset. Kändes grymt lätt! Drag till hakan ska jag fan spräcka 70kg snart med, nu jävlar, skuggan är på G!!!!!!!

Jag vill också vara kille....*bitter*

bubbe
2006-04-03, 20:45
Bra att du går upp i vikt! just keep it coming :eating:

Cilia
2006-04-03, 20:51
Du börjar ju bli lite småstark ju
gör inte misstaget att gå upp för fort i vikt bara.
bättre att ta det lite lugnt och låta kroppen vänja sig och låta musklerna växa och inte bara fett.

Stumpis
2006-04-04, 07:29
Bra ökningar i övningarna, Shadowfjant! :D
Håller med Cilia och höjer ett varningens finger så du inte går upp "fel" kilon med kebabpizzor o dyl... Det är lätt att bli våg-fixerad, men glöm inte att spegeln aldrig ljuger! :whipped:

Tycker du ska övervinna din motivilja och skaffa en passare så du kan köra riktigt bänk. :)

shadowfire
2006-04-04, 17:51
Fed Up: Pga min kroppsförbränning menar du? .. =)
Bubbe: Ja, faktiskt! Jag har ju fan alltid varit en flugviktare.. ska bli gott o klättra lite till med, runt 80 ser jag som en idealvikt med normal/balanserad BF. :eating:
Cilia+Stumpis: Sakta men säkert så går det framåt! För någon som aldrig tränat i hela sitt liv så känns år 2006 revolutionerande redan nu!! Vad gäller vikt o så, så är jag inte så orolig ifall jag lägger på mig lite fett med, brukar ha grymt lätt att förbränna och nu är det snart dags o damma av löparskorna (är en jäkel på intervall o långdistans i terräng).

Jag tror främsta viktuppgången beror på att jag äter så ofantligt mycket mer nu, jag är så hungrig att jag äter typ 4ggr mer efter träningen än vad jag gör normalt... å så länge det är nyttig mat så är det väl bara o göda på..

Vad gäller kebabpizza så har jag haft som tradition o äta en pizza i veckan sedan jag var 20 år eller något o ändå haft dyngsvårt o gå upp i vikt, men så gör ju löpträningen sitt med.... Jag tar ert varnande finger i åtanke, men uppåt ska vikten gå! *kissass*

hasse36
2006-04-04, 18:51
Jag vet inte hur många gånger jag har sett eller hört talas om det du nu upplever. Hur människor skrattar och jublar över att de "lyckas" gå upp i vikt och 1-2 år senare sitter de med en överviikt som de aldrig blir av med.

Har du inte funderat över varför du börjar gå upp just nu? När du inte har gjort det tidigare? Hallå! Du är snart 30! Det är det, det beror på.

Själv svällde jag upp runt de 30. Sedan des har jag pendlat mellan 90 och 105 med ett undantag för 2000 då jag var på väg in i den berömda väggen och pendlade ner till 85. Två år senare maxade jag på 105 kg.

Du har varit inne i min journal och läst om hur jag gör. Jag har "turen" att vara arbetslös. Om jag skulle jobba skulle det inte funka. Att banta är för mig ett heltidsarbete. Träning, ombyte, dusch och resor tar 4 timmar per dag. Resten av tiden behöver jag vila.

Den här mannen började också gå upp i 30-årsåldern. (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=64720&page=1)

//hasse36 - i all vänlighet

Fed up
2006-04-04, 19:08
Fed Up: Pga min kroppsförbränning menar du? .. =)

Nja, ni behöver vällan mer mat också antar jag. Syftade med på att killar är så starka även om de är helt otränade...alltså, du tar ju mycket mer än mig trots att jag tränat längre, plus att det går så snabbt för er. Ni får synliga muskler på typ en månad, poff bara. Usch.

shadowfire
2006-04-04, 20:13
hasse36: Möjligt att du har rätt, men det känns inte alltför åldersrelaterat att jag plötsligt ökar rejält i vikt samtidigt som jag har lagt om kostvanor helt och hållet, bytt ut massa maträtter, börjat proppa i mig proteiner i massor o gainer, samt tränar som en dåre 5 dgr/veckan... och allt inom loppet av 3 månader. Är det något jag tror att jag har gjort, så är det att jag har chockat kroppen rejält och troligtvis har jag rubbat hela min kroppscykel och näringsupptag. Möjligt att jag kommer fortsätta gå upp i vikt om jag slutar styrketräna och går tillbaka till bollsporter osv jag hållt på med innan, men jag är tveksam. Vi får väl se, än så länge är det bara 6,5kg uppåt och på någon som sett halvt undernärd ut i 29 år så känns det bara bra.

Fed Up: Ah, så du menade! Nåja, du kanske har rätt att grabbar ökar snabbare i styrka eller så, det vet jag faktiskt inget om, men flertalet av tjejerna bara här på forumet är ju mer än dubbelt så stark som mig så jag har ju en bit kvar o vandra... sedan vet jag inte om mina muskler hade synts i huvudtaget om jag haft mer fett på kroppen, men hade väl det privilegiet att nu när jag började träna så var jag rejält smal/tunn... antar att det syns mest o ökar mest nu i början. Sedan kan jag väl tacka min viljestyrka, motiation o ibland frustration med, jag är typ halvvägs grinfärdig o halvvägs rosenrasande på gymet så jag inbillar mig iaf att jag får kroppen o ta i mer än vad den egentligen hade pallat.. *screwy*

Fed up
2006-04-04, 20:29
Fed Up: Ah, så du menade! Nåja, du kanske har rätt att grabbar ökar snabbare i styrka eller så, det vet jag faktiskt inget om, men flertalet av tjejerna bara här på forumet är ju mer än dubbelt så stark som mig så jag har ju en bit kvar o vandra... sedan vet jag inte om mina muskler hade synts i huvudtaget om jag haft mer fett på kroppen, men hade väl det privilegiet att nu när jag började träna så var jag rejält smal/tunn... antar att det syns mest o ökar mest nu i början. Sedan kan jag väl tacka min viljestyrka, motiation o ibland frustration med, jag är typ halvvägs grinfärdig o halvvägs rosenrasande på gymet så jag inbillar mig iaf att jag får kroppen o ta i mer än vad den egentligen hade pallat.. *screwy*

Jo, men typ de starkaste tjejerna här som tränat i femhundra år är starkare än de klenaste killarna som tränat i en månad. Jag har ju deffat länge nu och borde ha rätt lite kroppsfett, men inte fan syns mina muskler för det. De syns lite när jag spänner, men det är fan icke mycket...*bitter*
Alltså, jag menar inte bara du, jag menar typ alla killar nu...typ jag hatar när det komemr nån liten taning 17-åring och tar lika mycket eller MER än mig som kämpat mig upp till den sabla vikten i typ 10 månader nu...*mycket bitter*

shadowfire
2006-04-04, 20:34
Jo, men typ de starkaste tjejerna här som tränat i femhundra år är starkare än de klenaste killarna som tränat i en månad. Jag har ju deffat länge nu och borde ha rätt lite kroppsfett, men inte fan syns mina muskler för det. De syns lite när jag spänner, men det är fan icke mycket...*bitter*
Alltså, jag menar inte bara du, jag menar typ alla killar nu...typ jag hatar när det komemr nån liten taning 17-åring och tar lika mycket eller MER än mig som kämpat mig upp till den sabla vikten i typ 10 månader nu...*mycket bitter*

Ah, förstår vad du menar!!... men jag tycker du kämpar på riktigt bra, du är ju 23 år om jag läste rätt och har ju en bra mkt mer fit kropp än vad de flesta av mina gamla tjejkompisar eller vad mina vänners flickvänner har, så sätt fokus på det positiva först o främst!! Sedan tycker jag du är duktig som kämpar på, är ju fan hur många som helst som inte ens orkar gå till gymet. Fortsätt kämpa du! =)

Fed up
2006-04-04, 20:40
Ah, förstår vad du menar!!... men jag tycker du kämpar på riktigt bra, du är ju 23 år om jag läste rätt och har ju en bra mkt mer fit kropp än vad de flesta av mina gamla tjejkompisar eller vad mina vänners flickvänner har, så sätt fokus på det positiva först o främst!! Sedan tycker jag du är duktig som kämpar på, är ju fan hur många som helst som inte ens orkar gå till gymet. Fortsätt kämpa du! =)

jo, jag är mycket nöjd med hur jag ryckt tag i min kropp på sistone. nu kan det bara gå uppåt... :thumbup:

shadowfire
2006-04-04, 21:18
Kvällens träningspass:

Mål: Fokusområde blir marklyft och rygg
Muskelgrupp: Rygg o biceps främst (marklyft = lite allround)
Motivation: Laddad, men lite orkeslös/energilös/utmattad.

Rygg:
Sittade rodd i maskin, smalt grepp 3 set [8 x 60kg] +5kg ökning!
Latsdrag med V-handtag i hiss 3 set [8 x 40kg] mer o ge!!
Marklyft 2 set [8 x 50kg], 1 set [8 x 60kg] +10kg ökning sista!
Latsdrag i maskin, brett grepp 1 set [8 x 55kg], 2 set [8 x 60kg] +5kg ökning!
Sittande rodd i maskin lågt/smalt grepp 3 set [8 x 40kg]

Biceps:
Preacher curls 1 set [8 x 55kg], 1 set [7 x 55kg] failure på 8, 1 set [8 x 55kg]
Stångcurl i cable cross 1 set [8 x 45kg], 1 set [7 x 45kg] failure på 8, 1 set [7 x 40kg] failure på 8


Summering:
Tokmycket folk då jag kom till gymet, fanns inte en sportslig att nå fram till stång o vikter. 15 min senare då jag redan pumpat på ryggen lite så försvann plötsligt alla o vips, där låg ju stång o vikter. Weeehoo, MARKLYFT!
Andra gången i mitt liv jag kör marklyft nu. Huga! 60kg kändes i ryggslutet/svanken iaf, men värst är ju greppet. Psyket vill mer än vad nävarna pallar.

Fick ruskig huvudvärk i latsmaskinen som tyvärr höll i sig och då det var dags för biceps så var jag redan helt slut i kroppen. Känns som om jag brände all energi på ryggpasset, gav upp bicepspasset och gick hem ist. Får boka in ett nytt bicepspass i övermorgon istället.

Kontenta? Vissa övningar vill psyket hur mycket som helst, fast kroppen hänger inte med riktigt. Andra övningar vill kroppen enormt mkt, men psyket sviktar, som att köra bänkpress utan passning t.ex. AHA! HÄR har vi ju en framgångsfaktor! Gäller o balansera ut med hjälpmedel. Pallar inte kroppen så ska jag ta hjälp av remmar o fan knyta fast mig vid maskinhelveterna o hantlarna. Pallar inte psyket ska jag ställa upp en kör med passare som vrålar ÖKAAAAAAAAA bakom mig. Här ska pumpas!! :devil:

Fettecke
2006-04-05, 11:53
Nar ska du slappa cablecrossen och kora curls osv med hantel/stang da ;D

For mig sa blir det bast med at vara "arg" pa gymmet, bara fokusera pa mig sjalv, och ingen annnan, kanke inte blir valrdens basta traningsko mpis, men man ar inte dar for att prata ;D...

Om det ar tung, sa ar det fan bara bra... blir sporrad att ta i mer!

shadowfire
2006-04-06, 18:27
Nar ska du slappa cablecrossen och kora curls osv med hantel/stang da ;D

For mig sa blir det bast med at vara "arg" pa gymmet, bara fokusera pa mig sjalv, och ingen annnan, kanke inte blir valrdens basta traningsko mpis, men man ar inte dar for att prata ;D...

Om det ar tung, sa ar det fan bara bra... blir sporrad att ta i mer!

Hantelcurls kör jag iofs för biceps osv + att jag kör hantlar i den mån det går för bröst också, men gymet är skitlitet så det blir oftast att man får ta det som är ledigt eller stå o köa i 15 min... men så blir det när det är ett gratisgym...

Curls med EZ tänker jag börja köra då jag lessnar på stångcurls i cablen, jag tror inte på att joddla med 72 olika övningar samtidigt, bättre o köra ett fåtal o sedan varierar man efter någon/några månader o byter o kör nya, med eller utan rep/band/maskin.

shadowfire
2006-04-06, 20:23
Kvällens träningspass:

Mål: Piska mera de muskelgrupper jag tycker utvecklas sämst
Muskelgrupp: Bröst o biceps
Motivation: Handlade på Willys efter jobbet o kände för o bänka mig i soffan med chips o film i regnhelvete. Väl hemma så kom jävlaranaman, i med 4st Kre-Alkalyn o ladda med tonfisksallad o vatten, here we go again!!

Bröst:
Rotatorcuff-grejs: stående o joddlande med 4,5kg hantel, 1 set x 8 vardera arm
Bänkpress i smith: 1 set [8 x 40kg], 1 set [8 x 50kg], 2 set [8 x 55kg] +1 set ökning på 55! (men inte pb på vikt)
Hantelpress i lutande bänk 1 set [8 x 20kg], 1 set [7 x 20kg] fail på 8, 1 set [8 x 20kg] +nästan 3 set på 8 reps, ökning!!
Sittande flyes i maskin 3 set [8 x 55kg] +1 set ökning på 55!

Biceps:
Preacher curls 1 set [8 x 55kg], 1 set [7 x 55kg] fail på 8, 1 set [8 x 55kg]
Alternerande hantelcurl i lutande bänk 3 set [5 x 12 kg]

Summering:
Grymt stolt över att ha skippat film+chips i regnet och istället stövlat över vattenpölar för att kötta på gymet. HÄRLIGT SKUGGAN!!! Riktigt go comeback efter en vilodag igår (jag blir väldigt hemmakär då det spöregnar ute).

Kre-Alkalynet verkar ge bättre effekt på mig om jag tar det med ALA och i samband med mat. Eller så är det inbillning. Kände mig riktigt stark (i relation till hur jag brukar vara, inte i relation till andra alltså) och bänk kändes riktigt bra. Vågade inte kliva upp på 60kg riktigt ännu, utan fokuserar på att bekanta mig med 55kg. Fick en fail på hantelpressen i set nr2, men av ren ilska kom jag igen på set nr3.

Kändes riktigt gott trots att hantlarna var lika stora som min överkropp typ o min fladdermusfäktande teknik måste ha sett rolig ut, men upp fick jag hanteljävlarna!!.. Jävlar min själ!!!!!!! *adrenalin fortfarande*

Bicepsen är skumma, tycker inte jag utvecklas ett shit på dem. Jävla joddlerimuskel. Nåja, jag körde på 40kg i preachercurlen i januari, så får vara rätt nöjd som joddlar upp 55kg nu, så visst har jag ökat men känns som om jag gått in i en vägg nu. Alternerande curlsen känns apjobbiga. PISK ska bicepsfanskapen få tills de lär sig veta hut o växer...

Dagens quiz: Varför måste alla jävla tonåringar joddla runt på gymet och göra allt annat än träna? Snart ställer jag upp i grenen kast med liten fjortis om de inte börjar TRÄNA då de är på gymet. Joddlerifasoner.

shadowfire
2006-04-06, 23:34
ah, vikterna i den plana benpressen samt i vadpressen var ju 10-kilos såg jag idag... jäkla nordic gym-trams som inte märker ut pryttlarna riktigt. Så mina tidigare resultat i benpress o vadpress är alltså dubbelt så mkt som jag själv trodde o med andra ord tar jag en bit över 100kg i vadpressen... ska prova o maxa ut o se vad jag tar på vaderna nästa benpass.

shadowfire
2006-04-10, 20:32
Kvällens träningspass:

Mål: Försöka vinna tillbaka motivationen
Muskelgrupp: Bröst o triceps
Motivation: Den har jag visst joddlat bort.. :(

Bröst:
Rotatorcuff-grejs: Gjorde mer något som liknade stretching i väntan på att smithen skulle bli ledig
Bröstpress i maskin (uppvärmning o tidsfördriv): 1 set [8 x 30kg]
Bänkpress i smith: 1 set [8 x 40kg], 1 set [8 x 50kg], 1 set [8 x 55kg]
Bröstpress i maskin: 1 set [8 x 60kg], 1 set [8 x 65kg], 1 set [6 x 70kg], 1 set [6 x 75kg] +15kg i ökning, o PB!!! jisses...

Triceps:
Repdrag över huvudet i cross (långsamma): 3 set [8 x 40kg]
Pushdowns med stång i cross (långsamma): 2 set [8 x 40kg], 1 set [6 x 40kg]

Bröst, igen:
Sittande flyes i maskin 1 set [8 x 50kg], 1 set [8 x 55kg], 1 set [6 x 60kg] +5kg ökning, o PB!

Summering:
Jisses vart tog min motivation vägen? Kände mig inte alls sugen på att gå till gymet idag. Tre dagars vila hade fått mig lat? I helv-e heller!!! *grr27*

Smockat med folk idag! J-a gratisgym, är som värsta Mecka, folk bara vallfärdar dit efter jobbet. Tappade bara ännu mer motivation, skulle man ha försökt köra marklyft så hade man fått gå ut i lobbyn med stänger o vikt...

Bänkpressen kändes seg, hade nog knappt fixat 60kg kändes det som. Motivation noll. Sugen på att gå hem igen. Tills jag satte mig i bröstpressen. WTF?! Här tror jag det var Kre-Alkalynet som slog slint. Har aldrig fixat 70kg i den förut och nu gick t.o.m. 75kg skapligt, fick pressa lite för att få ihop stagen på sista reps, men jag hade fan fixat en 6'a på 80kg med. Å det i en maskin som är något mitt emellan bänkpress och hantelpress. *flex*

Tricepsen tog rätt mkt stryk dock, så blev rätt lugnt tricepspass. Fick dock fnatt o var tvungen att köra lite flyes innan jag gav mig o även där törstade jag efter o öka lite, även om sista repetitionen kopplade på triceps/axlar för att få ihop handtagen... weehoo, nu är jag på G igen!

Stumpis
2006-04-10, 21:04
Tänkte väl det, du har väl inte gett upp... :whipped:
Bra pass, speciellt med tanke på din låga motivation! :thumbup:

shadowfire
2006-04-10, 22:30
Tänkte väl det, du har väl inte gett upp... :whipped:
Bra pass, speciellt med tanke på din låga motivation! :thumbup:

Jo, detta var nog första riktiga motivationssvackan sedan jag började träna i januari. Men botemedlet är bara som min gamle fotbollstränare sa: "du ska äta boll, sova boll, rulla boll, promenera boll och fanemig skita boll!".
Nåja, han var iofs enögd och fullkomligt galen, men jag lever efter hans råd, tillbaka o pumpa!

shadowfire
2006-04-12, 20:37
Kvällens träningspass:

Mål: Försöka hinna träna i huvudtaget, stressig kväll!
Muskelgrupp: Rygg först o främst... biceps om jag hinner
Motivation: Stressad! Viljan fanns där, men jag kom iväg alldeles för sent till gymet.

Uppvärmning:
Lite cykel i högt tempo ett par minuter för att få ut lite blodpumpning

Rygg:
Marklyft: 1 set [6 x 50kg], 1 set [6 x 60kg], 1 set [6 x 70kg], 1 set [2 x 80kg] +10kg ökning på 6 reps o PB på 80kg! wohoooo
Sittade rodd i maskin, brett/lågt grepp 3 set [8 x 65kg] +5kg ökning i alla set!
Latsdrag i maskin, brett grepp 3 set [8 x 65kg] +5kg ökning i alla set!
Sittande rodd i maskin högt/smalt grepp 3 set [8 x 40kg] tungt!
Latsdrag med V-handtag i hiss 3 set [6 x 45kg] +5kg ökning i alla set!

Biceps:
Skippad pga tidsbrist + att ryggpasset gick över förväntan

Summering:
Hohoho, vilket sjuhelvetes gott j-a träningspass!!!!! Förlåt om någon prälle läser detta, men jävlar i gatan!!! :hbang: :hbang: :hbang:
Jag glömde komihåglappen hemma med vikterna på så jag hade ingen aning om vad jag körde sist för ryggövningarna. Lastade på vad jag tyckte såg lagom ut o sen köttade jag. Det gjorde ont! But life is pain, get used to it!

Men asså jag måste söka på Google på "marklyft +tortyr".
För nog fasiken uppfanns det som tortyrmetod under Finska vinterkriget eller något?!?

<galen finne> "LYFT!"
<fånge>"No please, no, not again, it hurts, I can no more!"
<galen finne>"Perkele, LYFT!!!"
<fånge>"No, no, please, I promise to tell the truth, no more marklyft!!"
:devil:

Jonna
2006-04-12, 21:22
wohooo vilket kanonpass! :hbang:

Men marklyft är inte tortyr, det är ju skönt ;)
Har du frågat någon kunnig om hjälp med tekniken? Lätt att göra sig illa annars...

shadowfire
2006-04-12, 21:46
wohooo vilket kanonpass! :hbang:

Men marklyft är inte tortyr, det är ju skönt ;)
Har du frågat någon kunnig om hjälp med tekniken? Lätt att göra sig illa annars...

Haha, nog är det tortyr alltid!! Galet vilken träningsvärk jag får i korsryggen/svanken, kommer nästan direkt... detta var tredje gången jag körde marklyft i hela mitt liv, men nu kändes faktiskt tekniken riktigt bra!
Greppet är svårast dock, kör inte med korsat grepp o inte med remmar heller, bara med bälte.

Har inte fått någon teknikhjälp nej, ingen kör marklyft på mitt gym. Eller jo, jag har sett två andra köra marklyft en enda gång sedan nyår, annars är jag ensam. Lite roligt, folk stirrar som satan när jag släpar fram stång o vikter o ännu mer skeptiskt då jag börjar lasta på viktskivor... ska bli gott då jag orkar köra riktigt tungt på mark, liten kille med fet skivstång.. =)

Stumpis
2006-04-13, 09:42
Jädrans bra pass, Shadowfire! :bow:
80kg i marken, manligheten börjar ta sig hos dig! :D
Men som Jonna sa, var noga med tekniken i marken, det finns mer än ett sätt att skada sig på i den...

Antar att motivationen befinner sig på samma ställe som din träningsvärk nu då, på topp, alltså! ;)

cam
2006-04-13, 11:31
Men shit vad du ökar hela tiden!!! :bow:
Var ska detta sluta? Tävla? :naughty:

shadowfire
2006-04-13, 15:48
Jädrans bra pass, Shadowfire! :bow:
80kg i marken, manligheten börjar ta sig hos dig! :D
Men som Jonna sa, var noga med tekniken i marken, det finns mer än ett sätt att skada sig på i den...

Antar att motivationen befinner sig på samma ställe som din träningsvärk nu då, på topp, alltså! ;)
Jaaaaaa!!!!!! Känner mig fasiken stolt asså, även om jag var brandman en sväng i mina yngre år och bland annat släpade ut en 130-kilos snubbe på en övning utan problem, så är det ändå inte samma sak som att stå på ett gym, utstirrad av folk som inte tror man kommer fixa o lyfta stången... o så gör man det, men full bestämdhet och utan problem. Har faktiskt ingen större träningsvärk idag heller, lite öm i ryggen bara, men återhämtningen blev perfekt!!... Motivationen? BACK ON TRACK!!!! :hbang:

Men shit vad du ökar hela tiden!!!
Var ska detta sluta? Tävla?
Hohoh, det är nog bara "gyllenetider" nu som nybörjare, jag kommer troligen gå in i väggen snart och inte öka ett smack.. men jag har minst 1½ år kvar innan jag kan anse mig ha en vältränad fysik... men det är kul nu i början, annars hade jag lagt av direkt o träna!!

cam
2006-04-13, 18:33
Kör du fortfarande med post it-lappar? :)

shadowfire
2006-04-13, 19:02
Kvällens träningspass:

Mål: Ingen speciell målsättning denna kväll.
Muskelgrupp: Hade tänkt köra biceps enbart, men blev sugen på ben först!
Motivation: Hoho! Efter gårdagens pass?! Dansade nästan in på gymet, enorm träningslust och perfekt lyster i ögonen!

Benpasset:
Plan Benpress (fötterna tätt + lågt = mer lår) 1 set [10 x 50kg], 1 set [8 x 70kg], 1 set [8 x 80kg], 1 set [8 x 100kg] +20kg ökning!!! PB på 100!
Lårcurl i maskin 3 set [8 x 40kg] +10kg ökning!
Vadpress i maskin 1 set [8 x 100kg], 1 set [8 x 130kg], 1 set [8 x 160kg], 1 set [8 x 170kg] +massa ökning o PB på 170kg!!

Biceps:
Alternerande hantelcurl i lutande bänk 3 set [6 x 12 kg]
Stångcurl i cable cross 3 set [8 x 40kg] lätt/medellätt
Preacher curls 1 set [8 x 50kg], 2 set [7 x 50kg] blytungt, 7'e reps tog 10sek att få upp

Summering:
Wohooooooooooo igen!! Äntligen börjar jag bli bekväm med att TA I SOM F-N. Lite folk i gymet också så jag vågade pressa på trots risken att släppa väder, kändes som om jag aktiverade t.o.m. ringmuskeln i den satans benpressen... 100kg kändes först orubbligt, men gick sedan så bra så jag körde 8 reps ut. Hade nog klarat 110 med. Ångrar att jag inte körde knäböj också, kände mig inte alls mör i benen då jag gick upp till 3'e våningen här hemma...

Gott benpass, men gillar inte sittandes lårcurl, gör ju fan ont o sitta på "strängarna" till hamstringen, särskilt under negativ fas då mjölksyran börjar komma. Bicepsen är jag dock oroad över, känner nada utveckling på dem. Ska börja smiska biceps 2 ggr/veckan nu och gå ner på lågreps istället o försöka trycka till dem...

Glad påsk på er kärringar! :cool:

shadowfire
2006-04-14, 08:58
Kör du fortfarande med post it-lappar? :)

Japp, postitlapp mitt framför mig som retar gallfeber på mig, retar upp mig själv med o se föregående passets vikter! Ser ut som en 100-meters sprintlöpare på OS inför varje övning på gymet... måste se roligt ut med en liten lappgubbe som sitter och stirrar på viktmagasinet och laddar mentalt så kroppen börjar skaka innan det plötsligt smäller, ha ha... då jag väl bestämmer mig för att köra ett set så nästan kastar jag mig över vikterna o sedan köttar jag som om jag vore besatt... jag kanske kommer medverka i nästa Exorcisten, lol? *screwy*

cam
2006-04-14, 10:14
Haha, du är ju helfnoskig *screwy*
Det betyder också att du förmodligen kommer att gå långt :thumbup: *yourock*

shadowfire
2006-04-15, 16:06
Huhu, undrar om man ska räkna denna middag till bulk?... heh... fick ett tokryck o kockade potatisgratäng med lök, grädde, ost osv + oxfilé mingon black & white med både bearnaisesås o tryffelsås och i ugnen ligger nu en äppelkaka o hägrar samt i kylen väntar en bunke med alldeles för många deciliter vaniljsås.... gah.. samt ett glas J.P. Chenet på det givetvis... :) ... fan ibland är livet bra gott, oavsett status på träning osv... livet är till för att njutas av :)

shadowfire
2006-04-16, 13:29
Eftersom gymet är stängt hela påskhelgen så blir det ingen träning förrän på tisdag, bläääääh... å då lär hela gymet vara knökfullt med dårar som ska träna väck påskfläsket... *grr27*

Våren är här i varje fall, eller sommar som det känns för mig som är norrlänning o bor i sydsverige.. *screwy* ... så på med shorts, bar överkropp o löpardojjor. Vände vid brevlådan dock o hämtade en tröja, annars hade väl män i vita rockar kommit o hämtat mig från elljusspåret o kört mig till St.Sigfrids.. :whipped:

Så, nu har jag fått smaka på en gammal regel igen: sluta aldrig konditionsträna!
Jag blev så tokig i styrketräning nu i januari/februari att jag slutade med innebandyn o har campat på gymet istället... vilket märktes nu, helvetes vad tungt flåset var. Blev 2,3km i spåret och lite mer än 1km till/från spåret, så mellan 3,5km-4km totalt, varav alldeles för mycket på asfalt.

Nåja, trots att benhinnorna höll protestmarsch pga löpningen på asfalt till/från spåret, så gick det bra ändå. Ingen höjdartid, men stannade inte en enda gång, så det får jag säga är godkänt för första löprundan 2006. Förhoppnigsvis kan jag klämma 10km om några veckor o klocka mig för o se hur jag ligger till.

Dagens quiz: varför kan jag aldrig lära mig att uppvärmning är inte att ta sikte på första bästa människa på gatan o börja med att älga förbi denne med giraffkliv i 90 knyck??!

cam
2006-04-17, 12:48
Vad är det för trist gym du tränar på? Fast när jag bodde i Falun hade jag samma problem, minsta röda dag och de hade tokstängt även dagarna före och efter (vad är bra service mot att få vara långledig *rolleyes* ).

Du fick iaf en god middag. Och japp, den räknas till bulk ;)

shadowfire
2006-04-17, 13:00
Vad är det för trist gym du tränar på? Fast när jag bodde i Falun hade jag samma problem, minsta röda dag och de hade tokstängt även dagarna före och efter (vad är bra service mot att få vara långledig *rolleyes* ).

Du fick iaf en god middag. Och japp, den räknas till bulk ;)

Jobbets gratisgym. Gratis är bra sägs det, men här råder delade meningar om det. Jobbar åt en rätt så väldkänd möbeltillverkare kan man säga.. :)

Fed up
2006-04-17, 13:28
Dagens quiz: varför kan jag aldrig lära mig att uppvärmning är inte att ta sikte på första bästa människa på gatan o börja med att älga förbi denne med giraffkliv i 90 knyck??!

Sådär gör jag också, tävlar mot intet ont anandes människor. Det värsta jag vet är när jag tycker mig hålla ett hyffsat tempo och nån tant kliver om mig. Då ska hon få!

shadowfire
2006-04-17, 13:34
Sådär gör jag också, tävlar mot intet ont anandes människor. Det värsta jag vet är när jag tycker mig hålla ett hyffsat tempo och nån tant kliver om mig. Då ska hon få!
HAhah! Vad skönt att vi är två då!!!.... fast jag kan få frispel på cyklister också, de ska inte tro att de är snabbare än mig bara för att de har två hjul o 21 växlar....

shadowfire
2006-04-18, 20:04
Kvällens träningspass:

Mål: Få pumpa efter att gymet haft påskstängt
Muskelgrupp: Bröst o triceps
Motivation: Inte så där vansinnigt adrenalinladdad som jag brukar vara, utan mer bara enormt träningssugen

Bröst:
Uppvärmning av Rotatorcuff: ståendes o joddlandes med 4,5kg hantel, 1 set x 8 vardera arm
Bänkpress i smith: 1 set [8 x 40kg], 1 set [6 x 50kg], 2 set [6 x 55kg], 1 set [6 x 60kg] +4 reps ökning på 60kg!
Hantelpress i lutande bänk 3 set [6 x 20kg]
Sittande flyes i maskin 3 set [8 x 60kg] +5kg ökning i samliga set!
Cable cross over: 2 set [8 x 50kg], 1 set [8 x 40kg] +10kg ökning i 2 set!

Triceps:
Pushdowns med stång i cross: 2 set [8 x 40kg], 2 set [8 x 45kg]
Repdrag över huvudet i cross: 3 set [8 x 40kg] tungt, arghh
Dips (djupa) mellan två bänkar, kroppsvikt, 4 reps, sen dog jag...

Summering:
Ooiii, får se kvällens tränigspass som en ny lärdom och insikt!
För det första, köra bröst och triceps samma pass suger för mig. Jag blåser slut på tricepsen, särskilt i hantelpressen. Tricepsövingarna går bra i några reps, men på 5-6 repetitionen så tvärdör muskeln som om någon bara vridit av kranen. Neh, tricepsen ska få smisk i ett separat pass så jag kan trycka skiten ur muskelhelvete...

Lärdom nummer två är att bänkpressen skulle jag kunna ge mer i om jag haft passare. Så jag tänkte kompensera det genom att kötta skiten ur mig med hantelpress istället. Nackdelen är mina armar. Ni ska se min Batman-imitation då jag sträcker ut armarna rakt upp i skyn med 20-kiloshantlarna o de börjar fladdra... gah!

Nåja, fokus på det positiva gäller, dvs: skönt(!) att påskledigheten är över och skön pump i tricepsen. Kul också att 60kg i bänken börjar kännas humant, saaaakta men säkert så närmar jag mig 70kg... 100kg till jul? :hbang:

Fed up
2006-04-18, 20:06
Kvällens träningspass:

Mål: Få pumpa efter att gymet haft påskstängt
Muskelgrupp: Bröst o triceps
Motivation: Inte så där vansinnigt adrenalinladdad som jag brukar vara, utan mer bara enormt träningssugen

Bröst:
Uppvärmning av Rotatorcuff: ståendes o joddlandes med 4,5kg hantel, 1 set x 8 vardera arm
Bänkpress i smith: 1 set [8 x 40kg], 1 set [6 x 50kg], 2 set [6 x 55kg], 1 set [6 x 60kg] +4 reps ökning på 60kg!
Hantelpress i lutande bänk 3 set [6 x 20kg]
Sittande flyes i maskin 3 set [8 x 60kg] +5kg ökning i samliga set!
Cable cross over: 2 set [8 x 50kg], 1 set [8 x 40kg] +10kg ökning i 2 set!

Triceps:
Pushdowns med stång i cross: 2 set [8 x 40kg], 2 set [8 x 45kg]
Repdrag över huvudet i cross: 3 set [8 x 40kg] tungt, arghh
Dips (djupa) mellan två bänkar, kroppsvikt, 4 reps, sen dog jag...

Summering:
Ooiii, får se kvällens tränigspass som en ny lärdom och insikt!
För det första, köra bröst och triceps samma pass suger för mig. Jag blåser slut på tricepsen, särskilt i hantelpressen. Tricepsövingarna går bra i några reps, men på 5-6 repetitionen så tvärdör muskeln som om någon bara vridit av kranen. Neh, tricepsen ska få smisk i ett separat pass så jag kan trycka skiten ur muskelhelvete...

Lärdom nummer två är att bänkpressen skulle jag kunna ge mer i om jag haft passare. Så jag tänkte kompensera det genom att kötta skiten ur mig med hantelpress istället. Nackdelen är mina armar. Ni ska se min Batman-imitation då jag sträcker ut armarna rakt upp i skyn med 20-kiloshantlarna o de börjar fladdra... gah!

Nåja, fokus på det positiva gäller, dvs: skönt(!) att påskledigheten är över och skön pump i tricepsen. Kul också att 60kg i bänken börjar kännas humant, saaaakta men säkert så närmar jag mig 70kg... 100kg till jul? :hbang:


Bra pass!
Hur ser ditt träningsschema ut egentligen? står kanske i journalen, men palla leta liksom...:)

shadowfire
2006-04-18, 20:34
Bra pass!
Hur ser ditt träningsschema ut egentligen? står kanske i journalen, men palla leta liksom...:)
Kan inte ha ett strikt träningsschema tyvärr... dels pga mitt jobb som chef där jag mitt på dagen kan upptäcka att jag måste jobba över osv, har aldrig riktigt fasta tider... dels pga gymet som ett litet gratisgym där man med otur kan få köa typ en timme för redskapet man bestämt sig för att köra.

Men jag försöker alltid vila varje muskelgrupp minst 48h eller mer.

Vilodagar klämmer jag in då jobbet ådstakommer en sådan eller då jag lyssnar på kroppen o tar en extra återhämtningsdag. På en tiodagarsperiod har jag åtminstone tre dagar då jag inte gör något alls fysiskt ansträngande.

Körde först cardio i form av innebandy, men sedan skippade jag det. Stort misstag! Cardion ska in igen, nu är löparsäsongen igång med.
Sedan vissa pass kör jag typ Marklyft å då kan det bli en vilodag dagen efter bara pga att den övningen slår knut på hela min kropp... :)

shadowfire
2006-04-18, 20:37
Jag låter kroppen styra rätt mycket hur jag ska träna, får jag en megaträningsvärk som ömmar i flera dagar i en muskelgrupp så vilar jag hellre den någon dag extra o kör någon annan muskelgrupp 2ggr den veckan istället...

shadowfire
2006-04-18, 21:31
Undrar hur sjutton man räknar ut vad jag tar i benpress månne?
Kom o tänka på att benpressen vi har på gymet är en plan benpress, där fotplattan sitter fast och så pressar man släden man sitter på istället. Slog mig precis att eftersom jag sitter på släden, så måste ju min egen kroppsvikt ha inverkan på motståndet med? Eller tänker jag galet?

Hiiiman
2006-04-19, 00:13
Undrar hur sjutton man räknar ut vad jag tar i benpress månne?
Kom o tänka på att benpressen vi har på gymet är en plan benpress, där fotplattan sitter fast och så pressar man släden man sitter på istället. Slog mig precis att eftersom jag sitter på släden, så måste ju min egen kroppsvikt ha inverkan på motståndet med? Eller tänker jag galet?

Pressar du rakt fram. så att tyngden skulle komma utan dragningskraften (slädens friktion med marken) så borde din vikt spela in, men en sådna maskin har jag aldrig hört talas om !

Är det däremot att det sitter i en vajjer, som i sin tur genom olika utväxklingar lyfter vikter spelar din vikt ingen roll ! :naughty:

Stumpis
2006-04-19, 10:10
Du fortsätter öka, och öka, och öka... :thumbup:

Du skrev något om sittande lårcurl, och eftersom en kille på gymmet slet itu sitt muskelfäste i denna vill jag bara höja ett varningens finger här. Ryck aldrig igång denna övning, utan dra lugnt och sansat. Mao ta inte mer vikt här än vad du säkert kan kontrollera. Är ju liksom lite rädd om dig... :)

shadowfire
2006-04-19, 20:15
Pressar du rakt fram. så att tyngden skulle komma utan dragningskraften (slädens friktion med marken) så borde din vikt spela in, men en sådna maskin har jag aldrig hört talas om !

Är det däremot att det sitter i en vajjer, som i sin tur genom olika utväxklingar lyfter vikter spelar din vikt ingen roll ! :naughty:
Ah, mmkay, då är jag förvånansvärt klen i benen tyvärr, tänkte kanske det kunde glädja mig att min egen kroppsvikt räknades in också. Släden rör sig alltså på två skenor och den är kopplad med ett ett brett band upp till ett viktmagasin.... men asså jag tycker 100kg är stenkämpigt i den o de flesta här på forumet, såväl tejer som killar, tar ju fasiken nästan 200kg i vanlig benpress, men ok, bara till att fortsätta kötta då!! *grr27* *grr27*
Du fortsätter öka, och öka, och öka...
Du skrev något om sittande lårcurl, och eftersom en kille på gymmet slet itu sitt muskelfäste i denna vill jag bara höja ett varningens finger här. Ryck aldrig igång denna övning, utan dra lugnt och sansat. Mao ta inte mer vikt här än vad du säkert kan kontrollera. Är ju liksom lite rädd om dig...

Tackar för det! Jo den känns läbbig, just med tanke på att man sitter på senorna eller vad det är.. muskelfästet.... gör liksom ont då man börjar pressa på... så jag har redan bestämt mig för att hålla mig till böj i smith och benpress istället, låren får sig nog så mycket pisk där...

shadowfire
2006-04-19, 21:03
Kvällens träningspass:

Mål: Försöka prova lite mer marklyft och dessutom piska tandpetar-armarna!!
Muskelgrupp: Biceps som isolerad muskel, samt allround med basövning
Motivation: Beslutsam, inte helt taggad, men ändå målfokuserad.

Basövning/allround:
Marklyft: 1 set [8 x 50kg], 1 set [8 x 70kg], 1 set [6 x 80kg], 1 set [2 x 90kg] +4 reps ökning på 80kg och PB på 90!

Biceps:
Alternerande hantelcurl i lutande bänk (reps per arm) 2 set [6 x 12 kg], 1 set [4 x 15kg] +ökning med några reps på 15kg
Preacher curls 3 set [8 x 50kg]
Concentration curls (reps per arm) 1 set [4 x 12kg], 1 set [6 x 10kg]
Stångcurl i cable cross 3 set [8 x 35kg]

Summering:
Hoho vad psyket ställer om när jag snörar dojjorna och surrar runt banden på träningshandskarna. Helt otroligt vad jag taggar upp mig själv o blir fokuserad, för att inte tala om ilsken, nästan fullkomligt rabiat!!! HÄR ska köttas!

Marklyftet: Ojojoj, vad tekniken sviktade på 90kg, jag fladdrade åt alla håll o kanter men tjurade upp stången. Det var skitkul o hytta upp 90kg, iaf tills jag i spegeln såg hur mina ögonlober började ploppa ur sina hålor då jag insåg att stången började glida mig ur händerna... hahah fan kan ingen filma mig på gymmet??!

Nåja, marklyft börjar bli riktigt roligt, men greppet är min svaga sida, kanske måste börja köra med suciplinerat grepp eller vad det heter... eller remmar...

Bicepsen gick segt, men undrar om jag inte brände rätt mkt krut på marklyftet, även om inte bicepsen är inkopplad där. Nåja, yippiekayey m-f, nya tag!!

mela
2006-04-19, 21:10
Wiiie marklyft och dubbelwiiie PB :hbang:

Jonna
2006-04-19, 21:14
Oj vad du ökar, härligt! *yourock*

Men du, finns det verkligen ingen som kan titta på din marklyftsteknik? jag blir lite orolig när du skriver att tekniken sviktade...lättaste sättet att skada ryggen är nog att dra mark med fel teknik gissar jag.

Vad kul det låter att du blir så taggad innan! Så skulle jag också vilja bli :D

shadowfire
2006-04-19, 21:21
Oj vad du ökar, härligt! *yourock*

Men du, finns det verkligen ingen som kan titta på din marklyftsteknik? jag blir lite orolig när du skriver att tekniken sviktade...lättaste sättet att skada ryggen är nog att dra mark med fel teknik gissar jag.

Vad kul det låter att du blir så taggad innan! Så skulle jag också vilja bli :D
Ska se om jag kan låna en kamera o filma... det är ju ingen annan än jag som kör marklyft på gymet så... men det känns som om jag gör rätt ändå, ända var att ryggen inte riktigt hängde med på 90kg, det gick fort o resa sig upp med låren typ men att räta på ryggen tog desto längre tid... o samma sak på nervägen med stången, böja benen var lätt men ryggen ville gärna leka fällkniv...
Samtidigt så känns det bra, jag får inte ont någonstans eller så, mer än att det känns som om det tar något så gröndjävulskt i svanken/korsryggen..

Cilia
2006-04-20, 07:06
Juste pass, du är ju inte så svag som du ger uttryck för *s'

shadowfire
2006-04-20, 08:31
Juste pass, du är ju inte så svag som du ger uttryck för *s'
Oii, fast jag tar ju inte ens 70kg i bänk eller 100kg i mark (ännu), så det är rätt klent i jämförelse mot övriga på bara detta forum... men det tar sig, sakta men säkert, jag ångar på mot nya PB o mål!

Fed up
2006-04-20, 08:43
Oii, fast jag tar ju inte ens 70kg i bänk eller 100kg i mark (ännu), så det är rätt klent i jämförelse mot övriga på bara detta forum... men det tar sig, sakta men säkert, jag ångar på mot nya PB o mål!

Ja, jag håller med cilia. dags att byta namn på journalen snart (om det går?). det finns många som är både mindre och klenare än du (JAG tex!)...

shadowfire
2006-04-20, 10:43
Ja, jag håller med cilia. dags att byta namn på journalen snart (om det går?). det finns många som är både mindre och klenare än du (JAG tex!)...
Ja, tittar man på min utveckling så har det hänt enormt mycket till sin helhet på dessa snart 4 månaders träning! Har lärt mig massor både om mig själv och min kropp, men också av träning i sin helhet osv.. o sakta men säkert börjar det ta form. Det kan bli så att jag startar en ny journal sedan ja, då jag har lämnat "nybörjarstadiet" och nu är inne i "amatörstadiet". Vem vet, efter sommaren kanske jag kan titulera mig "gym- o träningsmänniska" till och med.. :)

Stumpis
2006-04-20, 10:47
Bra jobbat med marken! :thumbup:
Prova gärna med remmar om du känner att greppet sviktar, så behöver du inte oroa dig över det när du lyfter utan kan koncentrera dig på att göra rätt.
Troligtvis var det dina ansträngningar i greppet som gjorde dig trött inför bicepsövningarna, så du är på rätt spår i dina antagningar, tror jag! :)

shadowfire
2006-04-20, 10:55
Bra jobbat med marken! :thumbup:
Prova gärna med remmar om du känner att greppet sviktar, så behöver du inte oroa dig över det när du lyfter utan kan koncentrera dig på att göra rätt.
Troligtvis var det dina ansträngningar i greppet som gjorde dig trött inför bicepsövningarna, så du är på rätt spår i dina antagningar, tror jag! :)
Jag har inte fattat riktigt hur man gör med remmarna.. :em:
Som sagt var bara jag som kör basövningar som folk på gymet, förutom någon enstaka knäbök i smith jag sett... antar att man surrar dem runt handleden först och sedan runt stången? Funderade ett tag på om man inte kunde använda remmarna på träningshandskarna, är ju remmar som går typ 4 varv runt mina handleder...

Stumpis
2006-04-20, 10:59
Jag har inte fattat riktigt hur man gör med remmarna.. :em:
Som sagt var bara jag som kör basövningar som folk på gymet, förutom någon enstaka knäbök i smith jag sett... antar att man surrar dem runt handleden först och sedan runt stången? Funderade ett tag på om man inte kunde använda remmarna på träningshandskarna, är ju remmar som går typ 4 varv runt mina handleder...

Har sett några olika varianter på hur man använder remmar. Jag har själv ett par i skinn som efter några års användande blivit väldigt följsamma. Det är som en ögla som jag trär runt handleden, och sen lägger jag remmen runt stången och drar in den i öglan på handens insida om du förstår..? Så tycker jag att det håller bäst. Sen har jag sett dom som bara virar remmen runt stången och så att säga inte "låser" den i öglan igen.

Hrm... gick inte så bra att förklara, ska försöka ordna en bild... Hang on!

shadowfire
2006-04-20, 11:01
Troligtvis var det dina ansträngningar i greppet som gjorde dig trött inför bicepsövningarna, så du är på rätt spår i dina antagningar, tror jag! :)
Jag kom på en till sak... jag ritade upp hela vår organisation med vattenfast penna på whiteboarden igår. Var ju förbannat rolig upptäckt då jag skulle sudda... så jag brände en del glykogen på att skura tavlan med T-röd, tog 1½ timme innan jag fått den ren.... *grr27*

Stumpis
2006-04-20, 11:05
Tog ett par bilder med hjälp av en skurmopp... :D

Blev det något klarare?? *screwy*

shadowfire
2006-04-20, 11:15
Tog ett par bilder med hjälp av en skurmopp... :D

Blev det något klarare?? *screwy*
AAAAAhhhhhh! Perfekt! Du är ju otrolig!!.... skurmopp, haha, fyndigt värre.... nu ska jag beställa remmar med, ska fortsätta träna greppträningen med, men vill spräcka den där hundringen i marklyft nu innan sommaren... finns det inget man kan använda för ryggen med? Typ ett bälte runt midjan med krokar i så man får hjälp o räta på sig i lyftet? .. ;) .... nåja, får nöja mig med magbälte, remmar och en sjuhelvetes jävlaranama....

shadowfire
2006-04-20, 21:04
Kvällens träningspass:

Mål: Inleda kreatinkuren o kötta lite benmassa
Muskelgrupp: Framsida lår, lite baksida lår (på köpet), sätesmuskel samt vader.
Motivation: Grym motivation, ojojoj, hade kunnat riva hus för att komma fram till ingången till gymet... WEEEHOOOO!

Benpasset:
Knäböj i smith (djupa) 1 set [8 x 40kg], 1 set [8 x 50kg], 1 set [8 x 60kg] +10kg (rent krasst nästan 20kg) ökning och PB på 60!
Plan Benpress (fötterna tätt + högt) 1 set [8 x 80kg], 1 set [8 x 90kg], 1 set [8 x 100kg]
Vadpress i maskin 1 set [8 x 160kg], 1 set [8 x 170kg], 1 set [8 x 180kg] +10kg ökning o PB!

Summering:
AAAAAAAaaj vad smärta!!.. detta passet var fanemig självtortyr. Smart som jag var så körde jag knäböj trots en enorm träningsvärk i trapsen från marklyften igår och det var otroligt skönt att lägga stången just där! *grr27*
Sedan har jag problem med högerknät, men tjurig o född i oxens stjärntecken så skiter jag givetvis i att knät protesterar, det ska köttas när man är på gym. Fattar dock inte hur benpressen på 100kg kan vara så satans blytung, jag rubbar mig knappt (man pressar sitsen man sitter på) i början, inte förrän jag får väl får fart på mig själv så kommer jag igång. Steget från 100 till 110kg känns väldigt långt borta just nu iaf, men ska kötta 100kg tills jag grinar varje vecka nu.

Grina ja, det var fan inte långt ifrån idag... hade sådan mental styrka så jag gick förbi precis alla fysiska spärrar o fick kroppen att överprestera. Gjorde fasiken ont av ansträngning, men djävulskt vad gott nu efteråt!

Nästa vadpress kommer jag maxa ut viktmagasinet på 200kg iaf, här ska köttas... o varför finns det ingen guide på Kolozzeum som säger att Knäböj ska man inte köra o man bor på tredje våningen utan hiss!!!!!!????????? *grr27*

shadowfire
2006-04-21, 17:09
Något måste vara lurt med benpressen på gymet mitt... clara, "fed up", alltså verkar ha samma utformning på benen som mig och hon tar 170kg i benpress, medans jag håller på att skita ner mig av ansträngning på 100kg.

Har postat det under "träning o vikter" med. Efterlyser vad viktmagasinet kan vara på en sådan benpress vi har. Man sitter alltså på en släde där man pressar iväg sig själv, horisontalt. Viktmagasinet går från 0-150 och jag trodde det var 10kg på varje platta, men det kan inte stämma. Har hittils inte sett någon på gymet maxa ut till 15'e plattan, så det måste vara mer. Jag har enorma problem att pressa 10'e plattan ut.

Efterlyser något referensschema på vad Precor-maskinen tar, eller om någon annan har en liknande maskin på sitt gym o kan kolla viktskalan.

Idag kämpar jag för att hålla mig hemma. Efter tre dagars träning är det nu dags för en vilodag. Helvete också!!... jag vill kööttaaaaaaaaa!!!!... å andra sidan har jag ont i hela kroppen, har sådan träningsvärk så det snart får bli som på min avatar: ipren efter varje träningspass.

Igår påbörjade jag mitt livs första kreatinkur med, återkommer med rapport.
Det har hänt så otroligt mycket under mina nu 4 månaders seriös träning att det är helt otroligt.
Tack Kolo och tack alla som peppat o gett råd! :bow:

Fed up
2006-04-21, 17:17
Något måste vara lurt med benpressen på gymet mitt... clara, "fed up", alltså verkar ha samma utformning på benen som mig och hon tar 170kg i benpress, medans jag håller på att skita ner mig av ansträngning på 100kg.

Har postat det under "träning o vikter" med. Efterlyser vad viktmagasinet kan vara på en sådan benpress vi har. Man sitter alltså på en släde där man pressar iväg sig själv, horisontalt. Viktmagasinet går från 0-150 och jag trodde det var 10kg på varje platta, men det kan inte stämma. Har hittils inte sett någon på gymet maxa ut till 15'e plattan, så det måste vara mer. Jag har enorma problem att pressa 10'e plattan ut.



Ja jag vägrar också tro att du är klenare än jag, särskilt så pass mycket. Vi har också en sån liggande benpressmaskin men den har bara nummer på plattorna, på den har jag tagit platta 9 som mest, men det måste vara mer än 5 kg per platta vilket det ungefär brukar vara och mer än 10 också, för plattorn är lika stora (tror jag) som i den sittande. 90 kg låter ju lite lite, för jag har sett stora starka karlar ta typ platta 11 och sånt, tro att de bara tar 110 liksom...?
Jag vet inte hundra 100% att 170't som står på sittande benpressen betyder 170 kg, men man antar ju det. Vore lite irriterande och helt ologiskt om det typ är kodnamn för 90 eller nåt. Om det är så tänker jag stämma gymmet! Det kan ju stå i typ pound eller nåt vilket skulle innebära att mina 170 kg=typ 85 kg, men det verkar ju helt ologiskt att de inte skulle skrivit detta på maskinen eller nåt eftersom den isåfall är den enda som mäter i pound...? Isåfall har de ju blåst hela gymmet!

Samt att det verkar mysko att de på ditt gym har en maskin som bara går upp till 150, det är ju mindre än vad Madelaine Albright tar iallafall....

Detta är i sanning ett mysterium!

(vad innebär det att ha samma utformning på benen föresten?)

shadowfire
2006-04-21, 17:46
Samt att det verkar mysko att de på ditt gym har en maskin som bara går upp till 150, det är ju mindre än vad Madelaine Albright tar iallafall....

Detta är i sanning ett mysterium!

(vad innebär det att ha samma utformning på benen föresten?)
Ja det ligger onekligen en hund begraven någonstans!
Vad jag menar är att vi nog har rätt lika massa/muskler i förhållande till benlängd osv.

hasse36
2006-04-21, 17:48
Vi discograbbar tränar som bekant inte ben och jag undrar lite stilla om benpress inte är den där ställningen där man pressar i 45º vinkel?

I så fall blir den faktiska vikten bara sinus 45 * vikten = ca 0,71 * vikten. Om man pressar en platta längsmed hypotenusan i en rätvinklig triangel lyfts vikten en sträcka motsvarande motstående katet.

Madeleine Albrights 180 kg ger en faktisk vikt på 127 kg.

shadowfire
2006-04-21, 18:10
Vi discograbbar tränar som bekant inte ben och jag undrar lite stilla om benpress inte är den där ställningen där man pressar i 45º vinkel?

I så fall blir den faktiska vikten bara sinus 45 * vikten = ca 0,71 * vikten. Om man pressar en platta längsmed hypotenusan i en rätvinklig triangel lyfts vikten en sträcka motsvarande motstående katet.

Madeleine Albrights 180 kg ger en faktisk vikt på 127 kg.
Du är inte dum du hasse.. det skulle ju isf förklara det.. om det nu är tiokilosplattor jag har i viktmagasinet så betyder det att 100kg för min del som kör plan benpress (dvs ingen lutning, utan då jag pressar ifrån släden så lyfts 10 kakor) är tyngre än o köra lutande benpress med motsvarande vikt.

Cilia
2006-04-21, 18:17
Jag har slutat att jämföra mina vikter med andras för jag har märkt att det är så stor skillnad från maskin till maskin så det är inte görligt.

Körde push down på Frescati och klarade inte ens av i närheten av vad jag gör i kabeln på mitt gym. Det är bättre att jämföra sina egna resultat på samma maskin.

shadowfire
2006-04-21, 18:25
Jag har slutat att jämföra mina vikter med andras för jag har märkt att det är så stor skillnad från maskin till maskin så det är inte görligt.

Körde push down på Frescati och klarade inte ens av i närheten av vad jag gör i kabeln på mitt gym. Det är bättre att jämföra sina egna resultat på samma maskin.

Joo, fast att jag som gammal fotbollsspelare knappt rubbar 100kg - eller vad det nu är i min maskin - stör mig som fasiken... jag ska se om jag inte kan smöra för någon av träningsinstruktörerna i storstan o fara in dit o bara få provtrycka en vanlig benpress någon kväll...

Fed up
2006-04-21, 18:26
Vi discograbbar tränar som bekant inte ben och jag undrar lite stilla om benpress inte är den där ställningen där man pressar i 45º vinkel?

I så fall blir den faktiska vikten bara sinus 45 * vikten = ca 0,71 * vikten. Om man pressar en platta längsmed hypotenusan i en rätvinklig triangel lyfts vikten en sträcka motsvarande motstående katet.

Madeleine Albrights 180 kg ger en faktisk vikt på 127 kg.


Herregud, jag påminns gång på gång om varför jag gjorde rätt i att välja bort matte c i gymnasiet. Jag fattar INGET av ovanstående.

shadowfire
2006-04-21, 18:37
Herregud, jag påminns gång på gång om varför jag gjorde rätt i att välja bort matte c i gymnasiet. Jag fattar INGET av ovanstående.
Att det hade varit tyngre om benpressen varit helt vertikal, dvs att du legat med ryggen mot golvet och pressat benen rätt upp i skyn med samma vikter på.... men i och med att det är lutning på den så hävs o minskas vikterna.

Maskinen jag kör i har ingen lutning, utan bara ett band som genom två utväxlingar lyfter viktmagasinet rakt upp, utan hjälpa av någon lutning.

Mycket troligt att jag tar mer i benpress på en lutande, gammal hederlig manick.

edvin
2006-04-21, 18:56
Den här journalen är fan i mig rolig. Jag är också noob inom styrketräning och det är kul att se lite vad andra presterar, så man håller måttet menar jag. :) Men jag kan inte säga att jag har lika grym motivation som du och då tycker jag ändå att jag är motiverad... Keep up the good spirit. :thumbup:

Måste ju kommentera det fina räkneexempelet ovan (det rådde ju vissa tvivelaktigheter). Eftersom vi har en rätviklig triangel och vi antar att den ena vinkeln är 45 grader så måste ju även den andra vara lika stor (vinkel summan i en triangel är ju alltid 180 grader). I detta fall går det alltså lika bra att räkna med cosinus. Fysikaliskt blir det kanske lite missvisande men det funkar i detta exempel. Det kommer att resulera i sinus eller cosinus av 45 grader som mer exakt kan uttryckas som 1/roten(2), tänk på att det blir uttrycket i radianer. Som går utmärkt att sedan multiplicera med vikten. Har ingen aning om det blev bättre förmodligen sämmre men men...

Fed up
2006-04-21, 19:00
Att det hade varit tyngre om benpressen varit helt vertikal, dvs att du legat med ryggen mot golvet och pressat benen rätt upp i skyn med samma vikter på.... men i och med att det är lutning på den så hävs o minskas vikterna.

Maskinen jag kör i har ingen lutning, utan bara ett band som genom två utväxlingar lyfter viktmagasinet rakt upp, utan hjälpa av någon lutning.

Mycket troligt att jag tar mer i benpress på en lutande, gammal hederlig manick.


Men borde de inte ta hänsyn till det när de skriver ut vikten på plattorna?

hasse36
2006-04-21, 19:36
Det finns även maskiner som fungerar som ett enkelt dragblock, vilket halverar vikten.

Jag håller med Cilia, det är inte lönt att jämföra maskiner. Säga vad man vill om grabbigheten i att snacka bänkpress - det är lättare att jämföra.

shadowfire
2006-04-22, 13:18
Nåja, skitsamma i vilket, jag fokuserar på den här maskinen o ser till o öka i just den, men förr eller senare ska jag gästspela på något annat gym o testa en vanlig benpress ändå för min egen skull. Men ni har helt rätt i att viktmagasin varierar beroende på om maskinerna är tillverkade för europa eller usa (kg/lpbs), utväxlingar, konstruktioner etc.. Tack för alla idéer och tips iaf!

Igår hände något riktigt tråkigt/märkligt iaf. *screwy*
Fredagskväll med besök och knäcka en pilsner med en polare ska väl inte vara något farligt? Min alkoholvanor är att jag gillar vin då och då och kan både äta o dricka lite onyttigare på helgerna eftersom jag inte deffar eller så, annars festar jag sällan.

Imorse vaknade jag 06:00 o fick flyga upp och spy som en kalv, har nog inte varit så fyllesjuk de sista 10 åren iaf. Sprängande huvudvärk och magen gav sig inte fast det inte fanns mer o skicka upp. På fyra starköl!! *grr27* Jag tyckte de tog läskigt mycket också, fyra starköl brukar jag knappt känna av annars.

Jag har precis påbörjat min första kreatinkur + att jag testar ZMA, så troligen har det skurit sig rejält med något... detta gör jag inte om igen iaf, åtminstone inte under byggarperioden nu med högt intag av kreatin, protein och zma... det blir 100% helnyktert fram till återföreningen och 10-års festen med gymnasieklassen.

Stumpis
2006-04-22, 13:23
Woops, det lät inte så bra... :(
Är du säker på att det var ölen som gjorde detta, eller kanske något du åt, eller rent av en liten magbakterie eller nåt..? Vi kan väl hoppas att det var det du förtärde så du inte blir sjuk!
Jag har oxå svårt ibland med alkohol under intensiva träningsperioder, försöker låta bli att dricka, men tycker precis som du att lite vin kan vara gott då och då till en god köttbit eller så. :D

cam
2006-04-22, 14:12
Kroppen reagerar ju lite olika på alkohol beroende på dagsform. Men låter ju lite konstigt ändå. Har aldrig hört något om hur kreatin och alkohol fungerar ihop, men har svårt att tänka mig att det sätter sig på magen. Var det inte bara så att du var trött och sliten? Då blir iaf jag aspackad på lite och sedan rejält bakis.

Krya på dig!!!

shadowfire
2006-04-22, 15:27
Möjligt, men att magen vände så ut och in på sig har jag inte varit med om efter fyra öl sedan jag var tonåring eller om ens då... får se, kaggen känns lugnare nu iaf och här ska grillas ute i sommarkvällssolen! Dock ingen pilsner, det får bli funlight... kan rekommendera den nya Tropisk-något! Grymt god till kvarg också, blir som nästan som piggelin om man gör glass på det! =)

shadowfire
2006-04-22, 16:45
Vilodag även idag, kroppen fick rätt mkt stryk i veckan så laddar om och köttar imorgon istället och 4 dagar framåt. Det är det som är så skönt med att inte köra efter träningsschema med dagar osv. Jag lägger in vilodagarna beroende på hur mycket stryk kroppen har tagit. I veckan hoppas jag kreatinet kommer börja verka och jag kommer nu gå in på en period där jag sänker antalet repetitioner och försöker lasta på mer.

shadowfire
2006-04-22, 16:47
Eftermiddagens bulkmåltid:
Grillad kotlett + grillad fläskfilé med bacon runt, lite grillad frukt/grönsak som tomat, gul lök, ananas och majskolv till det. Givetvis med Willys lyxpotatissallad. Det bästa med att man inte har sambo är att jag självfallet fick äta upp allt själv... o nu är jag "invalido" resten av kvällen kan tilläggas...

elan
2006-04-22, 19:54
Eftermiddagens bulkmåltid:
Grillad kotlett + grillad fläskfilé med bacon runt, lite grillad frukt/grönsak som tomat, gul lök, ananas och majskolv till det. Givetvis med Willys lyxpotatissallad. Det bästa med att man inte har sambo är att jag självfallet fick äta upp allt själv... o nu är jag "invalido" resten av kvällen kan tilläggas...

Grillat som är så gott, jag inhandlade lite grejer till grillspett idag men det blev inga ätna. Har ju ingen grill heller så de får lagas på raclette eller på grillfunktionen i micron, det blir gott det också men man missar ju den goda grill-doften.

Hejja på, hoppas att magen mår bättre nu! :thumbup:

shadowfire
2006-04-22, 19:57
Grillat som är så gott, jag inhandlade lite grejer till grillspett idag men det blev inga ätna. Har ju ingen grill heller så de får lagas på raclette eller på grillfunktionen i micron, det blir gott det också men man missar ju den goda grill-doften.

Hejja på, hoppas att magen mår bättre nu! :thumbup:
Grilldoften är ju a och o, minst tre av mina grannar kikade ut genom sina fönster mot bakgården där jag osade på... använde massor av olivolja med till marinaden så det rök riktigt fint från grillen med, hoho.. :devil:

Magen har återhämtat sig, men nu är jag rastlös efter två dagars vila, var nära på att ge mig ut o köra kvällscardio i elljusspåret nu, men ska lägga band på mig. Imorgon smäller det dock, dags o piska bröst och axlar igen!

Fettecke
2006-04-22, 22:46
mmmmm Claudine :D

du står i playa del ingles ser jag... *pekar på din avatar * :D

hmm, känner igen dedär med spriten och träning, jag var överkänslig ett tag när jag började ta i rejält på gymmet, då va de ignen mening att dricka sprit... kom upp eller så vart jag tvärfull direkt....

Jag hade smeknamnet Hulken ett tag... jag vet inte om det var bra eller dåligt :D

shadowfire
2006-04-22, 22:50
mmmmm Claudine :D

du står i playa del ingles ser jag... *pekar på din avatar * :D

hmm, känner igen dedär med spriten och träning, jag var överkänslig ett tag när jag började ta i rejält på gymmet, då va de ignen mening att dricka sprit... kom upp eller så vart jag tvärfull direkt....

Jag hade smeknamnet Hulken ett tag... jag vet inte om det var bra eller dåligt :D
Haha, stämmer, var bara tvungen o be polaren fota mig med en karta i näven.. =) ...

Hahah, smeknamnet Hulken, vilken jäkla merit asså... haha... törs man fråga vad du har för smeknamn numera då? :P

Fettecke
2006-04-22, 23:00
Ehh.... fetto fick jag höra av flickvännen när jag sa att jag gått upp 3kg under canaria-resan.... så... senaste är väll "fetto" :D

Iaf, claudinestället är jag skeptisk till om det finns faktiskt, jag och flickvännen va på jakt efter det mitt på dagen, vi skulle till samma kvarter ändå, kvarteret det står att det ska ligga i är en brittisk del med massa pubbar och grejjs, typ nått mindre shoppingställe osv, men ingen skylt med claudine...

Däremot fanns det ett illegalt horhus i centrala Puerto Rico... var 2-3 killar i centrum som delade ut visitkort till män som gick själv... ja, han frågade mig 2 gånger... andra gången var hela svärfamiljen med när han frågade.... han var ganska snabb att löpa när svärmor och resten av svärfamiljen kom fram och pratade med mig bara någon sekund efter han hade börjat prata.... jävlar va jag skrattade...

Iaf, jag ringde polisen där och tipsade dom om vart det låg... hoppas det blir följder :D

shadowfire
2006-04-22, 23:06
Ehh.... fetto fick jag höra av flickvännen när jag sa att jag gått upp 3kg under canaria-resan.... så... senaste är väll "fetto" :D

Iaf, claudinestället är jag skeptisk till om det finns faktiskt, jag och flickvännen va på jakt efter det mitt på dagen, vi skulle till samma kvarter ändå, kvarteret det står att det ska ligga i är en brittisk del med massa pubbar och grejjs, typ nått mindre shoppingställe osv, men ingen skylt med claudine...

Däremot fanns det ett illegalt horhus i centrala Puerto Rico... var 2-3 killar i centrum som delade ut visitkort till män som gick själv... ja, han frågade mig 2 gånger... andra gången var hela svärfamiljen med när han frågade.... han var ganska snabb att löpa när svärmor och resten av svärfamiljen kom fram och pratade med mig bara någon sekund efter han hade börjat prata.... jävlar va jag skrattade...

Iaf, jag ringde polisen där och tipsade dom om vart det låg... hoppas det blir följder :D
Haha, kortet är taget vid det området, vi käkade burgare på en engelsk pub (Mackers) där... riktigt trevlig pub för den delen... o givetvis fick polaren pisk i Sega Rally på köpcentrat där också.. :)

Det låg en bordell intill hotellet med, eller ja strippklubb var det men man såg på inkastarna (typ 45-åringa lokala infödingar) att det var lite annat... + att jag blev haffad av två negresser när jag raglade hem till hotellet en morgonkvist, "sucki, sucki?" frågade de glatt... kan tillägga att jag inte pröjsar för att få sucki, sucki, snarare så att det är de som får pröjsa mig isf :)

shadowfire
2006-04-23, 14:46
Dagens träningspass:

Mål: Primärt mål: öka lite i bänkpress. Sekundärt mål: se om kreatinet har någon effekt.
Muskelgrupp: Bröst o axlar
Motivation: Helt brutal!!! Flög upp i sängen imorse o hade vittring på gympasset, ÄNTLIGEN INTE VILODAG!!! ... nu jävlar ska mukklerna få smaka...

Bröst:
Uppvärmning av Rotatorcuff: ståendes o joddlandes med 4,5kg hantel, 1 set x 8 vardera arm
Bänkpress i smith: 1 set [8 x 40kg], 1 set [6 x 50kg], 1 set [6 x 60kg], 1 set [6 x 65kg], 1 set [4 x 70kg] +5kg ökning till 65 och PB på 70!!!
Hantelpress i lutande bänk: 1 set [6 x 18kg], 1 set [6 x 22kg], 1 set [4 x 22kg] failure på 5'e rep +4kg ökning till 22kg på 1½ set!
Sittande flyes i maskin: 2 set [1 x 60kg], 1 set [1 x 65kg] +5kg ökning till 65!

Axlar:
Militärpress i smith: 1 set [6 x 20kg], 1 set [6 x 30kg], 1 set [6 x 35kg], 1 set [5 x 40kg] failure på 6'e rep +5kg ökning till 35 o PB på 40!
Stångdrag till hakan, brett grepp: 1 set [6 x 55kg], 2 set [6 x 60kg] +5kg ökning till 60 o PB!!
Hantellyft åt sidan, raka armar: 3 set [6 x 4,5kg]

Axlar+Bröst, comboövning, köra slut på sista skiten i sig:
Cable cross over: 2 set [6 x 50kg], 1 set [6 x 60kg] +10kg ökning till 60kg!

Summering:
Woohoooo!!!!!! Där satt den!!!! Jävlar i gatan vilket gott pass!
Är helt lyrisk, kan inte sitta still, vill tillbaka o kötta mer!

Var helt ensam på gymet idag! 200% fokus på mig själv!
Hittade två stoppsaker som gick o fästa på smithen, så jag hade kunnat tappa ner stången utan att slå ihjäl mig. Kanon! Använde dem bara på 70'n för säkerhets skull och det medförde att jag inte kunde gå lika djupt ner på 70'n, utan fick vända någon centimeter ovanför bröstet istället.

Skuggeld har dock ett stort problem med personligheten. Övermod!
Vinner jag en rond i poker, så får jag för mig att jag äger pokerbordet o satsar allt jag har - go figure the rest.
Gör jag ett bra varv i gocart så inbillar jag mig att jag äger hela banan o sen kör jag åt helvete så det står härliga till.
Bara för att jag maxade i bänk idag så fick jag plötsligt för mig att jag var Starke Arnold! Bra Peter! *klappa på huvudet* ... lastade på för mycket i hantelpressen o i militärpressen, men någon enstaka failure har väl inte skadat... o sista övningen i crossovern så använde jag nog hela överkroppen på sista repetitionen för att få ihop kabelhantagen, haha.. inte helt strikt, men tjurigt så det stänkte!

Stumpis
2006-04-23, 17:23
Jävlar va bra jobbat, Shadow! :bow:
Nu har du börjat få kläm på träningen, musklerna går att kontrollera och då ökas oxå vikterna rätt lätt. Fortsätt nu så här, så du inte tappar motivationen även om ökningarna eventuellt stagneras efter ett tag. (Platåer ska man ta sig över och förbi!) :whipped:

Är jätteglad för din skull! :)

mela
2006-04-23, 17:24
fifan du ökar hela tiden ju.. krymt joppat krappen! *yourock*

Jorgen
2006-04-23, 17:30
Det är sådär det skall se ut. Gött pass shadowfire. :hbang: :hbang: :hbang:
PB for the win!

shadowfire
2006-04-23, 17:43
aaaarrrgh, jag satte mig med en mugg kaffe nu och försökte varva ner vid datorn en sväng, är helt salig (endorfiner[tm]?) o bara längtar till nästa träningspass.

Hmm.. ^^^Det citatet ska jag fanemig spara! Senast förra året dömde jag ut gymnissar för att vara patetiska sågspån som fjantar runt med sina proteindrycker o inte har bredare ordförråd än "UGHRRHHG!" vid sina styrkelyft... o vadfan har jag blivit nudå??!... *grr27*

Idag är jag inne på 3'e uppladdningsdagen med kreatin citrus, o har även köttat i mig ALA och de sista kapslarna Kre-Alkalyn... aningen överdosering kanske med kre-alkalynet, men styrka gav det! Ytterligare en milstolpe: jag sket i den sedvanliga söndagspizzan, det blev tonfiskssallad istället.

Tack för peppningen Stumpis, Mela o Jorgen!

Cilia
2006-04-23, 19:18
Vilket bra pass och vad stark du börjar bli i bänkpressen.
Jag vill också ta mer.

du kommer snart gå omkring som ett levande kosttillskottpaket *L*

shadowfire
2006-04-23, 19:23
Vilket bra pass och vad stark du börjar bli i bänkpressen.
Jag vill också ta mer.

du kommer snart gå omkring som ett levande kosttillskottpaket *L*
Jaaaaaaa, jag är skitglad faktiskt, att ta 70kg i bänken känns som ett genombrott. Jag har för mig jag fixade 70 en gång när jag var 18-19 år typ, sedan dess har jag inte haft en tanke på styrketräning. Nu, 10 år senare, så får jag göra en deja vú och högre ska jag klättra! Tyvärr har jag inte mycket till synliga bröstmuskler ännu, men om jag fortsätter att klättra mot 100kg i bänk så borde det ju komma något på bröstkorgen förr eller senare..

Haha detta med kosttillskott är ju hur kul som helst, ger mig sjutton på att hälften är fake o bara lurar mig mentalt till o få mer krafter.. *grr27*
Neh men skämt åsido, experimenterar mig fram, kan jag få liiiiiite medvind i träningen med hjälp av något så är det bara o tacka o ta emot. Kreatinet verkar bli spännande förutom att jag blir så jävla kissnödig hela tiden (hinkar vatten som en annan padda)

cam
2006-04-23, 19:37
Jisses, man häpnar över dina ökningar :hbang:
Härlig inställning, klart du ska känna dig som Arnold! :thumbup: Men bra med stoppgrejer på Smithen när man är ensam i gymmet...

Caixa**
2006-04-24, 17:32
Ojojoj..vilken utveckling! Jag saknar ord.. Nu blev jag ännu mer inspirerad! :) Här ska tränas!!!! Hårt!

Snorkfröken
2006-04-24, 17:33
Oj, har gått ett tag sen jag skrev nåt här. Måste skärpa mig *slap* Du gör stadiga ökningar, riktigt fint jobbat!

shadowfire
2006-04-24, 18:37
cam: Tack!! Dina ord värmer! Ja det var underbart o vara själv i gymet, full koncentration på mig själv o verkligen inget annat. Enda var väl då man vilade mellan set'en o blev lite rastlös... normala fall spanar man ju på kvinnostjä... eh... andra som tränar!... :cool:

Caixa**: Kul att jag som aldrig tränat förut kan inspirera någon! Jag börjar verkligen från noll och 15 år försent också, men ska fanemig visa främst mig själv att allt är möjligt, även med sin kropp!

Snorkfröken: Ja du kikade in en gång o sedan försvann du!.. hmpff.. *kissass*

shadowfire
2006-04-24, 19:06
Kvällens träningspass:

Mål: Måste få igång volymen på mina tandpetearmar!
Muskelgrupp: Biceps som isolerad muskel, samt lite mage
Motivation: 50% förbannad pga att jag inte lyckades laga blinkersen på bilen innan, 50% fokuserad på o träna

Biceps:
Preacher curls: 1 set [6 x 50kg], 1 set [6 x 55kg], 1 set [6 x 60kg] +5kg ökning och PB!
Alternerande hantelcurl i lutande bänk (reps per arm): 1 set [6 x 12 kg], 2 set [4 x 15kg] +lite ökning på 15kg
Concentration curls (reps per arm): 3 set [6 x 12kg]
Stångcurl i cable cross: 1 set [6 x 40kg], 2 set [6 x 45kg] +ökning med 2 set på 45kg

Mage:
Situps i uppåtlutande bänk med 5kg på bröstkorgen: 3 set ? reps
Hängandes i "stol", lyft utåt med raka ben till 90 grader: 1 set ? reps
Hängandes i "stol", uppdrag med knäna mot hakan, 2 set ? reps

Summering:
Argh, inget bra pass. Var helt spiksäker på att jag hade hittat felet på bilen strax innan, men det hade jag inte, så jag var inte helt fokuserad på att träna. Självaste fan att biljäveln ska vara så svår o få igenom på ombesiktningen då! *grr27*

Bicepsen mina är skumma. Antagligen är de så små så jag har helt enkelt inget glykogen i dem. Jag försöker prata med dem, kela med dem o få dem o förstå att fina flickor vill titta på dem, men de fattar fan inget o inte växer de heller!!! *grr27*

Kände mig mycket starkare i preacher curlsen dock, ångrar mig att jag inte provade o maxa ut där, undrar om jag inte hade kläckt ett par reps på 70kg där. Skumma med mina bicepsövningar är att repetition 1-4 känns superlätta, medan 5-6 bara plötsligt ger mig väggen o blir så tungt så jag måste bita mig i tungan för att få upp nävarna... typ samma i alla övningar, gah...
Å sittande hantelcurl måste bara vara jobbigare än ståendes!?.. fasiken vad schlut jag blir i den övningen.

Orkade inte räkna reps på magövningarna, körde tills jag höll på att kräkas, sen gick jag hem. Nya tag imorgon!

elan
2006-04-24, 19:40
Jag har precis samma problem som du med biceps, fast jag brukar i och för sig inte prata eller kela med dem (hjälper det?). Första repetitionerna känns hur lätta som helst men sedan tar jag bara tokslut, och det är inte biceps som tar slut utan snarare underarmarna. Vi kanske skulle börja träna våra underarmar helt enkelt?

shadowfire
2006-04-24, 21:13
Jag har precis samma problem som du med biceps, fast jag brukar i och för sig inte prata eller kela med dem (hjälper det?). Första repetitionerna känns hur lätta som helst men sedan tar jag bara tokslut, och det är inte biceps som tar slut utan snarare underarmarna. Vi kanske skulle börja träna våra underarmar helt enkelt?
Jag kelar med mina biceps varje dag och försöker tala dem till rätta, men det är stört omöjligt. Träna underarmarna har jag gjort ett par gånger, men vet inte, tycker jag plågar de små tandpetarna i typ alla övningar, så vet inte om jag behöver köra dem mer... får hoppas att bicepsen släpper till lite någon dag istället! ... känner mig grymt mör i armarna nu dock... väx, väx, väx!!!!

Jorgen
2006-04-24, 21:18
Alla pass kan inte kännas bra. Men du ökade och satte PB. Det är minst godkänt iallafall. :thumbup:

shadowfire
2006-04-24, 21:27
Alla pass kan inte kännas bra. Men du ökade och satte PB. Det är minst godkänt iallafall. :thumbup:
Tackar! Börjar inte bicepsen utvecklas snart så måste jag börja ändra mitt upplägg lite... funderar på att bara välja ut två bicepsövningar o bara köra de två stenhårt istället. Råd mottages gärna från andra som haft problem att utveckla biceps o sedan kommit igång!

shadowfire
2006-04-25, 20:59
Kvällens träningspass:

Mål: Kötta marklyft trots grym huvudvärk
Muskelgrupp: Fokus på rygg
Motivation: Botten och toppen. Laddade mentalt redan igår och såg fram emot marklyft, men en grym huvudvärk däckade mig nästan vid 15-snåret

Rygg:
Marklyft: 1 set [8 x 50kg], 1 set [6 x 60kg], 1 set [6 x 80kg], försök [½ x 100kg] failure, försök [0 x 100] failure
Sittande rodd i maskin lågt/smalt grepp 2 set [6 x 60kg], 1 set [6 x 70kg] +5kg ökning o PB på 70!
Sittade rodd i maskin, brett/högt grepp 1 set [6 x 40kg], 1 set [6 x 45kg], 1 set [6 x 50kg], 1 set [6 x 60kg] +10kg ökning o PB på 60!
Latsdrag i maskin, brett grepp 1 set [6 x 50kg], 1 set [6 x 60kg], 1 set [6 x 70kg] +5kg ökning o PB!
Latsdrag med V-handtag i hiss 1 set [6 x 40kg], 2 set [6 x 50kg] +5kg ökning o PB!

Summering:
Skulle ha stannat hemma idag. Med en sådan gröndjävulsk huvudvärk som jag hade så var det faen inge kul på gymet.

Jag som drömde om marklyft inatt. Så fokuserad var jag igår/idag på att ta 100 i mark. Gjorde två försök med överhandsgrepp utan remmar och lyckades nästan första försöket, men dessvärre gled stången ur mina händer då jag skulle räta på ryggen o trycka bak axlarna. Andra gången tog det tvärstopp.

Kände mig riktigt stark i ryggen annars idag, i förhållande till tidigare pass iaf.
Väl hemma så tog jag lite foton på mig själv o mätte mig själv o där gick självförtroendet i botten... ser inte ut att ha utvecklats ett smack sedan i mars, inte ens en halv centimeter.... men skam den som ger sig, denna kropp SKA växa om jag så ska smiska skiten tills blodet sprutar. :whipped:

elan
2006-04-25, 21:02
Skam den som ger sig! :hbang:

Jonna
2006-04-25, 21:08
vad hände med 100 i mark till midsommar? ;)

Ta det lite lugnt...varför stressa? Du kommer att ta hundra, och mer där till, var så säker.

Bra pass annars! du ökar och ökar... :hbang:

Rock'nRoll
2006-04-25, 21:15
Det här är nog den trevligaste journalen jag läst. Du verkar ha grymm intällning till det hela :thumbup:

shadowfire
2006-04-25, 21:35
Det här är nog den trevligaste journalen jag läst. Du verkar ha grymm intällning till det hela :thumbup:
Å det där var en av de trevligaste kommentarerna i journalen på länge, riktigt kul o höra!
vad hände med 100 i mark till midsommar?

Ta det lite lugnt...varför stressa? Du kommer att ta hundra, och mer där till, var så säker.

Bra pass annars! du ökar och ökar...
Skam den som ger sig!
Ni har rätt! Jag drömde ju dock om Marklyftet och laddade redan igår. Jag får se dagens failures som ett test bara, jag analyserade mina svagheter och nu vet jag hur jag ska nå 100kg i mark:

1) Träna mera, ät mera, vila mera
2) Extra greppträning, mina underarmar o nypor ska ha spanking
3) Inte träna något som helst dagen före marklyftsövningen, särskilt inte magmusklerna som igår. De behövs nämligen för ett bra marklyft.

Du ser, ur allt ont kommer något gott! Men den där 100'ingen ska jag knäcka långt före midsommar, även om det är målet :)

Snorkfröken
2006-04-26, 12:34
Låter som en bra plan det. Du lär ta 100 kg hur lätt som helst i tid till midsommar... Glöm inte tankens kraft bara, den är minst lika viktig som råstyrkan i musklerna :thumbup:

Diana
2006-04-26, 13:38
Jag som drömde om marklyft inatt.
Då vet man att man är engagerad iaf :D
Bra försökt i marken! Jobbit när det skiter sej pga greppet.. *grr27* kör du med nånform av magnesium för händerna? om inte så testa det! förbättrar greppet avsevärt för mej =)

Sjukt hur huvvevärk kan ta motivationen till botten så.. krävs ordentligt med självpepp/hot( :D ) för att öht komma iväg..

http://web.telia.com/~u49802931/BILDER/BILDER%202/iprenmannen.jpg
is your friend :naughty:

mela
2006-04-26, 13:45
Ojoj snart tar du 100 i marken.. Kanske går om du inte kör massa reps innan. Då jeflar sig :hbang:

You can do it! Men mycket vilja går det :D

Stumpis
2006-04-26, 14:58
Är helt övertygad om att 100 i marken snart är fixat.
Tyckte att ditt ryggpass i övrigt var bra, det är ju faktist mer än marken som räknas... :thumbup:
Bättre med huvudvärken idag?

shadowfire
2006-04-26, 19:46
Snorkfröken: Den mentala biten är jag enormt stark i, har tagit mig på egna ben hur långt som helst i livet trots motgångar o allt, så i helskotta att skrot o blytyngder kan hindra mig från mina mål... =)

Diana: Nopp, ingen magnesium ännu, vet inte riktigt vad det gör för nytta mer än att det inte blir lika halt om stången eller? Ska prova suplicinerat grepp eller vad det heter snart dock, se om det hjälper... men hård träning är väl också ett knep :)

Mela: Joro, målet är 100 i mark före midsommar, men så djärv är jag inte så jag väntar till dagen innan o fixar det... det ska fixas före.. :)

Stumpis: Joo, det dumma var att marken var målet med träningspasset, allt annat känns inte relevant. Däremot så borde jag vara nöjd över ökningar trots att huvudet sprängde som fasiken... idag är det bättre, japp! Var som åska i luften igår...

shadowfire
2006-04-26, 20:19
Dagens träningspass:

Mål: Komma över gårdagens misslyckade pass
Muskelgrupp: Bröst o triceps
Motivation: Sur, minst sagt, eller snarare skogstokigt förbannad efter gårdagens pass!

Bröst:
Uppvärmning av Rotatorcuff: ståendes o joddlandes med 4,5kg hantel, 1 set x 8 vardera arm
Bröstpress i maskin: 1 set [6 x 60kg]
Bänkpress i smith: 1 set [6 x 50kg], 1 set [6 x 60kg], 1 set [6 x 65kg]
Hantelpress i lutande bänk: 2 set [6 x 18kg], 1 set [6 x 20kg], 1 set [6 x 22kg] ökning med 6 reps på 22kg o PB! .. lätt! .. huh?!
Sittande flyes i maskin: 1 set [6 x 60kg], 1 set [6 x 65kg], 1 set [6 x 70kg] +5kg ökning till 70 o PB!

Triceps:
Repdrag över huvudet i cross: 2 set [6 x 40kg], 1 set [6 x 50kg] +5kg ökning o PB! lätt!.. huh?!
Pushdowns med stång i cross: 1 set [6 x 40kg], 1 set [6 x 45kg], 1 set [6 x 50kg] +5kg ökning o PB! .. lätt! .. huh?!

Summering:
Jag har muttrat o grymtat o varit allmänt sur på jobbet idag bara för att jag failade på 100kg i marken igår. Den ilskan jag hade då jag gick till gymet idag kan jag bara inte förklara. Tryckte i mig kreatindosen, ALA och någon kapsel kre-alkalyn som var kvar och stampade in på gymet... taggad?.. HEH!

Bänken kändes OK, vikterna var lagom, men hade nog inte fixat en 6'a på 70. Hantelpressarna var helsjuka. Har länge kört på 18kg nu o det kändes som fjädervikter ikväll. Blev nästan förvånad då jag provade 20kg o samma känsla. L Ä T T ??! ... ahvafan, var tvungen o bara testa 22'orna igen, de som jag höll på att slå ihjäl mig själv med för någon månad sedan... lätt här med!.. WTF?!.. fattar nada.

Samma surprise då jag började kötta triceps o även flyesen i maskinen. En viktplatta till nu så har jag maxat ut flyes-maskinen. Fullkomligt strikta övningar hela passet o inte det minsta fusk, tonight was MARKLYFT PAYBACK TIME!

mela
2006-04-26, 20:23
Du fixar 110 i mark innan midsommar utan problem ;) 120 med lite vilja.

Bra bänkpress, testat att köra fritt någonting?

shadowfire
2006-04-26, 20:30
Du fixar 110 i mark innan midsommar utan problem ;) 120 med lite vilja. Bra bänkpress, testat att köra fritt någonting?
Typ 10 år sedan jag körde fritt, på det här gymet finns det ingen ställning för det... stång finns, men jag har ingenstans att göra av den =) ... men jag trivs med smith, de fria vikterna får jag i hantelpressen ändå å i smithen kan jag fokusera på enbart råstyrka istället.

elan
2006-04-26, 20:36
Bra revansch där! Visst är det skönt när man drar till med ett sådant super-pass gången efter att det gått riktigt dåligt? :hbang:

cam
2006-04-27, 10:03
Saftiga ökningar som vanligt *flex*

Och marken fixar du nog nästa gång, låter det som :thumbup:

Diana
2006-04-27, 16:01
Diana: Nopp, ingen magnesium ännu, vet inte riktigt vad det gör för nytta mer än att det inte blir lika halt om stången eller?

Precis :thumbup: har aldri prövat själv, men sett effekten det ger hos andra.

Omvänt grepp är guld =)

Hah underbart när man måste kontrollera att siffrorna på vikterna verkligen stämmer :D

Stumpis
2006-04-27, 17:45
Dagens pass:



Bröst:
Plan bänkpress i smith, 2 set [8 x 40kg], 1 set [8 x 50kg]
Lutande bänk, hantelpress 2 set [1 x 12kg], 2 set [8 x 15kg]
Sittande flyes i maskin 3 set [8 x 45kg]
Cable cross over ståendes 1 set [8 x 10kg], 1 set [6 x 12kg], 1 set [8 x 10kg]

Triceps:
Frenchpress i smith 3 set [8 x tom stång]
Push downs i cable crossen: 3 set [8 x 20kg]
Repdrag i hiss över huvudet: 3 set [8 x 17,5kg]
Dips på bänk utan vikt 2 set, 8 reps



Ville bara påminna dig om hur ett pass såg ut i din journal på typ sidan 3...
Snacka om att du kommit en bra bit på vägen med din träning!
J-ligt bra jobbat, Shadowfire! Var stolt över dig själv! :bow:

Snorkfröken
2006-04-27, 19:03
Namnet på din journal börjar DEFINITIVT vara föråldrat vid det här laget. Du imponerar verkligen :hbang:

shadowfire
2006-04-27, 20:44
Bra revansch där! Visst är det skönt när man drar till med ett sådant super-pass gången efter att det gått riktigt dåligt? :hbang:
Jaaa, det var verkligen en revanschkänsla må jag säga!.. blev dock lite chockad nästan, hade inte väntat mig att det skulle kännas SÅ lätt!?


Saftiga ökningar som vanligt
Och marken fixar du nog nästa gång, låter det som
Det kan du fethajja att jag ska!..skam den som ger sig.. =)


Precis har aldri prövat själv, men sett effekten det ger hos andra.
Omvänt grepp är guld =)
Hah underbart när man måste kontrollera att siffrorna på vikterna verkligen stämmer
Ska börja köra med omvänt grepp själv bara för o känna på... kanske ska använda det just vid tyngsta vikten, men annars köra vanligt, bara för att träna just greppet riktigt..

shadowfire
2006-04-27, 21:04
Ville bara påminna dig om hur ett pass såg ut i din journal på typ sidan 3...
Snacka om att du kommit en bra bit på vägen med din träning!
J-ligt bra jobbat, Shadowfire! Var stolt över dig själv! :bow:
Haha, ja, tro mig det är jag också! .. pratar väldigt mycket om det på jobbet med, nästan varje dag skryter jag om att jag köttar tungt, men så är jag också enda grabben på avdelningen som styrketränar o de flesta på jobbet är stillasittande tjockisar tyvärr.. men försöker få dem o fatta att kan jag, så kan de... o visst väcks det nyfikenhet när de hör att jag ökar och att en tanig plutt som mig håller på o ger sig på 100kg i marklyft nu... :hbang: ... mer ska ökas!!

shadowfire
2006-04-27, 21:05
Namnet på din journal börjar DEFINITIVT vara föråldrat vid det här laget. Du imponerar verkligen :hbang:
Hehe, nejdå, jag är fortfarande väldigt liten i förhållande till majoriteten på forumet och svag också för den delen... det har trots allt inte ens gått ett halvår i min träning ännu heller, men tids nog så kan jag anse mig som "inte nybörjare" iaf :)

shadowfire
2006-04-27, 23:21
Statistikråtta som jag är så för jag logg över mina träningspass... för ser jag inte ökningarna på mig själv direkt i spegeln så vill jag åtminstone se det på pappret o känna att jag ökar... än så länge är det för för kort period jag tränat så det ger inte så mycket ännu, men kan ju se relationer på t.ex. hur mkt jag ökar under kreatinkur, om någon muskelgrupp går trögt under en längre period etc...

Ser ut ungefär såhär:
http://files.upl.silentwhisper.net/upload2/bank.gif

shadowfire
2006-04-28, 19:34
Kvällens träningspass:

Mål: Fortsätta jobba med bicepsen, väx era jävlar!!
Muskelgrupp: fram/baksida lår, vader, sätesmuskel, biceps
Motivation: Småhög på endorfiner o vårkänslor?! Flummig, motivation som efter en jamaica-joint

Benpasset:
Knäböj i smith 1 set [6 x 40kg], 1 set [6 x 60kg], 1 set [6 x 65kg] +5kg ökning o PB på 65!
Plan Benpress (fötterna lite isär + högt) 1 set [6 x 90kg], 1 set [6 x 100kg], 1 set [6 x 110kg] +10kg ökning o PB!
Vadpress i maskin 1 set [6 x 180kg], 1 set [6 x 190kg], 1 set [6 x 200kg] +20kg ökning o PB!

Biceps:
Alternerande hantelcurl i lutande bänk (reps per arm): 1 set [6 x 12 kg], 2 set [6 x 15kg] +fler reps ökning på 15!
Stångcurl i cable cross: 1 set [6 x 40kg], 1 set [6 x 45kg], 1 set [6 x 50kg] +5kg ökning o PB!
Preacher curls: 1 set [6 x 55kg], 1 set [6 x 60kg], 1 set [6 x 65kg], 1 set [2 x 70kg] failure +5kg ökning till 65 och PB på 70!

Summering:
Gott pass trots flummig motivation o skum grundning med käk!
Måste fråga King Grub om det är optimalt o börja dagen utan riktig frukost, dricka massa kaffe, käka sen lunch på tom mage o mula i sig kinamat (friterat fläsk o ris), äta Nogger-glass på det och sedan gräddtårta på jobbet... optimalt, lol? Jag ökade ju ffs finfint idag!! hoho... :hbang:

Äntligen lossnade det lite för biceps iaf! .. ska fortsätta smeka o prata med de små jävlarna, kanske har de börjat lyssna på mig nu o börjar växa?!... TRÖTT på dessa tandpetare till armar, väx, väx, väx!!

Jag fyller år idag så därav lite annorlunda kost och ikväll blir det nog en virrepinne med, blir sista året som "ungdom", nästa år fyller man ju "medelålders man".. GAH! *grr27*

Jonna
2006-04-28, 19:43
Grattis på födelsedagen shadow! :)

Cilia
2006-04-28, 19:44
Grattis hoppas du får massor av tårta och presenter.

bra med PBn med grattis där också

Stumpis
2006-04-28, 20:26
Supergrattis på födelsedagen och till några nya PB´n!
Födelsekramar från mig! :)

shadowfire
2006-04-29, 00:14
jonna, cilia o stumpis, tack snälla!:.. o kramar tillbaka till er, uppskattar allt ni skriver, både det som är bra o det som kan förbättras!... halva min motivation är faktiskt ER förtjänst!! :hbang:

cam
2006-04-29, 15:31
Nämen! Grattis i efterskott :)
Hoppas du fick äta gott och hade kul, det är du väl värd!!! :thumbup:

Fed up
2006-04-29, 15:36
Gratulerar i efterskott! Fick du nåt fint i present?

shadowfire
2006-04-29, 15:43
Nämen! Grattis i efterskott :)
Hoppas du fick äta gott och hade kul, det är du väl värd!!! :thumbup:
Tackar! Åt gott gjorde jag iaf.. =)

Gratulerar i efterskott! Fick du nåt fint i present?
Tack! =) ... men neh ingen present alls, men det gör inte mig något, tycker inte det är så mycket o fira att man närmar sig 30..

Fed up
2006-04-29, 15:44
Tackar! Åt gott gjorde jag iaf.. =)


Tack! =) ... men neh ingen present alls, men det gör inte mig något, tycker inte det är så mycket o fira att man närmar sig 30..

INGEN present? herregud va snålt, stackars dig. Jag hade varit sjukt bitter. Jag är som en femåring när det kommer till födelsedagar, det ska fan vara presenter och tårta och fin middag och frukost på sängen annars sätter jag mig ner och plutar med underläppen...

shadowfire
2006-04-29, 15:49
INGEN present? herregud va snålt, stackars dig. Jag hade varit sjukt bitter. Jag är som en femåring när det kommer till födelsedagar, det ska fan vara presenter och tårta och fin middag och frukost på sängen annars sätter jag mig ner och plutar med underläppen...
Haha jo, jag var väl så när jag var mindre, men har inte så mkt till familj/släkt kvar... last man standing typ... brukar unna mig själv lite gott istället.. :)

shadowfire
2006-04-29, 16:00
Finns en bild på benen nu också i min "fototråd".
Har fotat mig själv en del idag och suttit och jämfört lite o undrar om jag inte har börjat lägga på mig lite massa på armarna ändå, även om det inte ser så ut då armen är rak... däremot flexad så verkar triceps o biceps ha ökat lite. Bara o jobba vidare!

Vilodag idag, innesittardag i regnet med. Längtar redan nu till morgondagens bröstpass, weehooo, hoppas jag kan öka liiiite till i bänkpress eller hantelpressarna.. *PB-kåt*.. =)

Stumpis
2006-04-30, 14:11
Nå, hur går det med dagens bröstpass då? :whipped:

shadowfire
2006-04-30, 14:17
Dagens träningspass:

Mål: Försöka få riktigt bra tryck på bröstet
Muskelgrupp: Bröst o axlar
Motivation: Efterlängtat träningspass! Vilodag i torsdags o vilodag igår = för mycket vilodag. Äntligen köttaaaaa!!!!!!

Bröst:
Uppvärmning av Rotatorcuff: joddlandes med 4,5kg hantel, 1 set x 8 vardera arm
Bänkpress i smith: 1 set [6 x 60kg], 1 set [6 x 65kg], 1 set [6 x 70kg] +ökning med fler reps på 70!
Hantelpress i lutande bänk: 1 set [6 x 20kg], 1 set [6 x 22kg], 1 set [6 x 25kg], 1 set [1 x 28kg] +3kg ökning till 25kg och PB på 25/28kg!
Sittande flyes i maskin: 2 set [6 x 65kg], 1 set [6 x 70kg] lätt!

Axlar:
Militärpress i smith: 1 set [6 x 30kg], 1 set [6 x 35kg], 1 set [5 x 40kg] halv failure på 6'e rep
Stångdrag till hakan, brett grepp: 1 set [6 x 45kg], 2 set [6 x 60kg]
Hantellyft åt sidan, raka armar: 3 set [6 x 4,5kg]

Axlar+Bröst, comboövning, köra slut på sista skiten i sig:
Cable cross over: 3 set [6 x 50kg]

Summering:
Ajaj, sprang på en snubbe från jobbet som är en "ensamvarg i behov av socialt umgänge", och jag hade jag inte hjärta till att skicka iväg han - vilket resulterade i halvdan träning med för mycket prat o för litet fokus. Nåja får skylla mig själv, hade kunnat snäst åt han med... men man är inte mer än mänsklig.

Bänken kändes bra även om 70kg rör sig vääääääldigt långsamt uppåt, men med en liten tjurig norrlänning under som pressar så går stångjäveln upp iaf!!
Framsteg på hantelpressarna dock! Citerar mig själv från 2006-03-05:
Sedan dagens roligaste grej. Såg inte upp med att jag tog fel hantlar till hantelpressen, så jag lade mig ner med 25-kilos klossarna utan att reflektera att de var lite för tunga. Inte förrän jag lyft armarna och de kom farande ner mot mig i full syra så hajjade jag... lol.. måste ha sett roligt ut.. var bara å gå tillbaka med hantlarna o hämta de jag skulle ha, dvs 15kg.
Nu jävlar satt 25'orna som ett schmäck! Provade dessutom o testa 28orna, men jävlar i gatan, tror det tog mig flera minuter att få dem upp med sträckta armar... där har jag min max just nu...

Axelpasset gick sämst, kändes precis som förra axelpasset. Ökar jag inte här nästa axelpass så byter jag ut övingarna o kör lite sittandes hantelpressar etc istället ett tag. Tycker jag borde öka i militärpressen, men där var det stängt.

Stumpis
2006-04-30, 14:30
Riktigt, riktigt bra jobbat! Grymt gjort av dig, uppe på 28kg i hantelpressarna och snart kan du öka i bänken oxå!
Superkul! :hbang:

shadowfire
2006-04-30, 14:34
Riktigt, riktigt bra jobbat! Grymt gjort av dig, uppe på 28kg i hantelpressarna och snart kan du öka i bänken oxå!
Superkul! :hbang:
hoho, jaa, fast 28orna var sega som sirap o få upp, ögonen mina vandrade från hantel till hantel för o se att ingen arm halkade efter i lyftningen, SÅ mycket fick jag fokusera på att få upp dem i en enda repetition, haha! .. men för två månader sedan hade jag krossat käken om jag försökt på samma vikt, så det är härligt!

Imorgon är gymet stängt så då vankas cardio, sedan får jag hoppas att mina axlar o framförallt trapsen hinner återhämta sig lite innan tisdagens marklyftspass, nu SKA jag knäcka 100'ingen! Får blodsmark i munnen av bara tanken, hoho..

Cilia
2006-04-30, 16:49
damn, du börjar ju bli riktigt stark och drar ifrån mig så det skriker om det.
nu är jag sur *pout*

hhmm men ensamvargar brukar väl inte vilja ha socialt umgänge?

shadowfire
2006-04-30, 16:58
damn, du börjar ju bli riktigt stark och drar ifrån mig så det skriker om det.
nu är jag sur *pout*

hhmm men ensamvargar brukar väl inte vilja ha socialt umgänge?
hehe, rolig du... du ligger ju före mig i många övningar fortfarande, bland annat knäböj o så... benen mina måste piskas mer. Annars tror jag fortfarande att du är starkare än vad du ger intrycket att vara, du kör ju fler reps/sets än mig också!

Ensamvarg kanske var fel ord... hmm... kommer inte på något bra ord, "brist av social kompetens" kanske inte heller stämmer. Grabben är skittrevlig o så, men lite konstig, säger konstiga saker o folk springer all världens väg... tyvärr... så kände att jag var tvungen o göra en insats där som medmänniska, men då blev jag fast också.

shadowfire
2006-04-30, 17:21
suck, försöker få i mig vatten med salt i (följer King Grubs ordination, annars går tydligen vattnet rakt igenom kroppen) o det smakar ju verkligen päckel!
Matkontot har gått från 1200:-/mån till nästan 3000:- nu pga träningen... går åt en hel del åt kyckling, tonfisk, grönsaker, köttbitar (ryggbiff, kotlett, fjärilskotlett m.m.), ägg osv.

Ska prova valio cottage cheese imorgon o se vad det är... men söker något annat bra mellanmål till jobbet, förutom kvarg eller smörgåsar? Synd att riskakor inte har så bra näringsinnehåll.. =( .. ge mig gärna något tips!

cam
2006-05-01, 11:49
Fasen vad kul att du redan tar de vikterna som var på tok för tunga för...tja, två månader sedan? Snacka om ökning på kort tid :hbang:

Måste kännas fint *flex* :cool: :thumbup:

shadowfire
2006-05-01, 14:42
Cam: det känns toppen!! ... snacka om början till ett nytt liv! Har lärt mig ofantligt mycket om träning, kost och aktiv levnadsstil sedan jag började på kolo i februari, så jag kallar faktiskt mitt liv på kolo för "personlig utveckling" med.. :hbang:

shadowfire
2006-05-01, 14:50
Dagens träningspass:

Mål: Inviga 4,5 kilometaren för 2006 och jobba upp flåset
Muskelgrupp: Ben (samt kondition, syreupptagningsförmåga o uthållighet)
Motivation: Grymt löparsugen, bara älskar att ge mig ut o kötta i skogen, det är att njuta av livet!!

Sträcka: 4,5km
Terräng: Hade kunnat vara en åkattraktion på Liseberg, så j-a kuperad o stenhård/pressad mark
Tid: 6 min + 15 sek pisspaus + 19 min = 24 min o 15 sek
Snitthastighet: 5,3 min / km
Summering: Årets andra löprunda och invigning av 4,5an för i år. Fy satan vilken träningsvärk jag hade kvar i låren, alldeles vid knäna på insidan. Kändes som o springa med två torktumlare knutna runt knäskålarna *grr27* ... trodde jag var helt återhämtad sedan benpasset i fredags, men tydligen inte. Syreupptagningsförmågan o flåset sög, trots en helnykter Valborg. Drack dock lite whisky i fredags på min födelsedag, så troligen är det därför benen inte återhämtat sig.

Har PB på strax över 40 min på milen på asfalterad sträcka, så jag är inte ens i närheten av den kondition jag hade för något år sedan och känner att jag tappat mycket sedan förra sommaren med. Har dock 7kg mer massa nu än i höstas dessutom. Jag kommer dock inte lägga ner alltför mkt på cardio just nu, utan nu är det bulk/bygg som gäller, lyckas jag bra så jag växer lite inför hösten så kommer jag köra ett race i höst med fettförbränning. Gillar inte valkarna runt magen/midjan, men ingen idé o göra något åt det nu, får vänta tills jag fått lite muskler under skinnet först.

Jonna
2006-05-01, 15:01
Den där torktumlar-känslan känner jag väl igen! bränner riktigt härligt, inte sant? :D

shadowfire
2006-05-01, 15:03
Den där torktumlar-känslan känner jag väl igen! bränner riktigt härligt, inte sant? :D
haha, jaaa, fast jag dummade mig som sprang i shorts när det bara är 8 grader ute och regnar också... så benen blev iskalla/nerkylda. Stelhet var bara förnamnet, hade likagärna kunnat ställt upp i stylt-race... är inte riktigt van vid löparskorna heller (typ dämpningen under hälen), så måste se ut som om jag älgar runt i högklackat i spåret.. *grr27*

Jonna
2006-05-01, 15:05
haha, jaaa, fast jag dummade mig som sprang i shorts när det bara är 8 grader ute och regnar också... så benen blev iskalla/nerkylda. Stelhet var bara förnamnet, hade likagärna kunnat ställt upp i stylt-race... är inte riktigt van vid löparskorna heller (typ dämpningen under hälen), så måste se ut som om jag älgar runt i högklackat i spåret.. *grr27*

:D :D hahaha, du är bara för rolig! nog för att det är Maj nu, men springa i shorts? *screwy*

shadowfire
2006-05-01, 16:50
Jonna: jag är norrlänning och skogstokig sådan.... ska jag springa är det shorts som gäller, även på vintern :D

Hade ingen träningsvärk i bröstet förut idag tyckte jag, men känner mig alldeles upplåst och idag trivs jag fanemig med min spegelbild. Lite småruggigt i lägenheten iofs och av någon anledning så ser jag alltid mer tränad ut då nipplarna styvnar, :laugh:
Men nog fasiken börjar det synas lite resultat iaf?! Det gör iofs mycket med solbränd kropp med, men idag känner jag mig nöjd med resultatet hittils. Från att ha varit en planka till grabb så börjar det hända saker, även om jag inte ens är halvvägs till så som jag vill se ut.

http://tk.files.storage.msn.com/x1pAdjo0uCo2H02HBG6Xe-lEXiWGs-HVICNN6unMrNfUBol1APrFXA6uzb6lczLxs16TvTls2WgAGoYr bcIIFYHoUELGp-uLEBpx8fTs7sZM8L4Q0RBX7Bp-7tqI_YYiB3d_sITOGPvNM2x9GKtDpbJkKcMtCkdqGqU

Cilia
2006-05-01, 17:03
man ser faktiskt skillnad trots kort tid
men hur har du lyckats få dit en solbränna?
Det är ju nästan vinter ute fortfarande!

shadowfire
2006-05-01, 17:20
man ser faktiskt skillnad trots kort tid
men hur har du lyckats få dit en solbränna?
Det är ju nästan vinter ute fortfarande!
1v på kanarieöarna.. :cool:

cam
2006-05-02, 19:12
Japp visst ser man skillnad *flex* :thumbup:

Är det idag vi firar 100 kg i mark? :naughty:

shadowfire
2006-05-02, 20:46
Kvällens träningspass:

Mål: Ge mig på marklyft igen, 100ingen SKA upp
Muskelgrupp: Fokus på rygg
Motivation: Laddat fan i en vecka nu för revanch på marklyftshelvete, stången ska bannemig UPP!

Rygg:
Marklyft: 1 set [10 x 50kg], 1 set [2 x 90kg], 2 set [6 x 80kg] #&$@¤%!!!
Sittande rodd i maskin lågt/smalt grepp 1 set [6 x 60kg], 1 set [6 x 70kg], 1 set [6 x 80kg] +10kg ökning o PB på 80!
Sittade rodd i maskin, brett/högt grepp 1 set [6 x 65kg], 1 set [6 x 70kg], 1 set [6 x 75kg] +15kg ökning o PB på 75!?!?!
Latsdrag med V-handtag i hiss 1 set [6 x 45kg], 1 set [6 x 50kg], 1 set [6 x 55kg] +5kg ökning o PB på 55!
Latsdrag i maskin, brett grepp 1 set [6 x 65kg], 2 set [6 x 70kg] +1 set ökning på 70!

Summering:
Hahah, vafasiken va lack jag blir! Marklyftsfaaaaaaaaaaaaaaaan!!!!
Jag blev alldeles för kaxig då 50kg kändes toklätt, så jag lastade på 90 direkt och tänkte köra ett set på 90 o sedan gå på 100'inge, men hahah.... 90'n kändes på tok för tung för överhandsgrepp (fortfarande utan remmar) o stången började glida ur mina händer på 3'e rep. BLAAAH!!!! *grr27* *grr27*

OK, jag har på mig till midsommar och får faktiskt inse att 100kg i mark är inget jag fixar just nu, ska ladda i mer krut i ryggen först. Med remmar hade det dock kunnat vara möjligt.

I övrigt så tycker jag ryggpasset är tråkigt, enda muskeln där jag verkligen känner kontakt är latsen, annars tycker jag mest jag känner mig "trött" i ryggen bara. Ingen pump direkt... å vaaaaarför måste alla dessa 17-åringar stå i flock om 8st och skratta högljutt åt varandras festbravader i helgen, medan det bara är en av dem som tränar. Grymt störande då man ska fokusera sig på att sätta ett PB. Så fort jag blir stark nog o ta 100kg i mark så ska jag lyfta ut glinen i kragen. GYMET ÄR INGEN FRITIDSGÅRD!!! *grr27*

cam
2006-05-02, 21:27
Jaja, feta ökningar i de andra övningarna iaf :thumbup: Men nästa gång tar du den!!!

Jag tyckte det tog tid att hitta bra kontakt med ryggen i början (idag en av mina favvomuskelgrupper). Gäller att hitta den där känslan när händerna är endast krokar, armarna endast rep och det är enbart (nästan) ryggen som drar :)

shadowfire
2006-05-02, 22:07
Jaja, feta ökningar i de andra övningarna iaf :thumbup: Men nästa gång tar du den!!!

Jag tyckte det tog tid att hitta bra kontakt med ryggen i början (idag en av mina favvomuskelgrupper). Gäller att hitta den där känslan när händerna är endast krokar, armarna endast rep och det är enbart (nästan) ryggen som drar :)
Joo, ryggen måste jag öva lite mer teknik på, det känns liksom bara "jobbigt" att få bak armarna i rodd osv. Men du har helt rätt, ökningarna i de andra övningarna var goa, men latsdraget med V-handtag är såååååå jäkla tungt sista repetitionen, det är bara vilja som gäller där..

Visst kan man köra ett bröstpass imorgon måtro?
Tricepsen tar väl inte så mkt stryk av ryggövningarna? Axlarna är det ju mest baksida, så de torde klara sig också.

shadowfire
2006-05-03, 20:49
Dagens träningspass:

Mål: Försöka få så mkt kontakt o pump som möjligt i dagens muskelgrupper
Muskelgrupp: Bröst o axlar
Motivation: Öh, vaddå sadu? Efter en dötråkig kursdag i arbetsrätt (lagar o paragrafer o regler) så ptja, go figure.

Bröst:
Uppvärmning av Rotatorcuff: joddlandes med 4,5kg hantel, 1 set x 8 vardera arm
Hantelpress i lutande bänk: 1 set [8 x 20kg] (i väntan på att smithen blev ledig)
Bänkpress i smith: 1 set [6 x 60kg], 1 set [6 x 65kg], 1 set [6 x 70kg]
Hantelpress i lutande bänk: 1 set [6 x 22kg], 2 set [6 x 25kg]+1 set ökning på 25kg!
Sittande flyes i maskin: 1 set [6 x 60kg], 2 set [6 x 65kg]

Triceps:
Repdrag över huvudet i cross: 3 set [6 x 50kg] +2 set ökning på 50!
Pushdowns med stång i cross: 1 set [6 x 45kg], 2 set [6 x 50kg] +1 set ökning på 50!

Summering:
Ett underverk att jag inte kom in på gymet utan byxor idag, typ naken eller något. Ungefär sådan koll hade jag efter dagens kurs på jobbet. Fyra tjatgubbar (föreställ er motsvarande kommunalpolitiker som suttit på sitt feta arsle i 35 år) som tjatade nonstop om regler, lagar osv. Obligatorisk kurs pga mitt ledarskap. BLäärk!

Dålig motivation, potatismos i skallen, dålig uppladdning (2 liter kaffe eller ngt på tom mage) och sedan ett kasst gympass. Kändes tungt i allt idag bara.
Nåja, I'll be back, tricepsen börjar svara på piskningen nu iaf, växväxväx era jävlar!! :whipped:

elan
2006-05-03, 20:58
Jag ser ju massa gröna siffror här så det kan väl knappast ha gått så dåligt som du ger sken av att tycka? ;)

Fed up
2006-05-03, 20:58
är inte riktigt van vid löparskorna heller (typ dämpningen under hälen), så måste se ut som om jag älgar runt i högklackat i spåret.. *grr27*

Du det där är kanske ingen dum idé, att springa i högklackat, blir ju ett bra balans- och vadpass också, helt plötsligt! :thumbup:

Stumpis
2006-05-04, 17:55
Du fortsätter att öka och öka och öka och öka i dina pass! :hbang:
Om du har problem att få kontakt i ryggmusklerna så prova att lägga dina latsdrag först. Då hinner dina armar kanske bli lite tröttare så ryggen får jobba mer i rodden. Kanske nåt?

Vila från marken en vecka, eller kör högreps en vecka, bara så du hämtar kraft och låter kroppen vila lite från den. Det känns som om du lägger lite för stor press på dig just här... :whipped:

cam
2006-05-04, 20:01
Stumpis tog orden ur munnen på mig, iaf när det gäller högreps.
Jag tänker själv ha en vecka med lite fler reps nu och prioritera muskelkontakt framför PB, för att ge kroppen lite återhämtning. Kanske kan vara något för din ryggträning som t ex latsdrag, har man svårt att hitta kontakten kan det vara bra att sänka vikterna och köra TEKNIK :)

shadowfire
2006-05-04, 22:44
elan: jaa, fast passet kändes inge bra, brukar alltid känna att jag kan öka liiiite till, men det var liksom lite stumt detta pass..

Fed up: hahah, ja men det kändes nästan så... fattar iofs inte vad klackar är för skum uppfinning, är ju heeeeeeelt omöjligt för oss grabbar o gå i sådant.

Stumpis: Tackar för tipset angående ryggpasset, ska prova latsen först. Det känns ändå som om jag har perfekt kontakt i den, blir helt schlut i latsen på mina två övningar, den ena känns som om den biter längst ner på latsen och den andra över hela latsvidden. Jag tog en extra vilodag idag faktiskt och det blir det imorgon med, jag tror jag känner mig övertränad eller så, typ orkeslös i hela kroppen just nu. Kanske inte så konstigt, har haft en rätt intensiv period på sistone med rätt många ökningar, så tar någon extra dag nu och laddar om istället.

Cam: Sänka vikter, eru galen kvinna?!.. Här sänks inget, här ska ökas, hehe.. däremot tar jag lite extra vila nu någon dag och laddar om mig helt istället, se om jag kan få lite av träningsvärken o släppa (är rätt så öm i traps o triceps främst)... sen ska det köttas! =)

Diana
2006-05-05, 09:19
Mkt bra skillnad på bilderna där ju :hbang: ett råd är att testkonvertera till koffeintabletter innan passen istället för den flytande varan :D ger iaf mej mkt bättre energi!! kanske är för värmen i kaffet gör en sömnigare jag vet inte.. *popcorn*

grattiiis i efterskott btw!! *kissass*

Fed up
2006-05-05, 15:18
Fed up: hahah, ja men det kändes nästan så... fattar iofs inte vad klackar är för skum uppfinning, är ju heeeeeeelt omöjligt för oss grabbar o gå i sådant.


Inte bara för er grabbar, jag är mycket stolt att jag kan gå i mina nya skor som har typ 3 cm klack...blir dock jättetrött i fötterna snabbt.

Yankeee
2006-05-06, 09:16
Stor skillnad på kort tid, bra jobbat :thumbup:

Semiramis
2006-05-06, 09:19
Här görs det framsteg:thumbup:

shadowfire
2006-05-06, 09:37
Mkt bra skillnad på bilderna där ju :hbang: ett råd är att testkonvertera till koffeintabletter innan passen istället för den flytande varan :D ger iaf mej mkt bättre energi!! kanske är för värmen i kaffet gör en sömnigare jag vet inte..

grattiiis i efterskott btw!! *kissass*
Tackar! Jag är tyvärr koffeinmissbrukare i form av att jag måste ha det flytande och jag måste ha en mugg! Får sociala problem eller något om jag inte får ha min varma mugg med kaffe, då blir jag helt rabiat, lol... neh kaffet får jag svårt o låta bli, men jag tror det går bra ändå med träningen, har t.ex. inte märkt av att kaffet har slagit ut kreatinet eller så.

Inte bara för er grabbar, jag är mycket stolt att jag kan gå i mina nya skor som har typ 3 cm klack...blir dock jättetrött i fötterna snabbt.Klackar borde ju vara "optimalt" för vadträning. Kanske ÄR något vi grabbar skulle köra med oftare ;)

Stor skillnad på kort tid, bra jobbat
Här görs det framsteg
Stort tack Yank' o Semi'! Önskar bara det gick ännu fortare framåt, har dåligt tålamod, men nog sjutton har jag påbörjat ett liv åt ett bättre håll mot för i julas! Fan nu fick ni mig träningssugen igen, har haft två vilodagar nu :)

Yankeee
2006-05-06, 09:40
Vilodagar är för amatörer, "kör tills du går sönder" är mottot på kolo.

Yankeee
2006-05-06, 09:42
Vilodagar är för amatörer, "kör tills du går sönder" är mottot på kolo.

Ovanstående kombineras med fördel med "det är bara psykiskt".

shadowfire
2006-05-06, 09:44
Ovanstående kombineras med fördel med "det är bara psykiskt".
haha, det var så jag resonerade tills i onsdags, insåg att jag hade träningsvärk i hela kroppen o har haft det konstant i en månads tid + att en enorm trötthet slog till, kände mig slö och typ totalt "utarbetad". Orkar ju fan inte ens vända på mig i sängen på natten o somnar direkt med huvudet på kudden o snasen i näven... så därav en timeout, men idag ska jag fan kötta igen, bara baksmällan kan lugna sig lite. :furious:

Cilia
2006-05-06, 11:30
baksmälla är också för amatörer.
var glad att du sover på nätterna och sluta gnäll *L*

äähh jag tror det är bra med vila ibland.