handdator

Visa fullständig version : Nykomponerat kycklingrecept


Chdengoe
2006-02-25, 17:31
Hej hej en sån här kreativ dag tänkte jag avlägga en postdebut i matlagningens tecken.

En hungrig kagge o ett mindre begåvat sinne lyckas alltid klura ut nåt udda att käka och så även idag. Nedan följer receptet på Svennemexarkyckling á la Ch:

Svennemexarkyckling á la Ch, 2 portioner

2 kycklingfiléer tillagade i ugn och kryddade med vitlök salt och svartpeppar
1 burk kesella 1%
Tomatpuré
Tacosås medium
Tacokryddmix
Lite riven ost
Olja/stekfett

Pasta

Kruksallad

Röd Paprika


Dela kycklingfiléerna i halvstora alt. små tärningar o värm på i stekpanna medans du blandar ihop
1 burk kesella, 1-2 matskedar tomatpure och 1-3 matskedar tacosås.

Häll på röran i stekpannan och blanda i lite tacokryddmix efter smak o tycke.

Låt puttra nån minut och smaka av. Tillsätt ev. lite mer tacosås eller kryddmix.

Riv lite ost eller finhacka 4 grova skivor ost, osten jag använde var Herrgård 28% mild, och häll
även ner denna i stekpannan.

Låt stå o puttra i 5-8 minuter på svag värme.

Färdigt!

Serveras med fullkornspasta, kruksallad och röd paprika.

Notera att matskedsmåtten är gissningar då jag undviker mått i min matlagning.

Bjuder även på 2 helt värdelösa webcambilder på kompositionen och kompositören :hbang:

http://files.upl.silentwhisper.net/upload2/mat-qhq.jpg
http://files.upl.silentwhisper.net/upload2/ful-nra.jpg

MyungChul
2006-02-25, 18:07
Låter ganska gott, men tomatpurén? Vad fyller den för uppgift när du ändå inte fräser den och använder även tacosås? :)

Chdengoe
2006-02-25, 18:56
Låter ganska gott, men tomatpurén? Vad fyller den för uppgift när du ändå inte fräser den och använder även tacosås? :)

Färgen samt den mentala smakskillnaden ;)

Glömde föresten 1 dl vatten som ska vara med i receptet :)

GymTT
2006-02-26, 10:47
Låter gott!

Chdengoe
2006-02-27, 16:34
Rapporterar dagens komposition:

Senapskyckling á la Ch 2 port.

2 kycklingfiléer
Citron
Dill
Senap
Olivolja
Salt
Svartpeppar
Vatten

Skär filéerna i långa strimlor och stek upp i stekpanna. Krydda med salt och peppar.

Blanda ett par matskedar senap, 1 dl vatten, en skvätt olja, några droppar citron och hackad dill i en skål.

Häll blandningen över kycklingen i stekpannan och låt puttra på känsla i ~10-15 minuter.

Servera med fullkornspasta och rikligt med grönsaker.

emmzan
2006-02-27, 16:36
Man också blanda senap med gräslök och persilja och gegga över kycklingen. Kombineras också gärna med att man lägger rökt skinka i uppsnittade filéer.

Chdengoe
2006-02-28, 01:29
Man också blanda senap med gräslök och persilja och gegga över kycklingen. Kombineras också gärna med att man lägger rökt skinka i uppsnittade filéer.

Vill du veta en hemlis. Det har jag också testa :hbang: :eating:

emmzan
2006-02-28, 08:54
Aaaah :)

Av någon anledning passar paprikasås underbart till också!
Paprika mjukkokas i vitt gegg (typ minifraiche) och sen mixar man det slätt och smaksätter med cayennepeppar! :thumbup: