Visa fullständig version : Frukt Vs. Juice
Tänkte på det.
Rent näringsmässigt med antioxidanterna och c-vitaminen, är det skillnad på att dricka 100g juice kontra käka 100g apelsin?
Hmm... Om juicen inte är utspädd med vatten så borde det inte vara någon stor skillnad.
Juicen är ju i princip den pressade frukten i annan form. Mosar du ett kokt ägg och käkar den som pudding så får du fortfarande i dig samma mängd näring.
Men nu snackar vi om riktigt bra, pressat juice. Inte koncentrat eller saft eller något liknande.
Det är vad jag tror iallafall.
Hmm... Om juicen inte är utspädd med vatten så borde det inte vara någon stor skillnad.
Juicen är ju i princip den pressade frukten i annan form. Mosar du ett kokt ägg och käkar den som pudding så får du fortfarande i dig samma mängd näring.Tänkte mest att antioxidanter och vitaminer kanske riskerad att förstöras av någon anledning :)
Men nu snackar vi om riktigt bra, pressat juice. Inte koncentrat eller saft eller något liknande.
Det är vad jag tror iallafall.Juice måste väl alltid vara 100% från frukten för att det ska få kallas juice?
hahavaffan
2006-02-25, 18:23
Brämhults Juice! 100% färskpressad juice. Så underbart goda.
Och nej, jag tror inte "juice" måste innebära att det är 100% pressat från frukterna.
Och nej, jag tror inte "juice" måste innebära att det är 100% pressat från frukterna.
Jo.
Brämhults Juice! 100% färskpressad juice. Så underbart goda.
I sverige är det så (även om jag hört att den regeln nog ska ruckas på). Annars heter det nektar.
http://www.faktoider.nu/juice.html
Brämhults Juice! 100% färskpressad juice. Så underbart goda.Två liter står i kylen :)
Tänkte mest att antioxidanter och vitaminer kanske riskerad att förstöras av någon anledning :)
Vitaminerna klarar sig bra i juicen. Juicen pastöriceras och då förstörs thiaminaser och askorbinaser som bryter ned respektive vitamin.
Frågan är snarare vad som blir kvar i fruktköttet och inte kommer med i juicen. Jag BORDE kunna det men kommer inte på något. Möjligen så mister du effekten av olika gelbildande kostfibrer men de sitter ju i fruktköttet och det är inte säkert att de egentligen gör någon gel alls i tarmen :confused:
Vitaminerna klarar sig bra i juicen. Juicen pastöriceras och då förstörs thiaminaser och askorbinaser som bryter ned respektive vitamin.
Frågan är snarare vad som blir kvar i fruktköttet och inte kommer med i juicen. Jag BORDE kunna det men kommer inte på något. Möjligen så mister du effekten av olika gelbildande kostfibrer men de sitter ju i fruktköttet och det är inte säkert att de egentligen gör någon gel alls i tarmen :confused:Jucien jag dricker (Brämhults) innehåller lite fruktkött, men det tänkte jag också på, angånde hur mycket som fastnar kvar i frukten som kaseras.
BigForre
2006-02-25, 20:11
Jucien jag dricker (Brämhults) innehåller lite fruktkött, men det tänkte jag också på, angånde hur mycket som fastnar kvar i frukten som kaseras.
Och är den verkligen pastöriserad?
Och är den verkligen pastöriserad?"jucien tappas på flaskor direkt", så nej. Men å andra sidan står de inte särskilt länge heller.
Om du t.ex. äter en apelsin får du i dig en del vita trådar som sitter mellan klyftorna, dessa har satts i samband med minskade risker för cancer (främst tarmcancer). Detta är väl egentligen varken vitaminer, mineraler eller antioxidanter utan gelbildande fibrer precis som Sverker skriver och dessa lär ju inte följa med i juicen.
Krille 87
2006-02-27, 11:28
Frågan är snarare vad som blir kvar i fruktköttet och inte kommer med i juicen. Jag BORDE kunna det men kommer inte på något. Möjligen så mister du effekten av olika gelbildande kostfibrer men de sitter ju i fruktköttet och det är inte säkert att de egentligen gör någon gel alls i tarmen :confused:
Känns som man blir mättare på 500g frukt än 500 g juice, tänker på de gelbildande kostfibrerna.. Och gelbildande fibrer har förmågan att bromsa upp intaget av blodsocker som på så sätt sänker den glykemiska belastningen och därmed sänker risken för hjärt å kärlsjukdomar samt cancer pch diabetes och 2.
Men nu snackar vi om riktigt bra, pressat juice. Inte koncentrat eller saft eller något liknande.Vad skulle skillnaden vara? Utöver att den ena kanske har pastöriserats.
Frukten är ju dock något bättre, men visst lär juice duga.
Brämhults Juice! 100% färskpressad juice. Så underbart goda.Sålänge de är riktigt färska ja...
Och nej, jag tror inte "juice" måste innebära att det är 100% pressat från frukterna.Juice är juice, inget annat.
Frågan är snarare vad som blir kvar i fruktköttet och inte kommer med i juicen. Jag BORDE kunna det men kommer inte på något. Möjligen så mister du effekten av olika gelbildande kostfibrer men de sitter ju i fruktköttet och det är inte säkert att de egentligen gör någon gel alls i tarmen :confused:Så vitaminerna klarar sig bättre när den är pastöriserad? Jag tänkte om värmebehandlingen snarare förstörde dem.
Det finns ju juice med fruktkött med, men allt kommer kanske inte med för det?Inte inte typ "klyftväggarna" i apelsiner o så.
hahavaffan
2006-02-27, 12:44
Sålänge de är riktigt färska ja...
Juice är juice, inget annat.Ja det är sant. Men man köper ju bara den om den är färsk. Butikerna brukar dessutom hålla ganska låga lager på Brämhults, så att de inte hinner bli så gamla.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.