handdator

Visa fullständig version : Hyperextension och baksida lår


Chandler
2006-02-25, 15:47
När jag kör hyperextensions tar det grymt mycket på baksidan av låren. Så mycket att det är en balansgång om det är låren eller ryggen som begränsar hur mycket jag klarar. Är detta normalt? Har jag för "oviga baklår" eller? :MrT:

Robban
2006-02-25, 16:08
När jag kör hyperextensions tar det grymt mycket på baksidan av låren. Så mycket att det är en balansgång om det är låren eller ryggen som begränsar hur mycket jag klarar. Är detta normalt? Har jag för "oviga baklår" eller? :MrT:

Bra med lite muskler på benens baksida. Alltför vanligt med total avsaknad.

Chandler
2006-02-25, 16:12
Bra med lite muskler på benens baksida. Alltför vanligt med total avsaknad.

Jag tränar nog raka marklyft och sittande/liggande lårcurl. Men det är ju förstås inte riktigt jämförbart med den statiska belastningen vid hyperextensions.

Clyde
2006-02-25, 19:18
När jag kör hyperextensions tar det grymt mycket på baksidan av låren. Så mycket att det är en balansgång om det är låren eller ryggen som begränsar hur mycket jag klarar. Är detta normalt? Har jag för "oviga baklår" eller? :MrT:

Se till att hålla bäckenkammen innanför hyperextensionställningens kant. Du ligger antagligen för långt ut om du upplever att det drar mest i hamstrings.

Chandler
2006-02-25, 20:01
Se till att hålla bäckenkammen innanför hyperextensionställningens kant. Du ligger antagligen för långt ut om du upplever att det drar mest i hamstrings.

Hm, intressant synpunkt! Jag tycker bara det känns onaturligt om kanten börjar komma en bit upp på magen. Kanske finns något litet optimalt intervall där allt klaffar! ;)

aliquis
2006-02-26, 01:28
Precis, om den går in i magen går det ju inte att böja kroppen? På vårt gym är det en bit mellan varje inställningsläge så det blir lätt att man får ligga en bit ut.

High1ander
2006-02-26, 05:05
Jag känner att det tar mer ju mer böjda mina ben är... Därför försöker jag ha mina ben helt raka om jag tränar ryggen. Ungefär som, är de raka, så behöver jag ingen muskel aktiverad för att hålla dem i det läget. Men är de böjda så måste jag spänna baksida för att fortsätta ha dem börjda...

Yip_man
2006-02-26, 08:26
Har med att göra var du har ställningen samt hur den är utformad. På vårt gym har vi den lite sämmre varianten där plattan man står på bara är uppvikt där bak så att man får mothåll på hälarna. Den varianten med kuddar vid vaderna är mycket bättre tycker jag.

Popeye
2006-02-26, 09:25
Titta på skillnaderna mellan Stela mark och "stela" mark på exrx.net. Den ena varianten med sträckta ben räknas som övning för Hamstrings och den med lite lätt böjda ben räknas som ryggövning.