Visa fullständig version : Nytt polarbröd
Existens har ju funnits ett tag, men jag har aldrig köpt det innan för att jag inte har orkat ta reda på om kalktillskottet är veganskt ;/, ringde en gång för typ en vecka sedan och de ringde upp men jag missade att svara.. så nu vet jag fortfarande inte säkert men det "lär" ju vara ok, så jag har smakat det. Godare och mindre fibrer än i Extrem, tyvärr lite mer fruktsocker.
Hur som helst, på deras sida hade de denna sida:
http://www.polarbrod.se/pages/news.aspx?pageid=105
Om att GP har valt polarkraft extrem och rågkaka som de nyttigaste bröden. Hur är rågkaka? Aldrig läst på förpackningen tror jag.
Men det var ju inte heller detta jag skulle säga, utan påpeka att de har ett bröd vid namn 100% fullkorn som är osötat.
http://www.polarbrod.se/pages/news.aspx?pageid=123
http://www.polarbrod.se/img/nyhet_100fullkorn.jpg
http://www.polarbrod.se/req.aspx?pageid=122
Fullkorn av vete, vatten, fullkorn av råg, vetegluten, jäst, vegetabiliskt margarin (rapsolja/härdad rapsolja), surdegspulver (råg), havrefiber, potatisflingor, salt, bakpulver (hjorthornssalt), emulgeringsmedel (mono- och diglycerider av fettsyror, mono- och diglyceriders diacetylvinsyraestrar).
Sämst att det var mest vetemjöl, men det är väl därför det är "mjukt och saftigt".
230 kcal, 12g protein, 36/2 g kolhydrater/socker, 4.7g/0.9 fett/mättat, 9.5g kostfibrer / 100g.
Förbannat äckligt är det hur som helst.
Förbannat äckligt är det hur som helst.heh, ok, jag har inte smakat.
heh, ok, jag har inte smakat.
Gör dig själv en tjänst och spara de kronorna som brödet kostar :)
Är de bättre än extrem? Ser halvgoda ut.
Jag tycker brödet smakar gott.
Om att GP har valt polarkraft extrem och rågkaka som de nyttigaste bröden. Hur är rågkaka? Aldrig läst på förpackningen tror jag.
Undersökningen tror jag var gjord på de vanligaste bröden hos medelsvensson, d.v.s. inte nödvändigast "det nyttigaste" mer än "minst onyttigt"...
Är de bättre än extrem? Ser halvgoda ut.
Det är så svårt att veta vad "bättre" betyder.
Varsågod:
Extrem
Vatten, fullkorn av råg, fullkorn av vete, vetemjöl, potatisflingor (antioxidationsmedel: natriumvätesufit), vetegluten, kruskakli av
vete, havrefiber, fruktsocker, surdeg av råg, vegetabiliskt margarin (rapsolja/
härdad rapsolja), salt, jäst, emulgerings-
medel (mono- och diglycerider av fettsyror, sorbitanmonostearat, mjölbehandlingsmedel
(askorbinsyra).
Energi kJ(kcal) 700(170)
Protein g 8,5
Kolhydrat
varav sockerarter g
g 28
5,5
Fett
varav mättat g
g 2,5
0,3
Kostfiber g 13
Natrium
(motsvarande 0,7 g koksalt) g 0,3
100%
Fullkorn av vete, vatten, fullkorn av råg, vetegluten, jäst, vegetabiliskt margarin (rapsolja/härdad rapsolja), surdegspulver (råg), havrefiber, potatisflingor, salt, bakpulver (hjorthornssalt), emulgeringsmedel (mono- och diglycerider av fettsyror, mono- och diglyceriders diacetylvinsyraestrar).
Energi kJ(kcal) 980 (230)
Protein g 12
Kolhydrat
varav sockerarter g
g 36
2,0
Fett
varav mättat g
g 4,7
0,9
Kostfiber g 9,5
Natrium
(motsvarande 1,0 g koksalt) g 0,4
köp! smakar ritkigt gott...
Smakar ungefär som Falu Rågrut, typ ingenting alltså, men konsistensen är extremt saftig och god, mycket bättre än nåt i Polarkraft-serien. Smakmässigt tycker jag det är deras bästa "nyttiga" bröd, om nu fullkornsvete är vidare nyttigt, så länge man har något smakrikt pålägg.
Smakar ungefär som Falu Rågrut, typ ingenting alltså, men konsistensen är extremt saftig och god, mycket bättre än nåt i Polarkraft-serien. Smakmässigt tycker jag det är deras bästa "nyttiga" bröd, om nu fullkornsvete är vidare nyttigt, så länge man har något smakrikt pålägg.
Hur kan du jämföra detta tidningspapper med något så gott som falu rågrut? *screwy*
Hur kan du jämföra detta tidningspapper med något så gott som falu rågrut? *screwy*
För att de har samma smak, bortsett från konsistensen ;) Sen att båda har nästan exakt samma ingredienser, salthalt, och är osötade borde ju peka på nåt sånt.
Sen att båda har nästan exakt samma ingredienser, salthalt, och är osötade borde ju peka på nåt sånt.
Rågrut innehåller iof bara rågmjöl, vatten, jäst och salt. Lite skillnad mot 100% ;)
bluelight
2006-02-25, 17:49
Tyckte det var jättegott faktiskt.
Jupp! Gott som fan! :thumbup:
TylerDurden84
2006-02-25, 19:03
Rågkaka 30-pack tycker jag ger mer för pengarna... och för smaklökarna :)
thebandit
2006-02-26, 09:45
Ganska gott, men segt!
Jag måste säga att jag är lite tveksam till polarbrödens "nyttighet" även om de innehåller fullkorn...
Jag kan tillägga först att jag också äter polar extrem ibaland för att jag tycker det äg gott som hamburgerbröd!
Så här tänker jag iaf:
Visst är säkert polar extrem (om jag nu tar det som exempel) "nyttigare" än ett helt vitt bröd eftersom det innehåller mer fibrer och säkert mer vitaminer och mineraler. Men det borde ju vara rätt högt GI på det ändå eftersom fullkornsmjölket är helt nedmalt? Det borde ju därför tas upp i princip lika snabbt som vitt mjöl så? Ett bröd med lågt GI innehåller ju hela korn eller frön och det är väl just det som sänker GI:t, att fröna tar så lång tid att bryta ner.
Vad som nu är nyttigt och onyttigt kan man ju debattera om, men det jag nu menar med nyttigt är GI-faktorn. Jag anser inte ett bröd med högt GI som speciellt nyttigt iaf.
GI har inget med nyttigt att göra öht.
Jag måste säga att jag är lite tveksam till polarbrödens "nyttighet" även om de innehåller fullkorn...
Jag kan tillägga först att jag också äter polar extrem ibaland för att jag tycker det äg gott som hamburgerbröd!
Så här tänker jag iaf:
Visst är säkert polar extrem (om jag nu tar det som exempel) "nyttigare" än ett helt vitt bröd eftersom det innehåller mer fibrer och säkert mer vitaminer och mineraler. Men det borde ju vara rätt högt GI på det ändå eftersom fullkornsmjölket är helt nedmalt? Det borde ju därför tas upp i princip lika snabbt som vitt mjöl så? Ett bröd med lågt GI innehåller ju hela korn eller frön och det är väl just det som sänker GI:t, att fröna tar så lång tid att bryta ner.
Vad som nu är nyttigt och onyttigt kan man ju debattera om, men det jag nu menar med nyttigt är GI-faktorn. Jag anser inte ett bröd med högt GI som speciellt nyttigt iaf.
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showpost.php?p=757451&postcount=86
Jag litar på grub.
GI har inget med nyttigt att göra öht.
Det hgåller jag inte med om. Visst, precis som jag skrev i en annan tråd så är lågt GI inte lika med nyttigt, men om man säger så här:
Jag blir i alla fall mätt längre av en skiva grovt GI-bröd än av en skiva vitt bröd. Därför tycker jag det är nyttigare eftersom jag inte behöver äta något igen efter 15 min för att jag är hungrig igen.
Jag litar på grub.[/QUOTE]
Okej då får väl jag också göra det...
Haha, håller med,du :)
/Stort fan av rågrut
Det hgåller jag inte med om. Visst, precis som jag skrev i en annan tråd så är lågt GI inte lika med nyttigt, men om man säger så här:
Jag blir i alla fall mätt längre av en skiva grovt GI-bröd än av en skiva vitt bröd. Därför tycker jag det är nyttigare eftersom jag inte behöver äta något igen efter 15 min för att jag är hungrig igen.
GI och SI är två helt skilda saker, och ingen utav dem har med nyttigt att göra.
Krille 87
2006-02-27, 12:22
Mycket safftigare och godare än Extrem :thumbup:
Jag tycker att "100% Fullkorn" är riktigt gott.
Rågkaka 30-pack tycker jag ger mer för pengarna... och för smaklökarna :)
Om det är billigt man vill ha det kan man gå till Netto och handla bröd. 1 kg danskt sugdeg för 16:-. Smakar bra också. När det var rea handlade jag 2*1.6 kg för 2*12 kr.
ICA har Euroshopper surdegsbröd, 500 g för ~5 kr, men inte lika gott.
Dessutom (även om GI inte spelar roll) så har polarkraft extrem ett GI på runt 55 vad jag vet :)
är det bara jag som tycker att det är lite taskigt med kolhydraterna? jag menar, bara 30g kollisar per 100g.. har ej testat med denna men det blir en massa bröd för att få i sig en bra mängd kollisar (och kalorier)
tycker om mina knäckebröd och råris. får snabbt ner det, smakar gott, och får min bulk att verka lätt :)
Fredrik_S
2006-02-28, 16:40
är det bara jag som tycker att det är lite taskigt med kolhydraterna? jag menar, bara 30g kollisar per 100g.. har ej testat med denna men det blir en massa bröd för att få i sig en bra mängd kollisar (och kalorier)
tycker om mina knäckebröd och råris. får snabbt ner det, smakar gott, och får min bulk att verka lätt :)
En skiva Polar extrem väger runt 40g och en knäckemacka runt 15g.
King Grub
2006-02-28, 16:43
Det är nog en sak som dom flesta tycker är en fördel: vissa pga den låga kolhydratmängden, och andra pga att dom "får" äta mer. :eating:
Det är nog en sak som dom flesta tycker är en fördel: vissa pga den låga kolhydratmängden, och andra pga att dom "får" äta mer. :eating:
Jupp, tycker det är en fördel! :thumbup:
Tyckte de nya bröden var toppen! Dem smakade väldigt lite, men hade en riktigt bra konsistens, och med lite pålägg blev det riktigt gott :thumbup:
Dessutom (även om GI inte spelar roll) så har polarkraft extrem ett GI på runt 55 vad jag vet :)Vem har gjort dom testerna?
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.