handdator

Visa fullständig version : Hjälp med Deff för tjej?


gonza
2006-02-25, 10:27
Hej,

Det är så här att min flickvän har fått för sig att hon vill minska lite på sitt BF. Jag är inte den personens som vet mest och vad som är lämpligast för henne så att hon får en optimal nedgång utan att bli av med muskler.

Hon är 17 år och väger 55kg och är 167cm lång.

Hon dansar regelbundet, på bara skolan tränar hon ca. 5h timmar i veckan (balett, jazz, modernt, improvisation). Utöver det dansar hon på sin fritid ungefär 4h - 7.5h beroende på hur mycket hon hinner med under veckan.

Jag har fått fram genom "deffguiden" att hennes behov är 1410.523kcal vid vila. Men jag vet inte vilken aktivitetsfaktor jag ska använda.

Nu då, är den största biten jag funderar på för upplägningen av henne kostschema. Hur ska hon äta, ungefär? Ska hon äta något före eller efter träningarna?

Uppskattar alla svar med ärliga och konkreta förslag!

MVH
Gonza

GymTT
2006-02-25, 10:31
Jag skulle nog tipsa henne om att fortsätta träna på som hon gör (om hon orkar) om hon inte är ute efter muskler utan bara tappa lite fett så skulle nog inte jag tycka att hon bör ta en gainer eller så, ät näringsrikt, sallad, protein, kolhydrater och glöm inte fettet heller. I normala mängder, 1g fett per KG kroppsvikt rekommenderar jag iaf.
www.caloriesperhour.com kan du räkna ut hur mkt olika saker kväver kcal mässigt. Annars om hon märker att hon inte går ned så kan hon ju prova att äta likadant men dock prova på morgonpromenader innan frukost också.

Hon kommer säkert komma i bra form !

Lycka till / TT

gonza
2006-02-25, 10:41
Tack för svaret TT.

Det är så här att hon äter inte regelbundet och för lite. Kan vara därför hon inte gå ner, jag vet inte, men det skadar ju inte att prova.

Därför ville hon att jag skulle hjälpa henne med att balansera hennes kost så att hon kan gå ner det hon vill, men att förlita sig blint på vågen ska hon inte göra. Spegeln säger ju mera...

King Grub
2006-02-25, 10:53
Din flickvän är redan i dom nedre regionerna av normalvikt och dessutom i tonåren då stora förändringar sker och skall ske med kvinnokroppen, och en person som i det läget redan närmar sig gränsen för underviktig skall inte deffa eller banta. Med den aktivitetsnivån hon har bör hon inte dra ner på matintaget utan se till att äta regelbundet, nyttigt och tillräckligt.

pragmatist
2006-02-25, 12:02
Som sagt, 55 kilo på 167 cm låter fullständigt normalt eller till och med lite i underkant. Jag vet inte hur hon ser ut men om hon vill ha snyggare former skulle jag väl snarare rekommendera att hon försöker bygga på sig lite muskler än att deffa.