handdator

Visa fullständig version : Palme en del av historien


Yankeee
2006-02-25, 08:57
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1265&a=524132&previousRenderType=6

Nu när det är konstaterat, är det inte dags att lägga ner allt tjat om snubben och sluta slösa polisresurser på ett 20 år gammal mord? Något man borde ha gjort för många år sedan iof. Seriöst, vem fan bryr sig? Om det är något vi kan i Sverige så är det att tjata sönder saker och händelser så att man blir förbannad bara man hör minsta lilla om det.

hasse36
2006-02-25, 09:41
Yankeee - ditt jävla pucko!

Det handlar inte om "snubben". Det handlar om en demokratiskt vald ledare.

Jag tror inte att det satsas stora resurser på mordet eftersom de flesta misstänker att det var CP som sköt - och det tror jag också. Men vi som minns vill veta med bestämdhet. Ni som lekte med brandbilar 1986 får bara acceptera att det är så.

Yankeee
2006-02-25, 09:45
Yankeee - ditt jävla pucko!

Det handlar inte om "snubben". Det handlar om en demokratiskt vald ledare.

Jag tror inte att det satsas stora resurser på mordet eftersom de flesta misstänker att det var CP som sköt - och det tror jag också. Men vi som minns vill veta med bestämdhet. Ni som lekte med brandbilar 1986 får bara acceptera att det är så.

Tack :)

Jaha? I couldn't care less, om vi säger så.

Men kan inte ni som är så sugna på att veta vem det var starta en klubb eller motsv så att vi andra slipper läsa om skiten var och varannan dag?

Grahn
2006-02-25, 10:03
Men kan inte ni som är så sugna på att veta vem det var starta en klubb eller motsv så att vi andra slipper läsa om skiten var och varannan dag?

Den enda som har tvingat mig att läsa om det på länge är ju du Yankee.....koloz eget nyhetsankare.

Yankeee
2006-02-25, 10:03
Den enda som har tvingat mig att läsa om det på länge är ju du Yankee.....koloz eget nyhetsankare.

Bra, jag måste piska upp stämmningen så att fler håller med mig :)

Diana
2006-02-25, 10:05
Ni som lekte med brandbilar 1986 får bara acceptera att det är så.
:D

då accepterar ni att vi ersätter barnmaten med knäckebrö på ålderdomshemmen sen

Laan
2006-02-25, 10:08
Nu när det är konstaterat, är det inte dags att lägga ner allt tjat om snubben och sluta slösa polisresurser på ett 20 år gammal mord? Seriöst, vem fan bryr sig?

Folk bryr sig, för de tyckte om honom som ledare.. det var på den tiden sådant fotfarande var möjligt..

hasse36
2006-02-25, 10:14
Tack :)

Jaha? I couldn't care less, om vi säger så.Contradictio in adjecto.

Om du inte brydde dig, skulle du inte säga att du inte bryr dig.

Förstår du? Nej, tänkte väl det...


Men kan inte ni som är så sugna på att veta vem det var starta en klubb eller motsv så att vi andra slipper läsa om skiten var och varannan dag?Minoriteten bildar klubb - inte majoriteten. Minoriteten hänger på byggarforum - inte majoriteten.

Grahn
2006-02-25, 10:15
Minoriteten bildar klubb - inte majoriteten. Minoriteten hänger på byggarforum - inte majoriteten.

Tror iofs majoriteten är rätt övertygade om att de aldrig kommer att få veta vem som gjorde det eller varför vid det här laget. Jag är det iaf....

Yankeee
2006-02-25, 10:18
Contradictio in adjecto.

Om du inte brydde dig, skulle du inte säga att du inte bryr dig.


Har du inte försökt med det där en gång redan? Då som nu förstår du uppenbarligen inte skillnaden. Jag bryr mig inte om Palme, däremot bryr jag mig om tjatet om honom.

Herkulez
2006-02-25, 10:19
Tror iofs majoriteten är rätt övertygade om att de aldrig kommer att få veta vem som gjorde det eller varför vid det här laget. Jag är det iaf....
jag med, finns inte en chans att dom griper den skyldiga, dags att lägga ner utredningen!!

hasse36
2006-02-25, 10:27
jag med, finns inte en chans att dom griper den skyldiga, dags att lägga ner utredningen!!Det är sannolikt bara att gräva upp honom.

Har du inte försökt med det där en gång redan? Då som nu förstår du uppenbarligen inte skillnaden. Jag bryr mig inte om Palme, däremot bryr jag mig om tjatet om honom.Ja men det är för fan DU som tjatar.

Herkulez
2006-02-25, 10:28
Det är sannolikt bara att gräva upp honom.


men dom lär ju ha tagit DNA från CP tidigare så en utgrävning är väl tämligen onödigt.

Yankeee
2006-02-25, 10:29
Ja men det är för fan DU som tjatar.

Det är svårt att gnälla annars serrö.

Yankeee
2006-02-25, 10:33
Dessutom gnäller jag på tjatet om palme, inte palme himself.

Lasse Kongo
2006-02-25, 11:07
Folk bryr sig, för de tyckte om honom som ledare.. det var på den tiden sådant fotfarande var möjligt..

Bra sagt.

hasse36
2006-02-25, 11:28
Folk bryr sig, för de tyckte om honom som ledare.. det var på den tiden sådant fotfarande var möjligt..Skitsnack! Palme var illa omtyckt av de flesta - hatad av många.

Allan
2006-02-25, 11:41
Det finns flera orsaker till varför man inte ska lägga ner utredningen, och den viktigaste är inte att hitta mördaren, utan att avföra andra från utredningen. Det finns för många obesvarade frågor rörande konspirationer och komplotter för att det ska kunna glömmas. Det är ohyggligt viktigt att vi vet att det inte var en sammansvärjning som såg till att Palme mördades, och den delen är fortfarande inte avklarad.
Precis som hasse36 säger - Palme var så hatad att det är svårt för nutidens ungdomar att förstå. Det som Reinfeldt råkade ut för var illa nog, men ändå en viskning jämfört med den förtalskampanj som framförallt moderatungdomar ledde mot Palme. Det skapades till och med ett "Palmehat" som begrepp - vilket bl a gjorde att MSU-ungdomar på skidresa i Alperna skålade för mördaren när det belv känt att Palme mördats. Det tillverkades piltavlor med Palmes ansikte, det gjordes nidbilder som får Muhammedteckningarna att ligga i lä, och det snackades så mycket skit om honom att man kunde ha gödslat halva Mälrardalen med det.
Den som inte tror mig kan läsa vad Elmbrandt, Isaksson, Küng (som annars var en inbiten Palmehatare) skrev om det. Även nototiska sosseätare inom folkpartiet och moderaterna är idag "inte direkt stolta" över vad de organiserade (Per Bill).
Som företeelse i ett land - folkvald - var han nära nog ikoniserad i sitt eget parti, och trots allt respekterad av motståndarna. Nog för att folk idag beskyller honom för att ha varit diktaturkramare - men de som var med på den tiden upplevde honom inte sån. Det skulle aldrig falla t ex Carl Bildt eller Gunnar Hökmark in att kala Palme odemokratisk; det är en senare uppfinning.
Och när en så framstående person mördas är det viktigt att se till att det inte fanns konstigheter bakom det. Det bara är så. Förutom det faktum att mordet inte preskriberas än och att utredningen hur som helst rullar tills dess.

allan

Lasse Kongo
2006-02-25, 11:43
Skitsnack! Palme var illa omtyckt av de flesta - hatad av många.

Jasså, av de flesta?

Lägg gärna fram lite bevis på det ;)

Btw, jag har varit och sett Palme irl en gång, har kort när jag tar i hand med han, var inte gammal då =)

Lasse Kongo
2006-02-25, 11:49
Jag köper inte det där med att han var så hatad av alla, inte av folket iaf, aldrig och därmed basta.

Garnax
2006-02-25, 11:59
Man ska försöka lösa alla mord.

Dock ska man inte ägna mer resurser eller tid åt Olof Palme eller Anna Lindh
som vilken svensson som helst. Antingen får man minska resurserna
till utredningar för mördade ministrar eller öka resurserna för alla andra.

Vilket yrke eller samhällsroll man har i samhället ska inte vara avgörande
för hur mycket man ska anstränga sig till att finna någons mördare.

Det är inte mindre fel att döda Svensson än t.ex Anna Lindh då
mord är mord.

Grahn
2006-02-25, 12:01
Det är inte mindre fel att döda Svensson än t.ex Anna Lindh då
mord är mord.

Rätt men ändå fel, om en konspiration går och dödar demokratiskt valda ledare så är det inte bara ett mord utan även ett alvarligt hot mot demokratin.

Allan
2006-02-25, 12:04
Man ska försöka lösa alla mord.

Dock ska man inte ägna mer resurser eller tid åt Olof Palme eller Anna Lindh
som vilken svensson som helst. Antingen får man minska resurserna
till utredningar för mördade ministrar eller öka resurserna för alla andra.

Vilket yrke eller samhällsroll man har i samhället ska inte vara avgörande
för hur mycket man ska anstränga sig till att finna någons mördare.

Men är du så där dum på riktigt? Det finns all anledning att tro att mordet på en framstående politiker är ett politiskt attentat, och det är i förlängningen ett angrepp på vårt land och samhällssystem i såna fall. Och då blir det i ett större sammanhang viktigare än ett fyllebråk i t-banan.

Det är inte mindre fel att döda Svensson än t.ex Anna Lindh då
mord är mord.

Nej, och utredningen av mordet på Anna Lindh kostade mindre än t ex morden i Linköping eller obducentmorden.

allan



T

Baan
2006-02-25, 12:07
jag tycker själv att det verkar vara ganska osannolikt att någon nytt skulle dyka upp i utredningen, det borde bli svårare och svårare att lösa fall ju längre tid som har gått, och nu har det gått en väldigt lång tid. har å andra sidan förståelse för dom som är intresserade av fallet och vill fortsätta utredningen, samt för polisen som säkert har problem med att avsluta fallet då en del frågor fortfarande återstår.

Garnax
2006-02-25, 12:29
...

Tycker absolut att man ska lösa mord på politiker, och jag ser också
det större sammanhanget i en demokrati när ledare mördas.

Men mord är mord, och mord ska lösas.

Du har 2 mord, det ena är på Göran Persson det andra på Sven Svensson

Du kan lösa mordet på Göran Persson med 5 miljoner i polisresurser.
Du kan lösa mordet på Sven Svensson med 5 miljoner i polisresurser.

Man VET att båda morden kommer lösas om man lägger dessa summor på
arbetet.

Finnar man det rätt att lägga 5 miljoner på Göran Persson ska man
och finna det rätt att lägga det på Sven Svensson.

Finner man det inte rätt att lägga det på Sven Svensson då ska man inte
heller lägga det på Göran Persson.

Alla är lika inför lagen..ja, det är väl iaf det som ska vara meningen.

Allan
2006-02-25, 12:33
Du kan inte mycket om mordutredningar va? Det kan inte jag heller men uppnebarligen mer än du gör. Det finns inga bergänsningar i hur mycket pengar man lägger på något mord - men i ett fall som mordet på Palme där det fanns ett par hundra tänkbara gärningsmän, typ tusen olika konspirationsteorier och massor av frågetecken så kostar det mer än ett fylleslagsmål där nån får en trädoja i pallet och dör.

Men man stoppar inga utredningar i Sverige för att de kostat för mycket pengar. Vid det här laget tror jag det finns ett antal mordutredningar som kostat näst intill vad Palmemordet kostat. Så länge det finns trådar att dra i utreder man - man kan också väcka utredningar där det kommit fram nya ledtrådar.

allan

Grahn
2006-02-25, 12:33
Missriktad milimeterrättvisa, det ska inte vara en särbehandling på samhällsstatus men det är inte hela bilden.

hasse36
2006-02-25, 12:47
Du har 2 mord, det ena är på Göran Persson det andra på Sven SvenssonJag skiter i vem som mördade Olof Palme - jag vill veta vem som mördade statsministern.

Bolio
2006-02-25, 12:47
Kan hasse36 vara tyst är han snäll?

Jag håller med Yankee. Leave it alone. Ressentimentsmänniskor.

H.Emanuel
2006-02-25, 12:56
Palmemordet är väl ett av Sveriges största "trauman" i modern tid. Också väldigt tacksamt vad gäller konspirationstorier. Det kommer nog aldrig att sluta snackas/skrivas om det, precis som mordet på JFK för över fyrtio (40) år sen

Garnax
2006-02-25, 12:56
Missriktad milimeterrättvisa, det ska inte vara en särbehandling på samhällsstatus men det är inte hela bilden.

Har inte med milimeterrättvisa att göra.

Bara att vissa människor är värda mer än andra. Jag vet också att
mordutredningar aldrig läggs ner utan är öppna tills dom preskriberas men
kan efter lång tid bli passiva utredingar. Man har gjort allt man kan och
väntar på att något ska dyka upp.

Dock kan man ganska enkelt se en skillnad.

När Anna Lindh dog så var det inget dåligt polispådrag, hade det vart Sven
Svensson hade han bara kunnat drömma om att få se lika många poliser.

Alltså tycker polisen att vissa mord är värda deras energi mer än andra.

hasse36
2006-02-25, 12:59
Kan hasse36 vara tyst är han snäll?

Jag håller med Yankee. Leave it alone. Ressentimentsmänniskor."Herregud, vi kan ställa till med bröllop på gatan!"

Grahn
2006-02-25, 13:00
Har inte med milimeterrättvisa att göra.

Bara att vissa människor är värda mer än andra. Jag vet också att
mordutredningar aldrig läggs ner utan är öppna tills dom preskriberas men
kan efter lång tid bli passiva utredingar. Man har gjort allt man kan och
väntar på att något ska dyka upp.

Dock kan man ganska enkelt se en skillnad.

När Anna Lindh dog så var det inget dåligt polispådrag, hade det vart Sven
Svensson hade han bara kunnat drömma om att få se lika många poliser.

Alltså tycker polisen att vissa mord är värda deras energi mer än andra.

Låter exakt som milimeterrättvisa för mig............

Sitter du på någon information om hur det inte läggs nog med resurser på aldagliga mord eller är det bara det intryck aftonblaskan har delgivit dig?

H.Emanuel
2006-02-25, 13:02
Här är en hel del intressanta teorier tex
http://www.nationalmordet.nu/