handdator

Visa fullständig version : snabba proteiner


paddanboy
2006-02-24, 21:56
Hello!

Jag undrar lite kort i vilka livsmedel man kan finna snabba proteiner?

King Grub
2006-02-24, 22:00
Mjölk. Men där är 80% av proteinet långsamt (kasein) ändå, så det blir mycket mjölk och kalorier för "full dos" vassle...

Vassle är det enda riktigt snabba proteinet, och det finns bara i mjölk (i messmör också, men där är det råvassle med mycket mer vatten och kolhydrat än protein).

Sedan är det bara tillskott: vassleproteinpulver och sojaisolat.

krilleh
2006-02-24, 22:24
är det därför det är dåligt o dricka mjölk på kvällen innan man lägger sig?

paddanboy
2006-02-24, 22:36
Så det går kort och gott knappt få i sig snabba proteiner förutom kosttillskott?
De går ju inte att dricka flera lite mjölk... de innehåller för mycket kalorier och sen mer kasein som du sa....

Nu är det så här att jag knappast funderar på att dola med diverse krångliga mackor vid varje träning. Kostillskott är enkelt och faktiskt relativt billigt om man räknar på protein som valuta.

Rent kött då? är där också långsamma?
Finns det någon tabell på långsam - snabb?
Hur många minuter tar det för snabba proteiner i jämfört med långsamma? I tid dvs.

Cypher
2006-02-25, 00:17
Innehåller inte äggvita relativt snabbt protein?

gustavk
2006-02-25, 01:14
är det därför det är dåligt o dricka mjölk på kvällen innan man lägger sig?


Är det dåligt att dricka mjölk innan man lägger sig??.. vem har lärt dig det?.. På vilket sätt skulle det då vara dåligt? att proteinet blir för snabbt?.. :O jag ställer mig klart skeptisk att mjölk är "dåligt" innan sängdags..

King Grub
2006-02-25, 06:02
Så det går kort och gott knappt få i sig snabba proteiner förutom kosttillskott?
Finns det någon tabell på långsam - snabb?
Hur många minuter tar det för snabba proteiner i jämfört med långsamma? I tid dvs.

1. Nej.
2. Nej, knappast. Lära sig näringfysiologi.
3. Det är inte så att det går X antal minuter och så pang tas allt upp. Snabbt innebär att aminsyreutsöndringen sker under en kortare tid med en högre topp, medan långsamt innebär en längre tid för upptaget och utan "peak". Men upptaget och utsöndringen börjar omedelbart.

I vila stimulerar snabbt protein proteinsyntesen, men även proteinnedbrytningen. Långsamt protein stimulerar inte proteinsyntesen, men minskar proteinnedbrytningen. I en ren jämförelse av själva proteinerna över tid ger det långsamma proteinet bättre proteinbalans. Hos unga individer. Hos gamla med nedreglerad proteinsyntes råder det omvända; vassle ger bättre proteinbalans i vila. En timme efter träning är kasein och vassle likvärdiga.

Snake
2006-02-25, 10:57
Hos gamla med nedreglerad proteinsyntes råder det omvända; vassle ger bättre proteinbalans i vila. En timme efter träning är kasein och vassle likvärdiga.

Vad räknas som gammal? 30? 50+?

King Grub
2006-02-25, 11:01
Du behöver inte oroa dig förrän du är i riskzonen för sarkopeni.

I studierna används 30 år som gruppen "unga". 20 är inte ens med i diskussionen. ;)

Snake
2006-02-25, 11:36
Du behöver inte oroa dig förrän du är i riskzonen för sarkopeni.

I studierna används 30 år som gruppen "unga". 20 är inte ens med i diskussionen. ;)

Hihi jag är inte som GymTT, var bara intressant att veta :)

TylerDurden84
2006-02-25, 12:42
Rent kött då? är där också långsamma?


Nej.


Jag trodde att kött hörde till den långsammare kategorin?

Exhale_
2006-02-25, 13:03
Mjölk. Men där är 80% av proteinet långsamt (kasein) ändå, så det blir mycket mjölk och kalorier för "full dos" vassle...

Vassle är det enda riktigt snabba proteinet, och det finns bara i mjölk (i messmör också, men där är det råvassle med mycket mer vatten och kolhydrat än protein).

Sedan är det bara tillskott: vassleproteinpulver och sojaisolat.

Det svarar nog på dina frågor TylerD.

Sen tror jag King G svarade med sitt "Nej" på frågan om Kött innehöll snabba proteiner.

krilleh
2006-02-25, 13:34
Är det dåligt att dricka mjölk innan man lägger sig??.. vem har lärt dig det?.. På vilket sätt skulle det då vara dåligt? att proteinet blir för snabbt?.. :O jag ställer mig klart skeptisk att mjölk är "dåligt" innan sängdags..

Tycker jag har läst det någonstanns av Grub

King Grub
2006-02-25, 14:01
Då har du läst fel.